Familievenlig og nem hund

Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Familievenlig og nem hund

Indlægaf achillaxedprune » 16. aug 2022, 06:50

Jeg går med tanken om at anskaffe en hund om et par år… Vi har aldrig haft hund før, hverken mig eller min mand, så det skal være en nem hund. Jeg ville egentlig allerhelst en hund, der er ovre hvalpestadiet, gerne en 3-4 år. Så vi kan se personligheden ordentligt og sikre, at hunden og min søn er et ordentligt match.

Men jeg er meget i tvivl om, hvilken race, der ville være bedst og hvor, vi ville kunne finde en god doggy.

Pt. går overvejelserne på en labrador eller en mops. Personligt eeeelsker jeg mops, men de er desværre avlet helt deforme og syge. Hvis man kunne finde en blandingsmops, der ikke havde de skavanker, som en mops typisk har, ville det være skønt! Men jeg har forsøgt at google, men kan ikke rigtigt finde andet end racerene mopsere.
Kender I til sunde mopsere?

Labradoren virker til at blive anbefalet som en god og nem familehund, og så er det jo en dejlig, sund hund umiddelbart uden diverse følgesygdomme og skavanker.

Alternativt et rigtigt gadekryds. Det ville også være fint, men hvor finder man sådan en vovse? Jeg har set på den blå avis, men det meste er hvalpe og racehunde. Og så er der noget i mig, som ikke er helt glad for at købe en hund via den blå avis. Jeg ville gerne adoptere fra et internat, men der kunne hunden jo godt have diverse traumer med i bagagen. Hvilket også gør alle tidligere gadehunde til no-go.

Allerhelst skulle det være en hund, der har været i en familie i et par år, hvor den har været elsket og trænet. Og hvor vi kan besøge den flere gange, for at lære den at kende, så vi er sikre på, at personligheden og kemien matcher os. Men hvor finder jeg dét? :gruble:


Og har I ellers gode råd eller ting, vi bør læse? :)
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf D.itsen » 16. aug 2022, 07:02

Internaterne har jævnligt omplaceringshunde, som ikke nødvendigvis har en masse traumer. Men hvor ejer af en eller anden grund ikke har kunnet beholde den.
Blandingshunde kan være lidt et sats. Mange mener de er sundere, men det synes jeg ikke altid er tilfældet. Og man ved mindre om hvad man får, hvis man ikke kender forældrelinjen i flere generationer. Plus jeg synes ind i mellem at blandingshunde bliver lavet på forældredyr som ikke er gode nok til at blive godkendt til avl som racerene. Men man kan helt sikkert finde gode blandingshvalpe fra seriøse avlere. Jeg var all in for blandingshvalpe tidligere, men synes jeg har set en del hvalpe hvor de har fået skavankerne fra begge forældreracer eller har alle mulige andet medfødte udfordringer (især på de mode-blandingshunde som alle de der doodle kombinationer)
Senest rettet af D.itsen 16. aug 2022, 09:58, rettet i alt 1 gang.
3
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18523

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf PaleSeptember » 16. aug 2022, 07:02

Det er altså en skrøne, at blandingshunde er sundere end racehunde. Jeg ved ikke, hvorfor man har fundet på det. Racehunde bliver ofte gentestet for diverse sygdomme og scannet osv. i generationer, hvor blandingshunde sjovt nok ikke gør, for det bekymrer BYB'ere (back yard breeders) sig ikke om. Desuden kan blandingshunde få skavanker fra alle de racer, de er blandet af.

Ja, det er rigtigt, at nogle racehunde er avlet ud i ekstremer, men jeg vil tro, at seriøse opdrættere lægger vægt på sundhed også.

I jeres situation vil jeg finde nogle opdrættere af de racer, som I har kig på og tage ud at besøge dem. Ofte har opdrættere ældre/voksne hunde, der har været brugt i avl, men som skal pensioneres og måske have et nyt hjem. Hvis I kan finde sådan en, så ved I, hvad den har med i bagagen, og I køber fra en opdrætter, som kan være med på sidelinjen.
4
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4589
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 666
Likede indlæg: 21047

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf catnip » 16. aug 2022, 07:05

Sikke mange gode overvejelser du har.

Nu hvor du/I har besluttet at I vil have en lidt ældre hund, så er der også muligheden for at kontakte avlere og høre om de har en hund (typisk en avlshund der skal på tidig pension, men det behøver ikke nødvendigvis at være tilfældet), der leder efter et ny hjem. Jeg kender flere der har overtaget en lidt ældre hund på den måde, og det har altid være det perfekte match.

En sund mops findes ikke, så jeg vil til hver en tid fraråde racen. Primært af etiske årsager, men også af hensyn til jeres økonomi og følelser - der er en signifikant forhøjet risiko for helbredsproblemer og tidlig død i brachycephaliske hunderacer, især mopsen.
4
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf LadyFox » 16. aug 2022, 07:07

Hvis en mops ikke lever op til jeres krav sundhedsmæssigt (og det kan jeg i den grad godt forstå den ikke gør med alt de
racerelaterede skavanker de døjer med) så skal I holde jer langt fra en blanding af mops - udover at folk der avler blandinger sjældent går op i at teste forældrehundene i generationer inden avl så vil blandingen bare være disponeret for mopsens racerelaterede sygdomme + de sygdomme som den/de racer den er blandet meds sygdomme oven i.
Det er særligt ved hunde med en ringe sundhed det er ekstra vigtigt at købe sin hund fra et ordentligt sted.

Ved en voksen hund er det altid en risiko at den har noget med i bagagen - der tænker jeg at det mest sikre er at finde en race i gerne vil have, finde en god opdrætter og skrive jer op til en voksen hund hos denne. Mange opdrættere tager gerne sine hvalpe tilbage hvis deres ejere skal af med dem igen - så de har ind i mellem voksne hunde til vinderformidling og da de tager hunde tilbage har de jo en ekstra interesse i at hund og ejer er et match, samt at de jo også har et kendskab til deres race og linje så de kan måske også se nogle ting i adfærden.
1
...
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf achillaxedprune » 16. aug 2022, 07:15

D.itsen skrev:Internaterne har jævnligt omplaceringshunde, som ikke nødvendigvis har en masse traumer. Mem hvor ejer af en eller anden grund ikke har kunnet beholde den.
Blandingshunde kan være lidt et sats. Mange mener de er sundere, men det synes jeg ikke altid er tilfældet. Og man ved mindre om hvad man får, hvis man ikke kender forældrelinjem i flere generationer. Plus jeg synes ind i mellem at blandingshunde bliver lavet på forældredyr som ikke er gode nok til at blove godkendt til avl som racerene. Men mam kan helt sikkert finde gode blandingshvalpe fra seriøse avlere. Jeg var all in for blandingshvalpe tidligere, men synes jeg har set en del hvalpe hvor de har fået skavankerne fra begge forældreracer eller har alle mulige andet medfødte udfordringer (især på de mode-blandingshunde som alle de der doodle kombinationer)


Vi er på ingen måde modebevidste, hvad angår vovser. :lol:

Hmmm, det har jeg ikke overvejet. Altså at blandingerne skulle kunne få det dårlige fra flere sider. Har altid hørt, at gadekryds skulle være de sundeste hunde.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf achillaxedprune » 16. aug 2022, 07:20

PaleSeptember skrev:Det er altså en skrøne, at blandingshunde er sundere end racehunde. Jeg ved ikke, hvorfor man har fundet på det. Racehunde bliver ofte gentestet for diverse sygdomme og scannet osv. i generationer, hvor blandingshunde sjovt nok ikke gør, for det bekymrer BYB'ere (back yard breeders) sig ikke om. Desuden kan blandingshunde få skavanker fra alle de racer, de er blandet af.

Ja, det er rigtigt, at nogle racehunde er avlet ud i ekstremer, men jeg vil tro, at seriøse opdrættere lægger vægt på sundhed også.

I jeres situation vil jeg finde nogle opdrættere af de racer, som I har kig på og tage ud at besøge dem. Ofte har opdrættere ældre/voksne hunde, der har været brugt i avl, men som skal pensioneres og måske have et nyt hjem. Hvis I kan finde sådan en, så ved I, hvad den har med i bagagen, og I køber fra en opdrætter, som kan være med på sidelinjen.


Uh, god idé med en pensioneret alvshund! Dog kommer det an på, hvor gamle de er, når de pensioneres. De må ikke blive for gamle, så vi kan risikere, at miste hunden pga. alderdom igen indenfor en kort årrække.

Ej, det lyder som en rigtig god idé faktisk. Så kan avlerne også vurdere, om hunden vil passe til os. Der vil også gå noget tid og vi ville kunne besøge dem løbende. Du er jo inde i alvsverdenen indenfor katte. Kender du også nogle gode alvere af hunde på Sjælland, måske?
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf achillaxedprune » 16. aug 2022, 07:34

catnip skrev:Sikke mange gode overvejelser du har.

Nu hvor du/I har besluttet at I vil have en lidt ældre hund, så er der også muligheden for at kontakte avlere og høre om de har en hund (typisk en avlshund der skal på tidig pension, men det behøver ikke nødvendigvis at være tilfældet), der leder efter et ny hjem. Jeg kender flere der har overtaget en lidt ældre hund på den måde, og det har altid være det perfekte match.

En sund mops findes ikke, så jeg vil til hver en tid fraråde racen. Primært af etiske årsager, men også af hensyn til jeres økonomi og følelser - der er en signifikant forhøjet risiko for helbredsproblemer og tidlig død i brachycephaliske hunderacer, især mopsen.


Tak! Det er jo også virkelig vigtigt, at vi får valgt den rigtige hund til vores lille familie. :)

Idéen med en tidligere avlshund, har jeg totalt taget til mig. Synes virkelig, det lyder til at være en god løsning. Kender du nogle gode avlere? Og hvilken race ville du anbefale?
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf achillaxedprune » 16. aug 2022, 07:39

LadyFox skrev:Hvis en mops ikke lever op til jeres krav sundhedsmæssigt (og det kan jeg i den grad godt forstå den ikke gør med alt de
racerelaterede skavanker de døjer med) så skal I holde jer langt fra en blanding af mops - udover at folk der avler blandinger sjældent går op i at teste forældrehundene i generationer inden avl så vil blandingen bare være disponeret for mopsens racerelaterede sygdomme + de sygdomme som den/de racer den er blandet meds sygdomme oven i.
Det er særligt ved hunde med en ringe sundhed det er ekstra vigtigt at købe sin hund fra et ordentligt sted.

Ved en voksen hund er det altid en risiko at den har noget med i bagagen - der tænker jeg at det mest sikre er at finde en race i gerne vil have, finde en god opdrætter og skrive jer op til en voksen hund hos denne. Mange opdrættere tager gerne sine hvalpe tilbage hvis deres ejere skal af med dem igen - så de har ind i mellem voksne hunde til vinderformidling og da de tager hunde tilbage har de jo en ekstra interesse i at hund og ejer er et match, samt at de jo også har et kendskab til deres race og linje så de kan måske også se nogle ting i adfærden.


Jeg er lidt overrasket over, hvor mange, der ikke anbefaler blandingshunde/gadekryds.

Hvilken hund, ville du anbefale? :)
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4589
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 666
Likede indlæg: 21047

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf catnip » 16. aug 2022, 08:02

achillaxedprune skrev:
catnip skrev:Sikke mange gode overvejelser du har.

Nu hvor du/I har besluttet at I vil have en lidt ældre hund, så er der også muligheden for at kontakte avlere og høre om de har en hund (typisk en avlshund der skal på tidig pension, men det behøver ikke nødvendigvis at være tilfældet), der leder efter et ny hjem. Jeg kender flere der har overtaget en lidt ældre hund på den måde, og det har altid være det perfekte match.

En sund mops findes ikke, så jeg vil til hver en tid fraråde racen. Primært af etiske årsager, men også af hensyn til jeres økonomi og følelser - der er en signifikant forhøjet risiko for helbredsproblemer og tidlig død i brachycephaliske hunderacer, især mopsen.


Tak! Det er jo også virkelig vigtigt, at vi får valgt den rigtige hund til vores lille familie. :)

Idéen med en tidligere avlshund, har jeg totalt taget til mig. Synes virkelig, det lyder til at være en god løsning. Kender du nogle gode avlere? Og hvilken race ville du anbefale?


Ja, det er nemlig en stor og vigtig (og dejlig) beslutning.

Nu bor jeg jo ikke i Danmark mere, så jeg kan desværre ikke anbefale nogle avlere. Men før vi kommer så vidt til at tænke race, skal du måske også tænke lidt nærmere over hvilken slags hverdag I kan tilbyde hunden, altså hvilket motionsniveau er realistisk. Vil du fx have en løbemakker, eller snakker vi mere 3 kortere gå-ture og så sofakartoffel resten af tiden? Hvor meget skal hunden være alene hjemme? Hvor meget træning har I lyst til at lægge i hunden - agility niveau, eller bare "sit og dæk"? Og så er der ting som pelspleje og fældning. Gider I en hund der skal børstes ofte, eller måske skal til en groomer flere gange om året? Eller skal det være nemt? Hvad med fældning, er det noget I kan tolerere i større eller mindre grad? Og så er der størrelsen. Du nævnte både mops og labrador, som jo er i hver sin ende af spektret, så jeg tænker at I favner ret bredt?

Mange ting at tænke over :)
3
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4589
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 666
Likede indlæg: 21047

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf catnip » 16. aug 2022, 08:13

achillaxedprune skrev:
LadyFox skrev:Hvis en mops ikke lever op til jeres krav sundhedsmæssigt (og det kan jeg i den grad godt forstå den ikke gør med alt de
racerelaterede skavanker de døjer med) så skal I holde jer langt fra en blanding af mops - udover at folk der avler blandinger sjældent går op i at teste forældrehundene i generationer inden avl så vil blandingen bare være disponeret for mopsens racerelaterede sygdomme + de sygdomme som den/de racer den er blandet meds sygdomme oven i.
Det er særligt ved hunde med en ringe sundhed det er ekstra vigtigt at købe sin hund fra et ordentligt sted.

Ved en voksen hund er det altid en risiko at den har noget med i bagagen - der tænker jeg at det mest sikre er at finde en race i gerne vil have, finde en god opdrætter og skrive jer op til en voksen hund hos denne. Mange opdrættere tager gerne sine hvalpe tilbage hvis deres ejere skal af med dem igen - så de har ind i mellem voksne hunde til vinderformidling og da de tager hunde tilbage har de jo en ekstra interesse i at hund og ejer er et match, samt at de jo også har et kendskab til deres race og linje så de kan måske også se nogle ting i adfærden.


Jeg er lidt overrasket over, hvor mange, der ikke anbefaler blandingshunde/gadekryds.

Hvilken hund, ville du anbefale? :)


Problemet opstår ofte i "designer" blandingshunde som labradoodles, cavapoos osv, hvor man bevidst krydser 2 renracede hunde for at få et bestemt mix. Alle (med ganske få undtagelse) hunderacer er så indavlede at det svarer til at avle på helsøskende, så der er genetiske problemer i alle hunderacer. Derfor fixer man ikke nødvendigvis noget ved at mixe to indvalede hunderacer med hinanden (man kan dog gøre det hvis sygdomme/defekter er recessivt nedarvet, men det er lidt et gamble og problemerne vil stadig forblive i arvemassen). Den oprindelige designer af labradoodles har sågar udtalt at det var en stor fejl at lave "racen" fordi den har vist sig at have så mange problemer.

Anyway, jeg har en blandingshund - en Alaskan husky. En type-hund avlet til præstation, og ikke hvordan de ser ud, så det er overvejende en sund hund, men derfor kan de stadig få problemer, som alle andre hunde. Især med alderen.
1
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf achillaxedprune » 16. aug 2022, 08:16

catnip skrev:Ja, det er nemlig en stor og vigtig (og dejlig) beslutning.

Nu bor jeg jo ikke i Danmark mere, så jeg kan desværre ikke anbefale nogle avlere. Men før vi kommer så vidt til at tænke race, skal du måske også tænke lidt nærmere over hvilken slags hverdag I kan tilbyde hunden, altså hvilket motionsniveau er realistisk. Vil du fx have en løbemakker, eller snakker vi mere 3 kortere gå-ture og så sofakartoffel resten af tiden? Hvor meget skal hunden være alene hjemme? Hvor meget træning har I lyst til at lægge i hunden - agility niveau, eller bare "sit og dæk"? Og så er der ting som pelspleje og fældning. Gider I en hund der skal børstes ofte, eller måske skal til en groomer flere gange om året? Eller skal det være nemt? Hvad med fældning, er det noget I kan tolerere i større eller mindre grad? Og så er der størrelsen. Du nævnte både mops og labrador, som jo er i hver sin ende af spektret, så jeg tænker at I favner ret bredt?

Mange ting at tænke over :)


Hverdagen vil være rimelig chillern… Min mand arbejder hjemme 4 dage om ugen, så hunden kommer ikke til at være alene hjemme særlig meget. Men den vil jo selvfølgelig ikke blive underholdt hele tiden. Så den skal kunne være rolig og afslappet flere timer om dagen. Derudover vil der være et par ture dagligt, hvoraf den ene vil være 3-5 km.
Så sofakartoffel-hund!

Så lidt træning som muligt! Den skal opføre sig ordentligt (ikke springe op o.l.), komme når man kalder og ikke gø. Måske sønnike vil ønske at den skal kunne tricks, men det er ikke et ønske fra os voksne. Den skal ikke kræve meget aktivering.

Pelsen skal helst være kort og nem at vedligeholde! Vi har en main coone-kat med lang pels, og pelspleje er absolut ikke noget vi ønsker mere af. :genert:

Størrelsen er til gengæld underordnet. Stor eller lille, det er ligemeget. :)

Kort opsummeret: Nem hund, der ikke kræver meget aktivering og pleje. Den skal være godmodig, rolig og virkelig god til børn. Jeg drømmer om at sønnike får sig sin nye bedste ven i hunden. Sådan en dejlig puttetrold, som kræver så lidt træning som overhovedet muligt. Også derfor en voksen hund ville være at foretrække. En der har lært at kunne være lidt alene, ikke at hoppe op ad folk osv.
Senest rettet af achillaxedprune 16. aug 2022, 08:28, rettet i alt 1 gang.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18523

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf PaleSeptember » 16. aug 2022, 08:20

achillaxedprune skrev:
PaleSeptember skrev:Det er altså en skrøne, at blandingshunde er sundere end racehunde. Jeg ved ikke, hvorfor man har fundet på det. Racehunde bliver ofte gentestet for diverse sygdomme og scannet osv. i generationer, hvor blandingshunde sjovt nok ikke gør, for det bekymrer BYB'ere (back yard breeders) sig ikke om. Desuden kan blandingshunde få skavanker fra alle de racer, de er blandet af.

Ja, det er rigtigt, at nogle racehunde er avlet ud i ekstremer, men jeg vil tro, at seriøse opdrættere lægger vægt på sundhed også.

I jeres situation vil jeg finde nogle opdrættere af de racer, som I har kig på og tage ud at besøge dem. Ofte har opdrættere ældre/voksne hunde, der har været brugt i avl, men som skal pensioneres og måske have et nyt hjem. Hvis I kan finde sådan en, så ved I, hvad den har med i bagagen, og I køber fra en opdrætter, som kan være med på sidelinjen.


Uh, god idé med en pensioneret alvshund! Dog kommer det an på, hvor gamle de er, når de pensioneres. De må ikke blive for gamle, så vi kan risikere, at miste hunden pga. alderdom igen indenfor en kort årrække.

Ej, det lyder som en rigtig god idé faktisk. Så kan avlerne også vurdere, om hunden vil passe til os. Der vil også gå noget tid og vi ville kunne besøge dem løbende. Du er jo inde i alvsverdenen indenfor katte. Kender du også nogle gode alvere af hunde på Sjælland, måske?


Nej, jeg kender desværre ikke nogen hundeopdrættere.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf achillaxedprune » 16. aug 2022, 08:22

catnip skrev:Problemet opstår ofte i "designer" blandingshunde som labradoodles, cavapoos osv, hvor man bevidst krydser 2 renracede hunde for at få et bestemt mix. Alle (med ganske få undtagelse) hunderacer er så indavlede at det svarer til at avle på helsøskende, så der er genetiske problemer i alle hunderacer. Derfor fixer man ikke nødvendigvis noget ved at mixe to indvalede hunderacer med hinanden (man kan dog gøre det hvis sygdomme/defekter er recessivt nedarvet, men det er lidt et gamble og problemerne vil stadig forblive i arvemassen). Den oprindelige designer af labradoodles har sågar udtalt at det var en stor fejl at lave "racen" fordi den har vist sig at have så mange problemer.

Anyway, jeg har en blandingshund - en Alaskan husky. En type-hund avlet til præstation, og ikke hvordan de ser ud, så det er overvejende en sund hund, men derfor kan de stadig få problemer, som alle andre hunde. Især med alderen.


Tak for svar! :)

Slædehunde er super skønne og flotte, men alt for aktive til vores liv. :genert:


En mops virker bare til, at matche vores familie ret godt. Og jeg smelter seriøst over deres udseende. De er så freaking cute (synes jeg). Min mand synes, det er noget nær verdens grimmeste hund. :lol: …Det er så træls, at de har alle de skavanker. Ellers havde det nok været sådan en lille rullepølse, vi skulle have.


Seeee hvor nuttet, den er. Jeg dør. :love2: :love2: :love2: :love2: :love2: :love2: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love2: :love2: :love2: :love2: :love2:
Billede
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf achillaxedprune » 16. aug 2022, 08:23

PaleSeptember skrev:Nej, jeg kender desværre ikke nogen hundeopdrættere.


Tak for svar! :gogo:
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.

Tilbage til "Kæledyr"