Familievenlig og nem hund

Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf LadyFox » 16. aug 2022, 14:43

achillaxedprune skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes fortrækker klart hunde med tavle, men omvendt er jeg heller ikke den mest afskrækkede fra blandingshunde ved køb af voksne hunde da man ikke støtter avlen. Blandingsgunde kan jo sagtens være skønne hunde. Men hvis jeg skulle købe en blandingshund ville jeg gå uden om blandinger der lider af for meget som skrevet ovenover - og samme tid være OBS på at blandingen består af racer med hunde der minder om hinanden i forhold til sindet så man ikke står med en hund med kvaliteter der stikker i alle mulige retninger.

Hvis vi skal komme med forslag til hvilken hund der passer til jer så kunne du måske skrive lidt om hvad i til dels kan tilbyde hunden, det kunne være alene hjemme tid, om I har lyst til at træne, er i til lange ture eller mest derhjemme og den slags. Derudover også hvad i ønsker af en hund - hvilken størrelse, gider i pelspleje, skal den være meget pleasene eller må den godt være lidt mere selvstændig, kunne i godt tænke jer at debnskal kunne lære gå uden snor eller er det lidt ligegyldigt, vil i gerne at der er større sandsynlighed for den kommer godt ud af det med andre hunde? Eller hvad der ellers kunne være vigtigt for jer i jeres hverdag.
Man kan selvfølgelig aldrig på den måde spå om at hvis man vælger en bestemt race så er den 100% på en bestemt måde, men man kan gøre meget ved sandsynligheden for det udefra hvad man vælger.


Det absolut vigtigste ved hunden vil være, at den skal være børnevenlig. Altså på ingen måde aggressiv, men godmodig og med et roligt gemyt. Derudover må den gerne være så nem som muligt. Dvs. få krav til pleje og aktivering. Selvfølgelig vil vi gå til hundetræning og læse op på what-to-do, men vi har som sagt aldrig prøvet en hund før. Så en der fylder meget, gør meget, er svær at opdrage og/eller dominerende, vil ikke være et godt match. :)


Nu forslår jeg alligevel en race der er gøende- og som kræver at blive aktiveret. Men, jeg jeg alligevel tænker kan være et bud; Dansk/Svensk Gårdhund.
Alle hunde af racen jeg nogensinde har kendt har været virkelig gode med børn, og deres størrelse gør også at de ved leg ikke virker lige så voldsomme som en glad hund på 30 kg.
Det er også en hund (hvis man ser bort fra at det desværre er en hund som nogle har det med ar fodre bredere end lange og det derved påvirker deres bevægelighed) som godt gider at lege.
Men det er også en hund hvor det at snuse efter mad er en glimrende aktivitet- og altså, at smide foderet ud på græsplænen, eller som er gemt i hjemmet tæller også som mentalaktivering, uden der kræver vildt meget af ejeren.
0
...
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf Misantropen » 16. aug 2022, 14:52

LadyFox skrev:
achillaxedprune skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes fortrækker klart hunde med tavle, men omvendt er jeg heller ikke den mest afskrækkede fra blandingshunde ved køb af voksne hunde da man ikke støtter avlen. Blandingsgunde kan jo sagtens være skønne hunde. Men hvis jeg skulle købe en blandingshund ville jeg gå uden om blandinger der lider af for meget som skrevet ovenover - og samme tid være OBS på at blandingen består af racer med hunde der minder om hinanden i forhold til sindet så man ikke står med en hund med kvaliteter der stikker i alle mulige retninger.

Hvis vi skal komme med forslag til hvilken hund der passer til jer så kunne du måske skrive lidt om hvad i til dels kan tilbyde hunden, det kunne være alene hjemme tid, om I har lyst til at træne, er i til lange ture eller mest derhjemme og den slags. Derudover også hvad i ønsker af en hund - hvilken størrelse, gider i pelspleje, skal den være meget pleasene eller må den godt være lidt mere selvstændig, kunne i godt tænke jer at debnskal kunne lære gå uden snor eller er det lidt ligegyldigt, vil i gerne at der er større sandsynlighed for den kommer godt ud af det med andre hunde? Eller hvad der ellers kunne være vigtigt for jer i jeres hverdag.
Man kan selvfølgelig aldrig på den måde spå om at hvis man vælger en bestemt race så er den 100% på en bestemt måde, men man kan gøre meget ved sandsynligheden for det udefra hvad man vælger.


Det absolut vigtigste ved hunden vil være, at den skal være børnevenlig. Altså på ingen måde aggressiv, men godmodig og med et roligt gemyt. Derudover må den gerne være så nem som muligt. Dvs. få krav til pleje og aktivering. Selvfølgelig vil vi gå til hundetræning og læse op på what-to-do, men vi har som sagt aldrig prøvet en hund før. Så en der fylder meget, gør meget, er svær at opdrage og/eller dominerende, vil ikke være et godt match. :)


Nu forslår jeg alligevel en race der er gøende- og som kræver at blive aktiveret. Men, jeg jeg alligevel tænker kan være et bud; Dansk/Svensk Gårdhund.
Alle hunde af racen jeg nogensinde har kendt har været virkelig gode med børn, og deres størrelse gør også at de ved leg ikke virker lige så voldsomme som en glad hund på 30 kg.
Det er også en hund (hvis man ser bort fra at det desværre er en hund som nogle har det med ar fodre bredere end lange og det derved påvirker deres bevægelighed) som godt gider at lege.
Men det er også en hund hvor det at snuse efter mad er en glimrende aktivitet- og altså, at smide foderet ud på græsplænen, eller som er gemt i hjemmet tæller også som mentalaktivering, uden der kræver vildt meget af ejeren.

Det er en virkelig dejlig race. Og sund også.

Edit: Jeg synes ikke de gør meget, sammenlignet med andre racer, men de er heller ikke stille. Heldigvis er de lærenemme og vil gerne træne så man skal ikke være bange for at de er umulige at stoppe eller træne ang. deres gøen.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf LadyFox » 16. aug 2022, 15:31

Misantropen skrev:
LadyFox skrev:
achillaxedprune skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes fortrækker klart hunde med tavle, men omvendt er jeg heller ikke den mest afskrækkede fra blandingshunde ved køb af voksne hunde da man ikke støtter avlen. Blandingsgunde kan jo sagtens være skønne hunde. Men hvis jeg skulle købe en blandingshund ville jeg gå uden om blandinger der lider af for meget som skrevet ovenover - og samme tid være OBS på at blandingen består af racer med hunde der minder om hinanden i forhold til sindet så man ikke står med en hund med kvaliteter der stikker i alle mulige retninger.

Hvis vi skal komme med forslag til hvilken hund der passer til jer så kunne du måske skrive lidt om hvad i til dels kan tilbyde hunden, det kunne være alene hjemme tid, om I har lyst til at træne, er i til lange ture eller mest derhjemme og den slags. Derudover også hvad i ønsker af en hund - hvilken størrelse, gider i pelspleje, skal den være meget pleasene eller må den godt være lidt mere selvstændig, kunne i godt tænke jer at debnskal kunne lære gå uden snor eller er det lidt ligegyldigt, vil i gerne at der er større sandsynlighed for den kommer godt ud af det med andre hunde? Eller hvad der ellers kunne være vigtigt for jer i jeres hverdag.
Man kan selvfølgelig aldrig på den måde spå om at hvis man vælger en bestemt race så er den 100% på en bestemt måde, men man kan gøre meget ved sandsynligheden for det udefra hvad man vælger.


Det absolut vigtigste ved hunden vil være, at den skal være børnevenlig. Altså på ingen måde aggressiv, men godmodig og med et roligt gemyt. Derudover må den gerne være så nem som muligt. Dvs. få krav til pleje og aktivering. Selvfølgelig vil vi gå til hundetræning og læse op på what-to-do, men vi har som sagt aldrig prøvet en hund før. Så en der fylder meget, gør meget, er svær at opdrage og/eller dominerende, vil ikke være et godt match. :)


Nu forslår jeg alligevel en race der er gøende- og som kræver at blive aktiveret. Men, jeg jeg alligevel tænker kan være et bud; Dansk/Svensk Gårdhund.
Alle hunde af racen jeg nogensinde har kendt har været virkelig gode med børn, og deres størrelse gør også at de ved leg ikke virker lige så voldsomme som en glad hund på 30 kg.
Det er også en hund (hvis man ser bort fra at det desværre er en hund som nogle har det med ar fodre bredere end lange og det derved påvirker deres bevægelighed) som godt gider at lege.
Men det er også en hund hvor det at snuse efter mad er en glimrende aktivitet- og altså, at smide foderet ud på græsplænen, eller som er gemt i hjemmet tæller også som mentalaktivering, uden der kræver vildt meget af ejeren.

Det er en virkelig dejlig race. Og sund også.

Edit: Jeg synes ikke de gør meget, sammenlignet med andre racer, men de er heller ikke stille. Heldigvis er de lærenemme og vil gerne træne så man skal ikke være bange for at de er umulige at stoppe eller træne ang. deres gøen.


Det omfang min oplevelse er at de gør er heller ikke noget der ville afskrække mig, vil jeg lige påpege.
1
...
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf TinaW » 16. aug 2022, 15:48

achillaxedprune skrev:
TinaW skrev:
achillaxedprune skrev:Jeg bliver lidt nervøs for, om vi kan tilbyde en hund, det den skal have. Det kan ingenlunde komme på tale, at der bruges 3 timer dagligt på motion og aktivering af hunden. :gruble:


Vi motionerer vores en god times tid om dagen, alt i alt. De er dog ofte med, hvis vi skal noget, kommer med ud og køre bil osv. Og så har de haven.


Det lyder lidt mere tilforladeligt! Og nogle rammer vi sagtens kan tilbyde. :)


Vores hunde er gode til at tilpasse sig. Er vi syge og det kun bliver til kortere ture, er det ikke som om de kravler rundt på væggene. Så putter de på sofaen eller inde i sengen, sammen med os.
De var fra små af, været med mange steder. I sommerhus osv. Og vi havde dem også med på bilferie her i sommers.
0
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 9938
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1201
Likede indlæg: 17867

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf .Magic. » 16. aug 2022, 16:40

Jeg er også den trælse nu :D

Jeg ved godt der er racestandarder man kan læse og købe udfra ift temperament osv.
Min erfaring er dog at du ikke kan regne med at få en hund der lever op til det.

Mops kan være en svær hund.
Langt de fleste kan ikke gå ret langt fordi de simpelthen ikke kan få luft. Det er sådan med de fleste fladnæset hunde. De kan også bøvle med hudlidelser pga deres deller i hovedet.
Og så er det ofte bare nogle små “stædige” hunde som ikke gider ret meget. Ofte lider de også ekstremt meget af selektiv hørelse. De gør præcis hvad de vil hvis belønningen ikke er høj nok.

Der er labradoren lidt mere en pleaserhund. Som udgangspunkt i hvert fald.
Vi har en Labrador/Golden Retriever/Puddel blanding og han er en fantastisk hund. Han er super glad for alt og alle. Vil SÅ gerne arbejde og opleve nye ting. Han har tillid til mig og gør 99% af det jeg beder om hvis jeg spørger pænt.
Han er meget mild af sind og nem at træne.

MEN… Han er en tornado.
Han er begyndt at få 2. og 3. gear - Ellers har det været 1. gear eller 6. gear. Der var ikke nogen imellem :lol:
Han er på INGEN måde en førstegangshund selvom han er en blanding af almindelige familiehunde.

Vi har også 2 Chihuahuaer som jo har ry for at være nogle små sure nogen. Det er vores på ingen måde.
Vores tæve er bedøvende ligeglad med andre hunde. Hun gør stort set ikke men vores han gør så til gengæld rigtig meget. Han er ret usikker og tror samtidig han er 2 meter høj og vejer 500 kg.
Faktisk er så modig at han jagtede en ræv ud af haven sammen med vores store blanding for ikke mange dage siden.
Chihuahua er avlet til at give alarm til de store hunde som så overtager jagten. Mocha ved så bare ikke at han kun er en mundfuld for en ræv :lol:
De er dog begge nogle kælepotter og når vi får gæster så er de begge sikre på at de kun kommer for at nusse med dem :D
Men de er små og derfor synes jeg ikke de egner sig til en børnefamilie.

I min omgangskreds er der en Malteser. Han er en super god familiehund. Han bliver trimmet hver 3. måned ellers tror jeg ikke der er pelspleje ved ham.
Jeg kender dog ikke lige til træningsvillighed osv. Han er ret kvik og vil gerne lære nye ting hvis man spørger pænt. En god størrelse for han kan fint gå langt og han er nem at have med.
Selvom vores Tornado er stor så er han nem at have med. Jeg har slæbt ham med siden han var lille og han ved derfor at når vi er på tur så skal han skrue ned til 1. gear i fx. busser og toge. Men det er uden tvivl nemmere med en hund der kan sidde i en taske under transport.

Husk også at tænke over hvad i vil med hunden og hvorfor i vil have hund. Det skal i vælge hund efter.
Du har en forestilling om at hunden skal være nem, men husk at når den flytter hjem til jer så skal den stadig lære alt.
Den skal lære jeres rytme at kende, den skal måske lære ikke at komme i møblerne, den skal måske lære at være alene hjemme osv.
Det er et levende væsen der ikke kommer med en færdiguddannelse. Den får måske stress af flytningen og udvikler seperationsangst eller andre ting som ikke var til stede inden.
Den reagerer måske voldsomt stresset fordi der er et barn.

Det er ikke for at tage modet fra jer :-) Slet ikke men det ér ting som gør at folk ikke tænker over og så ender hunden med at skulle finde et nyt hjem igen igen.
6
Oak123
Indlæg: 2123
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3977

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf Oak123 » 16. aug 2022, 20:43

Har I prøvet denne test/leksikon? (Eller måske andre lign.)
Det kan måske give en ide om hvilke racer der kunne være noget for jer, og måske nogle I ikke har overvejet.

Selvfølgelig med forbehold for, at hunde er forskellige uanset hvordan racen er beskrevet til at være.

https://www.dkk.dk/race
1
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf Santa » 16. aug 2022, 21:47

Jeg ved godt at det sikkert er irriterende at høre, men alle hunde har brug for stimulering og træning hver dag. De skal bruge deres fysik, deres sanser (især næsen) og deres hjerne.
De skal ud og snuse, løbe, træne, møde andre hunde og mennesker og lege.
Alle hunde skal trænes, hvis de skal kunne komme når man kalder, ikke gø og andre simple kommandoer.
Små børn kan ikke lufte hund alene.
Jeg er med Irmapigen her, det kræver tid og indsats at have hund.
4
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf TinaW » 17. aug 2022, 02:56

Selvfølgelig kan små børn ikke lufte hunde alene. Men fra 9-10 års alderen, kan børn da sagtens gå en mindre tur med hunden.
Det gjorde jeg og min bror med vores hund(e) og min søn har også luftet vores to (henholdsvis 9 og 12 kg) fra den alder.
Jeg synes det bliver gjort mere besværligt at have hund, end det er.
For ja, der skal stimuleres sanser, men det bliver der jo også på gåturene.
Og der står da ingen steder, at der ikke vil blive leget med hunden osv. Eller at man ikke vil gå til hundetræning, mens den er yngre.
Min erfaring er (alt efter race selvfølgelig) at de fleste hunde, bare gerne vil være sammen med deres mennesker. Så er det som sådan mindre underordnet, hvad der foretages.
Nogle racer kræver mere end andre og nogle racer vil helt sikkert ikke passe ind i TS’ familie, men der er masser af racer, der gør.
7
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf JoyNips » 17. aug 2022, 04:48

I forhold til aktivering, så har jeg en veninde med 3 malinois. Hun siger at hendes er markant mere trætte efter 45 minutter langsom gåtur hvor de får lov at undersøge alt end efter en 45 minutters løbetur. Det sidste bliver de forpustede af og så er de ok igen når de får vejret. Det første trætter deres hjerne.
Bare lige for at illustrere at aktivering ikke behøver at være at man går med hunden. Selvfølgelig er det vigtigt at den får tisset af osv, men dens hjerne skal også aktiveres.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf achillaxedprune » 17. aug 2022, 06:20

Tak for alle jeres input! Svarer lige samlet. :-D

Vi talte en del om det i går aftes, og hælder til, at vi ikke skal have hund alligevel. Er der noget vi ikke har, så er det overskud af tid. Og er der noget, vi absolut ikke skal have, så er det flere pligter og dårlig samvittighed. En hund skulle være en bonus og en legekammerat for vores søn… Ikke et tidskrævende projekt, som allerede nu virker lidt halvuoverskueligt.

Ønsket var en nem sofakartoffelhund, der elsker at putte, knytter sig til min søn og som er ude over hvalpestadiet. Vi ville selvfølgelig gå til træning med den, ikke lade vores 5-årige gå alene med den (hvor kommer den idé dog fra?) og generelt gøre alt for at sikre, at familiens nye medlem, har det godt. Vi gør os rigtig umage for at sikre, at vores dyr har det godt.


Vi overvejer i stedet, at tage ud på et internat og se på, om vi ikke kan finde en kælen kat. Vi mistede desværre vores gamle hankat for et års tid siden, som var den dejligste kælepotte. Og nem! Skønne, søde Leif. :lun: … Han lå altid og puttede på sofaen, hoppede op i skødet på sønnike, og var bare helt vidunderlig. Da han døde købte vi efter lidt tid et par Main Coon-killinger, som skulle være kattens svar på en familiehund. Meeeeen not so much. :lol: De har egentlig kun ville os voksne og ikke sønnike. Og den ene blev desværre kørt ned af en bil her for en måneds tid siden. :trist:

Så vi overvejede, om ikke en hund ville være bedre. Men efter denne tråd, så tror jeg det egentlig ikke. Og det er ikke irriterende. Det er godt. Det er jo i ingens interesserer, at vi får en hund ind i familien, hvis det viser sig at hunden kræver mere, end hvad vi har overskud og lyst for at give den.

Men nu prøver vi at se, om ikke vi kan finde en Leif 2.0 på et internat. En skøn, kælen kat, som har god kemi med min søn og som vi ved, vi kan give gode rammer herhjemme.
13
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 9938
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1201
Likede indlæg: 17867

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf .Magic. » 17. aug 2022, 06:34

Jeg tager hatten af for at i ikke bare prøver jer frem og ser om det går :-)
Det burde flere gøre.

Held og lykke med jagten på Leif 2.0 :P
4
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf Madam Pomfrey » 17. aug 2022, 06:40

achillaxedprune skrev:Tak for alle jeres input! Svarer lige samlet. :-D

Vi talte en del om det i går aftes, og hælder til, at vi ikke skal have hund alligevel. Er der noget vi ikke har, så er det overskud af tid. Og er der noget, vi absolut ikke skal have, så er det flere pligter og dårlig samvittighed. En hund skulle være en bonus og en legekammerat for vores søn… Ikke et tidskrævende projekt, som allerede nu virker lidt halvuoverskueligt.

Ønsket var en nem sofakartoffelhund, der elsker at putte, knytter sig til min søn og som er ude over hvalpestadiet.


Vi overvejer i stedet, at tage ud på et internat og se på, om vi ikke kan finde en kælen kat i stedet. Vi mistede desværre vores gamle hankat for et års tid siden, som var den dejligste kælepotte. Og nem! Skønne, søde Leif. :lun: … Han lå altid og puttede på sofaen, hoppede op i skødet på sønnike, og var bare helt vidunderlig. Da han døde købte vi efter lidt tid et par Main Coon-killinger, som skulle være kattens svar på en familiehund. Meeeeen not so much. :lol: De har egentlig kun ville os voksne og ikke sønnike. Og den ene blev desværre kørt ned af en bil her for en måneds tid siden. :trist:

Så vi overvejede, om ikke en hund ville være bedre. Men efter denne tråd, så tror jeg det egentlig ikke. Og det er ikke irriterende. Det er godt. Det er jo i ingens interesserer, at vi får en hund ind i familien, hvis det viser sig at hunden kræver mere, end hvad vi har mulighed for at give den.

Men nu prøver vi at se, om ikke vi kan finde en Leif 2.0 på et internat. En skøn, kælen kat, som har god kemi med min søn og som vi ved, vi kan give gode rammer herhjemme.



Hvis i alligevel ikke kan komme helt fra tanken om en hund, - så tilbyd eventuelle hundeejere blandt familie, venner, bekendte, kollegaer, barnets venner fra børnehave etc. at passe hund imens de er på ferie, 7-10-14 dage.
Selvom der self. er tale om en form for hvedebrødsdage, alt er godt og hyggeligt, så giver det jo alligevel et indblik i hvad det kræver af jer at have hund, ifht. at den skal luftes, hygges om, leges med osv. - så har man ligesom mærket hvad det kræver af tid og energi, uden man har forpligtiget sig ud over den aftalte periode :) Og i får netop lov til "at prøve en hund" som er voksen, opdraget, kan være alene hjemme m.v.

Men hvis det primære argument for at få en hund, er en "best-buddy" til sønnen, så er det nok "for idyllisk" en årsag, - og der er jo netop ingen garanti for, ligesom med kattene, at et hund lever op til lige præcis det ønske.
De 2 hunde vi har haft, har været glade for børnene - ingen tvivl om det, men det har alligevel været os voksne de har været mest orienteret omkring, og opsøgende på.
5
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 9938
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1201
Likede indlæg: 17867

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf .Magic. » 17. aug 2022, 06:48

God idé at passe en hund.
I må gerne låne Nanook :D
Han er sød når han er i byen. Det er ligesom børn - De bliver først umulige når forældrene er der :lol:
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf achillaxedprune » 17. aug 2022, 06:53

Madam Pomfrey skrev:Hvis i alligevel ikke kan komme helt fra tanken om en hund, - så tilbyd eventuelle hundeejere blandt familie, venner, bekendte, kollegaer, barnets venner fra børnehave etc. at passe hund imens de er på ferie, 7-10-14 dage.
Selvom der self. er tale om en form for hvedebrødsdage, alt er godt og hyggeligt, så giver det jo alligevel et indblik i hvad det kræver af jer at have hund, ifht. at den skal luftes, hygges om, leges med osv. - så har man ligesom mærket hvad det kræver af tid og energi, uden man har forpligtiget sig ud over den aftalte periode :) Og i får netop lov til "at prøve en hund" som er voksen, opdraget, kan være alene hjemme m.v.

Men hvis det primære argument for at få en hund, er en "best-buddy" til sønnen, så er det nok "for idyllisk" en årsag, - og der er jo netop ingen garanti for, ligesom med kattene, at et hund lever op til lige præcis det ønske.
De 2 hunde vi har haft, har været glade for børnene - ingen tvivl om det, men det har alligevel været os voksne de har været mest orienteret omkring, og opsøgende på.


Fin idé. Tak for den. :gogo:

Og ja, det var også noget, vi talte om. Så derfor skulle vi også kunne møde hunden nogle gange inden en eventuel overtagelse, for at sikre, at kemien mellem sønnike og hund var god. Men det er jo ingen garanti. Og ønsket om en hund er primært for vores søns skyld.
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf achillaxedprune » 17. aug 2022, 06:54

.Magic. skrev:God idé at passe en hund.
I må gerne låne Nanook :D
Han er sød når han er i byen. Det er ligesom børn - De bliver først umulige når forældrene er der :lol:


Tak for tilbuddet! :-D … Tror dog, at du bor lidt langt væk (vi bor i hovedstadsområdet). :)
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.

Tilbage til "Kæledyr"