Hund næsten blind

Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16466
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1420
Likede indlæg: 30745

Hund næsten blind

Indlægaf TinaW » 9. jan 2024, 13:10

Vores yngste hund, der bliver 7 til april lider af øjensygdommen PRA (https://www.dlok.dk/ojenklinik/laes-om- ... e/hund/pra)
Eller hun er ikke blevet øjenlyst, kun undersøgt af egen dyrlæge.
Vi bemærkede det først for et par år siden, hvor hun i vinter halvåret blev modvillig til at gå ud og tisse, uden vi gik med.
Når det har været sommer, har problemet været langt mindre.
Men det er tydeligt nu, at det går ret hurtigt tilbage med hendes syn.
Hun har umiddelbart ikke ondt, kan sagtens gebærde sig inde i huset, så længe der ikke står noget, et sted det ikke plejer. Kan også komme op og ned af trappen til førstesalen, uden hjælp (af og til skal hun lige fornemme hvor første trin er)
Men hun kan finde på at gå ind i hegnet, når vi skal ud af lågen, fordi hun fejlbedømmer hvor lågen er, hun kan ikke se huller i vejen osv.
Heller ikke når det er lyst.
Dyrlægen siger hun fint kan leve som blind, fordi det kommer gradvist.
Hun vil ikke lege med vores anden hund mere, men vil gerne lege med os.
Jeg er bare så trist over, at hun evt. skal leve halvdelen af sit liv som blind og det sætter også begrænsninger på f.eks. at tage hundene med på ferie, fordi hun jo ikke vil være i vante omgivelser.
Vi er ikke der, hvor aflivning er på tale - endnu.
Men jeg har det også skidt med at aflive en ellers sund og forholdsvis ung hund, fordi hun kræver lidt ekstra.
Er der nogen der har erfaring med sygdommen og som vil dele erfaringen?
0
avdotja
Indlæg: 4965
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14847

Re: Hund næsten blind

Indlægaf avdotja » 9. jan 2024, 17:32

Det er jeg ked af at høre, du må være en trist oplevelse.

Jeg har ingen erfaringer, men tror jeg ville hælde mod en aflivning, hvis min hund kom i den situation. Hvilket jo altid er let nok at sige, når man ikke selv står i det.

Både af praktiske hensyn og fordi jeg ville synes det var synd for hunden at skulle rende rundt med så stort et handikap. Hvilket er er lidt sjovt, for i virkeligheden, tror jeg dog ikke at en hund ville føle den levede et dårligere liv af den grund. Det er ikke mit indtryk at blinde mennesker, render ulykkelige rundt og er temmelig sikker på at det er mere indgribende for en et menneske, end en hund, at være blind...

Jeg nævner det, i fald du måtte føle at det er en "forbudt" tanke :)
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16466
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1420
Likede indlæg: 30745

Re: Hund næsten blind

Indlægaf TinaW » 9. jan 2024, 18:18

Jeg føler også hun er (bliver) så begrænset, at jeg næsten ikke kan bære det.
Men jeg har læst flere steder at de fleste hunde tilpasser sig livet som blinde, forbløffende godt.
På en måde ville det være nemmere, hvis dyrlægen mente at hun havde smerter.
Var det en af hestene eller kattene, så ville beslutningen være aflivning.
0
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2115
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 13
Likede indlæg: 1212

Re: Hund næsten blind

Indlægaf Dawwty » 9. jan 2024, 18:50

Jeg kan virkelig føle, hvorsvært det er at se ens hund kæmpe med synsproblemer. Men hunde er utroligt tilpasningsdygtige. Selvom hun mister sit syn, kan hun stadig have en høj livskvalitet. Hunde bruger deres andre sanser meget mere end vi gør, og det kan kompensere for tabet af syn.

At hun stadig kan bevæge sig rundt i huset og ønsker at lege, er et godt tegn. Det viser, at hun stadig kan finde glæde med sin familie. Med tiden og lidt ekstra tilpasninger i hjemmet, vil hun sandsynligvis kunne navigere endnu bedre.

Måske kan en hundetræner eller en dyrepsykolog også tilbyde nyttige strategier for at hjælpe din hund!

Tænker det er et forsøg værd.
0
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10244
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1223
Likede indlæg: 18429

Re: Hund næsten blind

Indlægaf .Magic. » 9. jan 2024, 19:10

Jeg synes det kommer an på hundens personlighed.

Vores Chili ville det ikke gøre den store forskel. Hun er 11 år, frisk men bentøjet virker ikke så godt mere så gåturene er korte.
Hun ville bare tilpasse sig for leg er heller ikke rigtig noget hun gør sig så meget i mere.

Mocha ville ikke kunne trives med det fordi han er meget visuel. Han er en usikker lille hund og har brug for at se ting for at afgøre om de er farlige eller ej.

Nanook ville heller ikke kunne leve med det (tror jeg).
Han er meget aktiv, elsker at løbe, lege og komme på opdagelser hvor han bruger øjne og næse. Han elsker at komme med ud og se verden og han elsker at møde nye hunde. Han aflæser meget kropssprog på andre hunde og udfra dét reagerer han. Det ville uden tvivl være et stort minus hvis hans syn var begrænset eller han blev blind.

Du kender din hund og ved om det bliver et stort problem med tiden :ae:
0

Tilbage til "Kæledyr"