Genopdragelse af hund

Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Genopdragelse af hund

Indlægaf MissDitte » 26. jun 2018, 08:14

Jeg har en lillebitte hund på 3 år.
Hun har egentlig været velopdraget og plejede at komme når jeg kaldte på hende.
Situationen er dog ændret, så hun faktisk er helt ligeglad. Hun kan finde på at gå ud af haven - og når jeg kalder kigger hun på mig, og går så videre ud på vejen. En dag måtte jeg gå ret langt efter hende mens jeg prøvede at lokke hende til mig, før det til sidst lykkedes.
Det er enormt frustrerende og jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre ved det.

Jeg er begyndt at øve indkald hjemme. Altså, jeg går væk, kalder på hende, og giver en godbid når hun kommer. Hun VED godt hvad jeg vil for hun kan alt når vi træner. Men når hun vil på tur, så går hun.

Jeg har været syg i en længere periode og hun er blevet passet i et par måneder hos en veninde. Jeg tænker, at det er der det startede, men hvordan genopretter jeg den gode opdragelse, jeg synes hun havde?
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Genopdragelse af hund

Indlægaf Juki » 26. jun 2018, 08:49

Hvilken race er hun?

Nogle hunde modnes senere end andre så måske hænger det sammen med noget unghunde-døvhed, kombineret med at hun er blevet mere modig. Hvis ikke hun kommer når du kalder synes hun sikkert ikke hun behøver at komme fordi hun ved at hvis hun kommer hen til dig går hun glip af det der fik hende til at gå ud af haven.

Hvis hun er understimuleret/keder sig eller mangler noget struktur i forhold til gåturene kan det også være derfor. Hvis hun har brug for fx mindst én times gåtur om dagen, men hun kun får ture på det halve vil det ikke være underligt hvis hun prøver at opfylde det behov på andre måder. Fx ved at gå på tur selv.

Sådan her og nu vil jeg anbefale at du gør alt for at forhindre at hun får muligheden for at gå på tur alene. Så snor på hende på turene og sæt hegn op indtil hendes indkald er stabilt.

Og så vil jeg anbefale at hun bliver stimuleret på andre måder, fx hvis du øver nogle tricks med hende så hun kan få brugt hovedet. Det gør også samtidig at I får nogle gode oplevelser, i stedet for trælse situationer fordi hun ikke vil komme når hun er løs. Det øger hendes selvtillid og du kommer til at sætte pris på hende på en anden måde.

Køb evt. en flexline eller sporline til turene hvis ikke du bruger det i forvejen. Og det er muligt hvor I går.

Det kan også være hun bare ikke egner sig til at gå løs. Det behøver ikke være et problem, men det kræver noget andet af turene og af dig som ejer, så hun ikke bliver understimuleret.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Genopdragelse af hund

Indlægaf MissDitte » 26. jun 2018, 08:57

Hun er en blanding af malteser og chihuahua.

Når vi går ture er hun ofte uden snor og der lystrer hun rigtig fint og holder sig i nærheden af mig.

Jeg vil gerne øve tricks med hende. Men jeg synes jeg har lidt et problem med hendes størrelse. Hun vejer 3,5 kg og det er jo begrænset hvor mange godbidder hun kan få om dagen uden at blive tyk :)

Struktur i forhold til ture kan jeg vist godt rette lidt op på.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16077
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29896

Re: Genopdragelse af hund

Indlægaf TinaW » 26. jun 2018, 08:58

Som Juki ville jeg også forhindre hende i at lykkes med, bare at skride. Så ingen ture ud i haven (er den ikke indhegnet?) uden snor på.
Evt. finde et sted at gå til noget hundetræning i en periode.
0
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Genopdragelse af hund

Indlægaf MissDitte » 26. jun 2018, 09:01

Haven er indhegnet, men sommetider står lågen åben og med mange børn i huset er det ikke altid den bliver lukket når hunden smutter udenfor. Jeg taler selvfølgelig med børnene om det, men de der teenagehjerner lukker sommetider ned for indlæring.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Genopdragelse af hund

Indlægaf LadyFox » 26. jun 2018, 12:21

MissDitte skrev:Hun er en blanding af malteser og chihuahua.

Når vi går ture er hun ofte uden snor og der lystrer hun rigtig fint og holder sig i nærheden af mig.

Jeg vil gerne øve tricks med hende. Men jeg synes jeg har lidt et problem med hendes størrelse. Hun vejer 3,5 kg og det er jo begrænset hvor mange godbidder hun kan få om dagen uden at blive tyk :)

Struktur i forhold til ture kan jeg vist godt rette lidt op på.

De der bitte små godbidder kan deles i rigtig mange små stykker. :fløjt: En belønning behøver jo ikke være en hel godbid.
Du kan også give hende almindeligt foder som godbidder og så give det mindre når hun fodres så tager hun ikke på. Jeg har før gjort det at jeg har haft to forskellige smagsvarianter tørkost liggende, en smag i skålen/til fodersøg og så en anden smag til godbidder. Jeg køre som regel med foder som godbidder i de fleste tilfælde og så noget ekstra lækkert til den kommando/det tricks vi har særlig focus på lige nu. Så hvis jeg f.eks. har indkald i focus så får hunden tørkost hvis vi øver os i at sætte sig, og så f.eks. et stykke pølse eller nogle godbidder fra petigree som mine hunde altid har elsket når den kommer når jeg kalder.
Hvis din hund er glad for at lege med legetøj er min erfaring at legetøj er en bedre belønning end mad for rigtig mange hunde. Men det afhænger af hunden.

Men generelt handler det med hunde rigtig meget om altid at være et skridt foran hunden, og være mere spændende end det hunden gerne vil.
Altså, se alting før hunden, så man kan fange hundens opmærksomhed inden den begynder at interesserer sig for noget andet. Jo flere gange det lykkes hunden at gøre noget uønsket jo sværere er det at ændre.

Så jeg tænker at første skridt er at du skal se den åbne låge før hunden hver gang i en periode, så det slet ikke lykkes hende at gå ud af den.
Derudover skal du finde ud af om der findes noget hun er mere interesseret i end hvad der er uden for lågen og hvis der er så bruge den. Lykkes det dig at kalde hende til dig mens hun er på grunden så ros hende åndssvagt meget. Jeg ville også bruge en periode på at træne indkald inde i haven med lykkes låge.

Hvor mange og hvor lange ture går i normalt? Kan hun savne at komme ud og få indtryk?
0
...
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Genopdragelse af hund

Indlægaf Juki » 26. jun 2018, 14:23

MissDitte skrev:Hun er en blanding af malteser og chihuahua.

Når vi går ture er hun ofte uden snor og der lystrer hun rigtig fint og holder sig i nærheden af mig.

Jeg vil gerne øve tricks med hende. Men jeg synes jeg har lidt et problem med hendes størrelse. Hun vejer 3,5 kg og det er jo begrænset hvor mange godbidder hun kan få om dagen uden at blive tyk :)

Struktur i forhold til ture kan jeg vist godt rette lidt op på.

Som LadyFox skriver så behøver en belønning ikke bestå af en godbid. Det er mere det med at finde noget som hunden ser som en belønning der er det vigtigste :)

Fx er der nærmest ikke grænser for hvad mine to kan, når der er udsigt til en lækker godbid. Det ville blive noget så skuffede hvis de i stedet fik tilbudt en pind. For andre hunde, der ikke er så madglade, kan en pind sagtens være verdens bedste belønning.

Men hvis din hund også er meget madglad, så kan du spare mange kalorier ved ikke bare at skære dem i små stykker, men også at lave dem selv. Gulerødder feder fx ikke som mange færdigkøbte hundekiks. Hvis det skal være noget der glider hurtigt ned, men hvor det mere handler om smagen end selve det at få noget i maven kan du med fordel også købe en pakke hakket kød(kylling eller andet med lav fedtprocent) og lave/koge dem til kødboller(ligesom hvis du skulle lave boller i karry, bare uden løg osv.) Der kan blive ret mange små godbidder ud af en pakke kød på 400 gram, og kødet kan tilmed fryses både før og efter tilberedning.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Genopdragelse af hund

Indlægaf DenBruneMunk » 26. jun 2018, 14:37

MissDitte skrev:Haven er indhegnet, men sommetider står lågen åben og med mange børn i huset er det ikke altid den bliver lukket når hunden smutter udenfor. Jeg taler selvfølgelig med børnene om det, men de der teenagehjerner lukker sommetider ned for indlæring.

Og det samme gør hunde i en vis lømmelalder, og så skal de genoptrænes.

Min hanhund har faste pladser i rabatten omkring jorden, dem har han mærket, og lige meget hvor meget jeg kalder, så er det vigtigt at gå derhen og gør hvad man skal, så kan man komme løbende bagefter som om ørerne var fyldt med lxrt forinden og rene igen. I sådan situationer kan jeg kalde, holde godbidder eller andet, jeg må stå og kikke på ham, indtil han er færdig, så kommer han gladeligt løbende tilbage.

Det værste ved alt dette, er jo at han har lært dette i snor forinden, så han forstår nok ikke hvorfor han ikke kan gå samme tur uden snor og uden mig med. Man kan ikke stå og råbe efter ham og sige han skal komme tilbage, når han i snor har fået lært at sådan gør man.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Genopdragelse af hund

Indlægaf Juki » 26. jun 2018, 14:40

Jeg kender ikke så meget til Maltesere, men Chihuahuaen i hende har nok brug for en del aktivering, både fysisk og mentalt. Hvis I bor et sted hvor det er muligt kan du evt. kombinere træning med gåturene, hvis hun interesserer sig for det. Min ældste kan fx godt lide at snuse efter mus m.m. i skoven, på marker og enge. Det bruger jeg som træning ved fx at få ham til at afsøge et område hvor der måske/måske ikke har været andre dyr. Det elsker han og trætter ham rigtig meget.

Min yngste har ikke det jagtinstinkt og nysgerrig på samme måde. Hun elsker også at bruge sin snude, men på en anden måde. Hun kan sagtens opfange en fært af vildt i skoven som for alt i verden skal følges, men hun opsøger det ikke på samme måde som min ældste der kan bruge virkelig lang tid på at snuse og grave ved trærødder og lignende.

Til gengæld er min yngste ret så madglad og fordi hun har brug for at bruge sin snude aktiverer jeg hende i stedet ved at gemme godbidder i skoven, eller hvor vi nu går.

Hvis du kan finde noget din hund er rigtig god til og har lyst til er det oplagt at dyrke det, og så betyder det måske ikke så meget om den daglige gåtur er på en time hver dag, så længe hun bliver stimuleret og underholdt på andre måder. Det mindsker måske også hendes lyst til at gå på opdagelse alene fordi hun ikke selv kompenserer for det hun mangler :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9511
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 993
Likede indlæg: 26584

Re: Genopdragelse af hund

Indlægaf Santa » 26. jun 2018, 17:26

Jeg tror meget på mental stimulering til læsning af mange hundeproblemer. Vi tænker det ind på mange måder; ved fodring (hendes tørkost spredes ud i lejligheden og gemmes gerne under sofapuder osv), variation af gåture (nye steder, nye dufte, skov, strand, park, alene, sammen med hundevenner) og spil, leg og træning af tricks i hverdagen, så meget som vi orker.
Nu kan vores hund ikke rigtig stikke af, da vi bor i lejlighed, men det burde hun heller ikke have lyst eller overskud til. Mon ikke din hund ville have det på samme måde? Og så ved hun at det kan betale sig at komme når vi kalder - det er enten = mad eller sjov.

Mht vægten, så har vi skåret hendes almindelig foder så langt ned, at der er plads i kalorieregnskabet til alle de godbidder, som min kæreste synes at hun skal have (som regel beløning for at trække vejret eller noget i den stil!).
Og derudover, så tænker vi fedtfattigt over hele linjen, både med foder og godbidder. Hendes daglige foderration måles af hver dag i et bæger, og skulle det være nødvendigt, så kan man også tage derfra. Hun æder alt med lige stor lyst.
Dyrlægen har også sagt god for at bruge rejer eller torskerogn til ekstralækker treat.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Genopdragelse af hund

Indlægaf Zombie » 27. jun 2018, 23:02

Nyt indkaldsord og begynd forfra.
0
aka Forbies

:gammel:
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Genopdragelse af hund

Indlægaf IrmaPigen » 28. jun 2018, 08:07

Luk haven af, så hun ikke kan gå sine egne veje (sørg for lågen er lukket, tjek at den er lukket inden du lukker hunden ud i haven)

Hav hende i snor når du er uden for haven.

Du har objektivt ansvar for din hund. Det er der en grund til. Dyr er ikke til at stole på i alle tilfælde.
2
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Genopdragelse af hund

Indlægaf JoyNips » 28. jun 2018, 08:35

Helt lavpraktisk: fjeder på lågen, så den lukker af sig selv.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Genopdragelse af hund

Indlægaf MissDitte » 29. jun 2018, 07:11

Tak for alle jeres svar :)

Jeg er allerede begyndt at træne mere med hende hjemme og gøre mig selv mere interessant igen.

Mht lågen, så gør jeg mit yderste for at den altid er lukket når hun er ude, men da jeg ikke altid selv er hjemme når hun lukkes ud kan jeg ikke til hver en tid forhindre at hun smutter. Jovist er hunden mit ansvar, men jeg er nu oftest glad for, at mine børn sørger for hun kommer ud at tisse ind imellem.

Nyt indkaldsord har jeg slet ikke haft overvejet. Det kunne være en god ide :)
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Genopdragelse af hund

Indlægaf Zombie » 29. jun 2018, 10:10

MissDitte skrev:Tak for alle jeres svar :)

Jeg er allerede begyndt at træne mere med hende hjemme og gøre mig selv mere interessant igen.

Mht lågen, så gør jeg mit yderste for at den altid er lukket når hun er ude, men da jeg ikke altid selv er hjemme når hun lukkes ud kan jeg ikke til hver en tid forhindre at hun smutter. Jovist er hunden mit ansvar, men jeg er nu oftest glad for, at mine børn sørger for hun kommer ud at tisse ind imellem.

Nyt indkaldsord har jeg slet ikke haft overvejet. Det kunne være en god ide :)


Det virkede i hvert fald her med nyt ord. Nu har hun "kom" som et alm ord og et andet, som er den reelle kommando, som trænes med 100% succesrate, så det sidder dybt i hende hvad man gør. :)
0
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Kæledyr"