Sætte ny kat sammen med gammel flok

Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Sætte ny kat sammen med gammel flok

Indlægaf Pandesteg » 15. mar 2018, 07:04

Kopierer lige mit indlæg fra sniksnaktråden, da jeg tænker flere ser det her:

Hvordan introducerer man bedst en ny kat til den gamle flok? Min far har en kattekilling på
4 mdr. og vi skal passe den knap 3 uger. Vil jo gerne at den ikke bliver mejet ned af mine tre sorte trolde og omvendt synes jeg jo heller ikke, at mine egne katte skal lide for meget under et nyt bekendtskab.

De kommer på besøg med den på søndag, så de lige kan hilse på hinanden og vi kan se, hvordan de hver især reagerer og om de evt. skal starte ud med at bo i hver deres del af huset.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 212
Likede indlæg: 4669

Re: Sætte ny kat sammen med gammel flok

Indlægaf Chatsy » 16. mar 2018, 07:11

Dengang jeg fandt de to møjsere og overdrog dem til mine forældre, lod vi dem starte med at være i kun et rum, som blev deres, medens de gamle katte beholdte resten af huset som sine. Gradvist udvidede vi antallet af rum, møjserne måtte være i, samtidig med at vi lod dem mødes med de gamle i forbindelse med fodring, så de kunne forbinde mad med hinandens selskab. Alle elsker kylling, så det fik de også som belønning, når de var sammen for at det yderligere kunne forbindes med noget godt.
Udover at Midi gav den ældste et rap over næsen ved første bekendtskab, var der stort set ingen problemer og i dag er de bedste venner.

Møjserne havde selvfølgelig også den fordel, at de var to nye, så de havde hinanden, så det kan være det bliver overvældende for sådan et enkelt kræ mod tre større kræ, men gradvis er altid bedst så de kan vænne sig til hinandens lugte og tilstedeværelse.
1
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18526

Re: Sætte ny kat sammen med gammel flok

Indlægaf PaleSeptember » 16. mar 2018, 16:02

Når den kun er 4 mdr, så burde det ikke tage lang tid - højst et par dage, inden de alle kan sammen. Jeg vil ikke anbefale noget med at skille dem ad eller noget, når det er en killing. Lad den gå ud af transportkassen sammen med de andre, og så kommer det ganske hurtigt.
3
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Sætte ny kat sammen med gammel flok

Indlægaf Pandesteg » 21. mar 2018, 15:36

Kan fortælle at vi havde killingen på besøg i søndags og det gik så fint. Han hvæsede forståeligt noget af vores egne katte, da de blev lukket ind til ham en efter en. Vores hunkat og den lille af vores hankatte havde lige store haler i 30 sekunder, så var det overstået. Vores store hankat gik bare direkte hen og ville snuse killingen i ansigtet på trods af at han blev hvæset lige ind i hovedet :lol: derefter var alle tre bare hele tiden i nærheden af killingen (men lidt på afstand dog) og rendte også 1 meter bagefter ham for at se hvad han lavede (han sad bare mest betuttet i et hjørne og kikkede). Nu bliver han feriebarn hos os fra på fredag og er sikker på, at efter kort tid, så er de alle fine venner.

Det lyder måske lidt fjollet, men jeg er helt stolt over, at mine katte var så venlige over for en fremmed kat i deres hjem :)

Skal forresten nævnes, at jeg havde lavet nogle klude, som mine katte havde leget med og sovet på, som vi tørrede killingen med, inden han mødte de andre katte. Så tænker, at det nok også har hjulpet, at han har lugtet lidt af dem :D og så fik de masser af yndlingsgodbidderne de første 10-15 minutter, som nok også bidragede til en positiv stemning :)
6
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Sætte ny kat sammen med gammel flok

Indlægaf Pandesteg » 24. mar 2018, 23:27

PaleSeptember skrev:.


Jeg tillader mig lige at tagge dig og håbe du vil læse med og give dit besyv:

Killingen har været sammen med de gamle katte i en dags tid og det går egentlig fint ud fra hvad jeg kan høre (er på kursus og først hjemme i næste uge). De kan godt alle sammen være i rum sammen, men hvis de kommer for tæt på hinanden (feks når de får godbidder), så kan killingen blive ret opfarende og vappe de andre med poten og eftersom mine egne katte er en lille smule nervøst anlagt, så blev de 2 af dem faktisk rigtig bange og gemte sig og turde ikke komme ud og få godbidder, som de ellers elsker. Men de gør ikke killingen noget, der er kun blevet knurret og hvæset lidt. Min ene kat havde gemt sig ude i badeforhænget for at få fred og sove, det har han godt nok aldrig gjort før. Og min hunkat tør nu ikke rigtig få godbidder hvis killingen er i nærheden, fordi hun blev så bange tidligere. De har aldrig, som i aldrig været oppe at toppes ibm at få mad/godbidder før, så tænker at hun ikke forstår situationen lige pludselig.

Men de har hele huset til rådighed og der er som sagt kun sammenstød hvis de kommer for tæt på hinanden.

Enhver so synes jo bedst om sine grise og jeg kan jo bare ikke lide at høre, at mine egne katte får tæsk af en lille killing. Især på deres egen hjemmebane, som de åbenbart er for skvattede til at forsvare :lol: og omvendt tænker jeg at vi måske bare skal være glade for, at vores egne katte ikke har lavet killingen til hakkekød.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18526

Re: Sætte ny kat sammen med gammel flok

Indlægaf PaleSeptember » 25. mar 2018, 08:56

Pandesteg skrev:
PaleSeptember skrev:.


Jeg tillader mig lige at tagge dig og håbe du vil læse med og give dit besyv:

Killingen har været sammen med de gamle katte i en dags tid og det går egentlig fint ud fra hvad jeg kan høre (er på kursus og først hjemme i næste uge). De kan godt alle sammen være i rum sammen, men hvis de kommer for tæt på hinanden (feks når de får godbidder), så kan killingen blive ret opfarende og vappe de andre med poten og eftersom mine egne katte er en lille smule nervøst anlagt, så blev de 2 af dem faktisk rigtig bange og gemte sig og turde ikke komme ud og få godbidder, som de ellers elsker. Men de gør ikke killingen noget, der er kun blevet knurret og hvæset lidt. Min ene kat havde gemt sig ude i badeforhænget for at få fred og sove, det har han godt nok aldrig gjort før. Og min hunkat tør nu ikke rigtig få godbidder hvis killingen er i nærheden, fordi hun blev så bange tidligere. De har aldrig, som i aldrig været oppe at toppes ibm at få mad/godbidder før, så tænker at hun ikke forstår situationen lige pludselig.

Men de har hele huset til rådighed og der er som sagt kun sammenstød hvis de kommer for tæt på hinanden.

Enhver so synes jo bedst om sine grise og jeg kan jo bare ikke lide at høre, at mine egne katte får tæsk af en lille killing. Især på deres egen hjemmebane, som de åbenbart er for skvattede til at forsvare :lol: og omvendt tænker jeg at vi måske bare skal være glade for, at vores egne katte ikke har lavet killingen til hakkekød.


Jeg kan ikke mindes, at jeg har hørt om, at en 4 mdr. gammel killing decideret slår ud efter fremmede voksne katte. Killinger plejer godt at vide, at de er nederst i hierarkiet, og det er de voksne, der bestemmer - specielt når de er på fremmed territorie. Jeg gætter på, at killingen er usikker og ikke helt ved, hvordan den skal opføre sig sammen med andre katte.
Løsningen må være, at give dem godbidder lidt på afstand af hinanden, så de ikke føler de skal slås med hinanden for at få dem. Og ellers bare stadig lade dem tage det hele stille og roligt i deres eget tempo, specielt når de nu har plads nok at være på.
1
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Sætte ny kat sammen med gammel flok

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 25. mar 2018, 16:47

Jeg kan så komme med en lille update eftersom det er mig der passer dem.
Killingen vappede som nævnt vores lille hankat Robin i røven da de kom for tæt på hinanden. Robin er generelt ikke glad for nye bekendtskaber, om det så er hunde, mennesker eller katte. Så han har været lidt mut og egentlig gider han ikke være i samme rum som killingen. Men han virker ikke decideret bange. Han knurrer bare dybt hvis killingen kommer for tæt på. Det bliver respekteret. Men han bliver hurtigt bange hvis killingen slår ud efter ham.
Vores anden hankat Riffe er den eneste der har leget med killingen. Selvom Riffe har fået op til flere dask direkte i ansigtet. Men de leger sådan en forskræk og jagt leg, hvor de skiftes til at jage hinanden. Men ingen af dem virker bange.
Ronja er den eneste der direkte har sat killingen på plads. Jeg ved ikke hvad der skete, men pludselig var der et sammenstød i gangen og da jeg nåede ind i stuen lå killingen flad under sofaen, mens Ronja havde hele forkroppen inde under, og en meget stor hale. Da killingen kom ud blev han jagtet en tur gennem huset. Så mellem dem er hierarkiet etableret.

Men i det hele taget har de alle været tættere på hinanden i dag uden at vores har fået alt for mange slag.
2

Tilbage til "Kæledyr"