Tyskland - nyt lovforslag på vej, min 2 timers hundeluftning om dagen

Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25613

Tyskland - nyt lovforslag på vej, min 2 timers hundeluftning om dagen

Indlægaf Madam Pomfrey » 20. aug 2020, 05:51

Sidder og surfer lidt rundt på tv2's nyhedsside.

Og falder over denne overskrift
Tysk lov på vej - hunden skal luftes to timer om dagen


følge lovforslaget, som landbrugsminister Julia Klöckner vil fremsætte i starten af næste år, skal turene udenfor vare mindst en time hver...

Mens lovudkastet indeholder en række stramninger for de tyske hundeejere, så er ingen blevet så omdiskuteret som reglerne om, hvor lang tid hundene skal luftes hver dag.


Det sidste forstår jeg godt, 2 gange en minimum en time, det synes godt nok voldsomt.
Naturligvis er der hunde der trives med dét, og har brug for den mængde motion og stimulering, men der bestemt også dem hvor det ville være for meget af det gode. Men det er dælme også noget af en tidsmæssig investering i det at have hund, at man skal ud af døren med den 2 ud af døgnets 24 timer på daglig basis.

Hos mig er hundeluftning ofte integreret i andre af mine gøremål. Hunden luftes i forbindelse med at børn følges til eller hentes fra skole, eller til sport, eller i forbindelse med indkøb. Hun får selvfølgelig også bare gåture, og det kan være lige fra en 10 minutters godnattur, hvor der bare skal tisses af, til en lang rask travetur. Men at sætte 2 x 1 time af til det, det ville være praktisk umuligt i vores hverdag.
Og jeg er temmelig sikker på at min hund også ville synes det var lige rigeligt af det gode med så lange ture / lang tid ude (for man behøver jo nok næppe gå hele timen, men kan vel slå sig ned på en bænk et sted) - hun ville særligt hade det på regnvejrsdage, der er det hende der korter turen af og bare vil hjem i tørvejr :lol:

Naturligvis skal en hund passes ordentligt, motioneres, stimuleres, men jeg undrer mig alligevel over en SÅ specifik lov, og tænker om den nu generelt er i hundenes interesse - sådan overordnet set. For nogles vedkommede vil det da sikkert betyde at de endelig kom ud på tur.
Og som en anden i artiklen nævner, hvem skal dog tjekke op på om en hund luftes 2 x 1 time dagligt, og hvordan :gruble:

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-08-1 ... r-om-dagen
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4634
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 676
Likede indlæg: 21197

Re: Tyskland - nyt lovforslag på vej, min 2 timers hundeluftning om dagen

Indlægaf catnip » 20. aug 2020, 06:21

Jeg synes det er et glimrende forslag. Det kan naturligvis ikke kontrolleres, men det sender et fint signal om større fokus på hundevelfærd. Der hvor jeg tænker at det kommer til at være en gavnlig lovgivning, der kan håndhæves, er ved mistanke om mistrivsel og vanrøgt.

I Sverige må hunde (og faktisk også katte) kun være alene hjemme 6 timer ad gangen. Det er der naturligvis heller ingen der tjekker op på så længe hunden trives.
4
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9554
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26703

Re: Tyskland - nyt lovforslag på vej, min 2 timers hundeluftning om dagen

Indlægaf Santa » 20. aug 2020, 06:43

Jeg synes osse at det er godt, selvom det jo næppe kan håndhæves. Det er signalpolitik.

For rigtige mange mennesker undervurder hundens behov for bevægelse, stimuli og duftindtryk ret meget. Ja, hvis du ikke tager hunden ud, så ligger den bare. Men det betyder jo ikke at den ikke gerne vil.
Min hund gider heller ikke gå i regnvejr, men det går over efter en 5-10 min. Og ellers erstatter vi den lange tur med en kortere tissetur og så leg og hundespil hjemme. Vi går heller ikke den samme rute hver dag, og sørger for både at aktivere muskler, næse og hjerne.
Faktum er, at to timers aktivitet og gåtur udenfor egen matrikel er nødvendigt for alle hunde.

Alt for mange mennesker har hund uden at gide at gøre den indsats der følger med. Vi har to sørgelige eksempler i min egen familie. Min søsters labrador, der var så understimuleret som unghund, at den gnavede køkkenlågerne i stykker og rev ovnlågen af. Og min fætters ekskones chichuahua som har lært at skide i en kattebakke på altanen, så de slipper for at gå med den hver dag.
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25613

Re: Tyskland - nyt lovforslag på vej, min 2 timers hundeluftning om dagen

Indlægaf Madam Pomfrey » 20. aug 2020, 06:59

Santa skrev:Min hund gider heller ikke gå i regnvejr, men det går over efter en 5-10 min. Og ellers erstatter vi den lange tur med en kortere tissetur og så leg og hundespil hjemme. Vi går heller ikke den samme rute hver dag, og sørger for både at aktivere muskler, næse og hjerne.
Faktum er, at to timers aktivitet og gåtur udenfor egen matrikel er nødvendigt for alle hunde.


Det ville give mere mening for mig at sige det skulle være 2 timer pr. dag, fremfor at sige 2 x 1 time, og med fokus på aktivering.
Min hund får typisk 4 ture pr. dag, og det er for mig langt mere spiseligt og nemt at passe ind, med 4 ture af 20-30 minutters varighed, fremfor 2 x en time.

Nu nævnte jeg regn, og at min hund ikke gider det. Men der er jo flere andre tidspunkter hvor vejret spiller ind.
Vi har lige haft et par uger med høj temperatur og massere af sol, - det er heller ikke optimalt for hunden, den risikerer at blive overophedet, og den varme asfalt er en særdeles skidt kombi med hundepoterne. De varmeste dage har min hund været på en tidlig morgentur, og så en godnattur når det blev køligere igen.
Og ditto kan kulde og frost sætte en dagsorden.

Men ja self. er det symbolpoltik, jeg undrer mig bare over at det skal være så specifikt, at rammen om det skal være så firkantet.
Særligt når det ikke som sådan kan kontrolleres og håndhæves.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32467

Re: Tyskland - nyt lovforslag på vej, min 2 timers hundeluftning om dagen

Indlægaf icelady » 20. aug 2020, 07:07

På sin vis synes jeg reglen er god.



Pånær kravet om at en tur skal vare en time.

Der må hundeejerne selv vurdere, hvad deres hund har brug for.


Det kommer jo også an på hundens tilstand. Ældre hunde kan have muskelproblemer/gigt/andet i bevægeapperatet der gør, de kun kan klare korte ture.
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Tyskland - nyt lovforslag på vej, min 2 timers hundeluftning om dagen

Indlægaf Bergen » 20. aug 2020, 08:20

Åndsvag lovgivning som ingen alligevel følger op på.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tyskland - nyt lovforslag på vej, min 2 timers hundeluftning om dagen

Indlægaf kidkomb » 20. aug 2020, 08:30

Vi har en schweizisk bjerghund med underuld. Ikke på vilkår om jeg lufter hende to gange en time i den hedebølge vi har haft feks.
Sveriges lov om max 6 timer alene hjemme giver meget mere mening.
Det skaber arbejdspladser (hunddagis - hundebørnehave) og det er nemmere at tjekke op på.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4634
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 676
Likede indlæg: 21197

Re: Tyskland - nyt lovforslag på vej, min 2 timers hundeluftning om dagen

Indlægaf catnip » 20. aug 2020, 08:43

kidkomb skrev:Vi har en schweizisk bjerghund med underuld. Ikke på vilkår om jeg lufter hende to gange en time i den hedebølge vi har haft feks.
Sveriges lov om max 6 timer alene hjemme giver meget mere mening.
Det skaber arbejdspladser (hunddagis - hundebørnehave) og det er nemmere at tjekke op på.


Vi har en husky og har samme problem med hende når det er virkelig varmt. Hun får sine lange ture tidligt om morgenen og sent om aftenen når det er varmt, gerne med en badetur inkluderet.
1
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tyskland - nyt lovforslag på vej, min 2 timers hundeluftning om dagen

Indlægaf kidkomb » 20. aug 2020, 09:02

catnip skrev:
kidkomb skrev:Vi har en schweizisk bjerghund med underuld. Ikke på vilkår om jeg lufter hende to gange en time i den hedebølge vi har haft feks.
Sveriges lov om max 6 timer alene hjemme giver meget mere mening.
Det skaber arbejdspladser (hunddagis - hundebørnehave) og det er nemmere at tjekke op på.


Vi har en husky og har samme problem med hende når det er virkelig varmt. Hun får sine lange ture tidligt om morgenen og sent om aftenen når det er varmt, gerne med en badetur inkluderet.

Vida er albue-opereret og i forvejen ikke verdens mest aktive race, så vi bruger en del mental stimulation. Det virker som et decideret tåbeligt forslag synes jeg. Hunde er ikke ens.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4634
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 676
Likede indlæg: 21197

Re: Tyskland - nyt lovforslag på vej, min 2 timers hundeluftning om dagen

Indlægaf catnip » 20. aug 2020, 09:13

kidkomb skrev:
catnip skrev:
kidkomb skrev:Vi har en schweizisk bjerghund med underuld. Ikke på vilkår om jeg lufter hende to gange en time i den hedebølge vi har haft feks.
Sveriges lov om max 6 timer alene hjemme giver meget mere mening.
Det skaber arbejdspladser (hunddagis - hundebørnehave) og det er nemmere at tjekke op på.


Vi har en husky og har samme problem med hende når det er virkelig varmt. Hun får sine lange ture tidligt om morgenen og sent om aftenen når det er varmt, gerne med en badetur inkluderet.

Vida er albue-opereret og i forvejen ikke verdens mest aktive race, så vi bruger en del mental stimulation. Det virker som et decideret tåbeligt forslag synes jeg. Hunde er ikke ens.


Jeg er helt enig i at hunde ikke er ens, at individer og racer har individuelle behov for motion, og at en del hunde pga alder, skavanker etc naturligvis ikke bør motioneres 2 timer om dagen. Men langt fra alle hundeejere har den nødvendige indsigt i hvordan deres hunde bør motioneres og stimuleres, og jeg tænker at det er dem der er målgruppen for lovforslaget - ikke de hundeejere der, som dig, har styr på det.
1
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tyskland - nyt lovforslag på vej, min 2 timers hundeluftning om dagen

Indlægaf kidkomb » 20. aug 2020, 09:42

catnip skrev:
kidkomb skrev:
catnip skrev:
kidkomb skrev:Vi har en schweizisk bjerghund med underuld. Ikke på vilkår om jeg lufter hende to gange en time i den hedebølge vi har haft feks.
Sveriges lov om max 6 timer alene hjemme giver meget mere mening.
Det skaber arbejdspladser (hunddagis - hundebørnehave) og det er nemmere at tjekke op på.


Vi har en husky og har samme problem med hende når det er virkelig varmt. Hun får sine lange ture tidligt om morgenen og sent om aftenen når det er varmt, gerne med en badetur inkluderet.

Vida er albue-opereret og i forvejen ikke verdens mest aktive race, så vi bruger en del mental stimulation. Det virker som et decideret tåbeligt forslag synes jeg. Hunde er ikke ens.


Jeg er helt enig i at hunde ikke er ens, at individer og racer har individuelle behov for motion, og at en del hunde pga alder, skavanker etc naturligvis ikke bør motioneres 2 timer om dagen. Men langt fra alle hundeejere har den nødvendige indsigt i hvordan deres hunde bør motioneres og stimuleres, og jeg tænker at det er dem der er målgruppen for lovforslaget - ikke de hundeejere der, som dig, har styr på det.

Jeg er helt enig. Jeg tror bare der er smartere måder at gøre det på. Eller det håber jeg da at der er.
Hvad med krav om hvalpekursus? Eller hundekørekort? Men det er svært, for det sidste jeg har lyst til er at berøve hjemløse deres hund.
De hunde har det edderfint og de beriger deres ejers liv ubetaleligt.
Godt jeg ikke er politiker.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Tyskland - nyt lovforslag på vej, min 2 timers hundeluftning om dagen

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. aug 2020, 09:46

Jeg tror ikke at vores Broholmer ville være særligt imponeret af 2x1 times gåtur.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16953
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21072

Re: Tyskland - nyt lovforslag på vej, min 2 timers hundeluftning om dagen

Indlægaf Misantropen » 20. aug 2020, 10:00

Jeg synes det er et lidt lala forslag.

Hvad med tjeneste- og brugshunde? Fx hyrdehunde og hunde der er med ejeren på arbejde og kan gå og tulle rundt på eks. gården eller hvor arbejdspladsen nu er.

Men så siger vi hunde skal luftes 2 timer dagligt. Hvordan skal de ture foregå? Må hundene få lov til at snuse og opleve noget eller kan nogle ejere stadig fortsætte med at holde deres hund i kort snor tæt ind til sig?

Jeg synes det er rigtig godt med nogle konkrete retningslinjer man kan forholde sig til. Især for nye og kommende hundeejere for racebeskrivelser og andres erfaringer er ofte ret diffuse. Jeg arbejder ikke og er ofte sammen med mine hunde 24/7.

Det er klart at arbejdede jeg 37 timer om ugen ville de have et andet behov for kontakt og aktivikering end de har nu hvor de ofte er med mig når jeg fx besøger en nabo, men det tager sådan et forslag vel ikke højde for.
1
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4634
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 676
Likede indlæg: 21197

Re: Tyskland - nyt lovforslag på vej, min 2 timers hundeluftning om dagen

Indlægaf catnip » 20. aug 2020, 10:41

FormerlyKnownAs skrev:Jeg tror ikke at vores Broholmer ville være særligt imponeret af 2x1 times gåtur.


Broholmer :dåne:
0
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Tyskland - nyt lovforslag på vej, min 2 timers hundeluftning om dagen

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. aug 2020, 10:53

catnip skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Jeg tror ikke at vores Broholmer ville være særligt imponeret af 2x1 times gåtur.


Broholmer :dåne:


Ja :love:

Han er så doven at om natten når han piber for at komme ud gider han ikke og skal bæres ud :fløjt:
0

Tilbage til "Kæledyr"