Er du en pylret dyreejer?

Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf TinaW » 3. feb 2018, 15:49

LadyFox skrev:Nej, jeg er en ansvarlig dyreejer.


Det synes jeg jo også selv, at jeg er. Men jeg ved at f.eks min mor synes jeg er pylret eller i hvert fald at det er fjollet at rende til dyrlægen med de mindre kæledyr (marsvinene) og at få tjekket den gamle hund, uden at hun sådan umiddelbart har virket syg, bare anderledes.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf LadyFox » 3. feb 2018, 16:09

TinaW skrev:
LadyFox skrev:Nej, jeg er en ansvarlig dyreejer.


Det synes jeg jo også selv, at jeg er. Men jeg ved at f.eks min mor synes jeg er pylret eller i hvert fald at det er fjollet at rende til dyrlægen med de mindre kæledyr (marsvinene) og at få tjekket den gamle hund, uden at hun sådan umiddelbart har virket syg, bare anderledes.

Det er også hvad jeg kalder ansvarligt :) Men jeg ved også godt at andre ser mig som pylret, f.eks. når jeg har hunde og de ikke må hilse på alle mulige andre hunde, at de får jakke på om vinteren, ballonsko på når de salter osv.

Nogle mener også jeg er pylret når jeg tvinger min ene undulat til at flyve fordi han er doven, at de ikke bare får det billigste foder, at de udover fodret også får æggefoder, at de udover det får kosttilskud og diverse blokke med mineraler.

At jeg har forskellige dyrlæger alt efter art, og alt efter hvad de fejler.
1
...
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4589
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 666
Likede indlæg: 21044

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf catnip » 3. feb 2018, 16:19

Nej. Jeg arbejder selv professionelt med dyr, og vurderer altid løbende om problemet er akut eller om det er noget jeg kan tage hånd om selv.

Jeg har både hest, kat og hund, og er sjældent hos dyrlægen med nogen af dem, selvom de alle tre er dyrlægeforsikrede. Er hesten fx urent gående, ser jeg tiden an et par dage, hvis ikke der er sammenfaldne symptomer.

Jeg ringede til dyrlægen lige før jul og dobbelttjekkede at de symptomer min hund udviste ikke krævede akut behandling. Dyrlægen var enig i at jeg skulle se tiden an, og næste dag var hunden helt normal igen.
0
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf Zonta » 3. feb 2018, 23:02

Nej, det synes jeg egentlig ikke. Vi har dog både forsikret hund og kat, fordi vi gerne vil beholde vores dyr i tilfælde af f.eks. en akut operation, men ikke lige har pengene til at skulle bruge 15-20.000 kr. på det.

Tit ser jeg ting an, men det kommer også an på hvilket dyr det er. Jeg er opvokset med kat og har efterhånden haft kat selv i 5 år og ved hvad jeg skal være opmærksom på. Men vores nye hvalp - jeg har ikke haft hund før og jeg kan sagtens finde på at ringe til dyrlægen for råd og vejledning.

Så sent som i dag var vi til dyrlægen med hunden, fordi den kastede al mad op fra i går aftes og til frokost i dag. Vi havde dog en god idé om, at han nok havde spist noget pudefyld og at det var det der generede, og vi tror egentlig, at han fik kastet det op inden vi tog derned, men der vil jeg bare gerne være på den sikre side. Jeg har hørt så mange historier om noget, der ikke virker som noget særligt, men som kan være dødeligt og så tager jeg ingen chancer. Hunden er forresten OK - havde ikke feber og dyrlægen kunne ikke mærke noget i maven. Desuden var hunden nysgerrig og legesyg.

Da vores kat var blevet ramt af en bil, gik der ca. 2 timer fra hun kom hjem og til hun var blevet aflivet. Hun skulle selvfølgelig afsted til tjek, for hun ville ikke støtte på bagbenene. Vi havde dog ikke regnet med en aflivning, men hendes bækken var knust. Der var jeg meget glad for at være en pylret dyreejer, for så led hun mindst muligt.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf Juki » 4. feb 2018, 02:06

Jeg synes ikke at det at man tilfældigvis har et sundt og rask kæledyr er nogen indikator på om man er pylret eller ej. Hvis dyret viser tegn der gør en usikker reagerer man vel eller ej. Hvis dyret opfører sig normalt og som det plejer er der jo ikke noget at reagere anderledes på eller blive bekymret over.

Samtidig er der da mange der overser ting ved deres hund fordi de ikke ved bedre eller bemærker en ændring i humør eller fysikken fx. Havde de til gengæld røntgensyn, og kunne se smerter indvendigt hos hunden, kan det være det ville være anderledes. Især hvis det er noget medført hvor hunden aldrig har prøvet andet, men måske kompenserer for en løs knæskal ved ikke at støtte på benet osv., men ellers virker glad og tilpas.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf cola » 4. feb 2018, 13:08

Min hund ved mor tager sig af ham, så hvis han får noget i poten behøver han blot løfte den, så er jeg der for at tjekke det ud, og det uanset om det er en torn eller salt der har sat sig i poten, hvis det er salt så sørger jeg altid for at han får vasket poten før han får lov at gå videre.
De gange hvor han er kommet mere til skade, som da hans pote blev skåret op af noget glas i vandet, da reagerede han først da jeg gjorde, fordi der var blod overalt og jeg ville se hans pote. Der fik jeg besked fra dyrlægen om at vaske med sæbespåner og se tiden an, og det gik fint.

Han har nok kostet på den anden side af 50k i dyrlægeregninger, men hvad gør man ikke for det lille kræ, det er jo min skyld han er der, hvor han er, så er det også mit ansvar at han har det godt.
1
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf cola » 4. feb 2018, 15:32

Jer med heste, får i rutinemæssigt efterset deres hove, eller håber i at det er som i det vilde vesten, hvor de selv slider deres hove ned ?
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf Santa » 4. feb 2018, 15:36

Da jeg havde hest, havde vi en fast aftale med smeden om beskæring og skoning. Ligesom jeg havde med dyrlægen om helbredstjek og vaccinationer, og som jeg osse har med hunden nu.
Alt andet er uforsvarligt efter min mening.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4589
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 666
Likede indlæg: 21044

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf catnip » 4. feb 2018, 15:50

cola skrev:Jer med heste, får i rutinemæssigt efterset deres hove, eller håber i at det er som i det vilde vesten, hvor de selv slider deres hove ned ?


Smeden kommer ud hver 7. uge til min hest. Naturligvis?
0
- Nevertheless she persisted -
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf JoyNips » 4. feb 2018, 15:57

cola skrev:Jer med heste, får i rutinemæssigt efterset deres hove, eller håber i at det er som i det vilde vesten, hvor de selv slider deres hove ned ?


Hvis man har en hest der går med sko, så har man smed hver 5.-7. uge.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf TinaW » 4. feb 2018, 16:41

Vi har smed når de trænger. De går uden sko alle tre (kun min den ene) men de slider jo ikke hovene helt jævnt og særligt den ene af min genbos, har lidt tendens til at stå for stejlt på forhovene.
Men det er ikke med fast interval, da hovene vokser mere om sommeren.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. feb 2018, 20:31

Er absolut ikke pylret omkring mine dyr.

Nu har jeg kun oplevet en enkelt hund blive alvorligt syg, med livmoderbetædelse, og der valgte vi aflivning.
Siden har det været en prioritering at have en sygeforsikring på hunden, en udgift der er til at overse i budgettet modsat hvis noget tilkommer hunden noget, selvrisikoen er til at leve med.

hundens tilstand skal være drastisk forandret, eller være vedholdene /tiltagende dårlig førend jeg søger dyrelæge, eller have synlige tegn på sygdom naturligvis. Jeg tænker at hunden kan småskrante som vi mennesker indimellem, og at det er noget der kan gå i sig selv inden for et par dage. Så længe den vil spise og særligt drikke.


marsvin har vi, der har ikke været noget endnu, men selvom de er hyggelige, så er det ikke nogen dyr jeg er videre sentimental omkring, - det er bare dyr! jeg kommer ikke til at bruge i hundrevis af kroner ved dyrelægen hvis de skranter. Så må de aflives.

Høns har vi, og dem er jeg endnu mere usentimental omkring, det er i mine øjne et nyttedyr, de lægger æg og de kan spises. De er virkelig hyggelige og sjove at have gående, og de har da noget personlighed, men det påvirker mig ikke i en grad såjeg bliver "pjevset"
I de tilfælde vi har haft høns der er blevet syge, der har vi aflivet dem selv. Jeg er med i en hønsegruppe på fb, og bliver ofte forundret over folks tilgang til deres høns og hvordan de håndterer det hvis hønsene bliver syge. De er mere pylrede om hønsene end jeg er med mine børn :lol:
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf TinaW » 5. feb 2018, 08:21

Jeg har brugt 1500 kr. på at få slebet tænder på en kanin en gang, da de var begyndt at vokse uhæmmet :fløjt:
Vidste godt jeg kunne risikere at det ikke hjalp og det varede ikke længe, før jeg måtte aflive den.
Havde også det ene marsvin forbi dyrlægen sidste vinter, da hun havde tabt sig. Hun havde ingen tandproblemer, var frisk og glad og spiste. Hun fik noget der skulle i vandet, men det gjorde ikke den store forskel. Dog tabte hun sig ikke yderligere, og var stadig flot blank i pelsen osv. Hun endte så sine dage ved, at den ene hund knækkede nakken på hende i et uopmærksomt øjeblik i sommers :nerve:
Så jeg kan sagtens finde på at tage mine smådyr til dyrlægen og også bruge en vist beløb på dem, hvis der er en chance for at de kommer sig.
0
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4589
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 666
Likede indlæg: 21044

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf catnip » 5. feb 2018, 11:35

Selvom jeg ikke anser mig selv som en pylret dyreejer, vil jeg gå meget langt, og betale mange penge, for at lappe på mine dyr hvis de kommer til skade. Min smertegrænse er etisk, og går ved om dyret forsat kan have et godt liv eller ej.
2
- Nevertheless she persisted -
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf avdotja » 15. feb 2018, 21:37

TinaW skrev:Jeg har brugt 1500 kr. på at få slebet tænder på en kanin en gang, da de var begyndt at vokse uhæmmet :fløjt:
Vidste godt jeg kunne risikere at det ikke hjalp og det varede ikke længe, før jeg måtte aflive den.
Havde også det ene marsvin forbi dyrlægen sidste vinter, da hun havde tabt sig. Hun havde ingen tandproblemer, var frisk og glad og spiste. Hun fik noget der skulle i vandet, men det gjorde ikke den store forskel. Dog tabte hun sig ikke yderligere, og var stadig flot blank i pelsen osv. Hun endte så sine dage ved, at den ene hund knækkede nakken på hende i et uopmærksomt øjeblik i sommers :nerve:
Så jeg kan sagtens finde på at tage mine smådyr til dyrlægen og også bruge en vist beløb på dem, hvis der er en chance for at de kommer sig.

Jeg troede faktisk ikke at hunde, som udgangspunkt, gik efter husstandens egne medlemmer - uanset at de så ville gøre det i naturen/på den anden side af hækken :gruble:
0

Tilbage til "Kæledyr"