At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf Evapeva » 3. sep 2017, 18:58

Hej med jer.

Lige så nem en fødsel jeg havde med lille E, lige så udmattende og smertefuldt et ammeforløb har jeg desværre haft med ham indtil nu. :(
Han er 16 dage. Noget med forkert sutteteknik, forsøg på at arbejde med denne gone wrong (trods at mor har set og efterabet samtlige videoer om gode teknikker på nettet, suk...), brystbetændelse, revner og sår på brystvorterne, smerter, smerter, smerter - og så endelig en dag som i dag, hvor baby har været utilfreds i flere timer, og pludselig afviser brystet og stikker i et hyl uden lige. Vi laver en flaske til ham - han sluger 50 ml. Baby var sulten, for pokker!

Nå, alt dette fortæller jeg vist egentlig bare for at retfærdiggøre, at jeg smider håndklædet i ringen. Ikke mindst over for mig selv. Jeg har to gode ammeforløb med mig fra barn 1 og 2, der var ingen problemer overhovedet - så jeg ved jo netop, hvor herligt det er, når amningen kører. Hvor hyggeligt det er at amme i sengen. Især i de tidlige morgentimer. Æv at det ikke kommer til at ske denne gang. Men jeg orker altså ikke mere. På smertefronten har det været cirka 16 dage i helvede. Har ammet hylende adskillige gange.

Jeg ved intet om at trappe ud af amningen, da det gik af sig selv ved de sidste to, fordi de begge afviste brystet omkring 6 måneders-alderen.

Hvordan gør man det bedst muligt? Med eller uden brystpumpe? I hvilke intervaller kan man trappe nedad/ud? Osv. osv.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf Lykke » 3. sep 2017, 19:02

Jeg måtte bruge pumpe da hun slet ikke forstod at sutte på mine bryster.
Så jeg mærkede på mine bryster hvornår jeg havde brug for at malke ud.
Ellers kan man få nogle piller. Jeg ved ikke hvornår man tager sådan nogle piller.

Efterhånden blev det mindre og mindre jeg pumpede ud. Det var egentligt nemt nok at føle sig frem i forhold til det.

Jeg havde et skrækkeligt ammeforløb. Det bedste var da jeg/vi gik over til ren flaske. Jeg skulle have gjort det meget før.
1
DannyZuko
Indlæg: 426
Tilmeldt: 31. okt 2015, 09:13
Kort karma: 30
Likede indlæg: 744

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf DannyZuko » 3. sep 2017, 19:04

Kan kun anbefale dig at kontakte Den Gode Barsel. Meget, meget søde og kompetente jordemødre/ammevejledere, som helt sikkert kan hjælpe dig videre.
1
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf JoyNips » 3. sep 2017, 19:09

Hos lægen kan du få noget medicin der simpelthen stopper produktionen.

Alternativt, så kunne du jo overveje at fortsætte med at pumpe ud og så give din modermælk på flaske i stedet for erstatning.

Har du fået tjekket for spændinger, tungebånd osv.?
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf Danseprinsesse » 3. sep 2017, 19:28

Jeg opgav efter at have pumpet ud et stykke tid, så jeg fortsatte egentlig bare med at pumpe med længere og længere intervaller - og undgik at pumpe om natten, da det vist er der, man stimulerer produktionen mest. Det gik ret nemt og hurtigt, maks. et par uger, så var der ikke mere mælk. Så jeg gjorde det uden piller.
Men når du har haft problemer med brystbetændelse, skal du nok passe lidt ekstra på.
2
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf primle » 3. sep 2017, 19:41

Jeg tror også du skal være opmærksom når du har haft brystbetændelse.

Jeg malkede ud med større og større interval begge gange og klarede det uden piller. Anden gang stoppede jeg faktisk fra dag til dag uden at det betød noget som helst. Det siger nok noget om hvor lidt mælk jeg havde :/

Håber det kommer til at gå så let som muligt.
1
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf Evapeva » 3. sep 2017, 19:41

JoyNips skrev:Hos lægen kan du få noget medicin der simpelthen stopper produktionen.

Alternativt, så kunne du jo overveje at fortsætte med at pumpe ud og så give din modermælk på flaske i stedet for erstatning.

Har du fået tjekket for spændinger, tungebånd osv.?


Tænker også på at pumpe ud som alternativ, i hvert fald noget tid, så overgangen hverken bliver hård for ham, mig eller brysterne.

Ja, har haft ham ved ØNH-læge, som ikke fandt noget usædvanligt på tungebåndet. Jeg syntes dog hun kiggede i to sekunder, slut prut. Jeg har lyst til at tage ham til endnu en læge for at være sikker - og jeg overvejer også kraftigt en kiropraktor. Før jeg har gjort de ting føler jeg heller ikke selv, jeg har forsøgt nok.

Pillerne til ammestop indeholder vist nogle hormoner som kan forårsage (barsels)depression. Jeg tør ikke, nu hvor det er ret trist i forvejen. :gruble:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf Evapeva » 3. sep 2017, 19:43

Danseprinsesse skrev:Jeg opgav efter at have pumpet ud et stykke tid, så jeg fortsatte egentlig bare med at pumpe med længere og længere intervaller - og undgik at pumpe om natten, da det vist er der, man stimulerer produktionen mest. Det gik ret nemt og hurtigt, maks. et par uger, så var der ikke mere mælk. Så jeg gjorde det uden piller.
Men når du har haft problemer med brystbetændelse, skal du nok passe lidt ekstra på.


Sådan en overgang vil jo være perfekt. Godt du lige nævner det med nætterne, det må jeg huske.

Gjorde det ondt undervejs? Altså med brystspændinger?
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf Evapeva » 3. sep 2017, 19:46

DannyZuko skrev:Kan kun anbefale dig at kontakte Den Gode Barsel. Meget, meget søde og kompetente jordemødre/ammevejledere, som helt sikkert kan hjælpe dig videre.


Tja. Hvis ikke der var <200km mellem dem og mig, og hvis jeg havde søgt råd til at fortsætte med amningen for enhver tænkelig pris, så kunne det da godt være.

Eller misforstår jeg - kan de hjælpe kvinder med at trappe ud af amningen?
Senest rettet af Evapeva 3. sep 2017, 19:52, rettet i alt 2 gange.
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf primle » 3. sep 2017, 19:50

Jeg fik det råd at massere mælkeknuderne (hvis der var nogen) mens jeg malkede ud.
1
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf Evapeva » 3. sep 2017, 19:50

primle skrev:Jeg tror også du skal være opmærksom når du har haft brystbetændelse.

Jeg malkede ud med større og større interval begge gange og klarede det uden piller. Anden gang stoppede jeg faktisk fra dag til dag uden at det betød noget som helst. Det siger nok noget om hvor lidt mælk jeg havde :/

Håber det kommer til at gå så let som muligt.


Tak Primle. Min mælkebeholdning er helt sikkert også lav pga. brystbetændelsen og smerterne/stressen.

Sidder lige og tænker på ammetråden herinde, som vi begge deltog i for nogle måneder siden. Dengang var jeg stensikker på at skulle amme igen. Blev godt nok klogere....! Vi snakkede børneeksem, kan du huske det? Mit eget er blusset vanvittigt op siden jeg fødte. Ren og skær stress og hormoner. Pyhh.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf Evapeva » 3. sep 2017, 19:54

Lykke skrev:Jeg måtte bruge pumpe da hun slet ikke forstod at sutte på mine bryster.
Så jeg mærkede på mine bryster hvornår jeg havde brug for at malke ud.
Ellers kan man få nogle piller. Jeg ved ikke hvornår man tager sådan nogle piller.

Efterhånden blev det mindre og mindre jeg pumpede ud. Det var egentligt nemt nok at føle sig frem i forhold til det.

Jeg havde et skrækkeligt ammeforløb. Det bedste var da jeg/vi gik over til ren flaske. Jeg skulle have gjort det meget før.


Det lyder smart at mærke sig frem, tømte du så brystet helt? Eller stoppede du når det var blødt?

Hvor træls at du har været igennem sådan et forløb. Hvor lang tid varede det?
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf primle » 3. sep 2017, 19:57

Evapeva skrev:
primle skrev:Jeg tror også du skal være opmærksom når du har haft brystbetændelse.

Jeg malkede ud med større og større interval begge gange og klarede det uden piller. Anden gang stoppede jeg faktisk fra dag til dag uden at det betød noget som helst. Det siger nok noget om hvor lidt mælk jeg havde :/

Håber det kommer til at gå så let som muligt.


Tak Primle. Min mælkebeholdning er helt sikkert også lav pga. brystbetændelsen og smerterne/stressen.

Sidder lige og tænker på ammetråden herinde, som vi begge deltog i for nogle måneder siden. Dengang var jeg stensikker på at skulle amme igen. Blev godt nok klogere....! Vi snakkede børneeksem, kan du huske det? Mit eget er blusset vanvittigt op siden jeg fødte. Ren og skær stress og hormoner. Pyhh.


Pyha! Øv med eksemen. Det ER også bare hårdt der hvor du står lige nu.

Du skal gøre det der føles rigtigt for dig. Men for mig var det SÅ svært at give flaske og malke ud samtidig. Jeg blev så ked af det hver gang jeg mærkede nedløbsrefleksen. Jeg får tårer i øjnene af at skrive det nu. Det var nærmest værre end at sige stop. Med min datter fortsatte jeg længe, fordi jeg ikke kunne slippe tanken om hvis nu. Og det var bare for meget. Med min søn fik jeg stoppet det noget hurtigere.
1
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf JoyNips » 3. sep 2017, 20:03

Evapeva skrev:
JoyNips skrev:Hos lægen kan du få noget medicin der simpelthen stopper produktionen.

Alternativt, så kunne du jo overveje at fortsætte med at pumpe ud og så give din modermælk på flaske i stedet for erstatning.

Har du fået tjekket for spændinger, tungebånd osv.?


Tænker også på at pumpe ud som alternativ, i hvert fald noget tid, så overgangen hverken bliver hård for ham, mig eller brysterne.

Ja, har haft ham ved ØNH-læge, som ikke fandt noget usædvanligt på tungebåndet. Jeg syntes dog hun kiggede i to sekunder, slut prut. Jeg har lyst til at tage ham til endnu en læge for at være sikker - og jeg overvejer også kraftigt en kiropraktor. Før jeg har gjort de ting føler jeg heller ikke selv, jeg har forsøgt nok.

Pillerne til ammestop indeholder vist nogle hormoner som kan forårsage (barsels)depression. Jeg tør ikke, nu hvor det er ret trist i forvejen. :gruble:


Min kærestes yngste lillebror er født med læbe/gumme/ganespalte og kunne ikke danne vakuum og min svigermor klarede den med ren udpumpning og ingen erstatning. Så det kan godt lade sig gøre at fuld-"amme" på flaske (men jeg tror, det er pissehårdt!). Man skal vist i hvert fald have fat i en elektrisk pumpe...

Der er vist ret få i DK der er rigtig gode til det med tungebånd. Jeg har læst om en i Odense (Ørelægerne Fisketorvet i Odense), og det er vist ikke så langt fra dig (husker jeg ret at du bor på Vejle-egnen?).

Min kiropraktor sagde i øvrigt til mig, at han anbefalede lige at få tjekket baby uanset om man syntes der var grund til det eller ej. de er jo trods alt blevet presset ud gennem noget på størrelse med et syltetøjsglas efter at have ligget krøllet sammen i maven. Det får man selvfølgelig nogle spændinger af.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf Danseprinsesse » 3. sep 2017, 20:20

Evapeva skrev:
Danseprinsesse skrev:Jeg opgav efter at have pumpet ud et stykke tid, så jeg fortsatte egentlig bare med at pumpe med længere og længere intervaller - og undgik at pumpe om natten, da det vist er der, man stimulerer produktionen mest. Det gik ret nemt og hurtigt, maks. et par uger, så var der ikke mere mælk. Så jeg gjorde det uden piller.
Men når du har haft problemer med brystbetændelse, skal du nok passe lidt ekstra på.


Sådan en overgang vil jo være perfekt. Godt du lige nævner det med nætterne, det må jeg huske.

Gjorde det ondt undervejs? Altså med brystspændinger?


Jeg havde kun brystspændinger (og så fyldte bryster, at det løb ud af dem), mens jeg stadig kæmpede med amning/udpumpning til flaske, fordi jeg da nogle gange måtte nedprioritere pumpning for at give ham mad. :/

Da jeg besluttede at stoppe helt og begyndte at pumpe med henblik på det, så pumpede jeg kun lige det nødvendige ud hver gang, da formålet jo ikke længere var at stimulere.

Håber det går ligeså nemt for dig, og er ked af, at du er der - det glemte jeg helt at skrive før. :ae:
Selvom jeg var rigtig ked af at måtte opgive - og stadig ærgrer mig over det - så blev mit humør og dagene generelt meget lysere, da han kom helt over på flaske, indtil da var det et helvede, hvor jeg græd hele tiden. Så du har al min medfølelse. :kys:
1

Tilbage til "Børn"