milisa skrev:godtnavn skrev:milisa skrev:Og så er det med "prisen" på et barn altså også, hvad man gør det til. Jeg havde svoret, at vi max måtte bruge i alt 5000 kr på tøj, udstyr, barnevogn, børneværelse, alt baby- og graviditetsrelateret, og det holdt jeg. Alt blev købt brugt, jule/fødsels/barselsgaver blev brugt fornuftigt, tilbud om lån af diverse fra venner, kollegaer, familie, bekendte osv blev benyttet i stor grad. Det var først, da hun blev 1.5 år, at børnepengene ikke slog til længere, og det var fordi, at så sjovt var det heller ikke at have principper for princippernes skyld!! Hun begyndte i øvrigt i dagpleje som 8 mdr og den pris er naturligvis indregnet i det samlede budget.
I dag står der omkring 4500 kr på hendes konto, som kommer fra fødselsdagsgaver, navngivning og jul. De penge bruger vi af til ting til hende i dagligdagen. Det vil mange sikkert være imod, men vi har den holdning, at de første mange, mange, mange år, er det os, der administrerer "hendes" penge - og som anførselstegnene antyder, anser vi det ikke som hendes i betydningen af, at hun har råderet over dem - endnu.
Havde du slet ikke brugt penge de første 8 måneder eller hvordan kunne børnepengene dække alt? Tænker dagpleje jo er dyrere end hvad man får i børnepenge. Men du har ret i at man i store træk selv vælger hvor dyrt det skal væreVores datter ender op i omkring 100.000 kr det første år, men langt størstedelen er så mistet indtægt grundet barsel
Ah, god pointe at få med: Mit regnskab har ikke medtaget tabt indtægt ifa løn og pension. Gør man det, ser det naturligvis noget anderledes ud!!
Men nej, de første 8 måneder havde vi kun faste udgifter til bleer, d-dråber og lidt shampoo og sådan. Så har hun en kronisk sygdom, men medicinen til den er rørende billig - 50 øre pr pille eller sådan noget. Så var der selvfølgelig lidt til MME og mad og en skvis til tøj, men sidstnævnte lånte vi eller købte brugt på Reshopper eller mødrehjælpen - de første 2 år har jeg kunnet holde en ny garderobe (altså en ny omgang tøjstørrelse) for mellem 150-250 kr. Derudover kom legetøj, men det blev også købt brugt eller ønsket til jul og fødselsdag. Jeg kunne stadig holde mig til de max 250 kr pr tøjstørrelse, men det var/er som nævnt blot en principsag og sådanne har det med at glide ud med tiden hos mig....
Men det korte af det lange: Nej, vi brugte så få penge de første 8 måneder, at der var lidt at tærre af, da dagplejeregningerne begyndte at komme.
Godt gået! Så brugte du kun 5000 kr det første halvandet år på andet end dagpleje? Eller måske er dagplejepriserne anderledes andre steder i landet

og hov, vi har ikke regnet pension med, vi får over 80.000 kr minde udbetalt det første år grundet barslen, så det er ikke en gang før skat eller med pension...