Klumpende kattegrus

Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Klumpende kattegrus

Indlægaf Daphne » 28. jan 2018, 15:20

Jeg overvejer lidt at gå fra træpiller over til klumpende kattegrus. Jeg kunne godt tænke mig at fjerne alt - også urin - når det er lavet, men ved træpiller smuldrer de, når de optager fugt. Og så skal man si det hele, for at fjerne smuldet. Det er lidt bøvlet indimellem, så overvejer at prøve med kattegrus igen, men jeg har nogle krav til det... Det skal være støvfrit - har prøvet med grus som gav farvet pels og nyseanfald, så det gider vi ikke igen. Det skal være uden parfume - tænker det ikke er særligt sundt for katten at rage rundt i noget parfumeret, for derefter at slikke det i sig ved badning. Derudover er hun også lidt sart med at tåle forskellige ting generelt...
Men det skal selvfølgelig minimere lugten mest muligt.
Og så gider jeg ikke en masse kattegrus i hele hytten - så det må gerne "slæbe-frit" så vidt muligt. Der er træpillerne nemme at have med at gøre - der ryger måske en enkelt med ud i ny og næ, og ligger lige foran bakken.

Jeg har kigget lidt på EverClean, men det irriterer mig lidt at jeg ikke kan få det hos Zooplus og dermed bragt til døren. Men hvis det er kattegrusET, så må jeg jo slæbe, selvom det andet er så dejligt nemt, når man bor i lejlighed :D Den jeg har kigget mest på hos Zooplus er Classic (Extreme Classic), men den uden parfume bliver ikke anbefalet så meget som den med babypudder.... Og nogle siger også at den med babypudder lugter af gammel dame :D

Men måske har I nogle gode anbefalinger herinde?
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Klumpende kattegrus

Indlægaf icelady » 28. jan 2018, 15:31

Jeg har eksens kat pt og var på grund af lugten af hans urin nødt til at skifte grus ud i den ene af kattebakkerne.


Efter snak med personale i Maxizoo endte jeg med det her:

Billede


https://www.maxizoo.dk/multifit-kattegrus-diamonds-silikat-ikke-klumpende-15-l.html

Jeg har ikke skiftet det siden jeg kom det i for cirka 14 dage siden. Kun fjernet bæ, og lige rørt i gruset en gang om dagen.

Der lugter ikke af urin, og det er minimalt, hvad kattene slæber med af det. :)


Jeg overvejer helt at gå over til at bruge det i begge kattebakker.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Klumpende kattegrus

Indlægaf Pandesteg » 28. jan 2018, 15:55

https://www.foetex.dk/fritid-skoenhed/d ... gKkN_D_BwE

Den her er virkelig god, den er superdrøj og klumper fantastisk. Der kan dog godt komme en smule med ud, når katten går ud af bakken, men det er ikke særlig meget synes jeg.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Klumpende kattegrus

Indlægaf musling » 28. jan 2018, 17:28

Du har min varmeste anbefaling af Extreme - både babypudder, uparfumeret og lavendel. Mis har brugt Extreme i over 10 år og det fungerer bare. Det lugter ikke - med mindre mis ikke synes, at hun skal dække det til = jeg vil have nyt sand. Det klumper rigtigt godt og jeg synes det er et minimalt spild.
Der kommer naturligvis lidt grus ud over kanten, når mis skraber og der hænger måske nok lidt med i poterne, når mis er færdig, men her holder det sig i en radius af maks 1 meter. Ellers kan man købe sådan nogle måtter, som skulle tage det meste, når katten træder på det efter et bakkebesøg.
3
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Klumpende kattegrus

Indlægaf Tata » 28. jan 2018, 17:38

Mine bruger Extreme den uparfumerede variant, i tilfælde hvor jeg ikke har fået købt fra Zooplus, har de også brugt EverClean uparfumeret den lidt grovkornede variant no trace hedder den vist, den er også fin, men jeg foretrækker at bestille fra Zooplus. Vi kan ikke udstå grus der dufter af babypudder eller andre ting, og vil ikke udsætte kattene for allergirisikoen, og vi oplever ingen grim lugt fra bakken med uparfumeret grus.
2
Timian :lun:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Klumpende kattegrus

Indlægaf JoyNips » 28. jan 2018, 17:57

1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18526

Re: Klumpende kattegrus

Indlægaf PaleSeptember » 30. jan 2018, 16:57

7 katte i huset, og vi bruger Olivers (som leverer til døren) - både deres klumpende grus og deres krystalgrus. Begge dele kan anbefales.
3
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Klumpende kattegrus

Indlægaf Zonta » 3. feb 2018, 23:05

Jeg kan også anbefale Extreme Classic - uparfumeret! Det har vi brugt i 5 år og begge vores katte har været meget tilfredse. Jeg synes ikke det lugter noget særligt, det er virkelig drøjt i brug og klumper rigtig godt :) der vil altid ligge lidt kattegrus rundt om bakken, men jeg synes ikke det er meget.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Klumpende kattegrus

Indlægaf Krølle » 4. feb 2018, 00:05

Vi bruger Everclean uparfumeret. To katte, en bakke, minimalt arbejde og grus på gulvet. Det er et hit.
1
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Klumpende kattegrus

Indlægaf Daphne » 8. feb 2018, 17:30

Tak for svar allesammen.
Jeg skulle alligevel have varer fra Zooplus, så tog chancen og bestilte Extreme Classic uden parfume. For første gang nogensinde kan min kat finde ud af at dække til, så der er ingen lugt overhovedet - hele hytten plejede at lugte, når hun havde været på toilet. Dét, at det nærmest er sand, må være bedre for hende, selvom vi har prøvet både træpiller, almindelig grus og silica-krystaller. Det klumper fantastisk og al kattebakke lugt er helt helt væk. Dejligt :) Det støver dog en lille bitte smule, men hun har vist vænnet sig til det (= at hun ikke skal stikke næsen i det så det sidder fast på næsetippen :P ) og så slæber hun en del mere med ud af kassen, men vi har heldigvis en kæmpe måtte foran, som tager det meste. Så indtil videre rimelig tilfreds. Men overvejer at give EverClean en chance også, når der kommer et godt tilbud :)
3
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Klumpende kattegrus

Indlægaf Zonta » 14. feb 2018, 08:54

Daphne skrev:Tak for svar allesammen.
Jeg skulle alligevel have varer fra Zooplus, så tog chancen og bestilte Extreme Classic uden parfume. For første gang nogensinde kan min kat finde ud af at dække til, så der er ingen lugt overhovedet - hele hytten plejede at lugte, når hun havde været på toilet. Dét, at det nærmest er sand, må være bedre for hende, selvom vi har prøvet både træpiller, almindelig grus og silica-krystaller. Det klumper fantastisk og al kattebakke lugt er helt helt væk. Dejligt :) Det støver dog en lille bitte smule, men hun har vist vænnet sig til det (= at hun ikke skal stikke næsen i det så det sidder fast på næsetippen :P ) og så slæber hun en del mere med ud af kassen, men vi har heldigvis en kæmpe måtte foran, som tager det meste. Så indtil videre rimelig tilfreds. Men overvejer at give EverClean en chance også, når der kommer et godt tilbud :)

Det er så sødt, når de kommer gående med grus på næsen :lun: Jeg er glad for at høre, at du synes godt om gruset :)
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Klumpende kattegrus

Indlægaf Daphne » 9. apr 2018, 08:32

Update:
Nåh - efter en periode med Extreme Classic blev jeg ekstremt irriteret over mængden af kattegrus i lejligheden. Det har vi aldrig haft problemer med før, og pludselig var det bare overalt! Til trods for det kæmpe tæppe, der ligger foran kattebakken.
Så nu har jeg prøvet en pakke EverClean Less Trail, fordi den skulle være særligt velegnet til langhårede katte som slæber grus rundt. Det gør den ikke mere - det er meget begrænset hvad der ligger, og det bliver indenfor tæppet. Og så klumper den helt exeptionelt godt - bedre end Extreme. MEN den er med noget parfume-halløj (som jeg ikke ville have - men fik at vide det ikke var så slemt). Det lugter ikke af parfume igennem dagen, for den er poteaktiveret. Men katten lugter simpelthen af tysk lokumsrens i 5-10 minutter efter hun har været på bakken :gisp: Men varianten findes vist ikke uden parfume....så jeg skumler lidt videre.... :P
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Klumpende kattegrus

Indlægaf Pandesteg » 9. apr 2018, 08:51

Daphne skrev:Update:
Nåh - efter en periode med Extreme Classic blev jeg ekstremt irriteret over mængden af kattegrus i lejligheden. Det har vi aldrig haft problemer med før, og pludselig var det bare overalt! Til trods for det kæmpe tæppe, der ligger foran kattebakken.
Så nu har jeg prøvet en pakke EverClean Less Trail, fordi den skulle være særligt velegnet til langhårede katte som slæber grus rundt. Det gør den ikke mere - det er meget begrænset hvad der ligger, og det bliver indenfor tæppet. Og så klumper den helt exeptionelt godt - bedre end Extreme. MEN den er med noget parfume-halløj (som jeg ikke ville have - men fik at vide det ikke var så slemt). Det lugter ikke af parfume igennem dagen, for den er poteaktiveret. Men katten lugter simpelthen af tysk lokumsrens i 5-10 minutter efter hun har været på bakken :gisp: Men varianten findes vist ikke uden parfume....så jeg skumler lidt videre.... :P


Prøvede du den fra Olivers?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Klumpende kattegrus

Indlægaf Mi55y » 9. apr 2018, 12:21

Jeg er rigtig glad for dette http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattegru ... nde/182433

Der ligger lidt udenfor kattebakken, men vi har en lille gummimåtte med riller liggende foran, som opsamler det. Det støver minimalt og binder lugte virkelig godt.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Klumpende kattegrus

Indlægaf Daphne » 9. apr 2018, 17:12

Pandesteg skrev:
Prøvede du den fra Olivers?


Mi55y skrev:Jeg er rigtig glad for dette http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattegru ... nde/182433

Der ligger lidt udenfor kattebakken, men vi har en lille gummimåtte med riller liggende foran, som opsamler det. Det støver minimalt og binder lugte virkelig godt.


Har ikke prøvet andre end de to (EverClean og Extreme) i denne omgang.
Hvad er jeres erfaringer i forhold til at skifte løbende? Ved Extreme syntes jeg faktisk det begyndte at lugte efterhånden, selvom jeg fjernede klumper løbende. Men det var også som om at det smuldrede en anelse indimellem, og så lå de "brugte" smulder-klumper og lugtede lidt, for de var for små til at kunne tages med skeen.
Der skulle EverClean være bedre, fordi der er krystaller i + den klumper bedre. Der tager man kun det brugte og laver refill. Man skal ikke skifte hele bakken (skal tømmes helt engang imellem for rengøring men ja...) Hvordan er Olivers og Biokats der?
0

Tilbage til "Kæledyr"