Familie får ikke forsvundet og fundet kat tilbage

Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Familie får ikke forsvundet og fundet kat tilbage

Indlægaf LadyFox » 27. jan 2018, 14:56

DenBruneMunk skrev:Det ville være være lækkert at folk som melder ud det er fair, at deres dyr fremlyses på medier, de aldrig ser, og så slår lægen dyret ihjel fordi de ikke var på facebook..... nøøøj hvor synd, og så havde han ikke kunne læse øremærket ;(

Hvad forslår du så man gør hvis man finder et kæledyr, og ejeren ikke er til at finde og hvis man ikke okay enten at beholde det eller aflive det?

Altså, hvis mine fugle fløj væk (de er ikke mærket, da de jo ikke kommer med udenfor) så ville jeg efterlyse dem overalt det var muligt, kontakte dyreinternater, dyrelæger, hvis jeg ikke var medlem er facebook ville jeg melde mig ind, og tilmelde mig alle tam-fugle grupper efterlyse dem der og holde øje med om nogle fremlyste mig der - hvis jeg ikke selv gør hvad jeg kan for at finde dem, og sørger for at gøre mig synlig - hvordan skulle jeg så forvente at få mine fugle hjem igen? Jeg kan jo ikke forvente at en evt. Finder render til alle i Københavns døre indtil de kommer til min.

Selvom mine hunde (når jeg har sådan nogle) er chippet og registeret ville jeg gøre en lige så stor umage for at finde dem hvis de skulle blive væk.
2
...
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Familie får ikke forsvundet og fundet kat tilbage

Indlægaf DenBruneMunk » 27. jan 2018, 20:01

LadyFox skrev:Selvom mine hunde (når jeg har sådan nogle) er chippet og registeret ville jeg gøre en lige så stor umage for at finde dem hvis de skulle blive væk.
Så fordi lægen går på facebook og du ikke ved det, så er det nok? At de kommer i nogle ugeblade uger efter lægen HAR besluttet at gøre A og B, og tage ejerskab, hvad hjælper det så familien, når lægen kun valgte sådan et sted og nok også et forum som de måske aldrig kom forbi.

Pointe, det hjælper ikke at fremlyse en kat i USA , hvis familien bor i brøndby, eller de sjældent rejser derover og slet ikke i 3 dage :)

Så man kan for evigt kalde det svigt og synd for katten men har lægen gjort sit, lægen har valgt at bruge umådelige meget tid på at redde liv, hvad med dem som ejede dem og savnede den, fordi den ved lov ikke behøver mærkning, skal familien så være ofre fordi lægen mente der skulle bruges små 40k på at ændre kattens liv? Der blev måske gjort meget ud at økonomien her, som nok også er udokumenteret de meste af vejen men kun fremhævet af de steder som koster mest. Så lad lægen dokumentere sine timer, lad så en anden dyrlæge vurdere om indsatsten var begrundet og om det var nok at efterlyse i begrænset omfang derefter begrunde familiens ønske om at få den efter den tid, at nu vil dyrlægen have findeløn, som vi ikke ved om det er.

For mange ubekendte og et PR stunt fra en dyrlæge som handlede på eget grundlag, og som loven nu bekræfter for dyrlægen, at de ikke behøver at registrerer katten, så nok om det. Dyrlægen behøver slet ikke have noget positivt motiv her, jeg ser det mest som afpresning imod familien, og ubegrundet da de ikke har accepteret hvad dyrlægen bagefter så vil have betaling for.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Familie får ikke forsvundet og fundet kat tilbage

Indlægaf Zombie » 29. jan 2018, 00:28

Det er i princippet ikke anderledes end når politiet sælger ting, de har konfiskeret fra f.eks. tyverier, hvor tingene er umærket og ingen melder sig som ejer eller for af egen gerning at efterlyse det mistede smykke/genstand.
Når politiet har solgt tingene gennem deres auktion, er de nye ejere de officielle ejere af tingene.

Det er jo samme princip her. Der er en kat som ikke er mærket eller chippet, og ingen melder sig som ejer, da den fremlyses i det lovkrævede tidsrum. At dyrlægen adopterer den, er underordnet - den kunne også have fundet et helt andet hjem, og der skulle den så være blevet.

Det er i øvrigt ikke så vanskeligt at søge efter sin bortløbne kat, som nogle her i tråden gør det til. Da min venindes kat løb væk, meldte hun den savnet i egen samt de nærmeste politikredse, og registrerede det både hos Katteregistret samt Dyrenes Beskyttelse, Dyreværnet og de andre større katte-organisationer. Det var Dyrenes Beskyttelse, som ringede hende op, da de fik en kat ind som lignede hendes ud fra billeder og beskrivelse. Chippen var desværre bortvandret, det sker sjældent, så katten fik en ny chip og huserer stadig nede på Lolland.

Det kræver ikke megen Google-fu at finde information om, hvordan man bør reagere, når man har mistet sin kat og hvor man kan efterspørge den. Det er en af de ting, man bør sætte sig ind i, når man anskaffer en kat (eller en hund), ligesom man også tjekker hvad dens foderkrav m.v. er.

At de ikke lige har rundet internettet i den tid og fundet ud af tingene - det er sgu tegn på ligegyldighed. De har ikke gidet bruge 5-10 minutter af deres liv på det, og falder så over en annonce i en avis som de reagerer på. Come on.
5
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Familie får ikke forsvundet og fundet kat tilbage

Indlægaf Juki » 29. jan 2018, 00:44

DenBruneMunk skrev:
LadyFox skrev:Selvom mine hunde (når jeg har sådan nogle) er chippet og registeret ville jeg gøre en lige så stor umage for at finde dem hvis de skulle blive væk.
Så fordi lægen går på facebook og du ikke ved det, så er det nok? At de kommer i nogle ugeblade uger efter lægen HAR besluttet at gøre A og B, og tage ejerskab, hvad hjælper det så familien, når lægen kun valgte sådan et sted og nok også et forum som de måske aldrig kom forbi.

Pointe, det hjælper ikke at fremlyse en kat i USA , hvis familien bor i brøndby, eller de sjældent rejser derover og slet ikke i 3 dage :)

Så man kan for evigt kalde det svigt og synd for katten men har lægen gjort sit, lægen har valgt at bruge umådelige meget tid på at redde liv, hvad med dem som ejede dem og savnede den, fordi den ved lov ikke behøver mærkning, skal familien så være ofre fordi lægen mente der skulle bruges små 40k på at ændre kattens liv? Der blev måske gjort meget ud at økonomien her, som nok også er udokumenteret de meste af vejen men kun fremhævet af de steder som koster mest. Så lad lægen dokumentere sine timer, lad så en anden dyrlæge vurdere om indsatsten var begrundet og om det var nok at efterlyse i begrænset omfang derefter begrunde familiens ønske om at få den efter den tid, at nu vil dyrlægen have findeløn, som vi ikke ved om det er.

For mange ubekendte og et PR stunt fra en dyrlæge som handlede på eget grundlag, og som loven nu bekræfter for dyrlægen, at de ikke behøver at registrerer katten, så nok om det. Dyrlægen behøver slet ikke have noget positivt motiv her, jeg ser det mest som afpresning imod familien, og ubegrundet da de ikke har accepteret hvad dyrlægen bagefter så vil have betaling for.

Hvorfor skulle man efterlyse en kat i USA, hvis man bor i Brøndby? :gruble:

Jeg kan godt se det er problematisk hvis man som ejer til en kat fx ville have valgt anderledes ift. at aflive eller behandle. Som ejer kender man til dyrets sygdomshistorie og ved hvordan diverse ting med katten skal håndteres eller hvorfor den reagerer som den gør når den gør sådan og sådan. Eller det må man gå ud fra. Det burde være en god motivation til at få chipmærket sin kat.

Derudover er jeg enig med Zombie. SÅ svært er det altså heller ikke at efterlyse en kat eller finde information om hvad man skal gøre. Facebook er trods alt også kun et 10-12 år gammelt medie. Alligevel lykkedes det folk at finde deres forsvundne kæledyr før den tid.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Familie får ikke forsvundet og fundet kat tilbage

Indlægaf thomassneum » 29. jan 2018, 07:49

Familien har intet ulovligt gjort. Så det vil jeg ikke dømme dem for.

Lovgivningen skal gennemgåes, da den simpelthen ikke er fulgt med tiden, så praksis idag er en anden end loven foreskriver. (fremlysning)
Fremlysningen er ikke sket efter lovens ord . omend at kattens værdi har været så lav, at en reel fremlysning ikke har været nødvendig ift. ejerskabet.

Men en ting er hvad loven siger, noget andet er hvad man "føler for".

Hvis lægen kan dokumenterer at der er behandlet for 36.000,00 kr., så er det helt fair at opkræve beløbet. Jeg antager at katten ellers ville være aflivet. Lægen har næppe haft udgifter for de 36.000,00 kr. - det er jo hendes egen klinik. Udgifterne ligge reelt nok på under 1/3 af den sum. Lægen har samtidig taget nogle valg som ikke har været lovpligtige, som mærkning osv. - fornuftige valg, men ikke noget man har kunne tvinge familien til.

Der er vist ikke tvivl om at katten tilhører familien, og hvorfor lægen ikke har en god "fornemmelse" ved at leverer den tilbage, det kan man jo kun gætte sig til.

Jeg føler at lægen burde have tilbud at returnerer katten til oprindelige ejer, imod en dækning af lægens udgifter eller den livsnødvendige behandling.
Men det står og falder jo med hvad det er som lægen vurderer imod familien.

Min "mavefornemmelse" er bare at man altid bør efterstræbe at katten returneres til oprindelige ejer. Med mindre at det kan bevises at ejer misrøgter dyret.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Familie får ikke forsvundet og fundet kat tilbage

Indlægaf Zombie » 29. jan 2018, 12:26

thomassneum skrev:Familien har intet ulovligt gjort. Så det vil jeg ikke dømme dem for.

Lovgivningen skal gennemgåes, da den simpelthen ikke er fulgt med tiden, så praksis idag er en anden end loven foreskriver. (fremlysning)
Fremlysningen er ikke sket efter lovens ord . omend at kattens værdi har været så lav, at en reel fremlysning ikke har været nødvendig ift. ejerskabet.

Men en ting er hvad loven siger, noget andet er hvad man "føler for".

Hvis lægen kan dokumenterer at der er behandlet for 36.000,00 kr., så er det helt fair at opkræve beløbet. Jeg antager at katten ellers ville være aflivet. Lægen har næppe haft udgifter for de 36.000,00 kr. - det er jo hendes egen klinik. Udgifterne ligge reelt nok på under 1/3 af den sum. Lægen har samtidig taget nogle valg som ikke har været lovpligtige, som mærkning osv. - fornuftige valg, men ikke noget man har kunne tvinge familien til.

Der er vist ikke tvivl om at katten tilhører familien, og hvorfor lægen ikke har en god "fornemmelse" ved at leverer den tilbage, det kan man jo kun gætte sig til.

Jeg føler at lægen burde have tilbud at returnerer katten til oprindelige ejer, imod en dækning af lægens udgifter eller den livsnødvendige behandling.
Men det står og falder jo med hvad det er som lægen vurderer imod familien.

Min "mavefornemmelse" er bare at man altid bør efterstræbe at katten returneres til oprindelige ejer. Med mindre at det kan bevises at ejer misrøgter dyret.


Hvis den oprindelige ejer ikke gør indsigelse eller krav på dyret inden for fristen på 3 dage, så får katten en ny ejer. Ellers ville det være alt for usikkert at adoptere voksne katte fra kattehjem osv.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Familie får ikke forsvundet og fundet kat tilbage

Indlægaf thomassneum » 29. jan 2018, 12:34

Zombie skrev:
Hvis den oprindelige ejer ikke gør indsigelse eller krav på dyret inden for fristen på 3 dage, så får katten en ny ejer. Ellers ville det være alt for usikkert at adoptere voksne katte fra kattehjem osv.


Ja, det er jeg helt med på.
I tilfældet her er dyret dog ikke meldt fundet til politiet, som loven foreskriver. Men alene efterlyst på Facebook.

Det er, teknisk set, ikke den rigtige måde at gøre det på. Loven har dog en undtagelse som katten her nok falder ind under. Hvis kattens værdi er meget lav, så kan denne adobteres uden fremlysning. Katten her var i miserabel stand.

Men det er netop også hvorfor jeg påpeger, at man kan se bort fra loven. Mit udgangspunkt vil så være, at kan familien bevise ejerskabet (billeder, vidner osv.), så bør de ikke nægtes katten, med mindre at misrøgt kan påvises.
0
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Kæledyr"