Erfaring med bullterrier

Fledermäuslein
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6831

Erfaring med bullterrier

Indlægaf Fledermäuslein » 24. jun 2020, 09:48

Vi overvejer at anskaffe os en mini bullterrier og det foresvæver mig, at der er en debattør herinde, der har haft en?

Vi har hund i forvejen og har haft hund de sidste tyve år, så vi er ikke begyndere. Vi har haft en terrierblanding og har nu en Boston terrier. Vi har selvfølgelig taget kontakt til opdrættere og skal også ud at besøge flere, når vi kommer længere i vores overvejelser.

Det lyder jo som en vanvittigt charmerende og sød hund, men jeg vil gerne vide lidt mere om, hvordan f.eks. opdragelsen fungerer i praksis, nu de angiveligt er ret stædige og egenrådige. Vi er parate til at lægge mange timer i opdragelsen, selvfølgelig, men vi har samtidig mindre børn og alle de opgaver, der nu engang hører med hertil, så vi skal sikre os, at det ikke er et umuligt projekt, vi kaster os ud i.

Så hvad er dine erfaringer med bullterrierer, såvel gode som dårlige?
0
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2662

Re: Erfaring med bullterrier

Indlægaf Venus222 » 24. jun 2020, 09:59

Min erfaring er at sundheden ikke er god, og at der er seriøs mangel på opdrættere der synes sundhed er vigtig.

Det er særligt allergi, patella luxation , hjerte og nyre racen bøvler med.
Og så er der en opdrætter jeg gerne til advare særligt imod, men jeg ved ikke om jeg må skrive navnet her i tråden.
0
Fledermäuslein
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6831

Re: Erfaring med bullterrier

Indlægaf Fledermäuslein » 24. jun 2020, 10:12

Venus222 skrev:Min erfaring er at sundheden ikke er god, og at der er seriøs mangel på opdrættere der synes sundhed er vigtig.

Det er særligt allergi, patella luxation , hjerte og nyre racen bøvler med.
Og så er der en opdrætter jeg gerne til advare særligt imod, men jeg ved ikke om jeg må skrive navnet her i tråden.


Ej, det lyder da virkelig ikke godt! Du må vist gerne sende mig et kort med navnet på opdrætteren, det modtager jeg gerne. Vi er dog på jagt efter opdrættere i Tyskland, da vi skal bo der. Men godt at vide, at vi skal spørge ind til sundhedsproblemer og hvad de gør for at forhindre dem.

Kender du ellers noget til adfærd/opdragelse/tilfredshed hos ejere?
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20966

Re: Erfaring med bullterrier

Indlægaf Misantropen » 24. jun 2020, 10:46

LadyFox skrev:..

Har du ikke haft en Bullterrier? :)
1
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2662

Re: Erfaring med bullterrier

Indlægaf Venus222 » 24. jun 2020, 10:52

Fledermäuslein skrev:
Venus222 skrev:Min erfaring er at sundheden ikke er god, og at der er seriøs mangel på opdrættere der synes sundhed er vigtig.

Det er særligt allergi, patella luxation , hjerte og nyre racen bøvler med.
Og så er der en opdrætter jeg gerne til advare særligt imod, men jeg ved ikke om jeg må skrive navnet her i tråden.


Ej, det lyder da virkelig ikke godt! Du må vist gerne sende mig et kort med navnet på opdrætteren, det modtager jeg gerne. Vi er dog på jagt efter opdrættere i Tyskland, da vi skal bo der. Men godt at vide, at vi skal spørge ind til sundhedsproblemer og hvad de gør for at forhindre dem.

Kender du ellers noget til adfærd/opdragelse/tilfredshed hos ejere?


De er sjove, altså virkelig sjove! :lol2: De er røvstædige, og gør ikke noget med mindre det giver mening for dem . De elsker deres mennesker, men kan have problemer med andre hunde. Særligt af samme køn.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16077
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Erfaring med bullterrier

Indlægaf TinaW » 24. jun 2020, 12:21

Venus222 skrev:
Fledermäuslein skrev:
Venus222 skrev:Min erfaring er at sundheden ikke er god, og at der er seriøs mangel på opdrættere der synes sundhed er vigtig.

Det er særligt allergi, patella luxation , hjerte og nyre racen bøvler med.
Og så er der en opdrætter jeg gerne til advare særligt imod, men jeg ved ikke om jeg må skrive navnet her i tråden.


Ej, det lyder da virkelig ikke godt! Du må vist gerne sende mig et kort med navnet på opdrætteren, det modtager jeg gerne. Vi er dog på jagt efter opdrættere i Tyskland, da vi skal bo der. Men godt at vide, at vi skal spørge ind til sundhedsproblemer og hvad de gør for at forhindre dem.

Kender du ellers noget til adfærd/opdragelse/tilfredshed hos ejere?


De er sjove, altså virkelig sjove! :lol2: De er røvstædige, og gør ikke noget med mindre det giver mening for dem . De elsker deres mennesker, men kan have problemer med andre hunde. Særligt af samme køn.


En af min tidligere naboer havde en bull terrier, tæve. Sjov hund.
Den besluttede sig for, at den godt kunne lide min terrier blanding (ikke bull terrier) - også tæve. Og så kunne hun ikke få den med, med mindre den havde fået lov til at hilse på min. Den lagde sig simpelthen ned og nægtede at gå, før de havde hilst.
Og ingen af dem var ellers specielt glad for andre tæver.
2
Fledermäuslein
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6831

Re: Erfaring med bullterrier

Indlægaf Fledermäuslein » 24. jun 2020, 13:06

TinaW skrev:
Venus222 skrev:
Fledermäuslein skrev:
Venus222 skrev:Min erfaring er at sundheden ikke er god, og at der er seriøs mangel på opdrættere der synes sundhed er vigtig.

Det er særligt allergi, patella luxation , hjerte og nyre racen bøvler med.
Og så er der en opdrætter jeg gerne til advare særligt imod, men jeg ved ikke om jeg må skrive navnet her i tråden.


Ej, det lyder da virkelig ikke godt! Du må vist gerne sende mig et kort med navnet på opdrætteren, det modtager jeg gerne. Vi er dog på jagt efter opdrættere i Tyskland, da vi skal bo der. Men godt at vide, at vi skal spørge ind til sundhedsproblemer og hvad de gør for at forhindre dem.

Kender du ellers noget til adfærd/opdragelse/tilfredshed hos ejere?


De er sjove, altså virkelig sjove! :lol2: De er røvstædige, og gør ikke noget med mindre det giver mening for dem . De elsker deres mennesker, men kan have problemer med andre hunde. Særligt af samme køn.


En af min tidligere naboer havde en bull terrier, tæve. Sjov hund.
Den besluttede sig for, at den godt kunne lide min terrier blanding (ikke bull terrier) - også tæve. Og så kunne hun ikke få den med, med mindre den havde fået lov til at hilse på min. Den lagde sig simpelthen ned og nægtede at gå, før de havde hilst.
Og ingen af dem var ellers specielt glad for andre tæver.


Nårh, det lyder sødt. Det er derfor, jeg tænker en minibulli er en god idé. Så kan vi evt. bare bære den videre, når den får en fiks idé :-D
3
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Erfaring med bullterrier

Indlægaf LadyFox » 24. jun 2020, 13:58

Misantropen skrev:
LadyFox skrev:..

Har du ikke haft en Bullterrier? :)

Jo, det har jeg da. Og den primære grund til at det ikke var endnu en jeg fik efter hun døde er klart sundheden. Hos os var problemet primært allergi, men allergien ramte også psyken. Hun blev 4 år, og havde været kilde til enorme mængder bekymring, dårlig samvittighed, evige dyrlæge regninger og hun var bestemt plaget.
Men så galt går det jo altså ikke altid, men jeg synes man skal overveje at der er nogle helbredsmæssige problemer med racen, så der er en reel risiko for at ende med en syg hund.
Så mit bedste råd er at købe med FCI stamtavle OG bruge tavlen til at undersøge helbredsresultaterne hos forfærdende. Derudover ville hundeloven være en anden grund til det ikke er en race jeg ville have uden stamtavle.

Bull terrieren er en fantastisk hund, god, sjov, klog osv. Men ja, den er stædig, egenrådig og det kræver at man som ejer er indstillet på at være konsekvent, tilpasse sin træning efter at det er en stædig hund. Det er en hund der godt kan være "destruktiv" - ofte er den sjoveste del af legen at ødelægge legetøjet. Den er vild i leg og elsker at bryde og den passer derfor ikke i lege-stil med alle andre hunde. Det er en terrier så egenkønsaggresion kan forekomme og kan ikke altid "elsker" væk så vil man en hund der er bedste venner med alle andre hunde så er det ikke bull terrieren man skal vælge. Mange mennesker har fordomme og mange tror også at det er en pitbull så det sker folk kommer med kommentarer eller går over på den anden side af vejen når man kommer gående. De fælder. De er også følsomme, og har godt af en opdragelse udfra positiv forstærkning fremfor igennem skæld ud.

Men altså, kan man lide deres stædige facon, og synes man det er fedt med en hund der gerne klovner sig til at være i centrum, gider man være konsekvent, tænke kreativt og kan leve med de kan være noget besværlige, og de udfordringer racen har både personligt, fysisk, socialt og samfundsmæssigt så er det en vidunderlig hund.

Vær dog OBS på at det er tæt på umuligt at få en lejebolig hvor racen må holdes, hvis en flytning i lejebolig kunne være en del af fremtidsplanerne.
3
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Erfaring med bullterrier

Indlægaf LadyFox » 24. jun 2020, 14:03

TinaW skrev:
Venus222 skrev:
Fledermäuslein skrev:
Venus222 skrev:Min erfaring er at sundheden ikke er god, og at der er seriøs mangel på opdrættere der synes sundhed er vigtig.

Det er særligt allergi, patella luxation , hjerte og nyre racen bøvler med.
Og så er der en opdrætter jeg gerne til advare særligt imod, men jeg ved ikke om jeg må skrive navnet her i tråden.


Ej, det lyder da virkelig ikke godt! Du må vist gerne sende mig et kort med navnet på opdrætteren, det modtager jeg gerne. Vi er dog på jagt efter opdrættere i Tyskland, da vi skal bo der. Men godt at vide, at vi skal spørge ind til sundhedsproblemer og hvad de gør for at forhindre dem.

Kender du ellers noget til adfærd/opdragelse/tilfredshed hos ejere?


De er sjove, altså virkelig sjove! :lol2: De er røvstædige, og gør ikke noget med mindre det giver mening for dem . De elsker deres mennesker, men kan have problemer med andre hunde. Særligt af samme køn.


En af min tidligere naboer havde en bull terrier, tæve. Sjov hund.
Den besluttede sig for, at den godt kunne lide min terrier blanding (ikke bull terrier) - også tæve. Og så kunne hun ikke få den med, med mindre den havde fået lov til at hilse på min. Den lagde sig simpelthen ned og nægtede at gå, før de havde hilst.
Og ingen af dem var ellers specielt glad for andre tæver.

Min brugte også en stor del af turene på at sidde stædigt på sin røv og nægte at gå med mig, hvis vi ikke har enige om ruten eller formålet med turen. Begyndte det at regne nægtede hun at gå nogen som helst veje - ret ufedt hvis det begyndte at regne mens vi allerede var ude.

Sådan en bull terrier er også mestre i et udtryk der klart udstråler at de bliver udsat for den vildeste totur og nogen burde tilkalde dyreværnet.
2
...
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Erfaring med bullterrier

Indlægaf avdotja » 24. jun 2020, 15:45

Nej hvor sjovt, vi har også haft en bullterrier der satte sig og så var det løb kørt: siger du at turen ikke er slut endnu? Åh jo, det tror jeg nu nok den er, jeg flytter mig ikke foreløbigt fra den her solstråle - faktisk så tror jeg da lige at jeg lægger mig ned!

Fantastisk hund, med en kæmpe personlighed. Men vi havde også problemer med allergi. Tør slet ikke tænke på hvad den har kostet i dyrlægeregninger.
0
Fledermäuslein
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6831

Re: Erfaring med bullterrier

Indlægaf Fledermäuslein » 24. jun 2020, 17:27

Tusind tak for jeres svar

Jeg var slet ikke klar over problemet med allergi. Hvad er de allergiske over for? Og er det mon det samme for minien?

Hvordan med at ødelægge andre ting end deres eget legetøj? Sko, børnenes legetøj osv.

Vi vil kun købe med stamtavle hos en erfaren opdrætter, og racen er ikke omfattet af hundeloven, hvor vi bor. Men man kan selvfølgelig risikere, at de er det på steder, hvor man vil på ferie. Se, det havde jeg heller ikke lige tænkt over. Vi skal ikke bo i lejebolig, vi har lige købt hus.

Ud over sundhedsproblemerne er I jo i hvert fald gode til at bekræfte, at det er en virkelig skæg og dejlig hund.
0
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2662

Re: Erfaring med bullterrier

Indlægaf Venus222 » 24. jun 2020, 19:01

Min bekendes buller var allergisk over rigtig mange ting. Foder,pollen, husstøvmider, lagermider mv.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Erfaring med bullterrier

Indlægaf LadyFox » 26. jun 2020, 04:48

Fledermäuslein skrev:Tusind tak for jeres svar

Jeg var slet ikke klar over problemet med allergi. Hvad er de allergiske over for? Og er det mon det samme for minien?

Hvordan med at ødelægge andre ting end deres eget legetøj? Sko, børnenes legetøj osv.

Vi vil kun købe med stamtavle hos en erfaren opdrætter, og racen er ikke omfattet af hundeloven, hvor vi bor. Men man kan selvfølgelig risikere, at de er det på steder, hvor man vil på ferie. Se, det havde jeg heller ikke lige tænkt over. Vi skal ikke bo i lejebolig, vi har lige købt hus.

Ud over sundhedsproblemerne er I jo i hvert fald gode til at bekræfte, at det er en virkelig skæg og dejlig hund.


Min var allergisk for pollen, kylling, korn, støvmider, rigtig mange fødevarer og muligvis mere.
Hun fik special kost, dyr medicin dagligt, binyrebak indsprøjtninger forår og efterår, svampedræbende ørerens hver 3. Dag, fodbad i svampedræbende shampoo hver 3. Dag fordi svamp var en bivirkning af medicinen. Ingen af tingene synes hun var fedt.
Mit indtryk er at minien kæmper med de samme ting som standarden, desværre.

Det varrierer hvor destruktive de er, især når de skal lære hvad der er deres og hvad der ikke er. Vores nåede at æde nogle puder, panelerne, noget af soveværelsesdøren, min ekssvigermors væg til væg tæppe i en ret ung alder. Men ikke alle synes selvfølgelig det er lige sjovt at splitte alt ad.
0
...
Fledermäuslein
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6831

Re: Erfaring med bullterrier

Indlægaf Fledermäuslein » 26. jun 2020, 08:05

LadyFox skrev:
Fledermäuslein skrev:Tusind tak for jeres svar

Jeg var slet ikke klar over problemet med allergi. Hvad er de allergiske over for? Og er det mon det samme for minien?

Hvordan med at ødelægge andre ting end deres eget legetøj? Sko, børnenes legetøj osv.

Vi vil kun købe med stamtavle hos en erfaren opdrætter, og racen er ikke omfattet af hundeloven, hvor vi bor. Men man kan selvfølgelig risikere, at de er det på steder, hvor man vil på ferie. Se, det havde jeg heller ikke lige tænkt over. Vi skal ikke bo i lejebolig, vi har lige købt hus.

Ud over sundhedsproblemerne er I jo i hvert fald gode til at bekræfte, at det er en virkelig skæg og dejlig hund.


Min var allergisk for pollen, kylling, korn, støvmider, rigtig mange fødevarer og muligvis mere.
Hun fik special kost, dyr medicin dagligt, binyrebak indsprøjtninger forår og efterår, svampedræbende ørerens hver 3. Dag, fodbad i svampedræbende shampoo hver 3. Dag fordi svamp var en bivirkning af medicinen. Ingen af tingene synes hun var fedt.
Mit indtryk er at minien kæmper med de samme ting som standarden, desværre.

Det varrierer hvor destruktive de er, især når de skal lære hvad der er deres og hvad der ikke er. Vores nåede at æde nogle puder, panelerne, noget af soveværelsesdøren, min ekssvigermors væg til væg tæppe i en ret ung alder. Men ikke alle synes selvfølgelig det er lige sjovt at splitte alt ad.


Puha, det lyder virkelig voldsomt! Vi har kontakt med en opdrætter nu, som har opdrættet i 15 år. Hende skal vi besøge, tænker jeg, og så hører vi også nærmere om allergi. Hun må jo vide, hvordan det er gået hvalpene.

Mht at ødelægge ting fortalte hun, at de var meget glade for at proppe ting i munden, så børneværelser fulde af legoklodser på gulvet, skal nok lige sikres med et gitter. Hun fortalte også, som vi også kan læse os til og som I også bekræfter, at de er temmelig egenrådige og især i teenageralderen kan være meget anstrengende. Men også at det går over igen, så vi er ikke blevet afskrækkede.

Vi har masser af tid at løbe på, for corona har fuldstændig støvsuget markedet for hundehvalpe, så det ville først blive næste kuld til foråret.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Erfaring med bullterrier

Indlægaf avdotja » 26. jun 2020, 16:34

Vores allergi var vist mest forskellige former for hudproblemer - mindes ikke der var støv/mad/pollenallergi indenover :gruble:

Til gengæld havde vi ikke problemer med sabotage. Hun havde vist ikke rigtig tid til at bide ting i stykker, det tog ret meget af hendes tid at finde og beslaglægge gode, varme og bløde puttesteder (så man skulle ikke lade en kurv med nyvasket tøj stå fremme, medmindre man var indstillet på at hunden hoppede ned i den) :D.
1

Tilbage til "Kæledyr"