Tegn til tale med baby.

Popoff
Indlæg: 127
Tilmeldt: 3. dec 2016, 20:02
Kort karma: 10
Likede indlæg: 112

Re: Tegn til tale med baby.

Indlægaf Popoff » 27. sep 2017, 03:44

Vi har ikke brugt det bevidst, men min dreng er ørebarn og har været længe om at begynde at tale. Derimod er han ret stærk i sin kommunikation med tegn.

Det begyndte omkring 9 mdr og tog fart da han startede i vuggestue som 10,5 måned. De bruger tegn til tale i vuggestuen. Men inden der har vi haft sat tegn på siden ca 6 mdr hvor han begyndte på mad.

Han er lige fyldt 2 og har fået lagt dræn, så sproget er for alvor begyndt at udvikle sig. Men han er stadig meget optaget af tegn. Det er som om han først skal kunne kommunikere et ord med tegn og derefter kommer sproget på. De sidste par uger har han fx været meget optaget af "hjulene på bussen", og der kan han de fleste fagter, hvor ord som "rundt, rundt, rundt" og "whaa, whaa, whaa" kommer efterfølgende.

På samme måde laver han også mange tegn når vi blot taler sammen, fx en flyvemaskine der letter og peger op for at fortælle de flyver i luften. Det har han gjort længe og sætter slet ikke ord på den leg.

Det er ikke mit indtryk at det har været svært for ham at rumme. Tvært i mod tror jeg at det var nemmere for ham med tegn end ord, netop fordi han var ørebarn. Personligt går min spekulation mere i retning af om det sætter ham bagud på det sociale, fordi de andre børn i hans aldersgruppe i vuggestuen er ret fremmelige sprogligt. Tilgengæld er han mere motorisk! :) og så har jeg da også spekuleret på om hans vredesudbrud hænger sammen med at han ikke kan sætte ord på, men i stedet viser det ved at kaste ting, slå eller bide - men det ved jeg også ligeså godt kan være alderen.

Men her efter halvandet års tid med tegn er det stadig mit indtryk at det følges ad. Det er ikke sådan at tale erstatter det at lave tegn for ham, det er en samlet pakke når han kommunikerer.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Tegn til tale med baby.

Indlægaf Sangius » 27. sep 2017, 03:49

Hmm. Jeg har svært ved at se, hvad der skulle være dårligt ved det? Forståelsen på det mentale plan er jo den samme. Barnet forsøger alligevel at kommunikere med gråd. Babytegn giver jo blot en kortere, mere direkte kommunikation. :)
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Tegn til tale med baby.

Indlægaf Studsgaard » 27. sep 2017, 06:40

Jeg gjorde det med datteren. (Hun er syv nu)

Vi brugte mest nogle basale ting som Sulten/tørstig/mere/slut
Det virkede rigtig godt, hun kunne forklare hvis hun ville have noget at drikke imens jeg gav hende mad.
Hun sagde slut når hun ikke ville have mere og brugte også "mere" og "slut" i forbindelse med legetøj.

Jeg ved nogen putter mange flere tegn på, jeg var vist også igang inden det blev moderne, så jeg gjorde det bare ud fra det jeg havde læst og det vi syntes var et godt område at bruge det på.

Eftersom hun fik et verbalt sprog så overtog ordene langsomt for fagterme. Jeg syntes det bar skønt at hun så tidligt kunne forklare hvad hun ville, og jeg føler det skabte mere ro og fære misforståelser når hun legede og spiste.
0
DannyZuko
Indlæg: 427
Tilmeldt: 31. okt 2015, 09:13
Kort karma: 30
Likede indlæg: 744

Re: Tegn til tale med baby.

Indlægaf DannyZuko » 29. sep 2017, 18:42

Vi kender to børn (forskellige familier) jævnaldrende med vores, som bruger babytegn, og de er altså begge ret langt langt efter vores med sproget. De bruger bare deres tegn i stedet. Ved ikke om det er et tilfælde lige med de to, eller om de bliver "dovne" rent verbalt, fordi de sagtens kan klare sig med tegnene!?
0
Soffi
Indlæg: 23
Tilmeldt: 25. mar 2016, 17:35
Kort karma: 0
Likede indlæg: 11

Re: Tegn til tale med baby.

Indlægaf Soffi » 29. sep 2017, 19:07

Vi (mest jeg) har brugt babytegn til begge mine børn. Især min ældste (på knap 11 år nu) tog det meget til sig, og da først han begyndte at have motorik til at kunne tale gik det rigtig stærkt.. tegn blev byttet ud med ord, og det virkede som om, at han havde alle begreberne på plads, så da først hans motorik var til det, var det “bare” at sige dem.
Han talte tidligt og meget flydende. Min datter har også altid været godt med. Om det har været pga tegnene eller det ville have været sådan uanset, er jo ikke til at sige :)

Den umiddelbare fordel - ud over styr på begreber tidligt - var for os at se færre frustrationer, når barnet kunne kommunikere behov før det motorisk var i stand til udtale disse.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tegn til tale med baby.

Indlægaf kidkomb » 29. sep 2017, 19:19

Min yngste nevø lærte sulten, tørstig, mere, stop og vist nok lidt flere. Jeg tror han lærte "bleen skal skiftes" feks. Ved at vise ham tegnet, mens man sagde ordene, kunne han se at det var "en ting". *Og så lavede vi tegnet med hans hænder (jeg kan faktisk ikke engang helt huske tegnet. Shit, man glemmer hurtigt. Man som i jeg.) At man skiftede ble af en årsag. En ting at være bevidst om og ikke bare noget der skete af ingen årsag.
Det var ultra lækkert at han selv kunne sige mere og stop i spise-situationer og sige til hvis han var sulten eller tørstig.
Jeg er kæmpe fan.
Han havde ikke problemer med sproget.

Jeg kan, som Sangius, ikke hitte på nogen årsager til at det ikke skulle være godt.
Børn som er ved at lære at tale bliver ofte utrolig frustrerede fordi de kan forstå alt hvad man siger (næsten), men ikke selv kommunikere præcis hvad de selv vil sige. Lærer de babytegn, så lærer de at man både kan tale med krop og mund og det må alt andet lige være nemmere at have flere kommunikationsveje.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Tegn til tale med baby.

Indlægaf Studsgaard » 29. sep 2017, 19:37

Jeg syntes heller ikke det forsinkede vores datters sprog.
En i hendes dagpleje der var ca 4-5 måneder ældre, fulgtes hun nogenlunde med angående det verbale.
I starten af hendes sprogudvikling var det en blanding imellem tegn og verbalt sprog, men lige så snart hun følte sig sikker i det verbale er det min fornemmelse at hun begyndte at bruge det mest.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Tegn til tale med baby.

Indlægaf Zombie » 29. sep 2017, 19:42

Jeg er uddannet i tegn-til-tale til vuggestuebørn og har som pædagog rigtig gode erfaringer med det. Det har ikke været en hindring for, at børnene var motiveret til at lære verbalt sprog - tværtimod virkede det som om, at de var mere motiveret til at kunne kommunikere mere end hvad tegnene tillod.
Små mennesker vil også være en del af verden og have en stemme.

Derudover så minimerede det problemer med frustrationer over små, ligegyldige ting i hverdagen - også selvom børnene fik nej, så havde de ikke en frustration over, om de var blevet forstået og det oplevede jeg sådan set skære lidt ned på reaktionerne ved en afvisning.


Som meget andet havde det sin storhedstid, men der findes stadig daginstitutioner rundt omkring hvor det bruges.
Udfordringen er, at pædagoger skal på kursus i det og i takt med udskiftning i personalegruppen, kan det blive en dyr fornøjelse hvis det skal vedligeholdes og hvis de pædagoger som kan det, ikke får lært nye pædagoger op.
Samtidig er det også bedre, hvis forældrene også støtter op omkring brugen af det og det er ikke altid, man kan få dem med på vognen. Nogle føler ikke, de har tiden eller ressourcerne, hverken til selv at sætte sig ind i det eller til at betale for et kursus, og andre igen synes allerede, de har et funktionelt niveau af nonverbal kommunikation med deres barn (hvilket jeg tror er rigtig nok, barn og forældre kender jo gerne hinanden ret godt).
Jeg oplevede, at særligt forældre med meget involverede bedsteforældre kunne være tøvende, for skulle bedsteforældrene så også lære tegn-til-tale og hvis de ikke gjorde, risikerede de max frustration hos børnene, som lige havde lært en kommunikationsform der i andre arenaer gav dem mere agens, som de så mistede hjemme hos bedsterne.


Sådan over-all er det et virkelig godt koncept, men jeg kan godt se, hvad der taler imod det i visse tilfælde, både i familierne og i daginstitutionen.

Mine egne børn skal lære det ASAP og så må jeg bare også lære det til bedsteforældre, tanter osv. og have et lamineret forklarings-ark med fagter for de mest basale ting. :P
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Tegn til tale med baby.

Indlægaf Zombie » 29. sep 2017, 19:47

DannyZuko skrev:Vi kender to børn (forskellige familier) jævnaldrende med vores, som bruger babytegn, og de er altså begge ret langt langt efter vores med sproget. De bruger bare deres tegn i stedet. Ved ikke om det er et tilfælde lige med de to, eller om de bliver "dovne" rent verbalt, fordi de sagtens kan klare sig med tegnene!?


Min underviser fortalte, at i nogle tilfælde kan der være et "hul", hvor børn der bruger babytegn eller tegn-til-tale kan falde en anelse bagefter på verbal sprogbrug, men de indhenter det rigtig hurtigt, fordi de er meget motiveret for at lære at kommunikere mere end hvad tegnene rækker til.

Det er dog ikke i flertallet af tilfældene; oftest lærer de det verbale sprog samtidig med jævnaldrende.

Hun sagde, at det også kunne falde sammen med, at børn der er udviklet finmotorisk nogle gange er bagud på sproget, hvilket er et statistisk sammenfald man har konstateret. Og hvis et barn bruger en del tegn, kan det udvikle deres finmotorik og måske er det forklaringen på, at de så falder lidt bagud sprogligt i en periode.

Den korte forklaring er: Det sker, at børn som bruger tegn falder bagud verbalt, men er ikke almindeligt og det vides ikke, om det har noget direkte med tegnene at gøre. :forvirret:
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Tegn til tale med baby.

Indlægaf Filipai » 29. sep 2017, 19:58

Min nevø brugte de ikke tegn på, det gjorde de med min niece. Og hun har været meget dårligere til at komme igang med at snakke, hun forstod alt fint, men hendes mor mente at tegnene måske havde gjort hende lidt doven i at snakke, fordi hun jo fint kunne kommunikere.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Tegn til tale med baby.

Indlægaf hotlips » 30. sep 2017, 12:29

Vi brugte det, uplanlagt og i en version der kom hen ad vejen, men det virkede fint , så der var tegn for virkelig mange ting til sidst, og så begyndte det af sig selv at forsvinde fordi han talte i stedet.

han har selv fundet på nogen af dem, det var tydeligvis en stor fornøjelse at få mig til at forstå.

Han pegede på den lille chip i mit nøglebundt til vaskeriet og begyndte at svinge med armen, det skulle jeg lige tænke over før det gik op for mig at det var en vaskemaskine.. Vi har selv en topbetjent og han syntes det var mægtig spændende at se dem der drejede rundt så en overgang gik vi af og til tur ned og så på vaskemaskiner, vi har sådan et stort fællesvaskeri i bebyggelsen.
Han fandt også selv på at sige som en der stønner højt og bukke sig ned, det var at grave.. Sådan ser det åbenbart ud når man har en mor med ondt i ryggen.

Han blev opereret for ganespalte da han var 14 måneder og det forventes at sætte dem tilbage men han har nu været ret gennemsnitlig omkring det.
Han begyndte at sige de første par ord kort før han blev et år og han kunne med tegn til hjælp gøre sig forståeligt omkring de mest almindelige ting da han kom i vuggestue da han var 16 måneder, det var en stor hjælp både for ham og dem, vi havde en god vuggestue hvor de var helt med på det. Jeg tror egentlig også der er mange der gør det i mere eller mindre organiserede udgaver.

Han er snart 7 og han har en udpræget glæde ved at bruge sit sprog, han elsker rim og at lære nye ord og han øver sig selv i at bruge dem rigtigt, apropos, tilføje, rival, pergament og regimet er det for tiden, men det skifter stille og roligt efterhånden.

Jeg har ikke noget dårligt at sige om det og vi har kun fået positive reaktioner på det hos den lille hær af talepædagoger og sprog whatever vi har været hos i tidens løb...det har iøvrigt kun været til check for han er sluppet helt for at skulle gå til dem for at få rettet noget.
0
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Tegn til tale med baby.

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 30. sep 2017, 13:08

Mistermor skrev:For nogle år siden var det meget oppe, at man skulle introducere en form for tegn til tale for babyer. Dengang prøvede jeg at google, om man kendte til "langtidsvirkningen". Jeg kunne ikke rigtig finde noget.

Nu virker det, som om det ikke er helt så moderne længere -så vidt jeg kan google mig til.

Jeg er nysgerrig efter, om der er nogen, der har benyttet tegn til tale, og hvordan det har virket.

Jeg kan sagtens se, at det kan give barnet mulighed for at gøre tegn til, at det er tørstig, før det kan sige ordet. Men jeg gad nok vide, om det kan være hårdt for barnet at skulle rumme kommunikation tidligere i livet.

Kommentarer omkring fravalg er også interessante.


Jeg arbejder i en int.ins. og vi bruger det i vuggestuen med de yngste børn. Nogen forstår at bruge det, mens andre ikke er helt med.

For lige at forklare det markerede, så kommunikerer børn jo fra det sekund de bliver født. Børns sprogforståelse bliver hurtigere udviklet end deres verbale sprog. Tegnene hjælper børnene med at tydeliggøre hvad de vil, og dermed undgår de at blive frustrerede over ikke at blive forstået.
Vi bruger de basale tegn for:
Mere
tørstig
sulten
sut
træt
hjælp
færdig
skifte ble
0
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Tegn til tale med baby.

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 30. sep 2017, 13:12

Filipai skrev:Min nevø brugte de ikke tegn på, det gjorde de med min niece. Og hun har været meget dårligere til at komme igang med at snakke, hun forstod alt fint, men hendes mor mente at tegnene måske havde gjort hende lidt doven i at snakke, fordi hun jo fint kunne kommunikere.


Hvor mange tegn kunne hun?
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Tegn til tale med baby.

Indlægaf Filipai » 30. sep 2017, 16:28

Jacobsen81 skrev:
Filipai skrev:Min nevø brugte de ikke tegn på, det gjorde de med min niece. Og hun har været meget dårligere til at komme igang med at snakke, hun forstod alt fint, men hendes mor mente at tegnene måske havde gjort hende lidt doven i at snakke, fordi hun jo fint kunne kommunikere.


Hvor mange tegn kunne hun?


Havde indtryk af det var en del. Altså selvfølgelig de gængse med sulten og tørstig. Men også med om hun havde slået sig, om humøret, om hun skulle skiftes. Hun havde et tegn for hendes bror.
1
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Tegn til tale med baby.

Indlægaf Daybreak » 1. okt 2017, 18:14

Vi har brugt babytegn til begge børn. Bare de basale ‘mad, drikke, bamse, sut, sove, mere, færdig/stop,
Det var en kæmpe hjælp synes jeg - vi undgik så mange frustrationer på den måde.
Den store var meget hurtig til at tale og den bette er fuldstændig alderssvarende, så det har i hvert fald llle haft nogen negativ effekt her, tværtimod.
0

Tilbage til "Børn"