Det gode inde-katte liv

D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Det gode inde-katte liv

Indlægaf D.itsen » 30. dec 2017, 14:02

Vi har endelig besluttet os for at få kat. Overvejelserne har været lange, fordi det skal være indekatte hvor vi bor nu. Huset er til salg, men der er intet sket på små 2 år, så det sker næppe sådan lige med det første (selvom det da nok skal passe det sker to dage efter vi har fået kattene hjem, så de stakkels kræ skal flyttes to gange på kort tid. Men så må det være sådan).

Vi vil selvfølgelig gerne give kattene det bedst mulige katteliv, så derfor denne tråd. Især min kæreste er ikke pjattet med at de skal gå inde, men han er endnu mindre fan af flade katte.

Vi har planer om to katte, så de kan underholde og stimulere hinanden. Vi forventer at hente dem på internat, og går selvfølgelig efter nogen der er vant til at gå inde. Så kommer der kattehylder på væggene og under loftet, så de kan komme op i højden.
Er der nogen der har gode links til how to do, where to buy eller bare nogenlunde pæne løsninger?

Hvilke typer kattetoiletter og grus kan anbefales? Vi vil meget gerne sikre at her ikke kommer til at lugte af kat.

Hvilke typer aktivitetslegetøj kan anbefales og kan/skal man fodre fuldt via dem eller stadig fodre i skål?

Er katte-planter et must eller er det mere en nice to ting? altså den slags kattene er pjattede med, jeg er med på der ikke skal være giftige planter i huset.

Hvilke mærker kattemad kan anbefales?

Andre tanker og gode råd?

Åh, det bliver tidligst i slutningen af marst, I når at blive så træt af mig inden :blush2:
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Det gode inde-katte liv

Indlægaf Velvet-Goldmine » 30. dec 2017, 14:57

Nu behøver I måske ikke gå HELT overboard som i denne video, men klatreting er næsten et must - eller i hvert fald et ultimativt hit og er godt for deres fysiske form og velvære:

https://www.facebook.com/weloveallthecats/videos/1516879498399270/

Der ud over er min erfaring at det bedste legetøj mine katte har haft er papkasser og vatpinde :lol:
Bare kattegruset er klumpene er mærket stort set underordnet, det vigtigste er bare at der er ret ret tykt lag af det så det netop klumper sammen om en tissetår og ikke klistrer fast i bunden eller på siderne (hvis der er for lidt i).

Jeg har været glad for kattetoilet der er 'lukket' så der ikke kom grus ud over det hele. Her skal I bare være mere opmærksomme på at kigge derind lidt oftere for at tømme, for man ser jo ikke umiddelbart 'sagerne' som man gør i en åben, lige når man går forbi - men ok, min kat var også ude så det var ikke så ofte at der var noget i bakken og så var det lettere at glemme, hvilket jo ikke er et issue for jer.

EDIT: og nu ser jeg så at du allerede skriver at der skal være hylder mm så de kan komme op i højden - jeg synes bare at væggene i videoen er totalt seje :-D
2
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Det gode inde-katte liv

Indlægaf Velvet-Goldmine » 30. dec 2017, 15:01

Nå ja, og en kattegræs er et must hvis de er indendørs hele tiden - ellers VIL de tage andre planter, og de har jo brug for græsset. Køb gerne en allerede nu og få den til at vokse sig stor og lidt modstandsdygtig inden den bliver til kattemad (de små potter med kattegræs går hurtigt til hvis de bliver ædt af med det samme).
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Det gode inde-katte liv

Indlægaf Pandesteg » 30. dec 2017, 19:20

Ej hvor spændende - tillykke! :blomst: god beslutning at holde dem inde. Vi havde håbet at vores skulle være ude nu vi flytter på landet, men sælger har fortalt os at vejen har taget alle deres katte :( så nu pønser vi på at lave en stor indhegnet (og overdækket) kattegård så de stadig kan få lidt luft og græs under poterne... nu må vi se.

Vores er kuldsøskende og elsker hinanden! Så vælg to killinger der er søskende eller 2 katte der rigtig gode venner - det ved internatet også så de kan pege på de rigtige katte til jer :)

Mht mad: Vi råfodrer vores katte og de elsker det! Det er selvfølgelig lidt mete besværligt en tørkost, men det er det hele værd. Kattelort lugter forresten heller ikke når man råfodrer. Det er bare sådan nogle små hvide gnallinger der kommer ud, fordi kattens krop kan bruge 95% af det de spiser på råfodring.

Et gulv til loft kradsebræt er guld værd - vores katte bruger uendelig lang tid på at lege på det og sove i hængekøjerne. Kan linke til den model vi har hvis du er interesseret - det er endda ret billigt så vidt jeg husker.

Vi bruger grus (den uden parfume!!) og kattebakke fra OLIVERS - de har IMO det bedst klumpende grus og bakken er også supersmart. Sig til hvis du vil ha links (er på fra mobilen så er for doven til at linke pr default :-D)
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Det gode inde-katte liv

Indlægaf flicka » 30. dec 2017, 20:06

Vælg katte, der ikke er opvokset i stalde eller ude. For det er svært at vænne dem til at være 100% indekatte - selv hvis de bliver holdt inde fra 12-ugers alderen.

Det kan give nogle problemer med frustrationer og unoder pga. det.
1
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Ndss
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. maj 2017, 16:15
Kort karma: 3
Likede indlæg: 81

Re: Det gode inde-katte liv

Indlægaf Ndss » 30. dec 2017, 20:29

Vi har 3 kastrerede katte, som er søskende. De har stor glæde af hinanden og har altid gang i et eller andet sammen og jeg vil derfor også anbefale, at jeres kommende katte enten er søskende, eller opvokset som sådan.
Det er vores første gang med indekatte og min erfaring er, til forskel fra udekatte, at der ligger et større arbejde rent opdragelsesmæssigt - eller også er vores bare nogle ekstraordinære banditter :D

Vores katte elsker huler, så vi har placeret et par vaskbare huler rundt omkring i lejligheden. Herudover har vi et par høje kattemiljøer med kradsebræt, hvor de er rigtig glæde for at sove.
Kattene får Hill's Science Plan tørfoder suppleret med vådfoder. De får mad i hver deres skål 2 gange dagligt.
Vi har desuden anskaffet os en vandfontæne, da den ene af kattene kun vil drikker vand, som lige er hældt i skålen.

Kattegræs hjælper kattene med fordøjelsen og afholder dem (ofte) fra at spise stueplanter. Vi har dog været nødt til at rydde gevaldigt ud i vores planter, så der ikke længere stod giftige planter.

Vi har to maxi-kattebakker med kulfilter, hvor der tages klumper dagligt og som skiftes i bund ved behov. Vi bruger næsten udelukkende Catsan kattegrus, da vi har bedst erfaring med denne.
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Det gode inde-katte liv

Indlægaf Filipai » 30. dec 2017, 20:44

Jeg valgte at købe racen ud fra at det er gode indekatte. Ellers som flicka skriver, så er det vigtigt de altid har været inde.

Vi har 2 store lukkede kattebakker, og så har vi hacket et ikea skab så de står derinde.

De har fri adgang til mad altid, og får så de lækre godbidder i et aktivitetsboard eller i en bold med huller i, og så har de kattefontæne, fordi de ellers tigger vand ved hanerne.
Ynglingslegetøjet herhjemme er pelskvaster- dem i ægte skind kan de bedre lidt, men de uægte som er dem jeg selv køber får også masser af dask, Kong kickeroo og tha bird/fjerpinde generelt er også enorme hits, og vi kan få dem løbet helt forpustede på den måde.

Så har de et gulv til loft kradsetræ. Der gik lang tid med overvejelser om vi skulle have det, for det er enormt grimt, før havde vi en kradsetønde. Men det bliver virkeligt brugt, og klatret på, især af den ene.
1
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Det gode inde-katte liv

Indlægaf JoyNips » 31. dec 2017, 10:25

Jeg har valgt racekat fordi det skulle være indekatte. Der er man bare lidt mere sikker i forhold til aktivitetsniveu, behov for social kontakt (nogle katte er ikke ok med at man er væk på arbejde i 8-10 timer om dagen, men har behov for at man er meget hjemme) osv. Selvom I vælger blandingskillinger, der er opvokset inde, så er det lidt russisk roulette.

Jeg har én stor kattebakke til mine 3 katte. To ville være mere optimalt, men det har vi ikke plads til. Vi har åben bakke, fordi vores race - british shorthair - fylder så meget, at lukket bakke ikke duede. Den største af kattene fik ganske enkelt ikke røven med ind og tissede på gulvet foran bakken. Vores bakke er derfor åben, ekstra stor og med høj kant i den ene ende. http://www.zooplus.de/shop/katzen/katze ... isch/33698

Vi har det her yndige kradsetræ: http://www.zooplus.de/shop/katzen/kratz ... bote/76453
Ja, det er grimt (vi har det så i creme), men det kunne være værre, det kan stå i et hjørne og det er relativt billigt, så når det er kradset i stykker køber vi bare et nyt. De to mindste elsker at ligge øverst og kigge ud af vinduet.

Vi fodrer med racespecifik Royal Canin, det er det, jeg efterhånden har fundet at kattene fungerer bedst på. De ser godt ud i pelsen, deres fordøjelse fungerer osv. Mine katte gider ikke vådfoder (eller, den ene gør, og hugger det i sig så hurtigt at den kaster op), så det får de ikke. De får heller ikke godbidder, de har ikke behov for ekstra mad. Vi fodrer hver aften og så styrer de selv spisningen. Vi har forsøgt at fodre i aktivitetslegetøj, men det gider de simpelthen ikke at rode med. Arbejde for føden? Nej tak!

Yndlingslegetøjet herhjemme er disse: http://www.zooplus.de/shop/katzen/katze ... zoo/356027

Kattegrus køber vi i Maxizoo. Vi bruger dette, som har en ganske svag duft lige når det er hældt op: https://www.maxizoo.dk/premiere-kattegr ... -12-l.html
Tidligere brugte jeg silica-grus, fx denne: https://www.maxizoo.dk/vitakraft-katteg ... e-5-l.html
Det er jeg dog gået væk fra, fordi man ikke fjerner af gruset løbende (det suger tis ind i perlerne og suger fugt ud af pøllerne, som man så fjerner). Vi bor på 4. sal, så når bakken skal tømmes skal man tømme alt gruset ud og bære ned og det blev for tungt. Med det klumpende grus ovenfor fjerner man løbende tisklumper og pøller, så der er mindre at bære ned. Men jeg var rigtig glad for at bruge silicagrus dengang jeg boede i stueetagen.

Vi bruger i øvrigt ikke kattegræs.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Det gode inde-katte liv

Indlægaf Zoxa » 31. dec 2017, 14:47

Jeg har haft temmelig mange indekatte i mit liv og for første gang har jeg en kat som under ingen omstændigheder vil dele territorie. Han ville blive dybt ulykkelig hvis jeg i misforstået godhed anskaffede ham en legekammerat.

Og han er MORS dreng. Han er skam også glad for andre, især min datter - men han demonstrere meget tydeligt hvem han har som primær menneske.

Så 2 katte er ikke altid en god ide...I er nødsaget til at se katten an først

Selvom jeg bor småt har jeg dog prioriteret at han skulle have sit eget "værelse" som er et stort loft til gulv kradsetræ med huler og platforme, og det er hans helle.
Når han er der, har ingen lov til at forstyrre ham medmindre han selv inviterer til det.

Køb en god stor afskærmet kattebakke, og gruset må i næsten prøve jer frem med. Men de fleste krystal produkter er gode, og ellers er jeg glad for Lidl's klumpegrus.

Nogle katter er glade for at lege - andre rager det nærmest en høstblomst. Igen, det afhænger af katten.
Min har brug for masser af nussetid og hvis jeg opfordrer til leg kigger han på mig som om jeg er åndssvag, men han har brug for nusse/tæt tid, ellers bliver han oprigtig ked af det.

Så tal med de som formidler katten, for der er masser af katte som vil stortrives med et indeliv
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Det gode inde-katte liv

Indlægaf Hunkat » 31. dec 2017, 14:51

Næste gang jeg skal ha' kat (har kun indekatte) så skal jeg ha' sådan en fætter her så de kan brænde energi af.

Billede
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2662

Re: Det gode inde-katte liv

Indlægaf Venus222 » 31. dec 2017, 18:44

Jeg vil også slå et slag for racekatte. Der findes mange racer og det er nemmere at forudse behovet for motion, aktivering mm. :) Naturligvis koster de lidt mere i anskaffelse.
Jeg selv er ret forelsket i Ragdoll, som ret stor og burde være rimelig nem at have med at gøre. :love:
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Det gode inde-katte liv

Indlægaf Pandesteg » 1. jan 2018, 20:24

Emma The Mermaid skrev:
Hunkat skrev:Næste gang jeg skal ha' kat (har kun indekatte) så skal jeg ha' sådan en fætter her så de kan brænde energi af.

Billede

Gider de mon bruge det.


Jeg tror ikke mine ville gide. Så ville jeg hellere bygge noget de kan klatre på i højden.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Det gode inde-katte liv

Indlægaf Hunkat » 2. jan 2018, 05:47

Pandesteg skrev:
Emma The Mermaid skrev:
Hunkat skrev:Næste gang jeg skal ha' kat (har kun indekatte) så skal jeg ha' sådan en fætter her så de kan brænde energi af.

Billede

Gider de mon bruge det.


Jeg tror ikke mine ville gide. Så ville jeg hellere bygge noget de kan klatre på i højden.


Det kommer selvfølgelig an på katten, ja. Den type/race kat jeg bedst kan lide er meget aktiv og har brug for at brænde energi af f.eks. i sådan et hjul. Så der er helt klart katte som vil elske den (og så kan man jo træne at de bruger den) og nogle katte ville aldrig røre den.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Det gode inde-katte liv

Indlægaf JoyNips » 2. jan 2018, 07:44

Hunkat skrev:
Pandesteg skrev:
Emma The Mermaid skrev:
Hunkat skrev:Næste gang jeg skal ha' kat (har kun indekatte) så skal jeg ha' sådan en fætter her så de kan brænde energi af.

Billede

Gider de mon bruge det.


Jeg tror ikke mine ville gide. Så ville jeg hellere bygge noget de kan klatre på i højden.


Det kommer selvfølgelig an på katten, ja. Den type/race kat jeg bedst kan lide er meget aktiv og har brug for at brænde energi af f.eks. i sådan et hjul. Så der er helt klart katte som vil elske den (og så kan man jo træne at de bruger den) og nogle katte ville aldrig røre den.


Mine ville sove i den... :fløjt:
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Det gode inde-katte liv

Indlægaf ajnaM » 2. jan 2018, 11:33

Jeg har haft én indekat, en perser, der aldrig havde været ude.

Det gik fint - indtil vi fik altan. Vi holdt døren åben så lidt som muligt, men katten formåede alligevel at smutte derud et par gange. Og det var åbenbart nok til, at den ville ud konstant. Til sidst løb den gennem lejligheden og op i vindueskarmen, hvor den bangede hovedet mod ruden - og det gjorde den hele dagen.

Dyrlægen fortalte, at alene lugten af andre katte kunne være nok til at tænde dens instinkter og hormoner. Vi endte med at køre den ud til en familie på Sydsjælland, hvor den blev udekat og levede et fint katteliv.


Jeg siger ikke, at det er synd for alle indekatte - og du lyder i øvrigt til at have taget beslutningen. Men det ER unaturligt for dyret, selvom man vælger en race og en kat, der er avlet til det. Jeg skulle nok have sat mig mere ind i, hvad det krævede, før jeg kastede mig ud i det - så kunne det være, jeg enten ikke havde gjort det, eller havde holdt katten fra altanen.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Kæledyr"