Før man beslutter sig for at få børn

solstråle
Indlæg: 25
Tilmeldt: 19. aug 2017, 10:00
Kort karma: 0
Likede indlæg: 4

Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf solstråle » 19. aug 2017, 14:56

Til jer med børn (eller måske baby på vej) - hvordan så jeres økonomi ud, da I begyndte på babymaking-processen?

I må også gerne fortælle lidt om alder, job-/udannelsessituation, om I boede i hus/lejlighed (eje eller leje + størrelse) samt om I havde en familiebil eller måske bare en lille bil?

Sagen er den, at jeg er ufatteligt skruk og tænker derfor nok meget følelsesladet. Min kæreste derimod vil også gerne have børn og føler sig mentalt klar, men tænker nok mere praktisk end jeg, og mener at vi bør vente, til vi har ALT det praktiske 100% på plads.

Jeg har virkelig brug for nogle input til enten at indse, at vores liv nok ikke er stabilt nok (praktisk set) til at sætte et barn i verden lige nu og her - eller omvendt, input som kan få min kæreste overbevist om, at vi er klar til en baby både mentalt men også praktisk :)

Håber I vil hjælpe! :kram:


PS. Jeg satte først tråden op inde på "forhold og sex", men tænkte at den måske hørte bedre til herinde :gruble:
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Bøtte » 19. aug 2017, 16:36

Jeg var netop tilkendt fleksjob (dog uden at have et job), da jeg blev gravid med den første, så jeg var på en slags dagpenge. Min mand havde fast arbejde. Vi boede til leje i et rækkehus på 82 kvm. Vi havde en familiebil, dog bare en gammel en, som min mand selv kunne fikse, når der blev noget (han er mekaniker).

Ved nr 2 var i flyttet i hus, da jeg blev gravid. Fordi der var 'leveringstid' på hende, nåede jeg at være arbejdsløs (og senere sygemeldt med graviditetsgener) i over et år inden jeg fødte. Var det gået som vi havde håbet, havde jeg i stedet kunne gå oå barsel 3 måneder efter min tidsbegrænsede ansættelse udløb. Min mand var stadig ansat samme sted.

Vi har valgt at få børn selv om alt det praktiske ikke var på plads udfra devisen at ting har det med at løse sig. Er glad for vi ikke ventede til jeg fx havde fast job.
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf godtnavn » 20. aug 2017, 08:46

Da jeg blev gravid var jeg under uddannelse og kæresten i fast arbejde (en kombi der er genial hvis mandne ønsker meget barsel, så det kan anbefales). Vi boede til leje på 3. sal midt i København (lige under 80 kvm), havde ingen bil eller kørekort for den sags skyld. Lige før fødsel flyttede vi dog i stueetagen (og 5 ekstra kvm inde + mini have), stadig til leje, men manglende elevator og ingen sted at stille barnevognen gjorde at 3. sal var lidt problematisk, dog ikke mere umulig end vi planlagde at få et barn der ;) Flytning en uge før fødsel kan jeg tilgengæld ikke anbefale :lol:

Luna er 6 måneder, og vi har stadig ingen planer om bil, dog får vi en el-ladcykel snart som er vores by-bil :D
1
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Luffegås » 20. aug 2017, 08:54

Vi havde været sammen næsten 1½ år, i al den tid havd ejeg været på dagpenge, han var ved at blive færdiguddannet men hans udsigter var gode.
Jeg må ærligt indrømme, og had mig bare for det, men kæft hvor jeg hadede logikken I at jeg var så god til at ville vente til alt det økonomiske, kun for at se hvis jeg kom på kontanthjælp hvor mange penge jeg ville miste (under 30 år), og hvordan det helt ærligt ville være katestrofalt. Så vi besluttede os for at livet måtte gå sin gang, fordi hey, måske min chance for at få job kun kunne blive forbedret af at have børn! Jeg var jo 28 år, og uden børn og uden erfaring, så var helt sikker farlig at ansætte.
Så skete der det jeg blev headhuntet til et arbejde, og ugen før jeg skulle starte testede jeg positiv. Kæresten fik også et job i det samme :), så nu går det sin gang alligevel, vi har begge fortalt det, og det skal nok gå. Jeg er glad for vi tog springet uanset hvad, for min kæreste er 37, og skal man nå at have 3 børn f.eks. synes jeg helt ærligt man gerne må tænke alder ind i det.
Vi ville aldrig blive 100% klar, og selvom jeg lige har været til nakkefold er jeg da stadig skræmt ved tanken om jeg bliver nogens mor. Jojo, at være skruk var sjovt, alt kunne lade sig gøre, men jeg er glad for det tager 9 mdr :D
1
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Allmost_Famous » 20. aug 2017, 11:17

Da jeg blev gravid var jeg 19 år, boede uofficielt sammen med min daværende kæreste, havde kun afsluttet 9. klasse, og var i gang med en erhvervsuddannelse, som jeg droppede.
Vi gik fra hinanden kort før fødslen, og jeg har altid været alene om mit barn.
Efter barsel tog jeg en handelsskoleuddannelse, HF, en detour omkring uni et par semestre, og er nu færdig med en mellemlang videregående uddannelse uden en krone i studiegæld.
Jeg har altid boet til leje, og købte først bil da sønnike blev 10 år, fordi jeg fik job i en anden kommune, og ikke længere gad være afhængig af cykel eller det offentlige.

Så man kan vist godt sige, at der ikke ligefrem var styr på det hele, i hvert fald på papiret. Men for pokker, hvor er jeg lykkelig for mit liv!
Man behøver ikke have sat prik over alle i'erne og krydset t'erne før man får børn. Bevares, man må godt have lidt mere styr på sagerne end jeg havde, men hvis man mentalt er klar til børn (og alt det, det indebærer) og begge parter har lyst til at blive forældre, så er det virkelig ikke vigtigt om man har en bil eller bugnende pensionsopsparing når man beslutter sig for at få et barn.
10
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Knirkemis » 20. aug 2017, 12:48

Enig med Allmos_Famous.
Jeg var i en projektansættelse, da jeg blev gravid, og min kontrakt udløb da jeg var 4 måneder henne. Jeg havde sparet en pæn sjat penge op undervejs, da vi havde prøvet at få mig gravid et stykke tid, så jeg vidste at det ville være godt med en reserve.
Derefter kom jeg på dagpenge, men blev sygemeldt, da jeg var 6 måneder henne pga voldsom bækkenløsning. Da min barsel sluttede røg jeg tilbage på dagpenge, og er nu jobsøgende. Min datter er knap 15 måneder gammel i dag.

Faderen til mit barn og mig er ikke sammen mere. Det sluttede da vores datter var 3 måneder gammel, og jeg bor nu alene med hende på 4. sal i min andel. Jeg har ikke bil, men har bestemt heller ikke behov for det, da vi bor i cykelafstand fra alt i København. 4. sal er ikke optimalt, men vi har god plads og bor billigt, så vi bliver boende.

Det er lidt trangt økonomisk, men det går uden vi lider nød. Jeg vil gerne have et barn mere, MEN, selvom vi nok kunne klare det meste ved at improvisere, arve, købe genbrug osv. så er jeg fast besluttet på, at jeg skal have et fast arbejde, inden nr. 2. Og så lige den rette mand også, naturligvis.

Jeg tror, at man kan vente i en evighed, hvis man har en lang tjekliste af ting, der skal være krydset af inden projekt baby. Men det meste kan man altså komme omkring, hvis man ikke er alt for anal med detaljer og fx dyrt designer babytøj og den helt rigtige, svinedyre Emmaljunga.
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Wizzze » 20. aug 2017, 13:04

Allmost_Famous skrev:Da jeg blev gravid var jeg 19 år, boede uofficielt sammen med min daværende kæreste, havde kun afsluttet 9. klasse, og var i gang med en erhvervsuddannelse, som jeg droppede.
Vi gik fra hinanden kort før fødslen, og jeg har altid været alene om mit barn.
Efter barsel tog jeg en handelsskoleuddannelse, HF, en detour omkring uni et par semestre, og er nu færdig med en mellemlang videregående uddannelse uden en krone i studiegæld.
Jeg har altid boet til leje, og købte først bil da sønnike blev 10 år, fordi jeg fik job i en anden kommune, og ikke længere gad være afhængig af cykel eller det offentlige.

Så man kan vist godt sige, at der ikke ligefrem var styr på det hele, i hvert fald på papiret. Men for pokker, hvor er jeg lykkelig for mit liv!
Man behøver ikke have sat prik over alle i'erne og krydset t'erne før man får børn. Bevares, man må godt have lidt mere styr på sagerne end jeg havde, men hvis man mentalt er klar til børn (og alt det, det indebærer) og begge parter har lyst til at blive forældre, så er det virkelig ikke vigtigt om man har en bil eller bugnende pensionsopsparing når man beslutter sig for at få et barn.


Vi er nok noget nær den direkte modsætning til dette. Jeg var 35 før jeg fik kæreste på, og skulle så lige blive "mentalt klar", så var nok noget nær dobbelt så gammel som AF da vi gik i gang. Men så var alting også "perfekt", afsluttede uddannelser, 2 gode jobs, stor lejlighed, stor bil, masser af ressourcer, vi "planlagde" endda hvornår det var optimalt at stoppe med p-piller, så det endte med sommerbaby :rulle:
Vi havde så bare lige glemt, at man kan være noget så perfekte på papiret, men her er det naturen der bestemmer, og naturen kan være barsk!!
TS: Hvis I er mentalt klar, så er det, det vigtige! Alt det andet er måske nice, men det er ikke vigtigt, det kan altid komme med tiden.
14
Do as I say! :whip:
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf ajnaM » 20. aug 2017, 20:00

Jeg var 26 og studerende, min kæreste var også 26 og var blevet færdig et par år før og havde fast arbejde, da vi fik den første. Jeg fik løn fra mit studiejob og barsels-SU, og jeg havde dermed det samme udbetalt, som jeg plejede. Man har mulighed for dobbeltklip, men jeg endte med at bruge dem hen mod slutningen af mit studie i stedet, fordi jeg manglede klip, så jeg fik bare det samme som normalt. Det var helt fint.

Andet barn fik vi, lige da jeg blev færdig. Var gravid, mens jeg skrev speciale. Det var sgu lidt noia en gang imellem, fordi jeg blev sindssygt meget i tvivl, om jeg nogensinde kunne få et job. Det føltes pludselig meget langt væk, alt det faglige, da først barnet ramte vuggestuealderen. Og jeg havde også nogle måneders ledighed, men så fik jeg drømmejobbet, så de bekymringer kunne jeg godt have sparet mig.

Vi boede og bor stadig i en 3-værelses lejlighed midt i Kbh. Med elevator og tagterrasse. Og så fik vi en bil, da jeg fik job - men jeg har ellers slet ikke haft kørekort, og det har på ingen måde været noget, vi har overvejet. Man klarer sig så fint uden bil i København med ét barn (... med 2 børn, not so much, men hver ting til sin tid. :D )
Børnene kommer til at dele værelse, men det er så fint. Den store glæder sig, til lillebror kommer ind og sover hos ham. :lun:



Generelt skal man få børn af lyst. Har man lyst til at få børn, og er man sådan nogenlunde voksen og fornuftig, så synes jeg virkelig, man skal gå efter det. Man kan hurtigt blive gammel og forvænt - hellere kaste sig ud i det, mens man stadig er ung og naiv. ;)
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf ajnaM » 20. aug 2017, 20:03

Wizzze skrev:Vi er nok noget nær den direkte modsætning til dette. Jeg var 35 før jeg fik kæreste på, og skulle så lige blive "mentalt klar", så var nok noget nær dobbelt så gammel som AF da vi gik i gang. Men så var alting også "perfekt", afsluttede uddannelser, 2 gode jobs, stor lejlighed, stor bil, masser af ressourcer, vi "planlagde" endda hvornår det var optimalt at stoppe med p-piller, så det endte med sommerbaby :rulle:
Vi havde så bare lige glemt, at man kan være noget så perfekte på papiret, men her er det naturen der bestemmer, og naturen kan være barsk!!
TS: Hvis I er mentalt klar, så er det, det vigtige! Alt det andet er måske nice, men det er ikke vigtigt, det kan altid komme med tiden.



Jeg kender virkelig mange mænd, der ikke er 'mentalt klar' her i starten af 30'erne.

Min kæreste var heller ikke, men han nåede til den erkendelse, at han nok aldrig ville blive det. Altså, jeg var skruk, det var han ikke, og han var ret sikker på, han ikke ville blive det, om vi så ventede 20 år. Til gengæld ville han gerne have børn. Og så kunne vi sgu lige så godt komme i gang. Han blev så til gengæld rigtig skruk, da han først var blevet far.


(Og så håber jeg, der snart sker noget hos jer! :kys: Verden er bare ikke et retfærdigt sted.)
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Shmartiesh » 20. aug 2017, 20:46

Jeg er 27, min mand 32. Vi har begge faste jobs og har haft det i nogle år. Vi købte hus for to år siden, efter at have været kærester i et år.
Han er god til at spare på sine penge, det er jeg ikke. :genert:
Han havde en bil i forvejen og vi købte så ny og større i vinters da vi vidste vi ville snart have børn. Og nu er jeg højgravid.
Det er jo gratis at lave babyen og alle ting til babyen kan man købe brugt og billigt hvis man gerne vil spare og ikke er sippet med at bruge ting andre har brugt.

Det er svært at planlægge børn helt 100 %. Også fordi man ikke aner hvornår man bliver gravid. Jeg synes tidspunktet var rigtigt både pga alder men også fordi det var lidt som om det var vores næste skridt.
2
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf milisa » 27. aug 2017, 21:53

Og så er det med "prisen" på et barn altså også, hvad man gør det til. Jeg havde svoret, at vi max måtte bruge i alt 5000 kr på tøj, udstyr, barnevogn, børneværelse, alt baby- og graviditetsrelateret, og det holdt jeg. Alt blev købt brugt, jule/fødsels/barselsgaver blev brugt fornuftigt, tilbud om lån af diverse fra venner, kollegaer, familie, bekendte osv blev benyttet i stor grad. Det var først, da hun blev 1.5 år, at børnepengene ikke slog til længere, og det var fordi, at så sjovt var det heller ikke at have principper for princippernes skyld!! Hun begyndte i øvrigt i dagpleje som 8 mdr og den pris er naturligvis indregnet i det samlede budget.

I dag står der omkring 4500 kr på hendes konto, som kommer fra fødselsdagsgaver, navngivning og jul. De penge bruger vi af til ting til hende i dagligdagen. Det vil mange sikkert være imod, men vi har den holdning, at de første mange, mange, mange år, er det os, der administrerer "hendes" penge - og som anførselstegnene antyder, anser vi det ikke som hendes i betydningen af, at hun har råderet over dem - endnu.
2
Tally-ho
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf godtnavn » 28. aug 2017, 09:11

milisa skrev:Og så er det med "prisen" på et barn altså også, hvad man gør det til. Jeg havde svoret, at vi max måtte bruge i alt 5000 kr på tøj, udstyr, barnevogn, børneværelse, alt baby- og graviditetsrelateret, og det holdt jeg. Alt blev købt brugt, jule/fødsels/barselsgaver blev brugt fornuftigt, tilbud om lån af diverse fra venner, kollegaer, familie, bekendte osv blev benyttet i stor grad. Det var først, da hun blev 1.5 år, at børnepengene ikke slog til længere, og det var fordi, at så sjovt var det heller ikke at have principper for princippernes skyld!! Hun begyndte i øvrigt i dagpleje som 8 mdr og den pris er naturligvis indregnet i det samlede budget.

I dag står der omkring 4500 kr på hendes konto, som kommer fra fødselsdagsgaver, navngivning og jul. De penge bruger vi af til ting til hende i dagligdagen. Det vil mange sikkert være imod, men vi har den holdning, at de første mange, mange, mange år, er det os, der administrerer "hendes" penge - og som anførselstegnene antyder, anser vi det ikke som hendes i betydningen af, at hun har råderet over dem - endnu.


Havde du slet ikke brugt penge de første 8 måneder eller hvordan kunne børnepengene dække alt? Tænker dagpleje jo er dyrere end hvad man får i børnepenge. Men du har ret i at man i store træk selv vælger hvor dyrt det skal være :) Vores datter ender op i omkring 100.000 kr det første år, men langt størstedelen er så mistet indtægt grundet barsel :)
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Santa » 28. aug 2017, 09:28

Jeg er meget enig med Wizze - når hovedet er klar (og man har passende tag overhovedet og andet livsnødvendigt) så gør det.
Vi ventede - på at jeg fik gjort min uddannelse færdig, at jeg fik job, at manden blev rask efter langvarig sygdom......og så sagde naturen nej.
Så vi får ikke børn. Og det er en stor sorg.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf milisa » 28. aug 2017, 12:13

godtnavn skrev:
milisa skrev:Og så er det med "prisen" på et barn altså også, hvad man gør det til. Jeg havde svoret, at vi max måtte bruge i alt 5000 kr på tøj, udstyr, barnevogn, børneværelse, alt baby- og graviditetsrelateret, og det holdt jeg. Alt blev købt brugt, jule/fødsels/barselsgaver blev brugt fornuftigt, tilbud om lån af diverse fra venner, kollegaer, familie, bekendte osv blev benyttet i stor grad. Det var først, da hun blev 1.5 år, at børnepengene ikke slog til længere, og det var fordi, at så sjovt var det heller ikke at have principper for princippernes skyld!! Hun begyndte i øvrigt i dagpleje som 8 mdr og den pris er naturligvis indregnet i det samlede budget.

I dag står der omkring 4500 kr på hendes konto, som kommer fra fødselsdagsgaver, navngivning og jul. De penge bruger vi af til ting til hende i dagligdagen. Det vil mange sikkert være imod, men vi har den holdning, at de første mange, mange, mange år, er det os, der administrerer "hendes" penge - og som anførselstegnene antyder, anser vi det ikke som hendes i betydningen af, at hun har råderet over dem - endnu.


Havde du slet ikke brugt penge de første 8 måneder eller hvordan kunne børnepengene dække alt? Tænker dagpleje jo er dyrere end hvad man får i børnepenge. Men du har ret i at man i store træk selv vælger hvor dyrt det skal være :) Vores datter ender op i omkring 100.000 kr det første år, men langt størstedelen er så mistet indtægt grundet barsel :)


Ah, god pointe at få med: Mit regnskab har ikke medtaget tabt indtægt ifa løn og pension. Gør man det, ser det naturligvis noget anderledes ud!!

Men nej, de første 8 måneder havde vi kun faste udgifter til bleer, d-dråber og lidt shampoo og sådan. Så har hun en kronisk sygdom, men medicinen til den er rørende billig - 50 øre pr pille eller sådan noget. Så var der selvfølgelig lidt til MME og mad og en skvis til tøj, men sidstnævnte lånte vi eller købte brugt på Reshopper eller mødrehjælpen - de første 2 år har jeg kunnet holde en ny garderobe (altså en ny omgang tøjstørrelse) for mellem 150-250 kr. Derudover kom legetøj, men det blev også købt brugt eller ønsket til jul og fødselsdag. Jeg kunne stadig holde mig til de max 250 kr pr tøjstørrelse, men det var/er som nævnt blot en principsag og sådanne har det med at glide ud med tiden hos mig....

Men det korte af det lange: Nej, vi brugte så få penge de første 8 måneder, at der var lidt at tærre af, da dagplejeregningerne begyndte at komme.
0
Tally-ho
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf godtnavn » 28. aug 2017, 12:52

milisa skrev:
godtnavn skrev:
milisa skrev:Og så er det med "prisen" på et barn altså også, hvad man gør det til. Jeg havde svoret, at vi max måtte bruge i alt 5000 kr på tøj, udstyr, barnevogn, børneværelse, alt baby- og graviditetsrelateret, og det holdt jeg. Alt blev købt brugt, jule/fødsels/barselsgaver blev brugt fornuftigt, tilbud om lån af diverse fra venner, kollegaer, familie, bekendte osv blev benyttet i stor grad. Det var først, da hun blev 1.5 år, at børnepengene ikke slog til længere, og det var fordi, at så sjovt var det heller ikke at have principper for princippernes skyld!! Hun begyndte i øvrigt i dagpleje som 8 mdr og den pris er naturligvis indregnet i det samlede budget.

I dag står der omkring 4500 kr på hendes konto, som kommer fra fødselsdagsgaver, navngivning og jul. De penge bruger vi af til ting til hende i dagligdagen. Det vil mange sikkert være imod, men vi har den holdning, at de første mange, mange, mange år, er det os, der administrerer "hendes" penge - og som anførselstegnene antyder, anser vi det ikke som hendes i betydningen af, at hun har råderet over dem - endnu.


Havde du slet ikke brugt penge de første 8 måneder eller hvordan kunne børnepengene dække alt? Tænker dagpleje jo er dyrere end hvad man får i børnepenge. Men du har ret i at man i store træk selv vælger hvor dyrt det skal være :) Vores datter ender op i omkring 100.000 kr det første år, men langt størstedelen er så mistet indtægt grundet barsel :)


Ah, god pointe at få med: Mit regnskab har ikke medtaget tabt indtægt ifa løn og pension. Gør man det, ser det naturligvis noget anderledes ud!!

Men nej, de første 8 måneder havde vi kun faste udgifter til bleer, d-dråber og lidt shampoo og sådan. Så har hun en kronisk sygdom, men medicinen til den er rørende billig - 50 øre pr pille eller sådan noget. Så var der selvfølgelig lidt til MME og mad og en skvis til tøj, men sidstnævnte lånte vi eller købte brugt på Reshopper eller mødrehjælpen - de første 2 år har jeg kunnet holde en ny garderobe (altså en ny omgang tøjstørrelse) for mellem 150-250 kr. Derudover kom legetøj, men det blev også købt brugt eller ønsket til jul og fødselsdag. Jeg kunne stadig holde mig til de max 250 kr pr tøjstørrelse, men det var/er som nævnt blot en principsag og sådanne har det med at glide ud med tiden hos mig....

Men det korte af det lange: Nej, vi brugte så få penge de første 8 måneder, at der var lidt at tærre af, da dagplejeregningerne begyndte at komme.


Godt gået! Så brugte du kun 5000 kr det første halvandet år på andet end dagpleje? Eller måske er dagplejepriserne anderledes andre steder i landet :) Det havde jeg ikke kunne klarer, men nu brugte vi f.eks. også 600 kr bare på bleer i majmåned (og vi køber de billige) :lol: Og vi har ingen venner/familie vi kan låne/arve tøj og andet fra, så selvom mange ting er købt brugt ville det ikke løbe rundt så billigt :) Eller måske ville det, vi har ikke forsøgt erkender jeg gerne, dog går hun heller ikke i mærketøj :)

og hov, vi har ikke regnet pension med, vi får over 80.000 kr minde udbetalt det første år grundet barslen, så det er ikke en gang før skat eller med pension...
0

Tilbage til "Børn"