Professor: Øredræn til småbørn virker ikke

HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Professor: Øredræn til småbørn virker ikke

Indlægaf HerErJeg » 18. nov 2017, 21:17

http://jyllands-posten.dk/nyviden/ECE10 ... r-danmark/
Man mener at vide at effekten af øredræn er ganske lille, forstået på den måde, at det sandsynligvis ville være lige godt eller skidt om drænet blev anlagt eller ej. Det lugter langt væk af besparelser...
Nu må der sidde en lang række forældre herinde som lige præcis har fået dræn i deres børn, så jeg synes da lige vi skal høre om jeres før og efter oplevelser.
Jeg kan selv starte, ja gu' virker det. Jeg er selv ørebarn og har også haft det 3 gange som voksen, og det er helt utroligt væmmeligt. Den uundgåelige og smertefulde lindring kommer når trommehinden springer, til gengæld er det så ovre øjeblikkeligt, så længe der er hul er der fred.
Man har ført snakket vidt og bredt om penicillin som virkemiddel, men at drænet næsten dømmes virkningsløst, det er helt tosset.
1
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Professor: Øredræn til småbørn virker ikke

Indlægaf Studsgaard » 18. nov 2017, 21:36

Jeg er også selv ørebarn og det har fulgt mig ind i voksenlivet.
Så jeg har haft dræn virkelig mange gange og det virker! Både på det væske og betændelse der ophober sig i øret (når man har tendens til det som jeg) og rigtig meget på hørelsen, som jo netop bliver nedsat når der konstant er enten væske eller betændelse der inde.

Mine børn har også haft dræn, en af dem flere gange, og det har også hjulpet dem meget.

Jeg tænker da også at det er bedre at børnene får anlagt dræn, frem for pencilin (selvom jeg godt ved at man sjældent giver det mere)
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Professor: Øredræn til småbørn virker ikke

Indlægaf HerErJeg » 18. nov 2017, 21:48

Studsgaard skrev:Jeg er også selv ørebarn og det har fulgt mig ind i voksenlivet.
Så jeg har haft dræn virkelig mange gange og det virker! Både på det væske og betændelse der ophober sig i øret (når man har tendens til det som jeg) og rigtig meget på hørelsen, som jo netop bliver nedsat når der konstant er enten væske eller betændelse der inde.

Mine børn har også haft dræn, en af dem flere gange, og det har også hjulpet dem meget.

Jeg tænker da også at det er bedre at børnene får anlagt dræn, frem for pencilin (selvom jeg godt ved at man sjældent giver det mere)


Dertil kommer at trommehinden kan springe noget ukontrolleret har betændelsen selv bryder igennem. Sidst jeg oplevede det lød det som et pistolskud, og betændelsen væltede ud.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Professor: Øredræn til småbørn virker ikke

Indlægaf HerErJeg » 19. nov 2017, 08:08

Uanset hvad, så lægges der op til om ikke det var noget som skulle lukkes ned, og så kun gives i meget særlige tilfælde.
Hvad skal forældrene så stille op? Det er den slags sygdom, hvor smertestillende ikke rigtig virker, og uanset om smerten dæmpes, så er man stadig fuldstændig fraværende i hovedet.
Det lyder lidt som om at man vil blive mødt med medfølelse hos lægen, men at man samtidig slår ud med armene og siger 'ærgerligt'.
Nu sammenligner man os med svenskerne, der åbenbart kører den hårde linje. Men mon man også har undersøgt hyppigheden generelt og hyppigheden blandt gentagne tilfælde i hhv Danmark og Sverige?
Klimamæssigt er vi langt ringere stillet end svenskerne, og det evige danske sjask og plask og regn må alt andet lige fremprovokere flere tilfælde af forkølelse og skavanker der kan sætte sig i ørerne bagefter.

Til sidst synes det er lidt skævt at man fremhæver begrebet fuld narkose, som om det var en 8 timers operation. Jeg ved ikke hvordan de gør det på øreklinikken, men børnene er da kun lige præcis uden for rækkevidde, og så er det opvågning med det samme igen.
Den der forargelse over at forældre vil udsætte deres børn for den slags, den køber jeg bare ikke. Hvad skal man ellers stille op for at undgå mellemørebetændelse nr 4, 5, 6? Udover at det gør pisse ondt og man er totalt hjælpeløs?
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Professor: Øredræn til småbørn virker ikke

Indlægaf ajnaM » 19. nov 2017, 08:37

Min dreng sagde sit første ord og rejste sig op og gik den aften, han havde fået lagt dræn. Siden har han haft mellemørebetændelse flere gange, hvor hans ører flyder så meget, at madrassen er fuld af blod og pus om morgenen. Havde han ikke haft dræn, var trommehinderne bristet.

I øvrigt har jeg INTET at udsætte på vores ØNH-læger. Intet whatsoever. Det er så afgjort der, jeg får bedst behandling i hele sundhedsvæsenet. Jeg har meget svært ved at forestille mig, at vores erfarne og ret fandenivoldske ørelæge vil nægte at lægge dræn på børn, der jo helt tydeligt har behov for det.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Professor: Øredræn til småbørn virker ikke

Indlægaf HerErJeg » 19. nov 2017, 08:43

ajnaM skrev:Min dreng sagde sit første ord og rejste sig op og gik den aften, han havde fået lagt dræn. Siden har han haft mellemørebetændelse flere gange, hvor hans ører flyder så meget, at madrassen er fuld af blod og pus om morgenen. Havde han ikke haft dræn, var trommehinderne bristet.

I øvrigt har jeg INTET at udsætte på vores ØNH-læger. Intet whatsoever. Det er så afgjort der, jeg får bedst behandling i hele sundhedsvæsenet. Jeg har meget svært ved at forestille mig, at vores erfarne og ret fandenivoldske ørelæge vil nægte at lægge dræn på børn, der jo helt tydeligt har behov for det.


Jeg læser det heller ikke som om det er ørelægen der råber op. Det virker som andre kloge i sundhedssektoren, der ikke mindst har fået øje på udgifterne til det. Men det virker da mærkeligt at ørelægerne ikke også har spalteplads til at fortælle den positive side af historien.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Professor: Øredræn til småbørn virker ikke

Indlægaf ajnaM » 19. nov 2017, 09:13

HerErJeg skrev:
ajnaM skrev:Min dreng sagde sit første ord og rejste sig op og gik den aften, han havde fået lagt dræn. Siden har han haft mellemørebetændelse flere gange, hvor hans ører flyder så meget, at madrassen er fuld af blod og pus om morgenen. Havde han ikke haft dræn, var trommehinderne bristet.

I øvrigt har jeg INTET at udsætte på vores ØNH-læger. Intet whatsoever. Det er så afgjort der, jeg får bedst behandling i hele sundhedsvæsenet. Jeg har meget svært ved at forestille mig, at vores erfarne og ret fandenivoldske ørelæge vil nægte at lægge dræn på børn, der jo helt tydeligt har behov for det.


Jeg læser det heller ikke som om det er ørelægen der råber op. Det virker som andre kloge i sundhedssektoren, der ikke mindst har fået øje på udgifterne til det. Men det virker da mærkeligt at ørelægerne ikke også har spalteplads til at fortælle den positive side af historien.



Nej nej, jeg mente ikke, at det er ørelægen, der råber op - bare at jeg tror, vi får samme mulighed for behandling også fremover.

Muligvis vil man blive mere forbeholden for at lægge dræn i tvivstilfældene, men jeg tror ikke, et reelt trængende barn vil blive nægtet dræn. Det har jeg virkelig svært ved at forestille mig.

I mine øjne ville det svare lidt til at nægte et barn med brækket arm at få gips på. Det er jo 110% tydeligt, at mit ørebarn ikke kan klare sig uden dræn.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Professor: Øredræn til småbørn virker ikke

Indlægaf Bimmerdyret » 19. nov 2017, 17:19

Ellin skrev:Mit kendskab er, at det virker “her og nu”, men kan give anledning til problemer på sigt.
F.eks kender jeg to mennesker tæt på, som har større høreskader, arvæv og rigtig mange problemer med ørene som voksne, som stammer fra alle de gange de har fået lagt dræn som barn.


Den primære årsag til høreskader på fx. knogledele fx benæder og trommehinde skyldes MØB..ikke drænlægning fordi drænlægning mindsker risikoen for øreinfektioner fremadrettet :)
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Professor: Øredræn til småbørn virker ikke

Indlægaf ajnaM » 19. nov 2017, 17:29

Bimmerdyret skrev:
Ellin skrev:Mit kendskab er, at det virker “her og nu”, men kan give anledning til problemer på sigt.
F.eks kender jeg to mennesker tæt på, som har større høreskader, arvæv og rigtig mange problemer med ørene som voksne, som stammer fra alle de gange de har fået lagt dræn som barn.


Den primære årsag til høreskader på fx. knogledele fx benæder og trommehinde skyldes MØB..ikke drænlægning fordi drænlægning mindsker risikoen for øreinfektioner fremadrettet :)


Nemlig.

I øvrigt skal man overveje det arvæv, det giver, når trommehinden brister pga. møb.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Professor: Øredræn til småbørn virker ikke

Indlægaf ajnaM » 19. nov 2017, 17:45

Denlilleglademy skrev:
Dikus skrev:Det lader ikke til, han mener, det ikke virker og giver bedre nattesøvn - blot at der ikke er evidens for, det hindrer langsigtede skader?


Og det er da alt andet lige værd at se på hvis man har nogle bekymringer i den retning.

Af, hvordan lægerne behandler børn ramt af mellemørebetændelse
I to speciallægepraksisser for at finde effekten af dræn på kort sigt
Af ’ørebørns’ udvikling (ud fra deltagerne i Mor-barn-kohorten)
Af, hvad det gør ved et barns hørelse at have fået mange dræn gennem opvæksten
Af sammenhæng mellem dræn og indlærings- og adfærdsproblemer


Man skal vel altid tage det op hvis der er formodning om at noget kan forbedres. Det her er også min erfaring med det danske sundhedssystem, ikke bare for operationer, men også generel behandling.

Rikke Søgaard henviser til, at Danmark i sammenligning med andre europæiske lande har noget nær en rekord i forskellige typer operationer med svag medicinsk evidens – en sammenligning, der bliver lavet i et projekt kaldet ECHO.

Fra 2003 til 2013 fordobledes danskernes medicinindtag. Det er dæleme meget.

Årligt spiser danskerne en milliard smertestillende piller, hvilket svarer til, at hver enkelt dansker i gennemsnit spiser 186 smertestillende piller om året


Jeg er med på, at man generelt bør se på evidensen. Jeg er endda stor fortaler for medicinske prioriteringer i sundhedsvæsenet.

Men lige her er jeg simpelthen for påvirket af mine egne oplevelser til at kunne se det fornuftige i det. Når man først har stået med en 1-årig, der skriger af smerte på trods af, at man har pumpet ham fuld af al den panodil, man må, og når man i ugevis ikke har sovet mere end et par timer, fordi barnet har så ondt, at han ikke kan sove, selvom han sidder op i klapvognen hver nat.... ja, så har jeg svært ved at håndtere argumenter som hende professorens...

"Hvis nogle forældre oplever, at de sover bedre om natten, eller at barnet får det bedre, så har det jo en værdi for dem. Ultimativt er man jo så nødt til at spørge borgerne, om den værdi er 40 millioner kroner værd."


Gu har det en værdi, når det får barnet til ikke at skrige sig selv i søvn, for derefter at vågne efter 10 minutter og skrige i timevis. Ingen voksne mennesker ville have så ondt uden at få lindret smerterne. Det har en rent menneskelig værdi, som i mine øjne bestemt ikke bliver mindre, fordi der er tale om børn - tværtimod.



Hvis man vil prioritere børn ned i sundhedsvæsenet, så må man argumentere for det og tage den diskussion. Jeg er, ikke overraskende, helt uenig i, at det er her, der skal spares.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Professor: Øredræn til småbørn virker ikke

Indlægaf ajnaM » 19. nov 2017, 17:49

... og når nu vi er inde i de økonomiske analyser, skal man huske at medregne de (helt utroligt mange) sygedage, sådan et ubehandlet ørebarn giver.

Jeg har en dag med barn syg ind imellem, men det er ingenting (!) i forhold til, hvordan det var inden dræn.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Maria86
Indlæg: 507
Tilmeldt: 3. maj 2016, 16:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 133

Re: Professor: Øredræn til småbørn virker ikke

Indlægaf Maria86 » 20. nov 2017, 21:34

Min trommehinde er hårdt med taget af alle MØD som jeg havde som barn. At jeg er nødt til at gå til øre læge en gang om året for at se om der opstår sygdom i øret. Min mor havde ikke gjort noget om. Hvis hun var klar over det. Hvad gør de i Sverige ??
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Professor: Øredræn til småbørn virker ikke

Indlægaf hotlips » 21. nov 2017, 20:46

Min dreng er født med ganespalte, det giver forsnævring i øregangene, man anbefaler at de får dræn fra seks måneder og frem til 5 års alderen.

Her fik han det da han var lidt over et år fordi han blev ved med at have væske på ørerne efter en gang mellemørebetændelse og han fik det igen i starten af sommeren fordi han ikke kunne høre og havde en masse væske uden han havde været syg inden. Han er 6 år, næsten 7.

Jeg holder lidt øje med hans hørelse, og regner med at få det checket engang sidst på vinteren for at se om der skulle være behov for et nyt.

Så det er vel 8-9 gange narkose og dræn vi har sparet ham og systemet for. På et enkelt barn.

Jeg har ikke nogen erfaring med dem de får efter mellemørebetændelse men jeg kan godt genkende at det må koste svimlende summer at man prøver at være på den sikre side altid og jeg synes ikke der er noget i vejen med at det bliver sat til debat.
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Professor: Øredræn til småbørn virker ikke

Indlægaf ajnaM » 21. nov 2017, 22:09

hotlips skrev:Min dreng er født med ganespalte, det giver forsnævring i øregangene, man anbefaler at de får dræn fra seks måneder og frem til 5 års alderen.

Her fik han det da han var lidt over et år fordi han blev ved med at have væske på ørerne efter en gang mellemørebetændelse og han fik det igen i starten af sommeren fordi han ikke kunne høre og havde en masse væske uden han havde været syg inden. Han er 6 år, næsten 7.

Jeg holder lidt øje med hans hørelse, og regner med at få det checket engang sidst på vinteren for at se om der skulle være behov for et nyt.

Så det er vel 8-9 gange narkose og dræn vi har sparet ham og systemet for. På et enkelt barn.

Jeg har ikke nogen erfaring med dem de får efter mellemørebetændelse men jeg kan godt genkende at det må koste svimlende summer at man prøver at være på den sikre side altid og jeg synes ikke der er noget i vejen med at det bliver sat til debat.


Men oplever du, at man giver dræn, hvis der er tvivl?

Det gør jeg ikke. Jeg oplever, at både vi forældre og lægen naturligvis helst vil undgå dræn. Derfor har vi holdt pause, da drænene faldt ud - også selvom der fortsat var væske - for at give det en chance. Lægen anbefalede til sidst at få lagt dræn igen pga. smerter, forøget risiko for infektion og nedsat hørelse.

Jeg tænker, de fleste vil gøre det samme. Afvente og se, om det er nødvendigt. Og efter hvad jeg kan læse, er det også det, du selv gør.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Professor: Øredræn til småbørn virker ikke

Indlægaf vibbsen » 21. nov 2017, 23:18

Jeg bor i en kommune hvor vi har 2 øre-næse-hals læger. 1 som giver dræn uden at blinke. En som kun giver dræn hvis den væske der er i øret ikke forsvinder på naturlig vis.

Min datter var til tjek 1 gang om måneden for væske i ørene. Og på trods af at hun havde væske i ørene, så var det først da vi 3 måneder i træk havde kunne konstaterer væske i ørene at ørelægen begyndte at tale om dræn. Dette blev imidlertid aflyst fordi sommeren kom og med den forsvandt væsken i ørene også.

Til gengæld så havde jeg hende 2 gange inde hos Kiropraktor Maria på Frederiksberg. Hun behandler nemlig børn (og voksne) med væske i ørene. Og begge gange oplevede jeg at de problemer vi havde med væske i ørene blev markant mindre.

Min egen mor er svært hørehæmmet idag. Det startede med væske i ørene da hun var i slutningen af 40érne og vi mener faktisk at der er en sammenhæng mellem at hun i en periode havde gentagne ubehandlede hold i nakken. Hold i nakken kan nemlig give blokering af det eustatiske rør som netop har en stor betydning i forhold til væske i ørene. Og interessant nok, så viser forskning at lige præcs kiropraktik kan hjælpe mod væske i ørene. Min mor fik istedet dræn-på-dræn-på-drøn i ørene...Hvilket har givet arvæv i øret.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Børn"