Taranteller

Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Taranteller

Indlægaf Hewlett » 28. mar 2018, 10:48

Hej :)

Vidste ikke helt om jeg skulle smide denne under "Hobby" eller "Kæledyr", for det er jo ikke et dyr som de fleste forbinder med klø og klap :lol: Så nu er tråden smidt begge steder - håber det er OK :)

Jeg har gået den sidste måneds tid og leget lidt med tanken om at anskaffe mig en tarantel - ikke et dyr jeg nogensinde har overvejet tidligere og jeg er total nybegynder. Så nu tænkte jeg at jeg ville spørge til råds herinde i stedet :)

Jeg bor i lejlighed med mine to hunde. De er rolige indendørs men når jeg og hundene går rundt i lejligheden giver det selvfølgelig nogle "vibrationer" i gulvet. Ville en tarantel fint kunne bo i et terrarie i stuen eller er det bedst at det står i et rum hvor der er mere ro ? Her tænker jeg i forhold til ikke at stresse edderkoppen.

Min lejlighed er desuden forholdsvis kold om vinteren. Ikke klam og fugtig, bare kold. Vil skyde på at rumtemperaturen er på omkring 18grader på en virkelig kold dag og med radiator på fuld blæs. Desuden en del træk fra vinduerne. Vil en tarantel trives fint med en placering tæt på radiatoren, eller bliver luften for "tør og varm"? Er de følsomme over for træk?

Det kunne desuden være superfedt både med nogle bud på en god begyndertarantel (relativ "venlig", god appetit og begrænset faste, ikke for hurtig på i"fødderne" og et miljø/luftfugtighed i buret som ikke kræver al for meget vedligehold/kontrol) samt hvor jeg kan finde gode og ordentlige steder at købe min tarantel (jeg ved at der er terrariemesse i maj måned. Er det udelukkende for "show", eller kan man også købe her?)

Jeg har lavet lidt research og vil, medmindre I siger andet, kigge lidt nærmere på følgende:

Grammostola pulchripes (Chaco golden knee)

Brachypelma albopilosum (Costa Rican curly hair)

Brachypelma smithi (Mexican red knee)

Aphonopelma chalcodes (Arizona blonde)

Euathlus sp. Red (Chilean flame)

Lige nu er jeg mest lun på B. Smithi eller A. Chalcodes, men jeg er helt sikkert farvet af, at det er dem flest anbefaler som "begynder-taranteller".

Mine ønsker er en "venlig" voksen hun som kan håndteres uden det store bøvl. Jeg er helt med på, at man som udgangspunkt ikke bør håndtere sin tarantel, men i og med at det bliver min første, kommer det hele til at være ekstra spændende og så ville det være mega awesome med et dyr som er rolig og samarbejdsvillig.
Igen, jeg forventer på ingen måde at håndtere den flere gange om ugen - jeg ved at det stresser dem. Men det ville altså give noget ekstra til hele oplevelsen hvis den kunne håndteres og "finde sig i det" - bare engang imellem.


Så, hvis der er nogle herinde som har kommentarer og råd til ovenstående, så ville jeg blive utrolig taknemmelig :)
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Taranteller

Indlægaf LadyFox » 28. mar 2018, 11:23

Jeg er på ingen måde edderkoppen ekspert, men jeg har været kæreste med en dyrepasser med speciale i krybdyr og edderkopper, så en lille bitte smule har jeg da opfanget på trods af edderkopper er mit værste mareridt.
Først og fremmest anskaf dig et terrarie med en ordentlig lås, de har det åbenbart med at stikke af hvis de får chancen.

Du kan godt købe dyr til messerne, eller lave aftaler om en handel med dem i standende, ofte har de flere dyr hjemme end de har med, så det kan godt ske at selvom en på messen ikke har et dyr der passer på dine ønsker med, at personen har et derhjemme som de er villige til at sælge. Desuden har de ofte netværk i miljøet og kan guide dig videre i din søgen efter en edderkop fra en sælger med forstand, hvis du ikke finder den rette på messen.
Hvis du skal på messen, så vil jeg anbefale dig inden at have udvalgt nogle arter du finder interessante på forhånd, uden at låse dig fast på en enkelt, og så snakke med de forskellige på messen om dine tanker. Det er ofte nørderne der har stand sådanne steder så det er et godt sted at finde info, og dem i standende gider godt snakke og fortælle til en nybegynder som dig.

Jeg tænker du godt ville kunne have din edderkop i stuen, på trods af hunde, med mindre de springer op af terrariet hele tiden. :)
1
...
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Taranteller

Indlægaf LaScrooge » 28. mar 2018, 12:00

Jeg er forvirret over, hvad der er sket. Vågner man bare op en dag og tænker: Jeg mangler da en gigantisk edderkop i mit liv? :whine:

Jeg kan desværre ikke bidrage konstruktivt, det glæder mig bare at læse at de ikke er udødelige, tværtimod lidt skrøbelige. Så har menneskeheden alligevel en chance.
15
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Taranteller

Indlægaf Nicolait » 28. mar 2018, 13:15

Nu er jeg selv temmelig bange for edderkopper. Du bor vel ikke i København!? :shock:
Men jeg tænkte dog i forbindelse med kulden i din lejlighed, kan man ikke få en varmelampe af en art, som kan øge temperaturen lokalt. Min kammerat, der dyrker chiliplanter, har sådan en i nærheden af sine planter.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Taranteller

Indlægaf Hewlett » 28. mar 2018, 20:45

Nicolait skrev:Nu er jeg selv temmelig bange for edderkopper. Du bor vel ikke i København!? :shock:
Men jeg tænkte dog i forbindelse med kulden i din lejlighed, kan man ikke få en varmelampe af en art, som kan øge temperaturen lokalt. Min kammerat, der dyrker chiliplanter, har sådan en i nærheden af sine planter.


Samme her, men det er lidt som om, at kategorien "fugleedderkopper" er en smule anderledes. Jeg har også hørt om mange som er bange for de mere alm. husedderkopper samtidig med at de, uden at kny, håndterer taranteller :lol:

Varmelampe tror jeg bliver lidt for intenst, da der også skal være en vis luftfugtighed i terrariet :gruble: Jeg tænkte det selv, men jeg tror mere det er beregnet til slanger osv.

Og jo, jeg bor i Kbh :slem:
1
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Taranteller

Indlægaf Hewlett » 28. mar 2018, 20:48

LaScrooge skrev:Jeg er forvirret over, hvad der er sket. Vågner man bare op en dag og tænker: Jeg mangler da en gigantisk edderkop i mit liv? :whine:

Jeg kan desværre ikke bidrage konstruktivt, det glæder mig bare at læse at de ikke er udødelige, tværtimod lidt skrøbelige. Så har menneskeheden alligevel en chance.


Ja, noget i den stil. Landede på den der mærkelige side af YouTube som bl.a. indeholdt en video om en pink tarantel. Det gjorde åbenbart noget ved mig :gruble:

Enormt skrøbelige. Men passer man ordentligt på dem, kan nogle af arterne blive omkring 25 år :slem:
2
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Taranteller

Indlægaf Lurende Peber » 28. mar 2018, 22:17

Jeg har ikke haft tarantel selv, men har ladet en (måske 2...sidste årtusinde) gå rundt på mig. Så jeg må tilslutte mig, at de nærmest er for store til at være gustne, som store jagtedderkopper eller korsditto.
Det virkede mere som at have en ottebenet hamster kravlende.
3
Registreret Gammel Gris :gris:
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Taranteller

Indlægaf fisken80 » 29. mar 2018, 07:19

Lurende Peber skrev:Jeg har ikke haft tarantel selv, men har ladet en (måske 2...sidste årtusinde) gå rundt på mig. Så jeg må tilslutte mig, at de nærmest er for store til at være gustne, som store jagtedderkopper eller korsditto.
Det virkede mere som at have en ottebenet hamster kravlende.


De er gustne. Edderkopper er edderkopper hår eller ej. De har otte ben for fanden da...Puh jeg får helt kuldegysninger bare ved tanken om at have sådan nogle i mit hjem
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Taranteller

Indlægaf TinaW » 29. mar 2018, 08:06

fisken80 skrev:
Lurende Peber skrev:Jeg har ikke haft tarantel selv, men har ladet en (måske 2...sidste årtusinde) gå rundt på mig. Så jeg må tilslutte mig, at de nærmest er for store til at være gustne, som store jagtedderkopper eller korsditto.
Det virkede mere som at have en ottebenet hamster kravlende.


De er gustne. Edderkopper er edderkopper hår eller ej. De har otte ben for fanden da...Puh jeg får helt kuldegysninger bare ved tanken om at have sådan nogle i mit hjem


Enig med fisken.
Jeg er fascineret af edderkopper på mange områder, men jeg går fuldstændig kold ved de store jagtedderkopper/husedderkopper. Dem har vi heldigvis få af indendørs. Der er det mest stankelbens edderkopperne. Og dem kan jeg godt abstrahere fra.
Men vi har nogle kæmpe eksemplarer af de der klamme brunsorte monstre ude i maskinhuset og i haven :panik:
0
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Taranteller

Indlægaf Hewlett » 29. mar 2018, 10:29

TinaW skrev:
fisken80 skrev:
Lurende Peber skrev:Jeg har ikke haft tarantel selv, men har ladet en (måske 2...sidste årtusinde) gå rundt på mig. Så jeg må tilslutte mig, at de nærmest er for store til at være gustne, som store jagtedderkopper eller korsditto.
Det virkede mere som at have en ottebenet hamster kravlende.


De er gustne. Edderkopper er edderkopper hår eller ej. De har otte ben for fanden da...Puh jeg får helt kuldegysninger bare ved tanken om at have sådan nogle i mit hjem


Enig med fisken.
Jeg er fascineret af edderkopper på mange områder, men jeg går fuldstændig kold ved de store jagtedderkopper/husedderkopper. Dem har vi heldigvis få af indendørs. Der er det mest stankelbens edderkopperne. Og dem kan jeg godt abstrahere fra.
Men vi har nogle kæmpe eksemplarer af de der klamme brunsorte monstre ude i maskinhuset og i haven :panik:


Og jeg synes at mejeredderkopper er sindsygt klamme og kan gå i lettere panik når de begynder at vise sig i min lejlighed.
Sådan er vi jo alle forskellige.
0
Brugeravatar
HappyQ
Indlæg: 2692
Tilmeldt: 12. aug 2015, 09:37
Kort karma: 398
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 3848

Re: Taranteller

Indlægaf HappyQ » 29. mar 2018, 15:22

Der er en bog skrevet af Tom Larsen, den hedder eksotiske insekter, der stor en masse om arterne og deres pleje.
1
23-06-16 :love2:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Taranteller

Indlægaf LadyFox » 29. mar 2018, 15:30

Min eks er på besøg, så viste han din liste og han sagde at han synes især at Brachypelma albopilosum og Brachypelma smithi var gode bud. Men han synes også at Aphonopelma chalcodes ville være ganske fornuftigt bud.
Der var dog ingen af edderkopperne han tænkte ville være udenfor en begynders evne.
1
...
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Taranteller

Indlægaf Hewlett » 29. mar 2018, 18:52

LadyFox skrev:Min eks er på besøg, så viste han din liste og han sagde at han synes især at Brachypelma albopilosum og Brachypelma smithi var gode bud. Men han synes også at Aphonopelma chalcodes ville være ganske fornuftigt bud.
Der var dog ingen af edderkopperne han tænkte ville være udenfor en begynders evne.


Hvor er du sød at spørge ham :love:

Dejligt! Så har jeg da lidt at gå videre med i min søgen efter min første tarantel :lun:

Jeg tror måske det er en rigtig god idé, som du også sagde, at rådføre mig med nogle af terrarie-"nørderne" på terrariemessen.

Jeg vil så gerne have at min første oplevelse med at eje et krybdyr bliver god.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Taranteller

Indlægaf avdotja » 29. mar 2018, 19:20

Til alle bekymrede københavnere, vil jeg lige gøre opmærksom på at det jo altså er en venlig kæmpeedderkop TS planlægger at købe :D

Ved desværre intet om taranteller. Heller ikke om sådan et dyr også skal have ude-af-buret-tid? Normalt mener jeg at alle hunde som udgangspunkt kan lære at respektere husstandens dyr; men mistænker at de vil være stærk fristet til at give en kæmpeedderkop et klask med poten, lige så snart de ser deres snit til det. Jeg ville i hvert fald være noget opmærksom på at hundene ikke havde adgang til en ubeskyttet (kæle)edderkop.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Taranteller

Indlægaf LadyFox » 29. mar 2018, 19:23

Hewlett skrev:
LadyFox skrev:Min eks er på besøg, så viste han din liste og han sagde at han synes især at Brachypelma albopilosum og Brachypelma smithi var gode bud. Men han synes også at Aphonopelma chalcodes ville være ganske fornuftigt bud.
Der var dog ingen af edderkopperne han tænkte ville være udenfor en begynders evne.


Hvor er du sød at spørge ham :love:

Dejligt! Så har jeg da lidt at gå videre med i min søgen efter min første tarantel :lun:

Jeg tror måske det er en rigtig god idé, som du også sagde, at rådføre mig med nogle af terrarie-"nørderne" på terrariemessen.

Jeg vil så gerne have at min første oplevelse med at eje et krybdyr bliver god.


Selvfølgelig, han var jo lige der. Og har trods alt passet, solgt og haft mange edderkopper så jeg tænkte han ville vide hvis der var et eller andet med en af de arter du havde kig på. :)
0
...

Tilbage til "Kæledyr"