gode råd søges - urenlig internat hund

Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: gode råd søges - urenlig internat hund

Indlægaf Madam Pomfrey » 25. feb 2018, 13:50

avdotja skrev:Er det evt mulighed for at gå ture sammen med en af de to andre hunde og så rose (eller ligefrem give en godbid til) den anden hund når den går på toilettet? Sådan at den nye hund, ser at der vanker en belønning når man gør den slags udenfor?


Det har jeg gjort, i så overdrevet stil at vores gamle hund seriøst troede jeg var blevet en debil idiot :gisp: :fløjt:
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9015
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: gode råd søges - urenlig internat hund

Indlægaf Purple Haze » 25. feb 2018, 14:02

Tænker du skal satse på at "gå tur" med den i haven og rundt om huset.
Det er meget fint at man gerne vil gå lange ture med hunden, men det skal ske gradvist.
Den bruger jo sin afføring til at afmærke territorie, og den har jo ikke et kæmpe territorie fra start, det skal bygges op.

Ellers så findes der også en masse af programmer om hvordan hunde skal behandles der nok er værd at se.
Husk bare at tjekke hvad det er for en type der "underviser", da der er masser af "kloge" folk der gør mere skade end gavn.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: gode råd søges - urenlig internat hund

Indlægaf Juki » 25. feb 2018, 17:51

Madam Pomfrey skrev:
Emma The Mermaid skrev:Først: Hun skal tjekkes ved dyrlægen.

Du er nødt til at huske på at gadehunde ofte aldrig har været inde i et hus. De er vant til at besørge der hvor de er. Har hun boet på internat hele sit liv så er hun altså vant til at bo beskidt og besørge hvor hun sover.

Nu hvor det er så koldt så ville jeg købe et dækken til hende og tilvænne hende det. Hunde der fryser kan som os mennesker have svært ved at holde fokus.

Da min var hvalp blev jeg ude indtil han lavede noget. Det betød at vi ofte stod derude i en time :lol:
Møg kedeligt og møg koldt, men sådan var det. Vi gik ind med det samme han var færdig. Tror vi gjorde det der tre-fire gange så lærte han det :)

I skal starte renlighedstræning helt forfra og gøre som om det er en hvalp. Ud hver gang der er leget, spist og drukket og jeg tror du må stå op midt om natten og ud med hende.
Sådan er det jo at få en hvalp og jeres hund skal først lære at bo indenfor og lære at være hund.


Hun har været udenfor i 1½ time nu, trøje/dækken tør jeg ikke - for hun mosler rundt i buske og krat, og jeg er bange for at hun kommer til at sidde fast. Hun virker på ingen måde til at fryse, og hun er dejlig varm i kroppen når hun kommer ind, men hun er også i fuld vigør når hun er ude.

Jeg må prøve dit trick med at blive ude med hende. Men andre gange har vi været ude i flere timer, og hun holder sig - og gør det når hun kommer hjem/ind - første skridt må være at hun betragter haven som hjem, og gør sine sager der, og så forhåbentligt udvider til når vi er ude og gå tur.

Jeg sender hende i haven som det første om morgnen, flere gange i løbet af dagen, og inden sengetid, også selv om vi lige har gået tur, netop i håbet om at hun gør det derude.

Hvordan ved du at hun ikke (også) tisser m.m. i haven når hun er uden opsyn? Jeg tænker det er svært at rose hende bagefter når hun så gør det.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: gode råd søges - urenlig internat hund

Indlægaf Skorstenen » 25. feb 2018, 18:06

Madam Pomfrey skrev:Når vi ser hun gør antræk, så siger hende navn,og stop, eller ah-ah, og viser/flytter hende ud på terassen, og taler opmuntrende og rosende når hun kommer derud.
Vores have er en god blanding af græsplæne, bede med beplantning, og frugtbuske og træer, og generelt lidt ujævnt terræn :fløjt:
Vi går ture i områder med stier, åbne græsplæner, og med tæt budskads - som hun meget gerne vil ind i.
Indimellem kører jeg ud i skoven og går med hende der.

Jeg glæder mig til det bliver forår og terassedøren kan stå mere åben, så hun kan gå ind og ud som det passer hende.
p.t. har hun gamle håndklæder liggende til "toilet" og hun bruger også dem oftest, så tanken er at flytte et ud på terassen, og så længere ud i haven.
Måske jeg bare skulle gøre det allerede :gruble:

Men det er mere det med at hun er begyndt at tisse i vores senge, der vælter læsset for mig. Og at hun har gjort det SÅ konsekvent denne uge.

Jeg har iøvrigt kontakt til familien der har adopteret hendes bror, han kom til DK 2 måneder før, og det var først her omkring nytårstid at han er begyndt at bede om at komme ud, men de havde dog ikke været nær så udfordret på at han ikke ville gøre sit toilette når de gik ture.
Havde jeg bare kunne rose hende, så tror jeg vi kom langt! - det neder med vi må være udenfor i 8 timer førend det lykkes :lol:
Hun tager fint imod ros og opmuntring i mange andre henseender. FX var hun vildt bange for at gå igennem bomme ved stier, det var overstået inden for de første 3-4 uger.

Og så må det blive noget med låste døre i den kommende tid, så hun har begrænset adgang i huset.


Det med fed svarer jeg på:

Når man er en usikker hund, så besørger man ikke, hvor man kan lugte andre og stærkere hunde. Det er en fejl mange gør, især med hvalpe: "hvorfor tisser den ikke selvom jeg går 4 km med den, men først når vi kommer hjem?"

Du er nødt til at lære hende at gøre det i jeres egen have først.
1
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: gode råd søges - urenlig internat hund

Indlægaf KitKat » 25. feb 2018, 18:51

Jeg har hørt om et trick som, for mig, giver mening men har ikke prøvet det af i praksis.

Som Skorstenen siger, en usikker hund efterlader ikke dufte på andres territorium, så step 1 må være at gøre haven til hendes.

Det jeg har hørt man kan gøre for at fremme processen er, at når hun skider indenfor, tager man "klatten" og lægger den i haven. Efterhånden skulle haven så naturligt komme til at dufte af hende, og derfor blive et trygt sted at besørge.

Jeg har det som sagt kun som teori, men hvis hun konsekvent skider indenfor er det da rimelig nemt at efterprøve :D
1
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: gode råd søges - urenlig internat hund

Indlægaf Zombie » 26. feb 2018, 14:54

Min gadehund har aldrig været urenlig, men jeg har også behandlet hende som en hvalp, selvom hun var 2-3 år, da jeg fik hende - det gjaldt både med renlighed og at fjerne ting hun kunne tykke i.

Lån Irene Jarnved "Hunden i hverdagen" på biblioteket.
1
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Kæledyr"