Gider ikke gymnastik

Brugeravatar
ina
Kort karma: 253
Likede indlæg: 1631

Re: Gider ikke gymnastik

Indlægaf ina » 22. sep 2017, 11:20

Zombie skrev:Hvis hun trives i børnehaven, er det nok adgangen til far og dig, hun ikke kan navigere. Det kender jeg 117 børn, der har svært ved. Det er sådan en 50/50 ting, når det barn starter i børnehaven og har sin mor eller far med de første dage, og har en ældre søskende i samme børnehave. Nogle gange er det ikke et problem, andre gange hænger storesøskende på forælderen og fylder måske lidt for meget, ift. at fokus er på den mindste.
Og nogle gange fortsætter problemet, når mor/far ikke er der mere, at storesøskende ikke får fokuseret på sine venner, fordi han/hun hænger på sin mindre søskende, der også lidt blokeres for at udvikle andre venskaber.

Hvis problemet fortsætter ville jeg bare droppe det lidt og evt. vente, indtil hun er gammel nok til en aktivitet, hvor I afleverer hende og går. Det løser problemet relativt enkelt.

Der ligger også det i det, at hun ikke har set jer hele dagen, så selvom hun måske synes gymnastik er nice, så har hun måske bare for stort underskud på mor/far kontoen til rigtig at kunne samle sig om det.
Det er ikke en anklage, for børn er forskellige og for nogle er en times adskillelse nok til, at de klæber lidt. Det er ikke det samme som, at de lider nogen nød.

Del sol og vind lige på den måde, at lillebror får sin gymnastiktid og hun får sin mor/far tid. Måske ikke samtidig, hvis hendes fokusering ødelægger det for lillebror.
Og så vent lidt med at prøve igen.

Ja, vi så det lidt, da vi havde indkøring i børnehaven. De to første dage hvor vi var med, kunne hun slet ikke slippe os og komme i gang med at lege.

Jeg prøver at snakke med instruktørerne om det. Det kan være hun vil derned om et par måneder og vi har jo betalt for en plads, så det må være ok. :lol:
0
Brugeravatar
ina

Indlægaf ina » 22. sep 2017, 11:23

Ekliptika skrev:Hvis hun er glad for gymnastikken, kunne man også undersøge, om man kan ændre lidt på rammerne i stedet?
Er der andre hold, hun kunne gå på? Evt et hvor forældrene stadig er med? Eller et, hvor I kan blive i hallen og kigge på? Eller et der ligger i weekenden, så det ikke skal være en hverdag efter børnehave (jeg kan ikke læse ud fra dit indlæg, om gymnastikken allerede ligger i weekenden)?
Kan I spørge instruktøren, om I kan få lov til at blive inde i hallen, fordi jeres datter har brug for det (evt i en periode og se om tingene så bliver bedre)?
Hos os smitter de ældre søskendes stemning også af på de yngre. Vi har også stået i situationer, hvor lillebror havde det fint med en aktivitet, men fordi storebror blev utryg over noget, så smittede det af på lillebror, og så ville lillebror pludselig heller ikke den aktivitet. Jeg tænker derfor, at hvis lillebror har det fint med at gå på gymnastikholdet uden mor/far, så vil det jo også gavne ham, hvis storesøster går på et andet hold.
Det kan være vældig praktisk at have søskende tæt på hinanden i alder til at gå til samme fritidsaktivitet, men nogen gange gør forskellen i børnenes sind bare, at der er behov for forskellige rammer, før de er trygge.

Det er aldersopdelte hold, så det hvor forældrene deltager hedder 1-2 år, mener jeg. Men jeg vil prøve at snakke med instruktørerne om at prøve det af med at sidde derinde to gange og så kan hun enten deltage eller sidde sammen med mig. Hvis det ikke ændrer noget, så må hun stoppe/holde en pause og lillebror må afsted alene.

Alderen er praktisk, ja, men som du skriver, skal det ikke have negativ effekt på hinanden at de følges ad.
0
Brugeravatar
ina

Indlægaf ina » 26. sep 2017, 18:37

Jeg har i dag mindet dem om gymnastik i morgen og hun siger straks at hun ikke vil afsted. Så da far kom hjem, snakkede jeg med ham om det, mens børnene legede i stuen. Han synes at vi skal med at prøve, mens jeg synes vi skal droppe det. Vi argumenterede lidt frem og tilbage og besluttede at han skulle snakke med hende om det igen.

Hun vil gerne til det gamle gymnastik (= det sammen med os) eller også vil hun blive hjemme/kigge på at lillebror gør det. Far prøvede virkelig med alt muligt, men det gik ikke. :genert: Så jeg sagde til hende, at hvis hun ikke vil afsted, så kan hun blive hjemme med mig og så kan hun ikke gå til gymnastik mere lige nu. Det var hun indforstået med.

Så jeg har skrevet og meldt hende fra. Og far og lillebror tager afsted i morgen. Lillebror begyndte ellers på at han heller ikke ville afsted, men jeg tror det er fordi det "smitter" og det går sikkert fint i morgen, når han glemmer at storesøster ikke er med. Ellers må vi jo se hvad der sker der. :genert:
3
Brugeravatar
Vinaia
Kort karma: 26
Likede indlæg: 643

Indlægaf Vinaia » 27. sep 2017, 18:27

Jeg havde gjort det samme. Faktisk HAR jeg gjort det samme, da min datter var 5 år. Hun havde virkeligt svært ved at gå fra "gymnastik med mor" til "gymnastik alene", og det gik bare ikke. Det skulle jo gerne være noget hun var glad for at gå til, og det var det ikke.

I år går hun ikke til noget, og jeg tænker at det bliver ved sådan indtil hun udtrykker ønske om gerne at ville gå til noget. Jeg vil foreslå hende noget med mellemrum, men det skal være hendes eget ønske.

Edit: Min datter er 6 år nu.
3
So, tell me, where should I go?
To the left, where nothing is right
... or to the right, where nothing is left?

Tilbage til "Børn"