Høns

Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1964
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4844

Re: Høns

Indlægaf milisa » 23. maj 2023, 16:48

Hun er i vores gamle legehus, så væk, kan de ikke blive. Men jeg laver lige lidt trappeværk eller en rampe, så de med sikkerhed kan komme tilbage til hende.
1
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1964
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4844

Re: Høns

Indlægaf milisa » 26. maj 2023, 14:43

Der er stadig ikke-klækkede æg, men de kan jo sagtens stadig være levedygtige, bare ikke klar endnu - jeg kan ikke udelukke, at der blev lagt æg af de andre i reden. Bør jeg fjerne dem? Hun går jo ikke af? Hun har slet ikke rørt maden og hvad med kyllingerne, de skal jo have noget at spise?
0
Tally-ho
Kakadu
Indlæg: 3503
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10334

Re: Høns

Indlægaf Kakadu » 26. maj 2023, 15:19

milisa skrev:Der er stadig ikke-klækkede æg, men de kan jo sagtens stadig være levedygtige, bare ikke klar endnu - jeg kan ikke udelukke, at der blev lagt æg af de andre i reden. Bør jeg fjerne dem? Hun går jo ikke af? Hun har slet ikke rørt maden og hvad med kyllingerne, de skal jo have noget at spise?

Har du set kyllinger? Eller bare hørt dem? De pipper inde i æggene, så pippen er ikke ensbetydende med de er kommet ud.
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1964
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4844

Re: Høns

Indlægaf milisa » 26. maj 2023, 16:01

Har set en og fjernet en død. Altså ikke den samme!
0
Tally-ho
Kakadu
Indlæg: 3503
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10334

Re: Høns

Indlægaf Kakadu » 26. maj 2023, 17:50

milisa skrev:Har set en og fjernet en død. Altså ikke den samme!

Hvor længe er det siden du så den? Og har hun slet ikke været af reden?
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1964
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4844

Re: Høns

Indlægaf milisa » 26. maj 2023, 18:54

I morges.
Altså, jeg har ikke set hende gå af, men vi tjekker til hende flere gange dagligt og kan se, at hun har vendt sig rundt. Men maden synes fuldstændig urørt.
0
Tally-ho
Kakadu
Indlæg: 3503
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10334

Re: Høns

Indlægaf Kakadu » 26. maj 2023, 19:54

milisa skrev:I morges.
Altså, jeg har ikke set hende gå af, men vi tjekker til hende flere gange dagligt og kan se, at hun har vendt sig rundt. Men maden synes fuldstændig urørt.

Der kan gå nogle dage fra den første kylling klækker til hun går af. Æggene klækker ikke samme dag, så hun bliver liggende til alle har haft en chance for at klække.
Det lyder helt normalt :)
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13047
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21830

Re: Høns

Indlægaf Pandesteg » 26. maj 2023, 20:33

Kyllerne kan sagtens klare sig den første tid uden mad :) så no worries. Jeg ville stadig lade hende i fred. Men ja det er smartest at der ikke bliver tilføjet æg løbende, men det har du jo nok fundet ud af :kys:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1964
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4844

Re: Høns

Indlægaf milisa » 27. maj 2023, 09:13

Åha, hvor er det rart at få hjælp her!!

Men er der ikke en god bog, man kan låne/købe? Det er kommet bag på mig, at det har været så svært at finde en god guide online. Synes ikke jeg er dårlig til at Google, men jeg mangler godt nok en "sådan skaber du de bedste betingelser for din skrukhøne, der rent faktisk skal have lov til at skrukke" bog - alt jeg finder handler enten om rugemaskiner, eller om at afskrukke eller om rugeæg?

Vi er ellers pænt ansvarsbevidste om vores dyr herhjemme, men vi havde naivt troet, at vi ville kunne finde hjælp løbende - og det kan vi sikkert også, har bare ikke fundet det endnu...




Men kan selvfølgelig også være, vi bare totalt overrækker det hele!!! :-D
0
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1964
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4844

Re: Høns

Indlægaf milisa » 27. maj 2023, 09:15

Pandesteg skrev:Kyllerne kan sagtens klare sig den første tid uden mad :) så no worries. Jeg ville stadig lade hende i fred. Men ja det er smartest at der ikke bliver tilføjet æg løbende, men det har du jo nok fundet ud af :kys:



:blush: ja...dén er især skrevet på listen over ting, der skal være styr på til næste gang....!
0
Tally-ho
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13047
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21830

Re: Høns

Indlægaf Pandesteg » 26. feb 2024, 11:59

Vi flytter her om et par uger og dem, som har købt vores hus har ikke ønsket at overtage hønsene, ellers var jeg nok gået med den løsning. Vi har besluttet at vi gerne vil have nogle høns med, men ikke dem alle, det kan og må vi slet ikke, da vi flytter i byzone hvor vi maks må have 8 høns, og vi har 13 høns lige nu, det er også alt for meget i forhold til den lille gård vi kan lave til dem i den nye have. Men årh manner jeg har dårlig samvittighed over at skulle vælge imellem dem, det er helt åndssvagt. 5 af dem flytter ned til min nabo, som jo er dyrlæge, hvor de får en stor fin gård. 5 tager vi med og så er der 3 jeg skal have afsat til... ja nogen. Håber jeg kan finde et godt sted til dem, det er ikke de yngste høner i verden (alle de helt unge har min nabo fået, da jeg har lovet hende nogen der lægger mange æg :lol:), men de er så vidt jeg ved da stadig aktive æglæggere og nogle gode høns. Dem vi har valgt selv at tage med er valgt ud fra størrelsen, da vi har 3 som nærmest er dværge, på trods af at forældrene ikke er, 1 eks-burhøne som jeg ikke vil overlade til andre og så en af de gamle høner, som har noget tilbagevendende sygdom som jeg kender tegnene på og kan behandle, hende vil jeg ikke overlade til andre.
Det er altså helt fjollet så ond jeg føler mig over at have valgt imellem dem :blush:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
fisken80
Indlæg: 22529
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1138
Likede indlæg: 52936

Re: Høns

Indlægaf fisken80 » 26. feb 2024, 12:57

Pandesteg skrev:Vi flytter her om et par uger og dem, som har købt vores hus har ikke ønsket at overtage hønsene, ellers var jeg nok gået med den løsning. Vi har besluttet at vi gerne vil have nogle høns med, men ikke dem alle, det kan og må vi slet ikke, da vi flytter i byzone hvor vi maks må have 8 høns, og vi har 13 høns lige nu, det er også alt for meget i forhold til den lille gård vi kan lave til dem i den nye have. Men årh manner jeg har dårlig samvittighed over at skulle vælge imellem dem, det er helt åndssvagt. 5 af dem flytter ned til min nabo, som jo er dyrlæge, hvor de får en stor fin gård. 5 tager vi med og så er der 3 jeg skal have afsat til... ja nogen. Håber jeg kan finde et godt sted til dem, det er ikke de yngste høner i verden (alle de helt unge har min nabo fået, da jeg har lovet hende nogen der lægger mange æg :lol:), men de er så vidt jeg ved da stadig aktive æglæggere og nogle gode høns. Dem vi har valgt selv at tage med er valgt ud fra størrelsen, da vi har 3 som nærmest er dværge, på trods af at forældrene ikke er, 1 eks-burhøne som jeg ikke vil overlade til andre og så en af de gamle høner, som har noget tilbagevendende sygdom som jeg kender tegnene på og kan behandle, hende vil jeg ikke overlade til andre.
Det er altså helt fjollet så ond jeg føler mig over at have valgt imellem dem :blush:


Ej, det forstår jeg altså godt. Høns kan blive nærmest tamme og har hver deres personlighed. Selvfølgelig har du det svært med at du skal vælge.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13047
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21830

Re: Høns

Indlægaf Pandesteg » 29. feb 2024, 09:34

Jeg har det faktisk ikke svært med at vælge, for det var ret oplagt hvilke vi skulle tage med. Men jeg synes ikke det er rart at skulle omplacere dem, jeg har jo ansvaret for dem og de har haft et mega godt liv her, så det forpligter også. Nå, men nu har min nabo fået en portion og selvom de skal gå i mindre hønsegård hos hende, så får de det rigtig godt der. De sidste 2 jeg skulle af med kørte jeg ud til en ældre dame i morges, hun havde en lille bitte flok af de smukkeste orpington'er. Hun havde en kæmpe indhegning de gik i, og hanen dansede allerede for mine høns, så snart de kom ud af kassen, så det lover godt. Så nu kan jeg slappe af omkring det. I weekenden får vi sat hønsehus og gård op det nye sted, det bliver spændende.
4
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Kæledyr"