Dilemma med kæledyr

Kakadu
Indlæg: 3478
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10263

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Kakadu » 7. apr 2020, 11:58

Julie2289 skrev:
Kakadu skrev:
Santa skrev:Det er ikke alle hundehvalpe, som ødelægger ting.
Hverken min hund, min mors hund eller nogen af de hunde jeg voksede op med, ødelagde noget af betydning. En enkelt gammel sko, lidt legetøj (dens eget) og så kan jeg huske at min barndoms gravhund gnavede i sin kurv.

Jeg tror bestemt at det handler om stimulering. En hvalp, som får oplevelser, træning og leg hver dag har ikke et stort behov for selv at finde på sjov. Ekstra gode ting at gnave i, mens den skifter tænder og så evt sætte sko etc væk i perioden.

Min nuværende hund har kun gnavet i en gammel, udtrådt sko, mens hun skiftede tænder. Intet andet, selv den allerførste bamse lever endnu.
Så det behøver ikke at være et argument imod at anskaffe sig hund.

Vores gamle hund ødelagde ikke noget. Hende vi har nu åd alt. De har begge været behandlet til ug, herunder også racerelevant stimulering.
Selvfølgelig er det ikke alle hunde, der ødelægger ting. Men man kan ikke vide på forhånd, om det kommer til at ske. Og så virker det alt andet lige som noget af et sats at anskaffe en hundehvalp til et hjem, hvor der ikke var plads til en kanin, der gnavede i tapetet.


Jeg synes nu ikke man kan se det hele så sort/hvidt. Ærligt er også at jeg føler mere for at lægge arbejdet i en hund, også hvis den skulle ske at bide i tapetet. Det er jo også noget man decideret kan arbejde med. Det er jo ikke normalt at en hund gør det. Der kommer flere fornøjelser i det ift hundetræning jeg savner, gåture, den større connection..

Du må gøre lige hvad du vil. Jeg påpeger blot det fjollede i at udskifte en kanin med en hundehvalp for at skåne inventaret.
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf sigge » 7. apr 2020, 12:23

Jeg kender ikke noget til hunde, men jeg vil give dig ret i at kaniner sviner, når man holder dem som frikanin. Og de gør det hele livet, ikke bare som "hvalp". Min søster har en kanin, som også løber frit i hele lejligheden, og der er bare altid hø, grenstumper, pap, lidt tabte pøller og fnuller på gulvet. Og kaninpels i møblerne. Hun kommer altid lige styrtende med fnugrullen, inden jeg sætter mig i en stol. :D At se, hvor meget svineri, det giver, når man holder kaninen på den mest dyrevenlige måde (som frikanin), har i hvert fald overbevist mig om, at det ikke er noget for mig.

Min søster fik sin kanin "brugt". Han blev formidlet gennem en frikanin-gruppe på facebook. Den tidligere ejer var nødt til at skille sig af med ham, fordi han ikke kunne kommer overens med hendes anden kanin. Og det er gået helt fint for kaninen at falde til i sit nye hjem. Så hvis du ikke føler, du magter at have din kanin, synes jeg, du skal se på muligheden for privat formidling videre til et nyt hjem.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Delfin » 7. apr 2020, 12:28

Julie2289 skrev:Jeg ønskede virkelig kaninen dengang og jeg er også glad for den, skal det understreges :) men det lever ikke op til hvad jeg troede


Du har jo haft kanin før, så du burde da have vist, hvad du gik ind til. Måske fordi dine forældre tog slæbet? :gruble:

På samme måde siger du, at du har haft hund før og ved, hvad du går ind til. Var det også som barn?


Jeg synes du skal finde et godt hjem til kaninen, men jeg synes også, du skal overveje meget nøje hvad det er for en slags hund, du skal have. Er en hvalp det rette valg, eller skal det være en lidt ældre hund? Og hvis det er en lidt ældre hund, så bør du også overveje årsagen til omplacering og hvilke forhold den kommer fra
1
14 11 14
Julie2289
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. apr 2020, 14:42
Kort karma: 8
Likede indlæg: 91

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Julie2289 » 7. apr 2020, 12:39

Delfin skrev:
Julie2289 skrev:Jeg ønskede virkelig kaninen dengang og jeg er også glad for den, skal det understreges :) men det lever ikke op til hvad jeg troede


Du har jo haft kanin før, så du burde da have vist, hvad du gik ind til. Måske fordi dine forældre tog slæbet? :gruble:

På samme måde siger du, at du har haft hund før og ved, hvad du går ind til. Var det også som barn?


Jeg synes du skal finde et godt hjem til kaninen, men jeg synes også, du skal overveje meget nøje hvad det er for en slags hund, du skal have. Er en hvalp det rette valg, eller skal det være en lidt ældre hund? Og hvis det er en lidt ældre hund, så bør du også overveje årsagen til omplacering og hvilke forhold den kommer fra


Har haft dem før i et bur ude i haven. Hunde har jeg haft indtil for et år siden :)
1
Julie2289
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. apr 2020, 14:42
Kort karma: 8
Likede indlæg: 91

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Julie2289 » 7. apr 2020, 12:40

Og nej, jeg har altid passet mine dyr selv :)
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Delfin » 7. apr 2020, 12:43

Julie2289 skrev:
Delfin skrev:
Julie2289 skrev:Jeg ønskede virkelig kaninen dengang og jeg er også glad for den, skal det understreges :) men det lever ikke op til hvad jeg troede


Du har jo haft kanin før, så du burde da have vist, hvad du gik ind til. Måske fordi dine forældre tog slæbet? :gruble:

På samme måde siger du, at du har haft hund før og ved, hvad du går ind til. Var det også som barn?


Jeg synes du skal finde et godt hjem til kaninen, men jeg synes også, du skal overveje meget nøje hvad det er for en slags hund, du skal have. Er en hvalp det rette valg, eller skal det være en lidt ældre hund? Og hvis det er en lidt ældre hund, så bør du også overveje årsagen til omplacering og hvilke forhold den kommer fra


Har haft dem før i et bur ude i haven. Hunde har jeg haft indtil for et år siden :)


Har du også stået alene med hele ansvaret for en hvalp?
Jeg har aldrig selv haft hund, men jeg har set rigtig meget til hvalpe på det sidste, og jeg gjorde det ikke, om jeg så blev betalt for det :lol:
0
14 11 14
Julie2289
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. apr 2020, 14:42
Kort karma: 8
Likede indlæg: 91

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Julie2289 » 7. apr 2020, 12:46

Delfin skrev:
Julie2289 skrev:
Delfin skrev:
Julie2289 skrev:Jeg ønskede virkelig kaninen dengang og jeg er også glad for den, skal det understreges :) men det lever ikke op til hvad jeg troede


Du har jo haft kanin før, så du burde da have vist, hvad du gik ind til. Måske fordi dine forældre tog slæbet? :gruble:

På samme måde siger du, at du har haft hund før og ved, hvad du går ind til. Var det også som barn?


Jeg synes du skal finde et godt hjem til kaninen, men jeg synes også, du skal overveje meget nøje hvad det er for en slags hund, du skal have. Er en hvalp det rette valg, eller skal det være en lidt ældre hund? Og hvis det er en lidt ældre hund, så bør du også overveje årsagen til omplacering og hvilke forhold den kommer fra


Har haft dem før i et bur ude i haven. Hunde har jeg haft indtil for et år siden :)


Har du også stået alene med hele ansvaret for en hvalp?
Jeg har aldrig selv haft hund, men jeg har set rigtig meget til hvalpe på det sidste, og jeg gjorde det ikke, om jeg så blev betalt for det :lol:


Ja det har jeg :) det var hårdt og det ér det bare. Det er også derfor at jeg ikke vil gå ud og få en hund i morgen men tænke mig om og vente lang tid. Jeg vil også gerne have med stamtavle så der kan være meget lange ventelister og ventetid
1
Julie2289
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. apr 2020, 14:42
Kort karma: 8
Likede indlæg: 91

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Julie2289 » 7. apr 2020, 12:55

Groft sagt så opvejer arbejdet ikke fornøjelsen.. og nej jeg burde ikke have fået den når jeg føler det sådan :naughty:
Det fortjener ingen dyr.
Tak for jeres svar og meninger
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Misantropen » 7. apr 2020, 13:33

Julie2289 skrev:Det skal også understreges at det ikke er kaninen i sig selv der er træls og jeg forventer heller ikke at han opfører sig som en hund. Der er nu forskel da det er vidt forskellige typer dyr :D
Men det er arbejdet der er i kaninen som er træls.
Jeg vil selvfølgelig sørge for et godt sted til ham.
Det er som sagt ikke med min gode vilje

Det er det jeg mener :D Det er netop ikke kaninen i sig selv der er træls.

Du skal ikke have dårlig samvittighed over at være nået frem til den her erkendelse, selvom det selvfølgelig er ærgerligt(hvilket du også giver udtryk for) Alternativet er jo at kaninen bliver hos dig og du kun er halvhjertet med. Det er kaninen heller ikke tjent med. Hvis den kan få det godt et andet sted kan jeg slet ikke se fornuften i ikke at omplacere den.

Hvad skulle argumenterne for det være? :forvirret: Andet end stædighed.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf LadyFox » 7. apr 2020, 16:12

Santa skrev:Det er ikke alle hundehvalpe, som ødelægger ting.
Hverken min hund, min mors hund eller nogen af de hunde jeg voksede op med, ødelagde noget af betydning. En enkelt gammel sko, lidt legetøj (dens eget) og så kan jeg huske at min barndoms gravhund gnavede i sin kurv.

Jeg tror bestemt at det handler om stimulering. En hvalp, som får oplevelser, træning og leg hver dag har ikke et stort behov for selv at finde på sjov. Ekstra gode ting at gnave i, mens den skifter tænder og så evt sætte sko etc væk i perioden.

Min nuværende hund har kun gnavet i en gammel, udtrådt sko, mens hun skiftede tænder. Intet andet, selv den allerførste bamse lever endnu.
Så det behøver ikke at være et argument imod at anskaffe sig hund.


Jeg vil våge at påstå at racen spiller ind. Min sidste hvalp var Bull terrier og hun splittede alt som hvalp hvis hun fik muligheden, som voksen splittede hun ikke døre eller paneler længere, men alt hvad hun fik lov at tage i munden blev spilettet til atomer. Selv Kong legetøj holdt i 5 min, fordi en del af glæden ved at lege med ting var at splitte det ad. Samme historie høre jeg fra andre med samme type hund, min grayhound splittede aldrig ting, mine moloser interesserede sig slet ikke for genstande man kunne lege med.
0
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf LadyFox » 7. apr 2020, 16:18

Og inden det lyder som om jeg blamer Bull terrieren for noget som helst. Hvis ikke det var for de sygdomme der hører med racen ville jeg ikke have andet end Bull terrier, jeg elsker deres stædige, fanden i voldske, legebarn-agtige mentalitet. Men det ligger til racen at have en personlig der sætter tålmodigheden på prøve, en hund er jo ikke bare en hund. Racerne i mellem har de meget forskellige sind og tilbøjeligheder.
1
...
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9511
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 993
Likede indlæg: 26583

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Santa » 7. apr 2020, 16:53

LadyFox skrev:
Santa skrev:Det er ikke alle hundehvalpe, som ødelægger ting.
Hverken min hund, min mors hund eller nogen af de hunde jeg voksede op med, ødelagde noget af betydning. En enkelt gammel sko, lidt legetøj (dens eget) og så kan jeg huske at min barndoms gravhund gnavede i sin kurv.

Jeg tror bestemt at det handler om stimulering. En hvalp, som får oplevelser, træning og leg hver dag har ikke et stort behov for selv at finde på sjov. Ekstra gode ting at gnave i, mens den skifter tænder og så evt sætte sko etc væk i perioden.

Min nuværende hund har kun gnavet i en gammel, udtrådt sko, mens hun skiftede tænder. Intet andet, selv den allerførste bamse lever endnu.
Så det behøver ikke at være et argument imod at anskaffe sig hund.


Jeg vil våge at påstå at racen spiller ind. Min sidste hvalp var Bull terrier og hun splittede alt som hvalp hvis hun fik muligheden, som voksen splittede hun ikke døre eller paneler længere, men alt hvad hun fik lov at tage i munden blev spilettet til atomer. Selv Kong legetøj holdt i 5 min, fordi en del af glæden ved at lege med ting var at splitte det ad. Samme historie høre jeg fra andre med samme type hund, min grayhound splittede aldrig ting, mine moloser interesserede sig slet ikke for genstande man kunne lege med.

Det tror jeg at du har ret i.
Og så spiller hundens egen personlighed jo også ind.
Schnauzere er fx kendt for at de i hvert fald nok skal finde på noget, hvis de keder sig. Det bekræftede både avler og træneren på hvalpekurset, og begge fortalte om schnauzere, som havde splittet ting ad i kedsomhed.
Så vi gjorde (og gør) en indsats hver dag for at holde både krop og hjerne i gang.
Og ellers sætte hun sig og knurrer truende af os. :D
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf LadyFox » 7. apr 2020, 17:30

Santa skrev:
LadyFox skrev:
Santa skrev:Det er ikke alle hundehvalpe, som ødelægger ting.
Hverken min hund, min mors hund eller nogen af de hunde jeg voksede op med, ødelagde noget af betydning. En enkelt gammel sko, lidt legetøj (dens eget) og så kan jeg huske at min barndoms gravhund gnavede i sin kurv.

Jeg tror bestemt at det handler om stimulering. En hvalp, som får oplevelser, træning og leg hver dag har ikke et stort behov for selv at finde på sjov. Ekstra gode ting at gnave i, mens den skifter tænder og så evt sætte sko etc væk i perioden.

Min nuværende hund har kun gnavet i en gammel, udtrådt sko, mens hun skiftede tænder. Intet andet, selv den allerførste bamse lever endnu.
Så det behøver ikke at være et argument imod at anskaffe sig hund.


Jeg vil våge at påstå at racen spiller ind. Min sidste hvalp var Bull terrier og hun splittede alt som hvalp hvis hun fik muligheden, som voksen splittede hun ikke døre eller paneler længere, men alt hvad hun fik lov at tage i munden blev spilettet til atomer. Selv Kong legetøj holdt i 5 min, fordi en del af glæden ved at lege med ting var at splitte det ad. Samme historie høre jeg fra andre med samme type hund, min grayhound splittede aldrig ting, mine moloser interesserede sig slet ikke for genstande man kunne lege med.

Det tror jeg at du har ret i.
Og så spiller hundens egen personlighed jo også ind.
Schnauzere er fx kendt for at de i hvert fald nok skal finde på noget, hvis de keder sig. Det bekræftede både avler og træneren på hvalpekurset, og begge fortalte om schnauzere, som havde splittet ting ad i kedsomhed.
Så vi gjorde (og gør) en indsats hver dag for at holde både krop og hjerne i gang.
Og ellers sætte hun sig og knurrer truende af os. :D


Individet betyder bestemt også noget. Momo f.eks. Han er da mere reserveret end en labrador og han slipper mig da heller ikke af syne, men i forhold til mange andre kinesere (og andre reserverede racer) er han utrolig social med fremmede mennesker. Så det er heller ikke fordi jeg mener at racen gør hunden 100%., men nogle racer er bare mere tilbøjelige til at strejfe end andre, til at gå end andre eller til at æde hjemmet end andre uden det nødvendigvis handler om opdragelse. :)

Og, jeg må lige sige at jeg har et virkelig soft spot for schnauzere :lun:
1
...
Julie2289
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. apr 2020, 14:42
Kort karma: 8
Likede indlæg: 91

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Julie2289 » 7. apr 2020, 20:09

Det er små selskabshunde jeg er til, shih tzu fx :)
0
Brugeravatar
Fashionista07
Permanent bortvist
Indlæg: 43
Tilmeldt: 19. jan 2021, 13:40
Kort karma: -3
Likede indlæg: 16

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Fashionista07 » 17. apr 2022, 10:25

Julie2289 skrev:Jeg fik sidste år aflivet en hund der var syg. Jeg var skræmt af at skulle have ny men savnede et kæledyr. Jeg har altid også været glad for smådyr og valgte så at anskaffe mig en kanin da jeg har haft dem som barn og var glade for dem. Problemet er bare nu, at jeg har fortrudt at jeg anskaffede mig den. Den kræver mere end jeg troede og sviner meget, faktisk så meget at jeg bliver stresset over det. Den har spist noget tapet og lister som bliver rigtig dyrt for mig når lejligheden skal sælges. Den løber frit og fylder meget i min lille lejlighed. Jeg har tænkt på at komme af med den igen selv om jeg har knyttet mig til den (jeg er introværtn og knytter mig meget til mine dyr). Det er en ufattelig sød kanin.
Men jeg savner at have en hund og jeg føler at min livsstil passer meget bedre til en hund. Har haft hund før og ved hvad det kræver som jeg godt kan give. Problemet er bare min egen samvittighed og andre folks holdninger og meninger når de hører mine overvejelser. For ja, man skal tage sig af de dyr man anskaffer og tage ansvar. Kaninen har det godt hos mig da mine dyr skal have det bedste. Jeg har fået flere 'det er ikke okay', 'så skal du nok ikke have en hund hvis ikke du magter en kanin' og 'en hund kan også spise tapet'.. Hvad tænker i?


Indlæg slettet da det strider mod retningslinjerne
0

Tilbage til "Kæledyr"