Vaccination

Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 156
Likede indlæg: 2391

Re: Vaccination

Indlægaf hotlips » 14. aug 2017, 23:10

Vi nøjes med det almindelige vaccinations program, men får jeg flere børn der skal opereres for slemme ting så får de skoldkoppevaccine inden, min dreng fik dem 3 dage efter han blev syet i ganen og han havde det i forvejen rædsomt.

Så det der ellers er ret harmløst blev en plage, også selvom han kun fik 7, og så fik han det igen i en meget værre udgave senere.

Men ellers ville jeg ikke gøre det, selv i væg-til-væg udgave og med sår i munden synes jeg ikke det er slemt.
0
Lulu
Kort karma: 71
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 861

Indlægaf Lulu » 15. aug 2017, 05:17

Indtil videre har mine drenge fulgt vaccinationsprogrammet.
+ hepatitis vaccine, men det er fordi den har været med i de almindelige vacciner ved dem. Ved den lille havde jeg dog bestilt med hepatitis også, for så var vi ligesom alle vaccineret mod det. Den var dog pr automatik i, så ingen ekstra betaling eller noget alligevel.

På trods af flere omgange med skoldkopper i børnehaven mens den store har gået der, så er han gået fri, så har han ikke fået dem inden de rykker i førskole (i marts hos os, dog er han kun 3 så lige om nogle år først) så bliver han vaccineret der. Det samme med den lille.

Jeg har også planer om at lade mine drenge hpv vaccineres ved 12 års alderen. Til den tid er det måske en del af vaccinationsprogrammet, men hvis ikke så køber vi den til dem.
1
Marott
Kort karma: 120
Likede indlæg: 749

Indlægaf Marott » 15. aug 2017, 06:16

Vi følger vaccinationsprogrammerne. Den ældste har også fået hepatitis pga vores jobs og den lille er vaccineret mod den hepatitis, der er i børneprogrammet pt.

Den lille skal have resten hepatitisvaccinerne næste år er planen.
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 450
Likede indlæg: 5611

Indlægaf Zombie » 15. aug 2017, 06:34

Min søster har i sit arbejde deltaget i amputation af en 2 årigs fod, fordi der gik betændelse i en skoldkop under den.
Jeg synes ikke, den er harmløs, men jeg fik det også som voksen, så minderne om, hvor ulidelig den er, står i frisk erindring.
0
Lilleluftballon
Kort karma: 27
Likede indlæg: 567

Indlægaf Lilleluftballon » 15. aug 2017, 07:06

Sangius skrev:Jeg ville ikke give skoldkoppevsccinen. Sygdommen er harmløs, om end den kan være en hård omgang for nogen.
Men hvorfor udsætte sine børn for risikoen ved eventuelle bivirkninger; for en sygdom som er ufarlig? :)

Fra Sundhed:

"Der er vaccine mod skoldkopper, men den indgår ikke i vaccinationsprogrammet i Danmark. Det skyldes, at der er flere uafklarede problemer med denne vaccine. Bl.a. uafklarede problemer vedrørende længde og grad af immunitet og derved mulige senkomplikationer, som der er større risiko for, når man får skoldkopper som voksen. Vaccinen er blevet givet i USA siden 1995 og nu også i flere europæiske lande som 2 doser ved henholdsvis 12-15 mdr. og 4-6 år. Vaccinen gives herhjemme til særlige risikogrupper, f.eks. børn efter 9 måneders alderen med anden alvorlig sygdom som leukæmi, børneleddegigt og nyresygdomme, og til børn som skal gennemgå transplantation."

Den holder jo i hvert fald 20 år - og hvis mine børn skal re-vaccineres om 20 år, så går det nok.
Jeg vurderer at eventuelle bivirkninger er meget meget små. Og jeg vil gerne skåne mine børn for en ufarlig, men meget ubehagelig sygdom.
Det er ikke anderledes end at jeg vil behandle børneeksem, børneorm, slemme tandsmerter og andre ufarlige, men ubehagelige sygdomme/tilstande med medicin med potentielle bivirkninger (alt medicin har jo bivirkninger)- fordi jeg vil mine børn det bedste og jeg vurderer at det her er det bedste for mine børn.
1
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 243
Likede indlæg: 5273

Indlægaf Sangius » 15. aug 2017, 08:56

Ballon: ja, det skal du da bare gøre så. Jeg skriver jo bare, hvad jeg synes om emnet, som svar på TSs oplæg.

De sygdomme du nævner, kan jo alle hvis ubehandlet, forringe livskvaliteten, og potentielt blive farlige. Det kan skoldkopper ikke. Så synes ikke det kan sammenlignes.

Men bevares, jeg tror da heller ikke, at vaccinen er farlig. Men der er altid en lille risiko for utilsigtede alvorlige bivirkninger. Den ville jeg personligt ikke løbe, for en kortvarig, ufarlig sygdom.
0
Tamara
Kort karma: 17
Likede indlæg: 613

Indlægaf Tamara » 15. aug 2017, 11:22

Skoldkopper kan være rigtigt grimt. Der har været et barn i bh, der kom på hospitalet med det.

Vi er blevet enige om at vælge skoldkoppevaccination til og så må vi sørge for evt revaccination. Man kan jo også gå det alligevel.

Vi er også blevet enige om hepatitis a + b. Det giver lidt fleksibilitet i forhold til at rejse.

Mennigitis overvejer vi lige lidt mere.
0
Lilleluftballon
Kort karma: 27
Likede indlæg: 567

Indlægaf Lilleluftballon » 15. aug 2017, 11:58

Sangius skrev:Ballon: ja, det skal du da bare gøre så. Jeg skriver jo bare, hvad jeg synes om emnet, som svar på TSs oplæg.

De sygdomme du nævner, kan jo alle hvis ubehandlet, forringe livskvaliteten, og potentielt blive farlige. Det kan skoldkopper ikke. Så synes ikke det kan sammenlignes.

Men bevares, jeg tror da heller ikke, at vaccinen er farlig. Men der er altid en lille risiko for utilsigtede alvorlige bivirkninger. Den ville jeg personligt ikke løbe, for en kortvarig, ufarlig sygdom.

Du spurgte hvorfor jeg havde valgt som jeg har, det svarede jeg på.
1
HappyPaww
Kort karma: 316
Likede indlæg: 5736

Indlægaf HappyPaww » 15. aug 2017, 14:14

Hvis man vælger skoldkoppevaccine, skal man så selv betale - og hvad koster det i så fald?
0
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 15. aug 2017, 14:39

Zombie skrev:Min søster har i sit arbejde deltaget i amputation af en 2 årigs fod, fordi der gik betændelse i en skoldkop under den.
Jeg synes ikke, den er harmløs, men jeg fik det også som voksen, så minderne om, hvor ulidelig den er, står i frisk erindring.

Det virker jo også helt sindssygt. Ja, der kan gå betændelse i sår fra skoldkopper - men det kan der jo i alle slags sår. At barnet har været så uheldig at få så alvorlig en infektion fra et lille sår, har vel ikke noget at gøre med, at det var skoldkopper?
1
Tamara
Kort karma: 17
Likede indlæg: 613

Indlægaf Tamara » 15. aug 2017, 14:47

HappyPaww skrev:Hvis man vælger skoldkoppevaccine, skal man så selv betale - og hvad koster det i så fald?

Vi skal af med 1600 kr - og får 50% retur fra Danmark. Priserne kan variere fra læge til læge. Det er vores læges pris.
1
ajnaM
Kort karma: 161
Likede indlæg: 3137

Indlægaf ajnaM » 17. aug 2017, 06:16

HappyPaww skrev:Hvis man vælger skoldkoppevaccine, skal man så selv betale - og hvad koster det i så fald?

Man skal selv betale, og de skal have to vacciner. Men jeg husker det ikke som vildt dyrt, måske 500 per vaccine.

Vi fik ham i øvrigt vaccineret hos SSI, der må siges at være noget mere pro til det end vores egen læge. :D Lægen derude stak ham gennem trøjen, og han nåede ikke engang at opdage det.
2
Zoxa
Kort karma: 16
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 413

Indlægaf Zoxa » 19. aug 2017, 12:32

Sangius skrev:Ballon: ja, det skal du da bare gøre så. Jeg skriver jo bare, hvad jeg synes om emnet, som svar på TSs oplæg.

Skoldkopper er hverken en kortvarig eller ufarlig sygdom og den kan have livs lange gener som følger i form ar af og en øget risiko for udbrud af helvedes ild resten er livet.

Jeg forstår faktisk ikke hvorfor den ikke er indbygget i MFR vaccinen.
1
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 19. aug 2017, 14:30

Zoxa skrev:

Skoldkopper er hverken en kortvarig eller ufarlig sygdom og den kan have livs lange gener som følger i form ar af og en øget risiko for udbrud af helvedes ild resten er livet.

Jeg forstår faktisk ikke hvorfor den ikke er indbygget i MFR vaccinen.

Jeg skriver blot hvad der er beskrevet om sygdommen på www.sundhed.dk. Der beskrives den som kortvarig og ufarligt.

Man har endnu ikke kunne udelukke, at vaccinen ikke skulle kunne give helvedesild - muligvis ville flere endda få helvedesild, hvis befolkningen blev vaccineret. Så derfor er man afventende med den i DK.
0
Zoxa
Kort karma: 16
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 413

Indlægaf Zoxa » 19. aug 2017, 14:43

Sangius skrev:
Jeg skriver blot hvad der er beskrevet om sygdommen på http://www.sundhed.dk. Der beskrives den som kortvarig og ufarligt.

Man har endnu ikke kunne udelukke, at vaccinen ikke skulle kunne give helvedesild - muligvis ville flere endda få helvedesild, hvis befolkningen blev vaccineret. Så derfor er man afventende med den i DK.

Det ved jeg godt - og jeg undres over det - altså det med varighed og at den er ufarlig.

Men der med ikke sagt at jeg ikke syntes at det er fornuftigt at afvente at se hvad der sker i andre tilfælde. Jeg går jo heller ikke ind for atman stikker på må og få for hvad som helst bare fordi vi er "bange"

Og der undrer jeg mig så over HPV vaccinen, i sær sat i kontekst til skoldkopperne. For HPV'en kan man jo undgå ved at opføre sig fornuftigt. (ja, ja - det gjorde jeg heller ikke altid da jeg var ung, ved det godt) Men det er immervæk under 400 personer som får konstateret livmoderhalskræft om året og langt fra alle kan tilskrives HPV, så det syntes jeg er at skyde gråspurve med kanoner
0

Tilbage til "Børn"