Sammenføring af voksne katte

Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6597

Sammenføring af voksne katte

Indlægaf Sophaya » 2. jul 2016, 08:20

Hej allesammen :)

Jeg har en maine coon hunkat på 8 år, og har anskaffet mig en hankat, der er 3 år gammel og en hellig birma. Selvsagt var det ikke kærlighed ved første blik - min gamle kat er meget afvisende og utryg, og vil ikke engang kæle med mig som normalt. De er delt op, så de er i hver sin del af lejligheden, og jeg har sat deres mad nær døren, så de spiser tæt på duften af den anden - det har jeg læst mig til på nettet er godt. På samme måde giver jeg hunkatten snacks ved døren engang imellem. Han gider ikke snacke, men vil meget gerne kæle - hele tiden. Den del hvor hun er, er den del jeg opholder mig mest i, men sørger for at gå ud til ham med jævne mellemrum og få kælet ham og talt med ham, så han ikke bare er alene. Der går dog ikke længe, før hun så står på den anden side af døren og kradser og miaver, fordi jeg er væk.
Jeg har lagt en trøje, som han har sovet på i nat ind til hende i håb om at hun gider dufte lidt til den.

Jeg har desværre ikke noget feliway, ej heller mulighed for at komme hen hvor det kan købes da jeg ikke har bil.

Er der nogle, der har gode tips? Successhistorier?
Jeg fik ham i går, så jeg er godt klar over at de ikke bliver perlevenner lige foreløbigt, men i de artikler jeg har læst står der 1-4 uger, hvilket jeg synes er noget af et spænd - derfor ville jeg gerne høre, om i har nogle erfaringer :)
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Sammenføring af voksne katte

Indlægaf Filipai » 2. jul 2016, 08:27

Bestil feliway hjem fra zooplus, det er virkeligt guld værd. Jeg har haft begge mine katte i 2 år, og nogen gange er de stadig i totterne på hinanden, så hjælper sådan en omgang feliway utroligt godt.

De to gange jeg har ført katte sammen har der gået en uges tid, før der nogenlunde er gået hverdag i den igen.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Sammenføring af voksne katte

Indlægaf icelady » 2. jul 2016, 08:30

Jeg undrer mig over, du holder dem adskilt? :gruble:

Da jeg fik internatkatten (alm huskat af hunkøn) blev transportburet sat på gulvet og lågen åben..og så fik hun ellers lov til selv at komme ud i lejligheden, hvor Viktor tullede rundt.

Viktor (Main Coon) var da nysgerrig, men altså..han kunne lige svinge sig op til at snuse lidt til hende og så var det ligesom det :D

Hunkatten kom til huset for et års tid siden, og der gik nogle måneder, før de begyndte at være aktive sammen; nu kan de lege lidt indimellem og slås, og ellers ignorerer de bare hinanden :)
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6597

Re: Sammenføring af voksne katte

Indlægaf Sophaya » 2. jul 2016, 08:35

icelady skrev:Jeg undrer mig over, du holder dem adskilt? :gruble:

Da jeg fik internatkatten (alm huskat af hunkøn) blev transportburet sat på gulvet og lågen åben..og så fik hun ellers lov til selv at komme ud i lejligheden, hvor Viktor tullede rundt.

Viktor (Main Coon) var da nysgerrig, men altså..han kunne lige svinge sig op til at snuse lidt til hende og så var det ligesom det :D

Hunkatten kom til huset for et års tid siden, og der gik nogle måneder, før de begyndte at være aktive sammen; nu kan de lege lidt indimellem og slås, og ellers ignorerer de bare hinanden :)


Hvis jeg ikke gør, så tror jeg hun angriber ham. Hun er temmelig aggressiv med hvæs og skrig, når de kan se hinanden. I alt det, jeg har set på nettet, anbefaler de at holde dem adskilt indtil aggressiv adfærd er forsvundet.. Der var desværre ikke noget med bare at snuse til hinanden her :(
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6597

Re: Sammenføring af voksne katte

Indlægaf Sophaya » 2. jul 2016, 08:38

Filipai skrev:Bestil feliway hjem fra zooplus, det er virkeligt guld værd. Jeg har haft begge mine katte i 2 år, og nogen gange er de stadig i totterne på hinanden, så hjælper sådan en omgang feliway utroligt godt.

De to gange jeg har ført katte sammen har der gået en uges tid, før der nogenlunde er gået hverdag i den igen.


Det vil jeg gøre - det havde jeg ikke tænkt over :lol:

Godt at vide, at det ikke nødvendigvis skal være 4 uger sådan her!
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Sammenføring af voksne katte

Indlægaf icelady » 2. jul 2016, 08:39

Sophaya skrev:
Hvis jeg ikke gør, så tror jeg hun angriber ham. Hun er temmelig aggressiv med hvæs og skrig, når de kan se hinanden. I alt det, jeg har set på nettet, anbefaler de at holde dem adskilt indtil aggressiv adfærd er forsvundet.. Der var desværre ikke noget med bare at snuse til hinanden her :(



Jeg kan se, jeg har været heldig med Viktor og hans tæt-på-ligegyldighed overfor Misty. :gruble:

Har desværre ingen gode råd; men vil håbe det løser sig.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Sammenføring af voksne katte

Indlægaf JoyNips » 2. jul 2016, 09:55

Enig i feliway. Og så giv tid. Jeg fik to killinger forrige jul til st holde min gamle kat på 10 år med selskab. Det er først for nogle måneder siden, at han er begyndt at vaske dem. Der har aldrig været noget bøvl, han har bare ignoreret dem og affundet sig med deres eksistens, men det er først nu, han er kærlig overfor dem. Og han var ellers enormt kærlig overfor sin gamle makker.

Lad dem ikke slås. Men lad dem mødes og skil dem så ad, inden det bliver for meget for dem. Måske er det kun få minutter til en start.
Husk at give den gamle masser af kærlighed, så hun ikke føler sig skiftet ud med en nyere, mere interessant model.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6597

Re: Sammenføring af voksne katte

Indlægaf Sophaya » 2. jul 2016, 10:22

Jeg har lige siddet med Alanna, min gamle kat, og kælet hende. Hun miavede en del på sådan en opmærksomhed/der er noget galt-måde imens, men fandt sig i det og lå til sidst også roligt og spandt. Hun fik også nogle godbidder. Jeg vil sørge for at kæle hende mindst et par gange om dagen - så meget jeg kan få hende overtalt til. Så tror jeg også, hun vil føle sig mere tryg.

De får ikke lov at slås, men de er på ingen måde der hvor de kan være sammen indtil, ikke engang et par minutter. Med det samme Alanna ser ham hvæser og knurrer hun og en enkelt gang sprang hun hen mod ham - jeg lukkede døren igen med det samme.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x

Tilbage til "Kæledyr"