Hundetræningstråden - tips og tricks

Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf Charly » 5. jan 2022, 12:12

Jeg har en langhåret schæfer på snart 1½ år. Han er skøn og har super meget energi :-D så der bliver gået en del ture. Derudover træner vi (og går til hundetræning), og han er både lærenem og lærevillig. Vi træner selvfølgelig de ting, vi lærer til hundetræning + hvad vi nu synes kunne være sjovt eller praktisk. Men jeg synes det kan være svært at finde på nye ting både til træning og mental stimulering, så jeg tænkte at dette kunne være en inspirationstråd, hvor vi kan dele tips og tricks :)

Ind til videre kan Cody (der er muligtvis noget jeg har glemt):

Plads
Kom (nogle gange får han akutte øreproblemer med denne kommando :D :rulle: )
Sit
Dæk - vi øver også at han bliver liggende hvis vi går
Stå
Hånd (han lægger sit hoved i ens fremstrakte hånd - praktisk hvis man f.eks. skal tjekke ører eller tænder - og så ser det absurd nuttet ud :-D )
Bang - han bliver "skudt" og lægger sig på siden
Bakke (af en eller anden grund elsker han at bakke :dåne: )
Zigzag (han går zigzag mellem ens ben. Pt kan han kun en tur - altså en gang under hvert ben og så bliver han helt kulret :-p )
Pote
Highfive
Target - han dutter snuden på en dims (pt et låg til en plastikbøtte) når man siger "target". Lige nu øver vi at kaste låget ud og så går han ud, dutter og kommer tilbage på plads)
Kurv - her øver vi også at han bliver i sin kurv når det ringer på eller vi åbner døren
Forsigtig (ved godbidder kan han godt blive en anelse overivrigt, så han skal lige huskes på at tage dem forsigtigt)
Søge

Derudover træner vi lineføring, når vi går tur, og vi træner riiiiiigtig meget at man ikke skal gø af andre hunde. Det er nok det, der er det sværeste for ham, og som vi virkelig er udfordret på. Men vi kan se at der sker noget - det sker bare i et langsomt tempo. Sidste år i februar da vi startede til hundetræning, kunne han slet ikke deltage, fordi han gøede sådan, men det kan han fint i dag hvis der lige er lidt ekstra afstand til de andre hunde.

Ved mange af de her ting træner vi både verbale kommandoer og håndtegn - altså så han kan dæk både hvis vi siger "dæk" eller laver tegnet for det. Er han helt oppe og køre og der skal lidt ro på, fungerer det rigtig godt at bruge begge dele - så trænger det bedre igennem.

Hvad laver I med jeres hunde?
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf avdotja » 5. jan 2022, 14:12

Min hund er doven og må indrømme at vi kun træner det nødvendige :lol:

Hun lystrer følgende kommandoer:
- Kom her
- Vente (når hun går løs og jeg vil have hende til at stoppe op, men hun ikke behøver komme hen til mig)
- Gå pænt (når jeg har brug for at hun går på plads, f.eks. fordi vi skal over vejen eller forbi noget)
- Sit
- Bliv siddende (også selv om jeg forsvinder ud af syne)
- Nej
- Pote
- Tag bamsen/kødbenet (når hun smider det udenfor, skal hun selv samle det op og bære det ind igen)
2
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 9936
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1200
Likede indlæg: 17865

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf .Magic. » 5. jan 2022, 20:10

Mocha er vild med at bruge næsen som fx spor og Nose Work, men ikke når græsset er for højt og der skal jo ikke ret meget til :D
Han gider heller ikke ret lang tid af gangen.

Chili gider ikke rigtig noget. Hun kan gå med til Nose Work i ca. 15 min. så mister hun interessen.

Nanook er vild med at træne.
- Gå pænt.
- Indkald.
- Vi er så småt startet på spor.
- Aport.
- Bliv.
- Vente når vi kommer til en kantsten.
- Target som jeg kalder “Duuut” :D


Og balancetræning træner med med dem alle.
2
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf Raenil » 5. jan 2022, 22:14

Skælder ud, når hun stjæler mad fra bordet.
Skubber hende ned fra sengen, når hun ligger på tværs og prutter og snorker.
Roser hende til skyerne, hvis hun kommer når vi kalder.

Hun er blevet 12, og har besluttet at det der engang var regler mere er blevet til forslag… :-)
5
Fledermäuslein
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6831

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf Fledermäuslein » 6. jan 2022, 07:19

Dejlig tråd!

Med min boston terrier på 7 år træner jeg ikke rigtig noget. Lidt små tricks indimellem, han kan flere forskellige, feks spille død, danse og krybe. Men kun hvis man har godbidder i hånden, ellers kigger han bare som om man må være blevet åndssvag :D Jeg fortryder, at jeg ikke gik mere op i indkald og i at få ham til at gå pænt, men vi havde en 1-årig, da vi fik ham, så det blev det ikke lige til.

Jeg håber at få en korthåret collie til foråret og jeg glæder mig helt vildt til at prøve at træne med en hund, der er glad for samarbejde og villig til at lære.
2
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16074
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29893

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf TinaW » 6. jan 2022, 12:06

Jeg synes det er vildt sejt og imponerende, når hunde kan en masse tricks.
Ambitions niveauet hjemme hos os, har dog været knap så imponerende og det eneste begge hunde er virkelig gode til, er at give pote(når man har godbidder)
Den lille kan "sidde pænt" på numsen og den anden vil hellere stå på bagbenene.
De kommer for det meste når der bliver kaldt (med mindre har fundet en hare at løbe efter) og ved de at der er godbidder i lommen, er det sjovt nok som om deres hørelse skærpes.
De er puddel/cocker, så de burde jo være nogenlunde disponeret for diverse tricks, men ejerne har ikke prioriteret det.
De er også gode til at gø på kommando, men de har åbenbart ikke hørt om at stoppe igen på kommando.
2
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf Charly » 6. jan 2022, 12:19

Hvor er det hyggeligt at læse om jeres hunde :)

Her er træning en nødvendighed og handler egentlig ikke om ambitioner. Men han er en race med stor energi og drive, så gåture er ikke nok. Han skal udfordres noget mere - det vidste vi, da vi fik ham og generelt er det sjovt at træne med ham, så vi gør det gerne (selvom det er knap så sjovt når det har taget et kvarter at nå fra hjørnet og hjem - det er max 200 meter - fordi han glemmer alt om at gå pænt når vi er ved at være hjemme og han mener at han skal i haven og lege med bold :-D )

Jeg vil egentlig også gerne lære ham at gø og især at stoppe med at gø på kommando, men det er godt nok en udfordring :-D

Når vi går tur og kommer forbi en bestemt stor sten, har jeg lært ham "spring" - så springer han op på den og sætter sig. Det bruger vi også når han skal hoppe ind i bilen.
1
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf Charly » 6. jan 2022, 12:22

.Magic. skrev:Mocha er vild med at bruge næsen som fx spor og Nose Work, men ikke når græsset er for højt og der skal jo ikke ret meget til :D
Han gider heller ikke ret lang tid af gangen.

Chili gider ikke rigtig noget. Hun kan gå med til Nose Work i ca. 15 min. så mister hun interessen.

Nanook er vild med at træne.
- Gå pænt.
- Indkald.
- Vi er så småt startet på spor.
- Aport.
- Bliv.
- Vente når vi kommer til en kantsten.
- Target som jeg kalder “Duuut” :D


Og balancetræning træner med med dem alle.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at prøve spor men jeg er noget lost i forhold til hvordan. Er det noget træning, du går til?
0
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 9936
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1200
Likede indlæg: 17865

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf .Magic. » 6. jan 2022, 12:28

Charly skrev:
.Magic. skrev:Mocha er vild med at bruge næsen som fx spor og Nose Work, men ikke når græsset er for højt og der skal jo ikke ret meget til :D
Han gider heller ikke ret lang tid af gangen.

Chili gider ikke rigtig noget. Hun kan gå med til Nose Work i ca. 15 min. så mister hun interessen.

Nanook er vild med at træne.
- Gå pænt.
- Indkald.
- Vi er så småt startet på spor.
- Aport.
- Bliv.
- Vente når vi kommer til en kantsten.
- Target som jeg kalder “Duuut” :D


Og balancetræning træner med med dem alle.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at prøve spor men jeg er noget lost i forhold til hvordan. Er det noget træning, du går til?

Jeg gik på hold for mange år siden med vores tidligere hund og så gik vi på et sporhold da Mocha var yngre.
Lige pt går jeg ikke til træning men skal starte med Nanook når de starter op i hundeklubben. De har haft mangel på trænere derude så ingen hvalpehold før nu.

Så jeg lægger selv spor til Mocha og Nanook. Chili gider ikke. Det er slet ikke svært og jeg tror du kan finde gode begyndervideoer på youtube.
2
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf Charly » 6. jan 2022, 12:31

.Magic. skrev:
Charly skrev:
.Magic. skrev:Mocha er vild med at bruge næsen som fx spor og Nose Work, men ikke når græsset er for højt og der skal jo ikke ret meget til :D
Han gider heller ikke ret lang tid af gangen.

Chili gider ikke rigtig noget. Hun kan gå med til Nose Work i ca. 15 min. så mister hun interessen.

Nanook er vild med at træne.
- Gå pænt.
- Indkald.
- Vi er så småt startet på spor.
- Aport.
- Bliv.
- Vente når vi kommer til en kantsten.
- Target som jeg kalder “Duuut” :D


Og balancetræning træner med med dem alle.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at prøve spor men jeg er noget lost i forhold til hvordan. Er det noget træning, du går til?

Jeg gik på hold for mange år siden med vores tidligere hund og så gik vi på et sporhold da Mocha var yngre.
Lige pt går jeg ikke til træning men skal starte med Nanook når de starter op i hundeklubben. De har haft mangel på trænere derude så ingen hvalpehold før nu.

Så jeg lægger selv spor til Mocha og Nanook. Chili gider ikke. Det er slet ikke svært og jeg tror du kan finde gode begyndervideoer på youtube.

Fedt, det vil jeg helt klart kigge på, for jeg tror han vil elske det :)
0
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 9936
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1200
Likede indlæg: 17865

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf .Magic. » 6. jan 2022, 12:36

Charly skrev:
.Magic. skrev:
Charly skrev:
.Magic. skrev:Mocha er vild med at bruge næsen som fx spor og Nose Work, men ikke når græsset er for højt og der skal jo ikke ret meget til :D
Han gider heller ikke ret lang tid af gangen.

Chili gider ikke rigtig noget. Hun kan gå med til Nose Work i ca. 15 min. så mister hun interessen.

Nanook er vild med at træne.
- Gå pænt.
- Indkald.
- Vi er så småt startet på spor.
- Aport.
- Bliv.
- Vente når vi kommer til en kantsten.
- Target som jeg kalder “Duuut” :D


Og balancetræning træner med med dem alle.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at prøve spor men jeg er noget lost i forhold til hvordan. Er det noget træning, du går til?

Jeg gik på hold for mange år siden med vores tidligere hund og så gik vi på et sporhold da Mocha var yngre.
Lige pt går jeg ikke til træning men skal starte med Nanook når de starter op i hundeklubben. De har haft mangel på trænere derude så ingen hvalpehold før nu.

Så jeg lægger selv spor til Mocha og Nanook. Chili gider ikke. Det er slet ikke svært og jeg tror du kan finde gode begyndervideoer på youtube.

Fedt, det vil jeg helt klart kigge på, for jeg tror han vil elske det :)

Hvis du ikke vil til konkurrencer osv så er det slet ikke svært at komme igang. Så behøver man ikke gøre det 100% rigtigt fra starten :-)
Hvis han er vild med at bruge næsen så er Nose Work også klart at anbefale. Det kræver dog noget info inden man går igang (efter min mening) fordi man bruger hydrolater.
På Facebook er der en gruppe der hedder Nose Work for begyndere :-)
1
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf Charly » 6. jan 2022, 12:38

.Magic. skrev:
Charly skrev:
.Magic. skrev:
Charly skrev:
.Magic. skrev:Mocha er vild med at bruge næsen som fx spor og Nose Work, men ikke når græsset er for højt og der skal jo ikke ret meget til :D
Han gider heller ikke ret lang tid af gangen.

Chili gider ikke rigtig noget. Hun kan gå med til Nose Work i ca. 15 min. så mister hun interessen.

Nanook er vild med at træne.
- Gå pænt.
- Indkald.
- Vi er så småt startet på spor.
- Aport.
- Bliv.
- Vente når vi kommer til en kantsten.
- Target som jeg kalder “Duuut” :D


Og balancetræning træner med med dem alle.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at prøve spor men jeg er noget lost i forhold til hvordan. Er det noget træning, du går til?

Jeg gik på hold for mange år siden med vores tidligere hund og så gik vi på et sporhold da Mocha var yngre.
Lige pt går jeg ikke til træning men skal starte med Nanook når de starter op i hundeklubben. De har haft mangel på trænere derude så ingen hvalpehold før nu.

Så jeg lægger selv spor til Mocha og Nanook. Chili gider ikke. Det er slet ikke svært og jeg tror du kan finde gode begyndervideoer på youtube.

Fedt, det vil jeg helt klart kigge på, for jeg tror han vil elske det :)

Hvis du ikke vil til konkurrencer osv så er det slet ikke svært at komme igang. Så behøver man ikke gøre det 100% rigtigt fra starten :-)
Hvis han er vild med at bruge næsen så er Nose Work også klart at anbefale. Det kræver dog noget info inden man går igang (efter min mening) fordi man bruger hydrolater.
På Facebook er der en gruppe der hedder Nose Work for begyndere :-)

Det er slet ikke på på konkurrenceplan - bare ren fornøjelse :)

Den gruppe vil jeg da skynde mig at finde. Tak for super input :)
1
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55650
Kontakt:

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf Ado » 6. jan 2022, 13:15

Jeg har en drøm om at prøve at lade Pixi arbejde med får. Eller i det mindste se om det er noget for hende.
Planen er at jeg vil gå til agility med hende. Og så vil jeg bygge/lave min egen agilitybane til hende herhjemme. Vi har en "mark", der er indhegnet, som vi ikke bruger til noget. Så det er oplagt at lave en bane der. Vi laver selv vippen, springene, slalompinde og a-bræt. Og så køber jeg en tunnel.

Lige nu kan hun:

- Indkald. Erhmm, sådan da. Hun har været bedre, men teenagealderen spiller klart ind. Men jeg øver stadig hver dag med hende. Så det bliver fint igen.
- Sit.
- Pote.
- To ben. (Hun rejser sig og står på bagbenene)
- BANG! (Hun kaster sig ned på siden og bliver liggende)
- Rulle rundt.
- Sid pænt. (Hun sætter sig og holder forbenene op foran sig)
- Vente. (Hun bliver siddende til hun får "fri"-kommandoen).
- Dut/target på min hånd.
- Ryd op. (Hun får kommandoen og samler herefter bamsen op og går hen og smider den ned i legetøjskassen)
- Hop. (Hun hopper op på det jeg vil have hende til at hoppe op på)
- Kram. (Hun hopper op på en bænk/stol og lægger forbenene om min hals og putter hovedet ind på min brystkasse)
- Anden vej. (Hvis hun går forkert rundt om en lygtepæl/et træ, så snoren vikler om. Her ved hun godt at hun skal modsat vej)
- Plads. (Hun sætter sig klods op af mit venstre ben)
- Bakke/beeep beeep/sige som en bakkende lastbil. :D

Og så kan hun navnene på de fleste af sine bamser. Og når hun får en ny, tager det maks 10 minutter før hun kender navnet på den. Så jeg smider bamserne i en bunke og beder hende hente en bestemt bamse ad gangen. Det er skide god mental træning og det er fantastisk underholdning for mig.
2
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf Charly » 6. jan 2022, 13:59

Ado skrev:Jeg har en drøm om at prøve at lade Pixi arbejde med får. Eller i det mindste se om det er noget for hende.
Planen er at jeg vil gå til agility med hende. Og så vil jeg bygge/lave min egen agilitybane til hende herhjemme. Vi har en "mark", der er indhegnet, som vi ikke bruger til noget. Så det er oplagt at lave en bane der. Vi laver selv vippen, springene, slalompinde og a-bræt. Og så køber jeg en tunnel.

Lige nu kan hun:

- Indkald. Erhmm, sådan da. Hun har været bedre, men teenagealderen spiller klart ind. Men jeg øver stadig hver dag med hende. Så det bliver fint igen.
- Sit.
- Pote.
- To ben. (Hun rejser sig og står på bagbenene)
- BANG! (Hun kaster sig ned på siden og bliver liggende)
- Rulle rundt.
- Sid pænt. (Hun sætter sig og holder forbenene op foran sig)
- Vente. (Hun bliver siddende til hun får "fri"-kommandoen).
- Dut/target på min hånd.
- Ryd op. (Hun får kommandoen og samler herefter bamsen op og går hen og smider den ned i legetøjskassen)
- Hop. (Hun hopper op på det jeg vil have hende til at hoppe op på)
- Kram. (Hun hopper op på en bænk/stol og lægger forbenene om min hals og putter hovedet ind på min brystkasse)
- Anden vej. (Hvis hun går forkert rundt om en lygtepæl/et træ, så snoren vikler om. Her ved hun godt at hun skal modsat vej)
- Plads. (Hun sætter sig klods op af mit venstre ben)
- Bakke/beeep beeep/sige som en bakkende lastbil. :D

Og så kan hun navnene på de fleste af sine bamser. Og når hun får en ny, tager det maks 10 minutter før hun kender navnet på den. Så jeg smider bamserne i en bunke og beder hende hente en bestemt bamse ad gangen. Det er skide god mental træning og det er fantastisk underholdning for mig.

Ej, hvor er det nuttet at hun kan kramme - det simpelthen for sødt :dåne: Og hvor er hun dygtig!

Cody har ikke bamser - de overlever sådan ca. 2 sekunder :-D men han har andet legetøj, og da jeg fortalte min mand om din dygtige hund der kan navnene på sine bamser, skyndte han sig at sige til hunden: "hent dit torv" - og så kom den sgu med torvet :forvirret: Jeg ved ikke om det var held, men det skal prøves igen!
2
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55650
Kontakt:

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf Ado » 6. jan 2022, 14:11

Charly skrev:
Ado skrev:Jeg har en drøm om at prøve at lade Pixi arbejde med får. Eller i det mindste se om det er noget for hende.
Planen er at jeg vil gå til agility med hende. Og så vil jeg bygge/lave min egen agilitybane til hende herhjemme. Vi har en "mark", der er indhegnet, som vi ikke bruger til noget. Så det er oplagt at lave en bane der. Vi laver selv vippen, springene, slalompinde og a-bræt. Og så køber jeg en tunnel.

Lige nu kan hun:

- Indkald. Erhmm, sådan da. Hun har været bedre, men teenagealderen spiller klart ind. Men jeg øver stadig hver dag med hende. Så det bliver fint igen.
- Sit.
- Pote.
- To ben. (Hun rejser sig og står på bagbenene)
- BANG! (Hun kaster sig ned på siden og bliver liggende)
- Rulle rundt.
- Sid pænt. (Hun sætter sig og holder forbenene op foran sig)
- Vente. (Hun bliver siddende til hun får "fri"-kommandoen).
- Dut/target på min hånd.
- Ryd op. (Hun får kommandoen og samler herefter bamsen op og går hen og smider den ned i legetøjskassen)
- Hop. (Hun hopper op på det jeg vil have hende til at hoppe op på)
- Kram. (Hun hopper op på en bænk/stol og lægger forbenene om min hals og putter hovedet ind på min brystkasse)
- Anden vej. (Hvis hun går forkert rundt om en lygtepæl/et træ, så snoren vikler om. Her ved hun godt at hun skal modsat vej)
- Plads. (Hun sætter sig klods op af mit venstre ben)
- Bakke/beeep beeep/sige som en bakkende lastbil. :D

Og så kan hun navnene på de fleste af sine bamser. Og når hun får en ny, tager det maks 10 minutter før hun kender navnet på den. Så jeg smider bamserne i en bunke og beder hende hente en bestemt bamse ad gangen. Det er skide god mental træning og det er fantastisk underholdning for mig.

Ej, hvor er det nuttet at hun kan kramme - det simpelthen for sødt :dåne: Og hvor er hun dygtig!

Cody har ikke bamser - de overlever sådan ca. 2 sekunder :-D men han har andet legetøj, og da jeg fortalte min mand om din dygtige hund der kan navnene på sine bamser, skyndte han sig at sige til hunden: "hent dit torv" - og så kom den sgu med torvet :forvirret: Jeg ved ikke om det var held, men det skal prøves igen!



Nåårrhh! :lun: Jeg er sikker på, at det ikke var held. Hunde fanger mange ord, uden vi selv fatter det.
Og ja, det er simpelthen så kært med de krammere. Hun er vidunderlig.
1
Donna Martin Graduates!

Tilbage til "Kæledyr"