Den seriøse “slip af med katten” tråd

MrMister
Indlæg: 2405
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6961

Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf MrMister » 8. nov 2023, 19:45

Overvejede at kalde den “beat that pussy”, men det var næppe seriøst…

Hvis man reelt er træt af naboernes strejfende katte og kattelort, hvad kan man så gøre, når naboerne ikke evner at holde katten på egen grund (og man ikke gider ulejlige politiet for noget så småt)?

Hidtil er mine favoritter:
- kaste med kroketkugler (den sad på min grill)
- plante de gængse skræmmere og smide kaffegrums i hækken.

Overvejelser:
- kattefælde / mårfælde.
- Vietkong-inspireret fælde.

For jeg anser faktisk kattene som trælse skadedyr. Vi har pæne spætter, som de jager, og jeg vil gerne have fuglekvidder og endnu vigtigere: ikke samle lort op efter katte eller have kattehår over alle vores møbler (for jeg er allergisk over for kat).
4
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Sofakartoflen
Indlæg: 3873
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 436
Likede indlæg: 9205

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Sofakartoflen » 8. nov 2023, 19:57

Man kan jo hegne sin have ind.

Man kan overdække sine bede i urtehaven eller hegne urtehaven inde, og man kan købe en hyndeboks til hynderne og stille stolene på skrå, når man ikke bruger dem.

Fuglene skal nok klare sig, og dem der ikke gør, var ikke de stærkeste eller klogeste.

Vi har mange katte, der vader rundt i vores have, - vi har også 100 spurve, spætter, duer, skader, krager, solsorte osv. (Faktisk har skaderne tømt en solsorterede og slåen en solsort ihjel.)

Det er absurd at overveje at være voldelig over for katten - det er jo ejeren, der er noget i vejen med. Kunne du også finde på at kaste kroketkugler efter en hund?

Jeg mener, at der burde stilles krav til katteejere, og at katte burde have samme "rettigheder" og respekt som hunde. Kattene er uskyldige.
6
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15508
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25937

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Delfin » 8. nov 2023, 20:01

Det er ikke lykkedes mig at slippe af med dem på trods af utallige forsøg med gå-væk-kat plante, hjortetakssalt, kakaoflis, kaffegrums, jage den væk med klap i hænderne osv osv. Smide vand på som ejeren har anbefalet er en ikke mulighed. Den forsvinder i det øjeblik jeg åbner døren, så jeg når aldrig at få smidt noget. I samme øjeblik jeg er væk, er katten retur. Jeg synes ærlig talt også, at det nærmer sig vold

En af mine løsninger har været en seriøs indpakning af min solseng, så kattene ikke kunne ligge i hynden. Jeg har ingen steder at opbevare en stor hynde, så jeg kan ikke tage den af. I starten møvede de sig ind under overtrækket, men med tilstrækkelig mange snore bundet rundt om, lykkedes det at åbne for en (næsten) ren hynde i foråret.

Når jeg har sået noget i et bed, kan det hjælpe at lægge noget net over jorden, mens planterne spirer. Ikke kønt men det hjælper da en smule på opgravede planter
Senest rettet af Delfin 8. nov 2023, 20:04, rettet i alt 1 gang.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15508
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25937

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Delfin » 8. nov 2023, 20:03

Sofakartoflen skrev:Man kan jo hegne sin have ind.

Man kan overdække sine bede i urtehaven eller hegne urtehaven inde, og man kan købe en hyndeboks til hynderne og stille stolene på skrå, når man ikke bruger dem.

Fuglene skal nok klare sig, og dem der ikke gør, var ikke de stærkeste eller klogeste.

Vi har mange katte, der vader rundt i vores have, - vi har også 100 spurve, spætter, duer, skader, krager, solsorte osv. (Faktisk har skaderne tømt en solsorterede og slåen en solsort ihjel.)

Det er absurd at overveje at være voldelig over for katten - det er jo ejeren, der er noget i vejen med. Kunne du også finde på at kaste kroketkugler efter en hund?

Jeg mener, at der burde stilles krav til katteejere, og at katte burde have samme "rettigheder" og respekt som hunde. Kattene er uskyldige.


Mener du seriøst, at det er naboen, der skal lave en masse tiltag, når man ikke selv har valgt at have kat. Som skrevet pakker jeg min solseng seriøst ind, men det er fandens til arbejde hver gang, jeg har brugt den, så af og til gider jeg knap nok at sætte mig derud
13
14 11 14
02 05 22
30 08 23
MrMister
Indlæg: 2405
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6961

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf MrMister » 8. nov 2023, 20:20

Jeg gider ikke bruge massere af tid eller penge på, at naboernes katte ikke holdes inde på egen grund som loven tilsiger.

Grundlæggende er kattene skadedyr, når de utilsigtet og uvelkomment kommer ind på andres matrikler. At de fleste katteejere overser dét er ærgerligt.

Personligt savner jeg den gamle husdyrslov om at man må indfange og aflive strejfende dyr efter tilstrækkelig varsling. Jeg ville have foretrækker at man øgede varslingerne (eks 3 gange inden for X periode), istedet for at “meld det til politiet” - hvilket både er spild af skattekroner og tid
3
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2154
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 127
Likede indlæg: 5002

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Anne Droid » 8. nov 2023, 20:24

Jeg kan simpelthen ikke forstå at det er dem der ikke har kat, der skal gøre noget ved problemet. Alle dem uden hund samler ikke hundelorte op.

Jeg er allergisk overfor kat, så jeg sætter pris på hvis de holde sig væk fra min grund. Min hund kan ikke udstå katte og jagter dem der kommer ind i vores indhegnede have.

Af alle de ting jeg har prøvet af for at holde katte væk, er uden tvivl min hund.
5
Klimatosse
HappyHippo
Indlæg: 2546
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4402

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf HappyHippo » 8. nov 2023, 20:24

Politiet gør ikke noget, det bruger de, heldigvis, ikke ressourcer på.

Så hvad kan man gøre? Ikke så meget, med mindre man er psykopat og udøver vold mod kattene.
3
In_your_eyes
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1945

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf In_your_eyes » 8. nov 2023, 20:29

Sofakartoflen skrev:Man kan jo hegne sin have ind.

Man kan overdække sine bede i urtehaven eller hegne urtehaven inde, og man kan købe en hyndeboks til hynderne og stille stolene på skrå, når man ikke bruger dem.

Fuglene skal nok klare sig, og dem der ikke gør, var ikke de stærkeste eller klogeste.

Vi har mange katte, der vader rundt i vores have, - vi har også 100 spurve, spætter, duer, skader, krager, solsorte osv. (Faktisk har skaderne tømt en solsorterede og slåen en solsort ihjel.)

Det er absurd at overveje at være voldelig over for katten - det er jo ejeren, der er noget i vejen med. Kunne du også finde på at kaste kroketkugler efter en hund?

Jeg mener, at der burde stilles krav til katteejere, og at katte burde have samme "rettigheder" og respekt som hunde. Kattene er uskyldige.

Katte skal holdes på egen matrikel ifølge Mark og vejfredsloven, mange katteejere bare for ligeglade, for dovne, mener at katten skal have lov til at følge deres instinkter og utallige andre dårlige undskyldninger for ikke at holdes deres katte på egen matrikel eller lære deres katte at gå i snor.
Og ja, de burde i den grad have samme status som hunde, med lovpligtigt mærkning og registrering, så de ikke bare var et brug og smid væk "kæle"dyr for mange mennesker.
2
:pompom:
Selma156
Indlæg: 2365
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6855

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Selma156 » 8. nov 2023, 21:20

Jeg er godt nok glad for, at min fars nabo, som er det eneste sted, hans kat nogensinde har bevæget sig hen i 19 år, kalder hende sin "delekat", tager hende ind i udestuen, giver snacks og passer hende, når min far er på ferie.

Jeg er med på, at det er træls, hvis man er allergiker eller bare ikke kan lide katte, men ligefrem at ty til dyremishandling, det er væmmeligt.

Hilsen kattedamen
5
MrMister
Indlæg: 2405
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6961

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf MrMister » 8. nov 2023, 21:23

HappyHippo skrev:Politiet gør ikke noget, det bruger de, heldigvis, ikke ressourcer på.

Så hvad kan man gøre? Ikke så meget, med mindre man er psykopat og udøver vold mod kattene.


Det enkleste havde været at det var tilladt med gift der virkede hurtigt. Så kunne man varsle om, at strejfende katte aflives og dem, der ville undgå det, kunne stoppe dem i at strejfe.

For min del ender det nok med en fælde, en haveslange eller noget tredje. Det rør mig ikke at aflive dyr - jeg er fra landet, hvis blot det er hurtigt, men det er ulovligt og mest af alt synd for evt børn.

Men det irriterer mig, at mit eget helbred og velvære på min grund skal begrænses af strejfende katte, som jeg ikke engang kan tåle. Jeg er iøvrigt helt tryg ved at kaste ting efter en kat. Dels har de absurde reflekser, dels er jeg ikke i fare for at blive draftet som pitcher…
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Posedamen
Indlæg: 398
Tilmeldt: 22. mar 2022, 19:24
Kort karma: 48
Likede indlæg: 979

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Posedamen » 8. nov 2023, 21:36

Jeg er måske ret petty, men jeg ville sætte kattefælder op og indlevere kattene på nærmeste internat.
Hvis det stadig koster penge at få udleveret sin kat, så bliver ejerne nok hurtigt trætte af det og finder en løsning.

Hvis jeg kendte ejerne, så ville jeg først advare dem om det nye tiltag.
8
I just shit my pants, can I get in yours?
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17036
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1079
Likede indlæg: 21262

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Misantropen » 8. nov 2023, 22:02

Du kan gøre noget ved det, hvis du gider at investrere tid og penge, men når du ikke gider det (hvilket jeg 100% forstår) er det en kamp der er tabt på forhånd.
0
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7265

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Fruity » 8. nov 2023, 22:12

Jeg er en gang lykkedes med det.

Jeg tog en vildkat ind. Tog den til dyrlægen for af blive kastreret og øremærket. Fik den retur øremærket og besked om, den var kastreret.

Holdt den inde til den var klar til at komme ud.

Blev dagen efter ringet op af ejeren, der havde fået mine oplysninger fravdyrlægen (hvilket jeg havde sagt ok til)

Så aldrig katten igen
1
Sofakartoflen
Indlæg: 3873
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 436
Likede indlæg: 9205

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Sofakartoflen » 8. nov 2023, 23:11

Delfin skrev:Mener du seriøst, at det er naboen, der skal lave en masse tiltag, når man ikke selv har valgt at have kat. Som skrevet pakker jeg min solseng seriøst ind, men det er fandens til arbejde hver gang, jeg har brugt den, så af og til gider jeg knap nok at sætte mig derud


I den ideelle verden ville katteejeren jo tage sig af sin kat. Holde den inde på sin adresse og sørge for, at den ikke generede nogen eller kom til skade.

Jeg synes, det er uforståeligt, at vi ikke er kommet længere i forhold til katte, end da jeg var barn. Katte bliver behandlet som skidt af virkelig mange mennesker (ejere tænker jeg på) De bilder sig ind, at det er kattens natur at komme ud, og de lukker den ud, uanset om de bor inde midt i byen eller lige op af en stærkt befærdet vej. Så kan sagesløse mennesker komme til at køre katten over, - måske dør den endda ikke i første omgang. Hver gang jeg ser folk efterlyse deres kat på facebook, får jeg lyst til at skælde dem ud.

Jeg har selv en kat, der somme tider sidder på min trappe og miaver; den er utrolig kontaktsøgende, samtidig med at den også forventer det værste, hver gang man bevæger sig. Dens ejer er latterligt nok frivillig på et internat. Katten bliver jo jaget med at masser af mennesker, det ser man på dens opførsel, og den er ofte alene hjemme. Den bliver også jaget af mange af de andre katte, der også går frit i nabolaget. Det stakkels dyr har et sindssygt stressende liv.

Uanset hvor dum og rådden en ejer katten har, er den jo uskyldig. Den kan da ikke gøre for, at ejeren lukker den ud og ikke holder den på sin matrikel. Så jeg synes, at TS skyder på den forkerte. Det er jo naboen, der skal have en kroketkugle i nakken, - ikke katten.

Jeg kan vitterligt ikke forstå, at nogen kan forsvare at være ond mod et dyr i stedet for enten at løse problemet på eget matrikelnummer eller at tage den med ejeren.
9
Sofakartoflen
Indlæg: 3873
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 436
Likede indlæg: 9205

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Sofakartoflen » 8. nov 2023, 23:20

MrMister skrev:Jeg gider ikke bruge massere af tid eller penge på, at naboernes katte ikke holdes inde på egen grund som loven tilsiger.

Grundlæggende er kattene skadedyr, når de utilsigtet og uvelkomment kommer ind på andres matrikler. At de fleste katteejere overser dét er ærgerligt.

Personligt savner jeg den gamle husdyrslov om at man må indfange og aflive strejfende dyr efter tilstrækkelig varsling. Jeg ville have foretrækker at man øgede varslingerne (eks 3 gange inden for X periode), istedet for at “meld det til politiet” - hvilket både er spild af skattekroner og tid


Katten er ikke mere et skadedyr end hunden er. Forskellen er, at vi behandler dyrene forskelligt. Det er usædvanligt, at folk lader deres hunde løbe løs. Hvis folk gjorde det, ville der være masser af episoder, hvor hunde skambed dyr og mennesker - især hvis man heller ikke opdragede på hundene, men bare fodrede dem lidt og lukkede dem ud, når man lige syntes, at det passede en.

Du kan indfange katten, og hvis den ikke er øremærket, kan du enten aflevere den på et internat eller få den aflivet. Det koster ca. 1000 kr af få en kat aflivet. Det er trods alt mere humant at lade den aflive end at pine den.

Tænk over, hvor mærkeligt det er, at vi synes, det er uansvarligt, hvis folk lader deres hund eller kanin løbe frit. Katte derimod, det er helt okay. Det giver jo ingen mening.
0

Tilbage til "Kæledyr"