At frabede sig gaver?

Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

At frabede sig gaver?

Indlægaf Sustentaculum » 13. aug 2017, 06:53

Min datter er knap 6 år, og har et rigtig godt forhold til mor-forældre samt far-forældre, vi har besøg af en bedsteforældre omkring en gang om ugen, med forskellig hyppighed. Vi forældre har egentlig også et rigtig fint forhold til alle, nogen self. bedre end andre, men generelt har vi ingen klager.

Sagen er bare den at de altid, ALTID, har små gaver med til min datter. Nogen gange er det juicebrikker, eller kiks, andre gange regulære gaver, indpakket, fx. malebøger eller højtlæsningsbøger. Jeg synes som udgangspunkt at det er dejligt de gerne vil glæde hende, og dejligt de er glade for hende, men nu kan jeg høre at hun er nået der til hvor hun forventer gaver hver gang der er besøg, og da morfar en enkelt gang ikke havde noget med, blev hun skuffet. Det satte sig i mig, og jeg fik en træls fornemmelse i maven. Jeg har ikke lyst til at min datter skal blive skuffet over ikke at få gaver på en helt alm. tirsdag, eller at hun skal forvente besøg = gaver. Gaver er i min optik noget man får ved særlige lejligheder. Det er for mig at se helt unødvendigt at tage juicebrikker eller teboller med når man kommer på besøg.

Derfor går jeg med tanken om at sende en fælles e-mail ud til alle bedsteforældre og forklare at vi er meget glade for at de gerne vil begave vores datter, men at jeg rigtig gerne så at det blev på et andet niveau. Yderligere tænker jeg at forklare hvad det gør ved vores datter, og at jeg ikke synes det er en positiv ting. Hun skulle gerne være glad for besøget og opmærksomheden, ikke "gaven".

Men, er det lidt en mærkelig ting at gøre? eller hvad? Hvad tænker i om det?
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3877

Re: At frabede sig gaver?

Indlægaf Anlewi » 13. aug 2017, 07:05

Jeg ville ikke skrive det, men tage snakken sammen.
Jeg ville forklare præsident hvad det gør ved jeres datter.

Derudover ville jeg bestemt også tage en snak med barnet omkring forventninger til besøgende.
8
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: At frabede sig gaver?

Indlægaf Sustentaculum » 13. aug 2017, 07:12

Anlewi skrev:Jeg ville ikke skrive det, men tage snakken sammen.
Jeg ville forklare præsident hvad det gør ved jeres datter.

Derudover ville jeg bestemt også tage en snak med barnet omkring forventninger til besøgende.


Det har jeg også overvejet. Løsningen med e-mailen kom sig egentlig af at på den måde kunne de se at den også var sendt til de andre bedste forældre. Altså, at det ikke var en personlig ting, men mere en generel ting. Men det kan man selvfølgelig også godt sige.. Og så er det selvfølgelig så dejlig nemt, når man er lidt konfliktsky :fløjt: :genert:

Vi har i øvrigt talt med barnet om det flere gange, at man ikke kan forvente gaver hver gang, osv. det er bare lidt fjollet, når det bliver modbevist næste gang der kommer gæster..
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: At frabede sig gaver?

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. aug 2017, 07:24

Jeg ville også tale om det. Medmindre I i jeres familie er vant til at maile meget, er det min erfaring, at skriftlige henvendelser har det med at virke formelle og distancerede, hvor ved der kommer fokus på rammen i stedet for indholdet og budskabet. For en del mennesker hører det med til definitionen på en velfungerende familie, at man kan tale om tingene og indgå mundtlige aftaler, der gælder, i stedet for, som det kendes fra professionelle og offentlige relationer, at have behov for at kommunikere på skrift.

Når du tilmed er ude i at skulle frabede dig en handling, der, isoleret set, er kærligt ment, kan en mail hurtigt gøre ondt værre, fordi du ikke selv er til stede, når den læses af modtager. På den måde kan evt. misforståelser ligge og gære og tage fokus fra det relevante.
I min familie ha vi haft flere eksempler på den mekanisme. Hvor det var valget af mail som udtryksform, der gjorde at nogen blev stødt, og man ikke var på talefod i et godt stykke tid.
14
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: At frabede sig gaver?

Indlægaf Sustentaculum » 13. aug 2017, 07:32

DetSorteCirkus skrev:Jeg ville også tale om det. Medmindre I i jeres familie er vant til at maile meget, er det min erfaring, at skriftlige henvendelser har det med at virke formelle og distancerede, hvor ved der kommer fokus på rammen i stedet for indholdet og budskabet. For en del mennesker hører det med til definitionen på en velfungerende familie, at man kan tale om tingene og indgå mundtlige aftaler, der gælder, i stedet for, som det kendes fra professionelle og offentlige relationer, at have behov for at kommunikere på skrift.

Når du tilmed er ude i at skulle frabede dig en handling, der, isoleret set, er kærligt ment, kan en mail hurtigt gøre ondt værre, fordi du ikke selv er til stede, når den læses af modtager. På den måde kan evt. misforståelser ligge og gære og tage fokus fra det relevante.
I min familie ha vi haft flere eksempler på den mekanisme. Hvor det var valget af mail som udtryksform, der gjorde at nogen blev stødt, og man ikke var på talefod i et godt stykke tid.


God pointe. Det havde jeg slet ikke overvejet, at man kunne blive stødt over formen. Det er jo bestemt ikke meningen at nogen skal blive sure/kede af det/tro at vi ikke kan tale sammen. Det er bare nemmere at smide en mail, end at "tage snakken". Egentlig også fordi jeg havde lidt en følelse af at det blev blæst lidt op, ved sådan en, : "Vi har brug for at tale sammen". Men man kunne måske bare nævne det hen over bordet, lidt mere afslappet..
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: At frabede sig gaver?

Indlægaf girl_beat » 13. aug 2017, 07:34

Cirkus formulerer det rigtig godt; når I ser bedsteforældrene tit og har et godt forhold til dem, virker det meget distancerende og upersonligt at sende en mail.

Du kan sagtens frabede dig gaver/ting/overraskelser til datteren hver gang og forklare, at I gerne vil lære hende at besøg ikke nødvendigvis er lig med gaver og høje forventninger. Men tag den mundtligt - det kommer du meget bedre igennem med :)
2
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: At frabede sig gaver?

Indlægaf Studsgaard » 13. aug 2017, 07:43

Vi har været igennem det.
Her var det mest de to sæt oldeforældre der altid have "noget" med (smågaver eller kiks eller en lille slikkepind/slikpose, ligesom du beskriver)
Men alle tre sæt bedsteforældre kunne også godt finde på det - så det var også ret tit og børnene begyndte at blive forvænnet til det var standart.

Vi mailer ikke sammen på den måde i vores familie. Så jeg ville aldrig gøre det i en mail. Den bruges kun til ønsker eller noget der ikke er personligt.
Så vi sagde det til dem alle en gang de var samlet her til noget fødselsdag.

Vi sagde: At det var dejligt de havde lyst til at give vores børn de ting, men vi gerne ville have begrænset det til specielle lejligheder. Eller en lille ekstra ting en sjælden gang i mellem.
Alle har taget det pænt og de har næsten overholdt.

Det er også blevet sådan at "tingen" de får fra de to oldemødre er hjemmebagt brød.
Jeg bager nemlig meget sjældent lyst brød. Og når vi er hos oldemødrene så bager den ene virkelig gode lyse franskbrød og den enden nogle gode boller. Så nu er det blevet de brød de ofte får som "gave" fordi børnene er så vilde med det. Det er stadig ikke hver gang og ikke noget de forventer. Men det er noget de bliver glade for og sådan som det er nu har jeg ingen problem med det.
3
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: At frabede sig gaver?

Indlægaf LaScrooge » 13. aug 2017, 07:55

Man kunne sagtens nævne det hen over bordet, helt afslappet, for det er i virkeligheden blot et spørgsmål om at inddrage bedsteforældrene i et opdragelsesaspekt, som de helt sikkert kan se fornuften i, når du beskriver din datters reaktion på ikke at få gaver. Det er ikke en kritik af deres handlinger, men en evaluering af din datters udvikling, som de kan bidrage positivt til når I inddrager dem.

Hvis det var mig, ville jeg sige det helt ligefremt: "Forleden da bedstefar ikke havde en gave med, blev Ulla meget skuffet og vi har bemærket, at det er en tendens. Vi tror, at hun er begyndt at koble besøg og gaver sammen og at det betyder, at hun forventer at få gaver, når I kommer. Det betyder, at hun dels ikke opfatter gaver som noget, der knytter sig til særlige lejligheder, og at hun derved også er ved at udvikle utaknemmelighed overfor noget, som ellers bør afføde taknemmelighed. Derfor tror vi, at vi er nødt til at arbejde på dét, blandt andet ved at vænne hende til, at gaver er noget særligt og ikke noget hun kan forvente. Kan vi aftale, at I derfor ikke har ting med til hende helt så ofte, hverken juicebrikker eller større gaver? Så kan hun lære, at gaver er noget særligt, der hører særlige lejligheder til og noget, man skal være taknemmelig over at modtage." <-- selvfølgelig i et mindre formelt sprog. Jeg ville helt undgå at bemærke hvor sødt det ellers er af dem og at jeg ved, at de gør det af et godt hjerte, for det er i mine øjne indlysende, og ved at påpege det bliver de velmenende handlinger problematiseret uden at det overhovedet er meningen. I skal bare dele observationen med dem og derefter kan I alle sammen samarbejde om hvordan datteren bliver formet fremover ifht forventninger til besøg og attituden overfor gaver. At deltage i dét er også en gave - en meget varig en af slagsen.
13
And we both know: I will be delicious
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: At frabede sig gaver?

Indlægaf JoyNips » 13. aug 2017, 08:05

Jeg har bare sagt det til min mor og svigermor når vi har set dem. Vi synes nemlig heller ikke at der skal være gaver hver gang vi ses. Det er helt ok indimellem og vi er glade for at de gerne vil give os/barnet gaver, men alt med måde.
Og vi har nappet den i opløbet allerede nu i babytiden. For hvis det får lov at fortsætte i flere år bliver det nok sværere for alle parter at ændre.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: At frabede sig gaver?

Indlægaf Sustentaculum » 13. aug 2017, 08:11

JoyNips skrev:Jeg har bare sagt det til min mor og svigermor når vi har set dem. Vi synes nemlig heller ikke at der skal være gaver hver gang vi ses. Det er helt ok indimellem og vi er glade for at de gerne vil give os/barnet gaver, men alt med måde.
Og vi har nappet den i opløbet allerede nu i babytiden. For hvis det får lov at fortsætte i flere år bliver det nok sværere for alle parter at ændre.


Det skulle vi bestemt også ha' gjort. Jeg er i hvertfald ret ærgerlig over at det har taget sådan overhånd. :mellow:
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: At frabede sig gaver?

Indlægaf FruKuk » 13. aug 2017, 09:25

Vi har også taget snakken med begge sæt bedsteforældre i en variation af LaScrooge skriver. Det modtog alle super fint.
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: At frabede sig gaver?

Indlægaf ajnaM » 13. aug 2017, 13:35

Mine forældre stoppede helt af sig selv, da de første gang oplevede, at barnebarnet blev sur over, at de ikke havde en gave med. ;) Men ja, tag den med dem helt casual. De har jo sandsynligvis heller ikke lyst til at blive sådan nogen, barnet automatisk forbinder med at få en gave.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: At frabede sig gaver?

Indlægaf hotlips » 14. aug 2017, 23:17

Det gjorde min mor også, jeg sagde at enten måtte hun stoppe det eller også måtte hun tage det på sig og holde fast i det, det gjorde hun så, til han blev så stor at de i stedet aftalte at gå i br et par gange om året og så får han lov til at vælge en noget større ting, det har ikke givet problemer.
Men min dreng er i forvejen vant til at få penge når han er til sine mange undersøgelser, og dem sparer han sammen til større ting, jeg ved ikke om det har gjort det lettere måske.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: At frabede sig gaver?

Indlægaf Slettet bruger » 15. aug 2017, 04:21

Det gør mine forældre også. Jeg siger ingenting, jeg synes selv de skal definere den relation, jeg vil ikke opdrage på mine forældre medmindre de begynder at gøre noget jeg synes er helt skørt, og de skal have lov at være sammen med deres børnebørn uden at jeg laver en masse regler. Min datter har også udtrykt skuffelse når der så ikke var nogen gave, og det har vi så talt med hende om at man ikke altid kan forvente en gave, men det er jo hyggeligt at være sammen med bedsteforældrene alligevel. Jeg tror ikke at det skader hende på nogen måde. Hvad skulle der ske? At hun vokser op og bliver fornærmet hver gang hun mødes med nogen og de ikke har gaver med? Det tror jeg næppe.

Generelt vil jeg hellere tale med mine børn om hvordan man forholder sig til omgivelserne end jeg vil forsøge at ændre omgivelserne.
4
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: At frabede sig gaver?

Indlægaf FruKuk » 15. aug 2017, 18:34

abcd skrev:Det gør mine forældre også. Jeg siger ingenting, jeg synes selv de skal definere den relation, jeg vil ikke opdrage på mine forældre medmindre de begynder at gøre noget jeg synes er helt skørt, og de skal have lov at være sammen med deres børnebørn uden at jeg laver en masse regler. Min datter har også udtrykt skuffelse når der så ikke var nogen gave, og det har vi så talt med hende om at man ikke altid kan forvente en gave, men det er jo hyggeligt at være sammen med bedsteforældrene alligevel. Jeg tror ikke at det skader hende på nogen måde. Hvad skulle der ske? At hun vokser op og bliver fornærmet hver gang hun mødes med nogen og de ikke har gaver med? Det tror jeg næppe.

Generelt vil jeg hellere tale med mine børn om hvordan man forholder sig til omgivelserne end jeg vil forsøge at ændre omgivelserne.


Og her sidder jeg og tænker "øv, sådan ville jeg også gerne have tænkt", det sidste du skriver er klogt. Og hermed taget til efterretning.
2

Tilbage til "Børn"