Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf kidkomb » 13. okt 2018, 18:22

Vi har ledt os gasblå i hovedet på alskens sider på nettet med info om racer og kennelsider med beskrivelser osv.
Vi har taget 1000 tests online og får en masse forskellige svar. Ingen ens fakisk :stoned:

Vi leder efter en loyal, middelsvær i temperamentet, korthårshund, der kan give mig tryghed og selskab når jeg er alene hjemme og manden selskab om dagen. -Han er hjemmearbejdende for det meste og jeg arbejder på deltid.
Jeg vil foretrække at det ikke er en savlende race og at pelsplejen er til at overse.

Vi bor på landet, med stor have og vi kan have hunden med til det meste.
Den skal opholde sig i stueetagen, vores soveværelse er på første sal, men idet vi er sammen med den rigtig meget af dagen, tænker jeg at den ikke føler sig forladt om natten. Den vil i snit skulle være alene 1 dag om ugen i 6-7 timer.
Vi har flere (hundevandte) pasningsmuligheder ved ferie. Vi har ingen børn og her kommer ikke ret mange børn. Vi er ikke super aktive. Ingen af os løber eller cykler, men der vil blive gået ture og leget i haven og jeg har brug for at det er en race som kan mestre indkald så godt som hver gang. Jeg vil helst gå med min hund uden snor til daglig. Vi bor som sagt helt uden for lands lov og ret, så vi vil formentlig nærmest ikke møde nogen mennesker når vi går ture, men naboen har fritgående høns og her er katte og fasaner. Det må gerne være sådan at den ikke æder nogen af dem. Den må gerne skræmme dem lidt væk (så vi er fri for den infame hanes evindelige galeri) men ikke noget med at skade eller æde dem.

Nogen med gode input?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf kidkomb » 13. okt 2018, 18:25

Og vi vil selvfølgelig gå til træning med den.
Jeg gider næsten ikke skrive alle mulige disclaimers.
Jeg er typen der undersøger til hudløshed inden jeg anskaffer mig et kæledyr og jeg tager ansvaret for andre levende væsner meget seriøst.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf Lisva » 13. okt 2018, 18:35

Er staffordshire terriere ikke ulovlige i Danmark? :gruble:

Ud fra din beskrivelse vil jeg faktisk foreslå en rottweiler.
Med den rette opdragelse kan den blive en fantastisk familiehund, og den er avlet som vagthund, så umiddelbart er der nok ikke så stor risiko for, at den forsøger at fange jeres naboers dyr (som for eksempel en jagthund eller en hyrdehund). Du kan også føle dig helt tryg sammen med en rottweiler, som efter min mening dog slet ikke lever op til sit tidligere ret blakkede rygte. Desuden er den korthåret og vist ikke specielt savlende.
4
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf TinaW » 13. okt 2018, 18:35

Har I haft hund før?
Jeg er ikke ret meget inde i den type hund (staffordshire terrier), da det udseende slet ikke tiltaler mig, så om den passer til jeres behov kan jeg ikke udtale mig om.
Rottweiler er i hvert fald ikke en første gangs hund, efter min mening. Men det er en dejlig hund.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf TinaW » 13. okt 2018, 18:39

TinaW skrev:Har I haft hund før?
Jeg er ikke ret meget inde i den type hund (staffordshire terrier), da det udseende slet ikke tiltaler mig, så om den passer til jeres behov kan jeg ikke udtale mig om.
Rottweiler er i hvert fald ikke en første gangs hund, efter min mening. Men det er en dejlig hund.



Nå, men som der bliver skrevet er staffordshire terrier på listen over forbudte racer. Den tilladte er staffordshire Bull terrier (fra UK)
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf Misantropen » 13. okt 2018, 18:43

Staffordshire Bull Terrier(staffyer) er ikke ulovlige selvom mange tror det.

Uanset hvor dejlig og velopdragen jeres mulige hund bliver skal I nok desværre regne med at mange vil opfatte jeres hund som ulovlig pga. dens navn og udseende. Det kan give nogle trælse situationer, men selvom jeg ikke synes det skal være afgørende for jeres valg så er det noget I alligevel bør have med I jeres overvejelser.
3
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf kidkomb » 13. okt 2018, 18:52

Nej, den er ikke ulovlig. Den amerikanske er. Den bliver også kaldt amstaff.
Den engelske blev rent faktisk kåret som årets familiehund i Storbritannien i 2006 og bliver kaldt the nannydog fordi den er så god med børn.

Er her nogen der kender racen?

Og ja vi har begge haft hund før.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf Misantropen » 13. okt 2018, 18:52

Jeg kender personligt ikke nogen med racen, men det er mit indtryk at det er en skøn hund. Meget robust fysisk og psykisk, meget kærlig, loyal og legesyg. En aktiv hund der også kan slappe af uden at kravle på væggene.

Som alternativer kunne en Corgi eller gårdhund måske være et bud(hvis ikke det skal være en staffy)
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf kidkomb » 13. okt 2018, 18:54

Lisva skrev:Er staffordshire terriere ikke ulovlige i Danmark? :gruble:

Ud fra din beskrivelse vil jeg faktisk foreslå en rottweiler.
Med den rette opdragelse kan den blive en fantastisk familiehund, og den er avlet som vagthund, så umiddelbart er der nok ikke så stor risiko for, at den forsøger at fange jeres naboers dyr (som for eksempel en jagthund eller en hyrdehund). Du kan også føle dig helt tryg sammen med en rottweiler, som efter min mening dog slet ikke lever op til sit tidligere ret blakkede rygte. Desuden er den korthåret og vist ikke specielt savlende.

Jeg ville gerne have en rottweiler faktisk, men jeg tror ikke vi kan honorere dens behov for motion, så vi gik lidt bort fra den ide igen.
Men godt forslag!
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf kidkomb » 13. okt 2018, 18:56

Misantropen skrev:Jeg kender personligt ikke nogen med racen, men det er mit indtryk at det er en skøn hund. Meget robust fysisk og psykisk, meget kærlig, loyal og legesyg. En aktiv hund der også kan slappe af uden at kravle på væggene.

Som alternativer kunne en Corgi eller gårdhund måske være et bud(hvis ikke det skal være en staffy)

Det er præcis den opfattelse jeg også får når jeg læser om den.
Vi må på besøg hos en avler til en snak tror jeg.
Corgi er en hyrde og har tendens til at være lidt gøende (og snappende, men der er jo forskel på pembroke og cardigan, jeg kan ikke lige huske det) De har tendens til rygproblemer, men jeg kan ikke lige huske om det var derfor vi gik bort fra den race igen.
Hvad mener du med gårdhund?
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf Misantropen » 13. okt 2018, 19:05

kidkomb skrev:
Misantropen skrev:Jeg kender personligt ikke nogen med racen, men det er mit indtryk at det er en skøn hund. Meget robust fysisk og psykisk, meget kærlig, loyal og legesyg. En aktiv hund der også kan slappe af uden at kravle på væggene.

Som alternativer kunne en Corgi eller gårdhund måske være et bud(hvis ikke det skal være en staffy)

Det er præcis den opfattelse jeg også får når jeg læser om den.
Vi må på besøg hos en avler til en snak tror jeg.
Corgi er en hyrde og har tendens til at være lidt gøende (og snappende, men der er jo forskel på pembroke og cardigan, jeg kan ikke lige huske det) De har tendens til rygproblemer, men jeg kan ikke lige huske om det var derfor vi gik bort fra den race igen.
Hvad mener du med gårdhund?

En dansk/svensk gårdhund :D

De er godt nok lidt spinklere, men ellers lever de også op til jeres krav. Det kan godt kræve noget tålmodighed hvis de får færten af noget de synes der skal opspores.... Men de er gode til at fange fx skadedyr. Med den rigtige træning er der dog ikke noget at frygte i forhold til at den vil nakke naboens høns osv.

PS og så er det generelt en sund race.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf LadyFox » 13. okt 2018, 19:07

Det eneste jeg sådan set tænker kan blive problematisk i det du søger og staffen er at racen har tendens til egenkønsaggression, og det kan ikke nødvendigvis trænes væk, så det ville jeg nok have med i mine overvejelser omkring at ønske en hund der kan gå uden snor. Altså, tænker jeg du som minimum skal være indstillet på at have hund i snor steder med risiko for at møde andre hunde, også selvom du har kontrol over din hund.
Men altså, du vil aldrig kunne vide dig sikker på ikke at få en hund der nakker en høne hvis den får muligheden uanset race, for nogle hunde falder det bare naturligt. Men min erfaring med staffen er de generelt er ret gode med andre arter.

Bliver det en staff' så husk at køb med stamtavle! Og det siger jeg ikke kun fordi jeg er en af dem der generelt taler for tavler, men også fordi at det er den eneste måde at bevise at hunden er lovlig, og med den type hund ville jeg i hvert fald ikke turde gamle. Better safe than sorry.
6
...
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14696

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 13. okt 2018, 19:16

Staff’en vil ikke bare skræmme hønsene. Min kæreste har haft en staff og er generelt skide glad for racen. Jeg spurgte ham og han sagde direkte “It’ll rip them apart” så tænker ikke den vil passe ind hos jer.

De kan derudover have et ret stort behov for motion, men det er individuelt fra hund til hund.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf LadyFox » 13. okt 2018, 19:19

Hvis i skulle være nogle der kunne finde på at flytte i lejebolig, så hver dog opmærksom på at der er langt flere afdelinger i boligforeningerne hvor man ikke må have racen end der er afdelinger hvor man godt må have dem i store dele af landet.
Det er derfor at jeg valgte ikke at få bull terrier igen - før jeg bor et sted jeg er sikker på at ville blive boende.
3
...
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf Santa » 13. okt 2018, 19:19

kidkomb skrev:Nej, den er ikke ulovlig. Den amerikanske er. Den bliver også kaldt amstaff.
Den engelske blev rent faktisk kåret som årets familiehund i Storbritannien i 2006 og bliver kaldt the nannydog fordi den er så god med børn.

Er her nogen der kender racen?

Og ja vi har begge haft hund før.

Min gode veninde har en skøn hunhund, som er halv engelsk staffordshire (og halv bulldog, ligner dog mest en staffy).
Det er en aktiv hund, intelligent, meget lydig og godheden selv. Den er stærk som en okse og ligner ikke en hund, som en indbrudstyv ville ignorere (men den ville seriøst bare kysse ham!).
Den er kærlig og elsker alle mennesker og hunde.
Min lille 6 kg hund bestemmer totalt over den, selvom den kunne knække ryggen på hende i et hug.
Den savler aldrig, og pelsplejen er lig nul. Men den fælder vildt meget.

Den er meget dejlig, osse selvom det slet ikke er min type hund.
Men ja, mange tror at det er en ulovlig muskelhund, og trækker deres hunde og børn til sig.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)

Tilbage til "Kæledyr"