Kunsten at få en hanhund til at være mindre.. Ja, hanhund?!

Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Kunsten at få en hanhund til at være mindre.. Ja, hanhund?!

Indlægaf LadyFox » 25. mar 2018, 11:42

Momo er min første hanhund, og det er på mange måder lidt en omvæltning for mig. På rigtigt mange måder synes jeg faktisk det er skønt med en han, men der er punkter hvor - ja, jeg ikke er så begejstret.

Momo strinter indenfor, og det vil jeg jo selvfølgelig gerne have at han holder op med. Jeg har en gang taget ham i det, og på trods af mit ellers meget bløde tilgang til hund så fik han besked om at det gad jeg ikke med den lidt højere stemme. Det hjalp, nu letter han ikke ben når jeg kan se det mere - men kun når jeg sover, er ude eller er i et andet rum. :mellow:

Sååå.. Hvordan griber jeg lige den an? Kastrering er IKKE en mulighed.
0
...
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Kunsten at få en hanhund til at være mindre.. Ja, hanhund?!

Indlægaf DenBruneMunk » 25. mar 2018, 12:36

Jeg lytter gerne med her.

Har samme problem, dog kun i perioder, kan ikke gennemskue hvornår og hvornår ikke det er nødvendigt. Det er som du siger når man ikke kan se ham han er værst og gør det, ellers holder han sig og intet sker.

Huset er desværre stort nok til han kan løbe i den anden ende og der ser jeg ham ikke, eller om morgen når jeg vågner og han står op, så kan han være hurtig som rutine at hoppe ud og løbe ned i den ende hvor han trives med at gøre det engang imellem. Jeg kalder på ham og får ham på andre tanker, det synes at hjælpe.

Men jo, det er skisme svært at styre, og jeg tror simpelthen det er dyre instinkt. Nogen forklarer mig, de bare stikker hundens hovede ned i hans urin, det lyder dog ikke som en løsning. Og lukke døre rundt omkring er også svært.

Så ingen råd herfra men jeg lytter gerne med :)
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Kunsten at få en hanhund til at være mindre.. Ja, hanhund?!

Indlægaf Juki » 25. mar 2018, 13:05

Gjorde han det også ved sit forrige hjem? Og har han gjort al den tid du har haft ham?

Jeg har ikke selv erfaring med det, andet end det er vigtigt at bruge noget der fjerner mere end bare duften af tis.

Kan du snakke med opdrætter om det? Ellers kan du måske finde nogle råd på Youtube, der er andre end at afskærme og evt. holde hunden i snor indenfor i en periode :gruble:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Kunsten at få en hanhund til at være mindre.. Ja, hanhund?!

Indlægaf Juki » 25. mar 2018, 13:11

DenBruneMunk skrev: Nogen forklarer mig, de bare stikker hundens hovede ned i hans urin, det lyder dog ikke som en løsning.

Det vil jeg bestemt heller ikke anbefale. Hvis hunden gør det pga. instinkt eller fordi man ikke har lukket den ud i tide så lærer den jo ikke noget af det. Det er i hvert fald mærkeligt at straffe hunden på den måde, når den ikke ved bedre.

Lidt ligesom at sige "nej" til hunden og forvente den ved hvad det betyder, når man aldrig har lært den det :forvirret2:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Kunsten at få en hanhund til at være mindre.. Ja, hanhund?!

Indlægaf LadyFox » 25. mar 2018, 13:11

DenBruneMunk skrev:Jeg lytter gerne med her.

Har samme problem, dog kun i perioder, kan ikke gennemskue hvornår og hvornår ikke det er nødvendigt. Det er som du siger når man ikke kan se ham han er værst og gør det, ellers holder han sig og intet sker.

Huset er desværre stort nok til han kan løbe i den anden ende og der ser jeg ham ikke, eller om morgen når jeg vågner og han står op, så kan han være hurtig som rutine at hoppe ud og løbe ned i den ende hvor han trives med at gøre det engang imellem. Jeg kalder på ham og får ham på andre tanker, det synes at hjælpe.

Men jo, det er skisme svært at styre, og jeg tror simpelthen det er dyre instinkt. Nogen forklarer mig, de bare stikker hundens hovede ned i hans urin, det lyder dog ikke som en løsning. Og lukke døre rundt omkring er også svært.

Så ingen råd herfra men jeg lytter gerne med :)


De er ikke så dumme de hunde.

Det med at mase hovedet ned i tisset er i hvert fald ikke en løsning her. Jeg ser det som et strengt overgreb på hunden, og så vil jeg hellere have tis i hjemmet trods alt.
0
...
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Kunsten at få en hanhund til at være mindre.. Ja, hanhund?!

Indlægaf DenBruneMunk » 25. mar 2018, 13:58

Juki skrev:
DenBruneMunk skrev: Nogen forklarer mig, de bare stikker hundens hovede ned i hans urin, det lyder dog ikke som en løsning.

Det vil jeg bestemt heller ikke anbefale. Hvis hunden gør det pga. instinkt eller fordi man ikke har lukket den ud i tide så lærer den jo ikke noget af det. Det er i hvert fald mærkeligt at straffe hunden på den måde, når den ikke ved bedre.

Lidt ligesom at sige "nej" til hunden og forvente den ved hvad det betyder, når man aldrig har lært den det :forvirret2:
Hundene kommer ud tit nok, det er ikke et problem, som jeg skrev så tror jeg også mere på instinkt og det kan man ikke sådan lige fjerne fra dyr eller mennesker, det vil altid eksistere og så gør det ikke tingene bedre når der er tæve ved siden af ham. Dog aldrig andre hunde i hjemmet eller ejere at hunde.

Udover det, så var det jo ikke meget hjælp der :blomst:
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Kunsten at få en hanhund til at være mindre.. Ja, hanhund?!

Indlægaf LadyFox » 25. mar 2018, 15:15

Juki skrev:
DenBruneMunk skrev: Nogen forklarer mig, de bare stikker hundens hovede ned i hans urin, det lyder dog ikke som en løsning.

Det vil jeg bestemt heller ikke anbefale. Hvis hunden gør det pga. instinkt eller fordi man ikke har lukket den ud i tide så lærer den jo ikke noget af det. Det er i hvert fald mærkeligt at straffe hunden på den måde, når den ikke ved bedre.

Lidt ligesom at sige "nej" til hunden og forvente den ved hvad det betyder, når man aldrig har lært den det :forvirret2:


Jeg tvivler på det er fordi han ikke kommer ud i tide, den gang jeg tog ham i det havde vi lige været ude en halv time inden. Men jeg synes også han markerer rigtig meget når vi går tur, men jeg har jo aldrig haft hanhund før så jeg ved faktisk slet ikke hvad der er normalt.
0
...
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Kunsten at få en hanhund til at være mindre.. Ja, hanhund?!

Indlægaf Juki » 25. mar 2018, 15:18

DenBruneMunk skrev:
Juki skrev:
DenBruneMunk skrev: Nogen forklarer mig, de bare stikker hundens hovede ned i hans urin, det lyder dog ikke som en løsning.

Det vil jeg bestemt heller ikke anbefale. Hvis hunden gør det pga. instinkt eller fordi man ikke har lukket den ud i tide så lærer den jo ikke noget af det. Det er i hvert fald mærkeligt at straffe hunden på den måde, når den ikke ved bedre.

Lidt ligesom at sige "nej" til hunden og forvente den ved hvad det betyder, når man aldrig har lært den det :forvirret2:
Hundene kommer ud tit nok, det er ikke et problem, som jeg skrev så tror jeg også mere på instinkt og det kan man ikke sådan lige fjerne fra dyr eller mennesker, det vil altid eksistere og så gør det ikke tingene bedre når der er tæve ved siden af ham. Dog aldrig andre hunde i hjemmet eller ejere at hunde.

Udover det, så var det jo ikke meget hjælp der :blomst:

LadyFox skrev:
Juki skrev:
DenBruneMunk skrev: Nogen forklarer mig, de bare stikker hundens hovede ned i hans urin, det lyder dog ikke som en løsning.

Det vil jeg bestemt heller ikke anbefale. Hvis hunden gør det pga. instinkt eller fordi man ikke har lukket den ud i tide så lærer den jo ikke noget af det. Det er i hvert fald mærkeligt at straffe hunden på den måde, når den ikke ved bedre.

Lidt ligesom at sige "nej" til hunden og forvente den ved hvad det betyder, når man aldrig har lært den det :forvirret2:


Jeg tvivler på det er fordi han ikke kommer ud i tide, den gang jeg tog ham i det havde vi lige været ude en halv time inden. Men jeg synes også han markerer rigtig meget når vi går tur, men jeg har jo aldrig haft hanhund før så jeg ved faktisk slet ikke hvad der er normalt.

Det var ikke henvendt til jeres situation, men "dem" der giver rådet. Bare lige for at få det på plads :)
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Kunsten at få en hanhund til at være mindre.. Ja, hanhund?!

Indlægaf DenBruneMunk » 25. mar 2018, 17:44

Mon disse råd kan bruges?

https://www.netdyredoktor.dk/hund/hunde ... -indenfor/

Den med at sætte maden hvor han har markeret, kan måske hjælpe?
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Kunsten at få en hanhund til at være mindre.. Ja, hanhund?!

Indlægaf TinaW » 25. mar 2018, 17:47

Ingen af de 2 hanhunde jeg har/har haft lettet ben indendørs. Heller ikke før de blev kastreret.
Og ham vi har nu letter da ellers ben ca hver 5 m, når vi går tur.
Eller dvs han har haft lettet ben op af et par skraldespande, når vi var med færgen, før han blev snittet.
Du skriver at kastration ikke er en mulighed, heller ikke kemisk? For at se om det hjælper.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Kunsten at få en hanhund til at være mindre.. Ja, hanhund?!

Indlægaf LadyFox » 25. mar 2018, 17:58

TinaW skrev:Ingen af de 2 hanhunde jeg har/har haft lettet ben indendørs. Heller ikke før de blev kastreret.
Og ham vi har nu letter da ellers ben ca hver 5 m, når vi går tur.
Eller dvs han har haft lettet ben op af et par skraldespande, når vi var med færgen, før han blev snittet.
Du skriver at kastration ikke er en mulighed, heller ikke kemisk? For at se om det hjælper.

Nej. Jeg er ærlig talt ret meget modstander af at kastrere hanhunde uden lægelig grund, eller anden virkelig god grund, og jeg mener ikke "almindelig" hanhunde adfærd er en god grund. Det handler jo ikke om at han mistrives, det er bare mig der ikke bryder mig om det. Det er så at sige mit problem. Dertil høre at han i forvejen ikke er en hund med særlig meget selvtillid, hvilket jeg virkelig arbejder med at han skal få og jeg vil virkelig ikke risikere at forstærke hans usikkerhed, eller ikke midlertidigt.
1
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Kunsten at få en hanhund til at være mindre.. Ja, hanhund?!

Indlægaf LadyFox » 25. mar 2018, 18:01

DenBruneMunk skrev:Mon disse råd kan bruges?

https://www.netdyredoktor.dk/hund/hunde ... -indenfor/

Den med at sætte maden hvor han har markeret, kan måske hjælpe?

Umiddelbart lyder det meget fornuftigt, problemet er bare at det er lidt over det hele det sker, indtil videre er det lykkes ham at tisse 8 steder på 48 kvm. Så der er umiddelbart ikke noget mønster.
0
...
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Kunsten at få en hanhund til at være mindre.. Ja, hanhund?!

Indlægaf DenBruneMunk » 25. mar 2018, 18:03

LadyFox skrev:
DenBruneMunk skrev:Mon disse råd kan bruges?

https://www.netdyredoktor.dk/hund/hunde ... -indenfor/

Den med at sætte maden hvor han har markeret, kan måske hjælpe?

Umiddelbart lyder det meget fornuftigt, problemet er bare at det er lidt over det hele det sker, indtil videre er det lykkes ham at tisse 8 steder på 48 kvm. Så der er umiddelbart ikke noget mønster.

Ok, her er det bestemte steder, og jeg har da kikket rundt og synes ikke han forsøger andre steder.

Jeg har lige flyttet deres madskåle til det ene sted, så ser jeg hvordan han håndterer det.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Kunsten at få en hanhund til at være mindre.. Ja, hanhund?!

Indlægaf TinaW » 25. mar 2018, 18:07

LadyFox skrev:
TinaW skrev:Ingen af de 2 hanhunde jeg har/har haft lettet ben indendørs. Heller ikke før de blev kastreret.
Og ham vi har nu letter da ellers ben ca hver 5 m, når vi går tur.
Eller dvs han har haft lettet ben op af et par skraldespande, når vi var med færgen, før han blev snittet.
Du skriver at kastration ikke er en mulighed, heller ikke kemisk? For at se om det hjælper.

Nej. Jeg er ærlig talt ret meget modstander af at kastrere hanhunde uden lægelig grund, eller anden virkelig god grund, og jeg mener ikke "almindelig" hanhunde adfærd er en god grund. Det handler jo ikke om at han mistrives, det er bare mig der ikke bryder mig om det. Det er så at sige mit problem. Dertil høre at han i forvejen ikke er en hund med særlig meget selvtillid, hvilket jeg virkelig arbejder med at han skal få og jeg vil virkelig ikke risikere at forstærke hans usikkerhed, eller ikke midlertidigt.


Fair nok.
Vores var kryotorkid, så for ikke at risikere at han udviklede testikelkræft, så skulle han kastreres.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Kunsten at få en hanhund til at være mindre.. Ja, hanhund?!

Indlægaf LadyFox » 25. mar 2018, 18:11

DenBruneMunk skrev:
LadyFox skrev:
DenBruneMunk skrev:Mon disse råd kan bruges?

https://www.netdyredoktor.dk/hund/hunde ... -indenfor/

Den med at sætte maden hvor han har markeret, kan måske hjælpe?

Umiddelbart lyder det meget fornuftigt, problemet er bare at det er lidt over det hele det sker, indtil videre er det lykkes ham at tisse 8 steder på 48 kvm. Så der er umiddelbart ikke noget mønster.

Ok, her er det bestemte steder, og jeg har da kikket rundt og synes ikke han forsøger andre steder.

Jeg har lige flyttet deres madskåle til det ene sted, så ser jeg hvordan han håndterer det.


Han har kun boet her i knap 3 uger, så det kan være når ALT ikke er nyt at han finder nogle yndlings spots. :)

Du må i hvert fald gerne vende til bage med en update når du ved mere om projektet :)
0
...

Tilbage til "Kæledyr"