Vaccination

Tamara
Kort karma: 17
Likede indlæg: 613

Vaccination

Indlægaf Tamara » 14. aug 2017, 07:11

Vores datter på 4 1/2 år følger vaccinationsprogrammet - vi overvejer at vælge skoldkoppevaccination, meningitisvaccination og hepatitisvaccination til.

Hvad har I gjort med Jeres børn? Og hvorfor?
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 248
Likede indlæg: 2217

Re: Vaccination

Indlægaf Æble » 14. aug 2017, 07:16

Jeg har endnu ikke givet skoldkoppe vaccination. Af samme grund som at den ikke er en del af programmet. Relativ fredelig sygdom. Men nu er min ældste datter 8 år og har så vidt vi ved ikke haft det endnu, så overvejer at give hende den da man bliver mere syg som voksen/større barn.

Hepatitis har de fået ifm rejser til Asien. Hvis det ikke var for de rejser ville de ikke have fået dem. Anser smitte risikoen i vestlige lande som tæt på nul.

Meningitis har jeg ikke tænkt aktivt over, men umiddelbart tænker jeg at de ikke skal have den pga den lille risiko.
0
Lilleluftballon
Kort karma: 27
Likede indlæg: 567

Indlægaf Lilleluftballon » 14. aug 2017, 07:43

Vi har tilvalgt skoldkoppevaccine.
Jeg var i tvivl og fik derfor min læge til at snakke med lægemiddelstyrelsen (eller serum instituttet, har glemt det) der oplyste at de klart anbefalede den til alle børn, men at den ikke kom i børnevaccinationsprogrammet pga 1) økonomi, og 2) frygt for at vaccine-modstanden ville stige jo flere vacciner der er i programmet (og at folk derfor ville fravælge de virkeligt vigtige vacciner).
Det synes jeg er helt fair - men jeg vil gerne betale for at mine børn skal undgå en hård omgang skoldkopper.
Hepatitis var vist en del af børnevaccinererne hos begge børn, meningitis har jeg ikke sat mig ind i.
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 243
Likede indlæg: 5286

Indlægaf Sangius » 14. aug 2017, 08:09

Så vidt jeg ved, vil flokimmunitet for skoldkopper øge tilfælde af helvedesild, og det er blandt andet derfor, at man ikke vaccinerer imod det.
0
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 14. aug 2017, 08:14

Ydermere - skoldkoppevaccinen holder vist kun i en årrække, skal man så sørge for at blive vaccineret hele livet igennem, for at undgå at få det?

For så er det nok bedre at få sygdommen som barn, tænker jeg. :)

Hepatitisvaccinen ville jeg kun give i forbindelse med risiko. Som specifikke jobs eller feriedestinationer.

Menigitis vaccinen - får de ikke allerede den? Mener jeg min datter fik ved 3, 6 og 12 måneder.
0
Tamara

Indlægaf Tamara » 14. aug 2017, 08:31

Vores læge mener, at der er livslang virkning på skoldkopper vaccination omend en ikke dækker 100%. Lægen anbefaler den og den er et tilbud til alle børn siger hun i fx Finland og Tyskland.

Der er 2 mennigitisvacciner, som danske børn ikke får tilbudt.
Det er jo nok den sidste tids sager med mennigitis, der har skræmte os lidt. Vores læge mener også, at de er lidt overflødige.

Hepatitis taler jeg for på grund af rejser. Så kan vi bedre tage afsted uden måneders planlægning.
0
Lilleluftballon

Indlægaf Lilleluftballon » 14. aug 2017, 08:35

Skoldkoppevaccinen har vist "kun" været på markedet i 30 år. Derfor må man ikke love livslang beskyttelse. Den har været en del af børnevaccinationsprogrammet i USA i 25 år uden problemer.

Vaccinen dækker slet ikke 100 %, men den dækker 100 % af de slemme tilfælde. Dvs, en del af de vaccinerede børn vil stadig få skoldkopper, men ikke slemme tilfælde.
0
HappyPaww
Kort karma: 316
Likede indlæg: 5738

Indlægaf HappyPaww » 14. aug 2017, 08:37

Min dreng har fået Hepatitis vaccine, da de var løbet tør for den almindelige, da han skulle i gang (det var jo kun godt!).
Han har endnu ikke haft skoldkopper og er snart 4 år, så får han det ikke inden for de næste pr år, vil jeg overveje vaccinen.
0
Lilleluftballon

Indlægaf Lilleluftballon » 14. aug 2017, 08:40

Sangius skrev:Så vidt jeg ved, vil flokimmunitet for skoldkopper øge tilfælde af helvedesild, og det er blandt andet derfor, at man ikke vaccinerer imod det.

Måske, det var ikke det der blev oplyst da vi spurgte. De var derimod meget klare omkring at de klart anbefalede vaccinen til alle børn. Jeg fik det endda på skrift.
0
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 14. aug 2017, 08:54

Jeg ville ikke give skoldkoppevsccinen. Sygdommen er harmløs, om end den kan være en hård omgang for nogen.
Men hvorfor udsætte sine børn for risikoen ved eventuelle bivirkninger; for en sygdom som er ufarlig? :)

Fra Sundhed:

"Der er vaccine mod skoldkopper, men den indgår ikke i vaccinationsprogrammet i Danmark. Det skyldes, at der er flere uafklarede problemer med denne vaccine. Bl.a. uafklarede problemer vedrørende længde og grad af immunitet og derved mulige senkomplikationer, som der er større risiko for, når man får skoldkopper som voksen. Vaccinen er blevet givet i USA siden 1995 og nu også i flere europæiske lande som 2 doser ved henholdsvis 12-15 mdr. og 4-6 år. Vaccinen gives herhjemme til særlige risikogrupper, f.eks. børn efter 9 måneders alderen med anden alvorlig sygdom som leukæmi, børneleddegigt og nyresygdomme, og til børn som skal gennemgå transplantation."
0
Tamara

Indlægaf Tamara » 14. aug 2017, 09:37

Lilleluftballon skrev:
Sangius skrev:Så vidt jeg ved, vil flokimmunitet for skoldkopper øge tilfælde af helvedesild, og det er blandt andet derfor, at man ikke vaccinerer imod det.

Måske, det var ikke det der blev oplyst da vi spurgte. De var derimod meget klare omkring at de klart anbefalede vaccinen til alle børn. Jeg fik det endda på skrift.

Ærgeligt at det ikke kommunikeres bedre ud til forældre. De praktiserende læger virker ikke tilsat være særlig oplyste eller interesserede.
0
Tamara

Indlægaf Tamara » 14. aug 2017, 09:39

Sangius skrev:Jeg ville ikke give skoldkoppevsccinen. Sygdommen er harmløs, om end den kan være en hård omgang for nogen.
Men hvorfor udsætte sine børn for risikoen ved eventuelle bivirkninger; for en sygdom som er ufarlig? :)

Fra Sundhed:

"Der er vaccine mod skoldkopper, men den indgår ikke i vaccinationsprogrammet i Danmark. Det skyldes, at der er flere uafklarede problemer med denne vaccine. Bl.a. uafklarede problemer vedrørende længde og grad af immunitet og derved mulige senkomplikationer, som der er større risiko for, når man får skoldkopper som voksen. Vaccinen er blevet givet i USA siden 1995 og nu også i flere europæiske lande som 2 doser ved henholdsvis 12-15 mdr. og 4-6 år. Vaccinen gives herhjemme til særlige risikogrupper, f.eks. børn efter 9 måneders alderen med anden alvorlig sygdom som leukæmi, børneleddegigt og nyresygdomme, og til børn som skal gennemgå transplantation."

Samtidigt kan man læse på nettet, at sundhedsstyrelsen er en af de mest konservative i Europa og at andre lande har langt flere vacciner tilbudt i børnevaccinationsprogrammerne. Så bliver det lidt en jungle.
0
Lisma
Kort karma: 161
Likede indlæg: 1987

Indlægaf Lisma » 14. aug 2017, 10:08

Jeg var ret heftigt ramt af skoldkopper (måske) fordi jeg fik det relativt sent, så jeg havde aftalt med mig selv at hvis mine børn ikke havde haft det ved skolealderen, ville jeg købe vaccinen. De fik det med så med de 14 dages mellemrum der tit er ved søskende/smittede da de gik i børnehave, lige omkring den ældstes sidste dag i BH. Den ældste var lidt hårdere ramt end den yngste, men det gik jo.
Jeg ville ikke vaccinere mod Hepatitis medmindre vi skulle rejse hen, hvor der var smittefare.
0
ajnaM
Kort karma: 161
Likede indlæg: 3140

Indlægaf ajnaM » 14. aug 2017, 13:42

Vi har fået den ældste vaccineret mod skoldkopper og regner med, at den lille også skal have, hvis han ikke når at få det naturligt, inden han bliver 3.

Jeg var, som andre også nævner, selv voldsomt ramt af skoldkopper, da jeg fik det som folkeskolebarn. Jeg husker tydeligt, hvordan særligt slimhinder i munden, næsen og på kønsorganerne var ramt, og det ville jeg på ingen måde udsætte mine børn for.
Derfor kiggede jeg nærmere på data fra andre lande, snakkede med egen læge, læger i familien og SSI, og fik ham efterfølgende vaccineret.

Jeg konkluderede, som andre igen har været inde på, at andre lande, vi sammenligner os med, har haft vaccinen på programmet i mange år. Og at de primære argumenter herhjemme for ikke at indføre vaccinen har været en kobling af økonomi, at den ikke giver varige mén, og at man har en forholdsvis konservativ tilgang til, hvor længe en vaccine skal have været på markedet, før man kan sige, at den har en 'sikker livsvarig dækning'.
0
HappyHippo
Kort karma: 66
Likede indlæg: 991

Indlægaf HappyHippo » 14. aug 2017, 15:11

Begge mine fik skoldkopper tidligt, og det var nemt overstået, måske fordi de var så små. Til gengæld fik mine datter det af 2 omgange fordi hun var så lille første gang.

Jeg har fulgt vaccinationsprogrammet, men er i tvivl om min datter skal have HPV-vaccinen. Heldigvis er der længe til og meget kan nå st ske
0

Tilbage til "Børn"