2 årig med periodevis meget løs afføring

Dipsy
Indlæg: 385
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:44
Kort karma: 20
Likede indlæg: 200

2 årig med periodevis meget løs afføring

Indlægaf Dipsy » 12. jul 2017, 18:27

Jeg har brug for at sparre med nogle andre forældre...

Sagen er den, at min søn på 2 år og 3 mdr. periodevis har meget løs afføring, ja nogle gange er det decideret diarré. Dette har stået på siden han overgik til almindelig kost som 7-8 mdr. gammel.
Jeg har haft SP inde over det fra day one samt egen læge. SP har talt om "todlers diarré" og egen læge (som ikke fundet grund til at undersøge ham) slår det hen med, at der bare er nogle børn der har kronisk løs mave uden årsag.
SP har anbefalet skånekost i form af kogt kylling/fisk, hvide ris/pasta, havregrød og andet blid kost når han har problemer.
For i lange perioder har han normal afføring, og så kommer de her perioder med "dårlig mave", hvor jeg normal kan standse det med skånekost i nogle dage.
Nu har det bare stået på i 6 uger, og jeg kan ikke rigtig få styr på det. Dog har han ikke flere diarréer i døgnet pt. men 2-3 grødet afføringer.

Jeg har fået overtalt vuggestuen til at udskifte rugbrød med bondebrød men hvis han skal have mere specialkost dernede kræver det en lægeerklæring.
Herhjemme passer vi meget på hvad han spiser. Ingen frugt (udover ca. 3 bananer for at samle det), ingen fuldkorn etc.

Men det bekymrer mig, i forhold til, om det kan have negativ indflydelse på, om han kan blive renlig når tid kommer? :trist:
Vore egen læge gider slet ikke se ham, jeg har forsøgt 2-3 gange. Vi har taget konsekvensen (af en generelt dårlig læge) og skiftet læge i dag. SP virker heller ikke til at have meget mere at byde ind med.
Hvad tænker I jeg skal gøre? Skal jeg mon lade ham udrede yderligere for fødevareallergier?

Nå alt dette er sagt, skal det også siges at vores dreng trives, tager fint på, spiser godt og udvikler sig lige efter bogen, så jeg er ikke specielt bekymret for hans ernæringstilstand..

Edit: Han får mælkesyrebakterietabletter samt A38 dagligt.
Senest rettet af Dipsy 12. jul 2017, 18:55, rettet i alt 1 gang.
0
Dipsy
Indlæg: 385
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:44
Kort karma: 20
Likede indlæg: 200

Re: 2 årig med periodevis meget løs afføring

Indlægaf Dipsy » 12. jul 2017, 18:54

Lisma skrev:Det kunne godt lyde som noget fødevareallergi. Jeg ville insistere på en priktest til en start gennem den nye læge. På de værste dage kan du godt give en lille smule Imodium.


Til det markerede: Jeg synes bare, det virker spøjst med fødevareallergi når det kommer og går??

Men ja, tænker også den nye læge skal ind over..

Jeg glemte lige at skrive, at han i forvejen får melkesyrebakterietabletter dagligt samt A38.
0
Frk._Strawberry
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:45
Kort karma: 79
Likede indlæg: 692

Re: 2 årig med periodevis meget løs afføring

Indlægaf Frk._Strawberry » 12. jul 2017, 19:32

Ja, jeg synes du skal lade ham blive allergiudredt :)

De fleste læger vil både sørge for at få undersøgt afføringen og få taget de relevante blodprøver (og i dette tilfælde kan man ikke bruge en priktest, desværre)
Hvis der intet abnormt findes, vil jeg nok overveje at insistere på at få en henvisning til at han kan blive udredt yderligere på det lokales sygehus' børneambulatorie..
0
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: 2 årig med periodevis meget løs afføring

Indlægaf Zoxa » 13. jul 2017, 07:31

Selvfølgelig er det en god ide med en udredning af din søn. Men som en 2 årig skal alt proppes i munden, også når han sidder i sandkassen..... Og det kan jo være årsagen til den dårlige mave.
Da min var i den alder havde hun en pokkers skidt (hø, hø) vane med at proppe sten i munden, med medfølgende mave og institutions personalet kan jo ikke være over dem hele tiden.
Så hvis det er den slags narrestreger han laver, er der jo en naturlig årsag til problemet
1
Dipsy
Indlæg: 385
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:44
Kort karma: 20
Likede indlæg: 200

Re: 2 årig med periodevis meget løs afføring

Indlægaf Dipsy » 13. jul 2017, 20:40

Tusind tak for jeres tanker. Jeg må forbi vores nye læge med dette her.
0

Tilbage til "Børn"