Valg af hunderace

Marcha
Indlæg: 6
Tilmeldt: 6. aug 2016, 20:58
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Valg af hunderace

Indlægaf Marcha » 21. jun 2019, 15:27

Min mand, vores to børn på 9 og 7 samt jeg skal have en hund til efteråret. Vi har tidligere haft en Golden Retriever, som vi desværre måtte tage afsked med efter 11 år.

Vi har været mange racer igennem - men måske vi har overset noget :)

Vi søger en lidt mindre hund - men er ikke så interesseret i de helt små. Selskabshunde har vi som udgangspunkt ikke kigget nærmere på, da vi gerne vil have en mere selvstændig hund, der kan sove selv og være alene :D

Vi går gerne lange ture og træner - både fysisk og mentalt. Vi ønsker ikke en hund, der gør langs hækken, hver gang nogen kommer forbi - så en evt trang til at gø skal kunne dæmpes vha træning. Den må naturligvis gerne markere sig, når der kommer nogen :)

Pelspleje i form at jævnlige bade og klipninger er no go - men vi børster gerne, som vi jo har været vant til. Racen skal være børnevenlig - det giver nok sig selv. Den skal ligeledes acceptere andre hunde.

Vi er endt med at kigge nærmere på en Finsk Lapphund. Min største bekymring er dens trang til at gø. Det siges dog, at man kan træne den til at mindske det - men tænk hvis det ikke lykkes?! Desuden er den jo meget selvstændig - og hvordan er det nu med hyrdehunde ift. at stikke af? De er jo meget selvstændige :gruble:

Gode bud til andre racer ud fra de mange ønsker modtages med kyshånd - også erfaringer med den Finske Lapphund :D
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Valg af hunderace

Indlægaf kidkomb » 21. jun 2019, 15:29

Eurasier?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Valg af hunderace

Indlægaf Wizzze » 21. jun 2019, 15:53

Samojede ?
2
Do as I say! :whip:
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Valg af hunderace

Indlægaf Jedi » 21. jun 2019, 16:10

Cavalier King Charles? Den skal godt nok redes igennem med jævne mellemrum og klippes et par gange om året. Fraset det, er det en meget familievenlig hund, har jagtinstinkt og er meget trænbar.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20966

Re: Valg af hunderace

Indlægaf Misantropen » 21. jun 2019, 16:30

Lidt forskellige bud..

Australian Shepherd(måske for stor)
Basenji(gør ikke :D)
Beagle
Bearded collie(hvis ikke den er for stor og pelsplejen er et problem, selvom den kan klippes korthåret)
Border terrier
Cocker Spaniel
Collie
Corgi
Dansk spids
Dansk/svensk Gårdhund(hvis ikke den bliver for lille)
Islandsk Fårehund( jeg ved ikke om de vil gø for meget og de er vist heller ikke så glade for at være alene, men det kan måske trænes)
Kooikerhondje
Miniature American Shepherd
Schnauzer
Shetland Sheepdog(lidt et sats at foreslå)
Springer Spaniel
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26584

Re: Valg af hunderace

Indlægaf Santa » 23. jun 2019, 06:16

Schnauzer.

De er tilbøjelige til at gø, siger man. Min gør dog virkelig ikke ret meget, som i ikke engang 3 gange dagligt.
De er intelligente, og superlærenemme. De er selvstændige og selvsikre. De trives med masser af fysisk aktivitet og helst osse mentale udfordringer/oplevelser dagligt. Vores hvalpetræner sagde at vi skulle sørge for at hun fik brugt sin hjerne og sin næse især hver dag, for ellers finder en schnauzer gerne selv på noget sjovt. :fløjt:

De er sociale, men kan være reservede overfor "dem, der ikke er med i vores flok", hvilket jeg ser som en fordel, da min hund aldrig er anmassende overfor hverken hunde eller mennesker.
De fåes i tre størrelser, jeg har en mini.
De er kendt for et grundlæggende godt helbred, ingen ryg/hofte/knæ/øjenproblemer. Men de kan have en tendens til overvægt, hvis man ikke passer på, da de er meget madglade. Min dyrlæge siger, at schnauzere er en meget sund race.

Min er yderst nem, osse da hun var hvalp. Hun tog alene-hjemmetræningen i stiv arm, lærte det på en uge. Der har aldrig været problemer med det. Hun sover helst i nærheden af os, men kunne sagtens trænes til andet. Hun har aldrig bidt andet end papkasser eller legetøj i stykker, og er 100% renlig, sygdom undtaget.

De fælder ikke, er allergivenlige og lugter ikke af hund, hvis de bliver trimmet jævnligt (3-4 gange årligt). Det koster en del, men er det værd, hvis man sætter pris på at de ikke fælder etc. Bliver de i stedet klippet, så vil de fordele forsvinde, og hundens pels skifter til en lysere farve. De savler desuden heller ikke, men skægget drypper lidt, når de har drukket vand.

Nå, det var schnauzer-salgstalen, håber I falder for den! Om ikke andet, så tjek lige racen ud. :D
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)

Tilbage til "Kæledyr"