En 'herreløs' hund

Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: En 'herreløs' hund

Indlægaf DenBruneMunk » 9. jan 2018, 19:06

Juki skrev:
DenBruneMunk skrev:I andre lande, lever hunde vildt, og imellem folk i byerne, så mon ikke det er en kulturel forskel i folk som gør de reagerer som de gør.
Vi synes da sikkert nok ikke om at spise hund? Eller kat?

Selvfølgelig handler det også om kulturforskelle, men nu er steder i fx Asien ikke ligefrem kendt for dyrevelfærd ift. at behandle herreløse hunde ordentligt.

Hundene lever måske ganske vist side om side med mennesker i landsbyerne, men det er jo under helt andre vilkår end en provinsby i Danmark.

Nogle steder i Østeuropa og lande som Spanien og Grækenland er også steder med mange gadehunde der bliver fragtet til Danmark. Fordi de ikke bliver behandlet ordentligt.
Det er vel et spørgsmål om fagområde og viden.

Vi er ikke særligt populære i udlandet, når det kommer til grise. Når vi bruger antibiotika og klipper haler, så står vi ikke højest på listen over lande som er kendt for god dyrevelfærd når vi taler disse ofre.

Så enig, det er kultur forskelle som gør vi ser forskelligt på lande, og Danmark er ingen undtagelse når andre ser på os ude fra :)
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9511
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 993
Likede indlæg: 26584

Re: En 'herreløs' hund

Indlægaf Santa » 9. jan 2018, 20:14

Emma The Mermaid skrev:
annellaII skrev:
Ihvertfald kender jeg et område i Dolomiterne, hvor det er tilfældet og det er er i området ved vandre/cykelstien til Dolomiternes vartegn "de 3 tinder", første gang jeg skulle cykle på stien, følte jeg mig godt nok utilpas ved alle de fritgående dyr, men det gør jeg ikke længere tværtimod, jeg synes det er hyggeligt og glæder mig til næste tur i juni i år.

Jeg finder det dybt uansvarligt ikke at passe på sine dyr ved bare at lade dem gå rundt som de vil. Ikke kun på grund af dyrenes og menneskenes sikkerhed, men sandeligt også på grund af sygdomme og hovedløs avl. Kan også forestille mig at dyrlægebesøg ikke er en prioritering.

Jeg er helt enig!
Det er så himmelråbende naivt og romantiseret, at mene at alle dyr bare skal have lov til at vandre frit rundt. Gad sq godt se folk i hovedet, hvis heste fx gik frit rundt!

Og så er historien i øvrigt temmelig gammel, jeg læste den første gang for mindst et år siden, måske to?
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21831

Re: En 'herreløs' hund

Indlægaf Purple Haze » 9. jan 2018, 20:40

Den omtalte hund ser rigtig fredelig og sød ud, men for en som mig som er blevet overfaldet af de der "dejlige" hunde der "lever frit" i Asien, så kan det godt være en rigtig ubehagelig oplevelse at løbe på løse hunde.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: En 'herreløs' hund

Indlægaf Juki » 9. jan 2018, 21:42

DenBruneMunk skrev:
Juki skrev:
DenBruneMunk skrev:I andre lande, lever hunde vildt, og imellem folk i byerne, så mon ikke det er en kulturel forskel i folk som gør de reagerer som de gør.
Vi synes da sikkert nok ikke om at spise hund? Eller kat?

Selvfølgelig handler det også om kulturforskelle, men nu er steder i fx Asien ikke ligefrem kendt for dyrevelfærd ift. at behandle herreløse hunde ordentligt.

Hundene lever måske ganske vist side om side med mennesker i landsbyerne, men det er jo under helt andre vilkår end en provinsby i Danmark.

Nogle steder i Østeuropa og lande som Spanien og Grækenland er også steder med mange gadehunde der bliver fragtet til Danmark. Fordi de ikke bliver behandlet ordentligt.
Det er vel et spørgsmål om fagområde og viden.

Vi er ikke særligt populære i udlandet, når det kommer til grise. Når vi bruger antibiotika og klipper haler, så står vi ikke højest på listen over lande som er kendt for god dyrevelfærd når vi taler disse ofre.

Så enig, det er kultur forskelle som gør vi ser forskelligt på lande, og Danmark er ingen undtagelse når andre ser på os ude fra :)

Det kan vi hurtigt blive enige om.

Jeg tog udgangspunkt i hunde og katte.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: En 'herreløs' hund

Indlægaf Zombie » 10. jan 2018, 00:59

Jeg er også imod løse ditten og datten. Udover de udmærkede argumenter her i tråden, så tilføjer jeg da gerne: Smittefare.

I fjor måtte en importeret tæve og hendes hvalpe aflives, da de havde den der frygtede sygdom, som er så svær at komme af med igen. Hvor hunden bare skider sig selv ihjel nærmest.
Anyway, det var et held at de var i karantæne fra ejerens side og kun havde været i vedkommendes have. For det smitter meget, hurtigt - og gennem afføring.

Når hundeejere ikke samler op efter deres hunde, er det et alvorligt problem. For andres hunde, som kan blive syge - deres egne hunde kan blive gensmittet gennem egen gammel afføring når de er blevet raske igen - og værre endnu risikerer vi, at rævene også smittes med diverse. Og dem synes jeg, vi skal passe på.

Det samme gælder kattene. De kan smitte hinanden og sprede smitte generelt, og deres lort tiltrækker rotter som synes, det er mums. De kan også spise en masse usundt eller komme til skade.

Samtidig er den domisticerede kat et skadedyr. De nakker for mange fugle og småvildt. I Australien er de begyndt at aflive vilde katte i millionvis (op imod 2 millioner henover de næste fem år - google it), fordi det er så stort et problem.


Jeg kan godt forstå, at man synes ens egen lille misling skal nyde udelivet. Men som samfund og katteejere generelt bør vi/I bevæge os over imod kun at have indekatte. Det giver simpelthen ikke mening andet.


(Da min søster havde kat, luftede hun den i sele og snor, og derudover blev den aktiveret indenfor på forskellig vis. Det gjorde, at den krævede mere af hende som ejer, men det var stadig 1/4 af, hvad jeg som hundeejer er rodet ud i med en meget aktiv hund... så det er jo ikke umuligt.)
3
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Kæledyr"