Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf Misantropen » 18. okt 2018, 01:24

kidkomb skrev:Nu er jeg begyndt at vende tilbage til rottweileren (som min kæreste og jeg havde afskrevet fordi deres motionsbehov formentlig er for stort til at vi rigtig kan honorere det. Det skal ikke være en sur pligt at have hund jo)
Men måske er der nogen der avler lidt mere "dovne" rottweilere?
Jeg har set en kennel-side hvor der står at "dette kuld er efter særdeles aktive forældre og hvalpene egner sig derfor kun til brugshund. Ikke sofa-hunde!"

Mon man så også kan finde det modsatte? -altså at dette kuld er efter rigtig sofakartoffel-hunde og vil derfor muligvis være for tunge i røven til at blive proff arbejdshund?
Eller findes dovne rottweilere ikke?
Hvor meget motion er nok motion? 5km tre gange om dagen? 3km tre gange om dagen? 7km en gang om dagen?

Ang. motion og aktivering så er det så individuelt. Jeg tror det bedste I kan gøre er at finde ud af hvad der er realistisk for jer, med udgangspunkt i hvad I har af ønsker til en hund. Er det realistisk at I vil få gået daglige ture på 7 km? Vær ærlige overfor jer selv og en mulig opdrætter, det lønner sig i sidste ende :)

Og som jeg skrev i forbindelse med gårdhunden tidligere i tråden så er motion og aktivering jo meget mere end bare gåture og tid på træningspladsen. Derfor er det heller ikke altid så vigtigt hvor langt og hvor længe man går, men snarere hvad hunden oplever på turene og resten af tiden.

Til sammenligning kan jeg fortælle at da jeg skulle have min yngte hund var det vigtigt for mig at det var en der kunne og gerne ville ligge tæt og nusse fx. Hun er en jagthund så for det første var det vigtigt at hun kunne geare ned og slappe af og for det andet så har jeg hund fordi jeg godt kan lide de er en del af min hverdag(også udover når de skal luftes og plejes) Det er alt fra at jeg får "hjælp" til havearbejde, til at tjekke indholdet af indkøbsposer, "hjælp" til at sortere vasketøj, teste rent sengetøj der ligges på, får fjernet krummer og til hvis der falder andet mad ned fra køkkenbordet. Der skal ikke altid så meget til før hunden er med. Og de er meget hjælpsomme....

Men det giver dem også en anden selvtillid og mod til at vise deres personlighed og ikke være bange for at "drille" mig. Jeg ville have det svært med en hund der konsekvent trak sig fra at være social med sin familie og jeg har ikke hund for at den skal bo i et bryggers fx, men det er jo en smagssag hvilken type hund man er til, om den skal være selvstændig eller mere pleasende og afventende overfor ejeren.

Min yngste hunds race har ry for at være utrættelig og meget aktiv, men det der trætter dem begge mest er faktisk det at de får lov til at bruge deres snude og hjerne, fx ved at søge efter godbidder i skoven, lave "tricks"/øvelser inde som udenfor, forfølge en fært, grave eller hvad det nu kan være, fremfor at vi kun går langt og længe. Jeg gik til lydighedstræning med min ældste da han var hvalp/unghund, men det var mildt sagt en katastrofe pga. trænerne :tie: Jeg droppede derfor drømmen om agility, men heldigvis synes vi alle tre at søgeøvelser og sportræning er det fedeste :D

Så mit råd er at I ikke skal gå så meget i detaljer med antallet af kilometer på gåturene, men finde ud af hvad en Rottweiler er sej til og så dyrke det. Det giver også noget helt særligt for relationen mellem hund og ejer at hunden kan gøre ejeren stolt og ejeren er stolt over hunden :-D Og det mindsker den der trælse pligt-følelse, er min erfaring.
2
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf Tiger » 18. okt 2018, 05:14

Misantropen skriver det så fint ovenfor.

Jeg tror I skal fokusere en del på aktivering af hunden udover gåture. I mine øjne er en rottweiler en brugshund og selvom I går efter en “doven” een, så vil det stadig være en krævende race. Hunden kan udvikle rimeligt trælse mønstre, hvis den ikke får nok stimulering og aktivering samt gåture osv.

Jeg ville ikke turde købe en rottweiler, selvom vi sagtens kunne tilbyde både motion og aktivering. Det ville nok bare ikke være nok til den race.

Jeg har også kendt til rottweilere, der var meget lidt glad for hunde af eget køn.

Personligt synes jeg at man bør tilbyde sin hund (lige meget hvilken race det er) minimum 1,5-2 timers gåture/udeture pr. dag. Fx fordelt over 3 gange. Det handler jo ikke kun om motion, men også at hunden kan snuse, opleve ting og evt. hygge med andre hundevenner osv.
2
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf kidkomb » 18. okt 2018, 06:07

Grunden til at jeg spørger netop om decideret motion er fordi der netop står om rottweiler at den har brug for meget.
De fleste hunde bliver jo kuldrede i hovedet hvis de ikke aktiveres på den rigtige måde. I racebeskrivelsen er det netop indikeret at den har et stort behov for fysisk motion.
Hvad ER et stort behov?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf Skorstenen » 18. okt 2018, 06:11

Misantropen er meget klog, og siger præcist det der er at sige :)

Jeg er så også af den mening, at de fleste hunde forsøger at tilpasse sig familiens aktivitetsniveau, deciderede brugshunde undtaget.
Jeg har selv 2 terriere med et ry for at være ekstremt krævende hvad angår motion, meeen, jeg vil nu nok sige, at de absolut INGEN problemer har med at holde sofasøndag.
1
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf Tiger » 18. okt 2018, 06:15

kidkomb skrev:Grunden til at jeg spørger netop om decideret motion er fordi der netop står om rottweiler at den har brug for meget.
De fleste hunde bliver jo kuldrede i hovedet hvis de ikke aktiveres på den rigtige måde. I racebeskrivelsen er det netop indikeret at den har et stort behov for fysisk motion.
Hvad ER et stort behov?


Det må opdrætterne vide. Jeg tror ikke de giver et forkert bud, de vil jo bare helst finde egnede familier til deres elskede hunde.

Jeg vil gætte på 2+ timer de fleste dage.

Det kommer jo så også an på tempo, om hunden løber fri eller går i kort snor fx.
1
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf kidkomb » 18. okt 2018, 06:26

Zinde skrev:
kidkomb skrev:Grunden til at jeg spørger netop om decideret motion er fordi der netop står om rottweiler at den har brug for meget.
De fleste hunde bliver jo kuldrede i hovedet hvis de ikke aktiveres på den rigtige måde. I racebeskrivelsen er det netop indikeret at den har et stort behov for fysisk motion.
Hvad ER et stort behov?

Vores grand danois havde brug for at løbe frit, til hun blev træt. Dvs min. en halv time i en hundevenlig skov eller lignende - hun tog lange skridt, det krævede et stort areal. Jeg forestiller mig, det er myndedelen af grand danois’en, der giver den trang. Der står intet om dette i racebeskrivelsen. Til gengæld gad hun ikke gåture i snor.
Vores dansk/svenske gårdhund har brug for at få lov at rende frit på grunden og jagte gråspurvene, lede efter mus og grave i ALLE muldvarpeskuddene. Derudover har hun behov for lange gåture, hvor hun rigtigt kan få snust nogle indtryk til sig. Det på trods af, at racebeskrivelsen og opdrætter mente, at racen ikke har behov for hyppige og lange gåture.

Min oplevelse er, at man ikke kan vide det, før hunden vokser til. Og så må man indrette sig efter det. Der er store individuelle udsving hos den samme race.

Det er også lidt der jeg er. Altså tænker at det kan man ikke vide. Jeg bliver mere og mere lun på at finde en avler der fordeler hvalpene mellem købere når de er 6 uger minimum. Og så vil jeg tale med en hundetræner. De har jo erfaring med en masse forskellige racer og har måske et god bud på race til os :D
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf kidkomb » 18. okt 2018, 06:34

Zinde skrev:
kidkomb skrev:
Zinde skrev:
kidkomb skrev:Grunden til at jeg spørger netop om decideret motion er fordi der netop står om rottweiler at den har brug for meget.
De fleste hunde bliver jo kuldrede i hovedet hvis de ikke aktiveres på den rigtige måde. I racebeskrivelsen er det netop indikeret at den har et stort behov for fysisk motion.
Hvad ER et stort behov?

Vores grand danois havde brug for at løbe frit, til hun blev træt. Dvs min. en halv time i en hundevenlig skov eller lignende - hun tog lange skridt, det krævede et stort areal. Jeg forestiller mig, det er myndedelen af grand danois’en, der giver den trang. Der står intet om dette i racebeskrivelsen. Til gengæld gad hun ikke gåture i snor.
Vores dansk/svenske gårdhund har brug for at få lov at rende frit på grunden og jagte gråspurvene, lede efter mus og grave i ALLE muldvarpeskuddene. Derudover har hun behov for lange gåture, hvor hun rigtigt kan få snust nogle indtryk til sig. Det på trods af, at racebeskrivelsen og opdrætter mente, at racen ikke har behov for hyppige og lange gåture.

Min oplevelse er, at man ikke kan vide det, før hunden vokser til. Og så må man indrette sig efter det. Der er store individuelle udsving hos den samme race.

Det er også lidt der jeg er. Altså tænker at det kan man ikke vide. Jeg bliver mere og mere lun på at finde en avler der fordeler hvalpene mellem købere når de er 6 uger minimum. Og så vil jeg tale med en hundetræner. De har jo erfaring med en masse forskellige racer og har måske et god bud på race til os :D

Det tror jeg er en god måde at gøre det på. Alternativt kan man overveje en voksen hund, så man ved nogenlunde, hvad man får - men det er jo ikke det, I vil.

Nej, jeg ville helst en hvalp.
Men hvis rotten er en savlebisse så, åh, det gider jeg ikke helt.
Altås en hund er en hund, den skal have lov at savle. Men jeg vil da foretrække et eksemplar der ikke vander gulvene :lol:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf kidkomb » 18. okt 2018, 06:37

Og altså. En hund er en ven. Man tilpasser sig hinanden.
Hvis jeg får en hund med et stort behov for motion, jamen så må det jo blive sådan.
Jeg vil bare gerne være sikker på at jeg tager en grundig overvejet beslutning om race.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Apostrof
Indlæg: 353
Tilmeldt: 10. dec 2015, 13:48
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1085

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf Apostrof » 18. okt 2018, 08:12

Har I overvejet en broholmer? Den lyder til måske at kunne passe til de behov, du beskriver. Jeg har en veninde, der avler broholmere og mit indtryk er en yderst rolig, godmodig og omgængelig hund, der elsker tæt kontakt med familien, men ikke har et stort behov for motion - og når det er, så foregår det oftest i et sindigt tempo ;)
Det er en vagthund uden stor jagtdrift, så I burde også kunne træne den til at lade hønsene være i fred (det kan man nu med de fleste racer - jeg har en golden retriever med stor jagtdrift, der også er trænet i jagt og apportering af fugle og alligevel kan den sagtens være i haven med hønsene uden problem. Hurra for "leave it" kommandoen.).
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf kidkomb » 18. okt 2018, 08:32

Apostrof skrev:Har I overvejet en broholmer? Den lyder til måske at kunne passe til de behov, du beskriver. Jeg har en veninde, der avler broholmere og mit indtryk er en yderst rolig, godmodig og omgængelig hund, der elsker tæt kontakt med familien, men ikke har et stort behov for motion - og når det er, så foregår det oftest i et sindigt tempo ;)
Det er en vagthund uden stor jagtdrift, så I burde også kunne træne den til at lade hønsene være i fred (det kan man nu med de fleste racer - jeg har en golden retriever med stor jagtdrift, der også er trænet i jagt og apportering af fugle og alligevel kan den sagtens være i haven med hønsene uden problem. Hurra for "leave it" kommandoen.).

Ja! Det har vi helt sikkert. Den lyder på papiret som det helt rigtige valg.
Jeg er dog lidt skræmt over det store engagement Broholmerklubben forventer af een.
Det lyder som om det er noget af et arbejde at skulle have med dem at gøre.
Og så er størrelsen altså liiiidt voldsom :lol:
Men den er ikke afskrevet som race, jeg er bare ikke stødt på et eksemplar længe og jeg husker det som om det er stor som en hest :genert:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf kidkomb » 18. okt 2018, 08:46

Nu har jeg oprettet et emne inde på hundegalleri.
Jeg er spændt på hvordan det er derinde.
Nogle af de tråde jeg har læst har været lidt, øhm, højspændte :D
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf kidkomb » 18. okt 2018, 08:47

En broholmer savler ret meget kan jeg se.
Øv.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf kidkomb » 18. okt 2018, 08:48

Det kan godt være at jeg skal overveje westien igen.
Min kæreste synes at den er lige lille nok. Det synes jeg egentlig også. Og de kan være nogle stædig kræ!
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9511
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 993
Likede indlæg: 26583

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf Santa » 18. okt 2018, 09:38

kidkomb skrev:Det kan godt være at jeg skal overveje westien igen.
Min kæreste synes at den er lige lille nok. Det synes jeg egentlig også. Og de kan være nogle stædig kræ!

Nu er du selv ude om det:

SCHNAUZER!!!!!!
Seriøst, tjek lige racebeskrivelserne!
Og ellers skriv til mig.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf kidkomb » 18. okt 2018, 09:46

Santa skrev:
kidkomb skrev:Det kan godt være at jeg skal overveje westien igen.
Min kæreste synes at den er lige lille nok. Det synes jeg egentlig også. Og de kan være nogle stædig kræ!

Nu er du selv ude om det:

SCHNAUZER!!!!!!
Seriøst, tjek lige racebeskrivelserne!
Og ellers skriv til mig.

:lol:
Skal nok :kys:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Kæledyr"