HPV vaccine til min 12 årige datter?

Brugeravatar
Nuttegris
Indlæg: 779
Tilmeldt: 21. dec 2015, 05:46
Kort karma: 53
Likede indlæg: 818

HPV vaccine til min 12 årige datter?

Indlægaf Nuttegris » 30. maj 2017, 20:20

Min datter fylder snart 12 år og vi skal til at overveje HPV vaccinen til hende.....og jeg er simpelthen SÅ meget i tvivl om vi lade hende få den.

Min mand synes ikke vi skal.....men jeg overtænker som sædvanligt. For hvad hvis vi vælger ikke at give hende den.....og hun så en dag får kræft i livmoderhalsen....vil vi sånogensinde kunne se hende i øjnene? Og omvendt.....hvis hun får alvorlige bivirkninger af vaccinen.....vil vi så?

Hvad har I valgt eller hvad vil I vælge? Og hvorfor?
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: HPV vaccine til min 12 årige datter?

Indlægaf Studsgaard » 30. maj 2017, 20:26

Min datter er kun seks men hun skal have den når tiden er til det.
Jeg er meget præget af at både mine læge og jordemoder veninder deler hvor vigtigt det er. Og dermed også rigtig meget materiale om det med gode kilder og rigtig fakta.
Efter jeg selv begyndte at undersøge om det, fandt jeg ud af hvor dårlig kilder modstanderne imod faktisk havde.
Rigtig meget af det der bliver sagt imod vaccinen er rygter uden evidens.
Selvfølgelig er det skrækkeligt for de piger der er blevet syge. Men det er så få (og ikke ret godt bevidst) at det er fra vaccinen. At jeg hellere vil tage risikoen. Der er netop livmoderhalskræft og andre kræftformer i min familie. Så jeg vil gøre hvad jeg kan for at beskytte min datter (og sønner hvis de fik den)
2
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: HPV vaccine til min 12 årige datter?

Indlægaf Bøtte » 30. maj 2017, 20:39

Studsgaard skrev:Min datter er kun seks men hun skal have den når tiden er til det.
Jeg er meget præget af at både mine læge og jordemoder veninder deler hvor vigtigt det er. Og dermed også rigtig meget materiale om det med gode kilder og rigtig fakta.
Efter jeg selv begyndte at undersøge om det, fandt jeg ud af hvor dårlig kilder modstanderne imod faktisk havde.
Rigtig meget af det der bliver sagt imod vaccinen er rygter uden evidens.
Selvfølgelig er det skrækkeligt for de piger der er blevet syge. Men det er så få (og ikke ret godt bevidst) at det er fra vaccinen. At jeg hellere vil tage risikoen. Der er netop livmoderhalskræft og andre kræftformer i min familie. Så jeg vil gøre hvad jeg kan for at beskytte min datter (og sønner hvis de fik den)


I følge min læge kan drenge godt få den (selvbetalt dog) og så beskytter den jo også dem mod nogle ting.


Til trådens emne: Jeg forstår din tvivl Nuttegris. Jeg har ikke noget fornuftigt at byde ind med i forhold til skal/skal ikke.
Jeg er glad for der er næsten 8 år til min ældste er gammel nok til den. Så er der forhåbentlig lidt mere afklaring.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: HPV vaccine til min 12 årige datter?

Indlægaf Lilleluftballon » 31. maj 2017, 06:00

Livmoderhalskræft er en dødelig sygdom. Selv hvis man overlever livmoderhalskræft er det en ækel sygdom. Ofte vil man blive steril under behandlingen. Ja, selv de keglesnit man foretager (på virkeligt mange kvinder hver år) når man "bare" konstaterer celleforandringer er ikke vildt sjove at komme igennem og skaber megen bekymring og angst. Det er altså ikke for sjov at man vaccinerer.

Der er derimod ingen videnskabelig evidens for de påståede bivirkninger. Man har virkelig ledt og ledt i store studier, men man KAN ikke finde en større forekomst af de symptomer som der bliver snakket om, når vi snakker om "HPV-bivirkninger". Klart, der er bivirkninger ved alle vacciner, men de står slet slet ikke mål med den beskyttelse som vaccinen giver.

Jeg kan slet ikke forstå man kan overveje at lade være. Begge mine børn skal helt sikkert vaccineres (både pige og dreng), ligesom jeg selv er blevet det.
5
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9550

Re: HPV vaccine til min 12 årige datter?

Indlægaf FrøkenM » 31. maj 2017, 06:10

Min mor har haft kræft relateret til HPV siden jeg var syv år. Nu er hun desværre syg igen og der er ikke ret meget de kan gøre for at standse det, men de forsøger. Hvor ville jeg ønske, at vaccinen havde nået at virke på hende inden hun for alvor blev syg, men en virus som den hun har, ligger i dvale et sted mellem 5-15 år før den bryder ud, så der var ikke så meget at gøre for hende.

Jeg blev vaccineret dengang vaccinen stadig var i forsøgsordningen fordi hun var syg og derfor besluttede hendes læger, at jeg, på trods af mit fysiske handicap, ville have bedst af at få vaccinen.

Der er ingen tvivl i mit hjerte om, at vaccinen er det eneste rigtige, for at leve med kræftsygdommen er værre end bivirkningerne. Og som andre skriver, så er det ikke nødvendigvis vaccinen, som gør folk syge.

Mine børn (fiktive) børn skal have den og jeg håber inderligt, at mange forældre vælger at vaccinere deres børn.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: HPV vaccine til min 12 årige datter?

Indlægaf FruKuk » 31. maj 2017, 11:22

Jeg har besluttet, at mine børn følger det danske vaccinationsprogram, fordi jeg stoler på, at vi som land alt til trods ikke vælger at gamble med vores børns helbred i en sådan grad, at de opfordrer til skadelige vacciner. Jeg er med på, at der er bivirkninger ved alle vacciner, men som med de andre i programmet, så stoler jeg på, at der er lavet en kalkyle, der har vurderet, at risikoen for sygdommen er større end risikoen for bivirkninger.

Så hvis HPV-vaccinen er en del af programmet, når mine børn fylder 12 år, så skal de have vaccinen.
4
Brugeravatar
Seraphina
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. jan 2016, 19:50
Kort karma: 44
Likede indlæg: 568

Re: HPV vaccine til min 12 årige datter?

Indlægaf Seraphina » 31. maj 2017, 12:39

Selvfølgelig skal hun have den! Det er bevist, at der ikke er nogen sammenhæng mellem de bivirkninger, som pigerne har beskrevet og vaccinen. Tværtimod beskytter vaccinen mod flere typer af dødelig kræft (livmoderhalskræft, analkræft, mundhule- og halskræft samt kønsvorter).
Det passer heller ikke at myndighederne ikke tager ansvar som en skriver i tråden. Der er oprettet flere centre for at undersøge og hjælpe de stakkels piger, som man stadig ikke ved hvad fejler.

Hvordan nogle kan tro at Sundhedsstyrelsen kan anbefale ting, som ikke skulle være ordentligt undersøgt, er mig en gåde. De er jo netop til for at højne sundheden i befolkningen, ikke det modsatte. De undersøger al tilgængelig forskning om et givent emne inden det bliver implementeret, og lytter ikke bare til sensationsjournalistik. Det er netop det, man kalder evidensbaseret medicin - at anbefale noget, når der er tilstrækkelig videnskabeligt bevis for at det virker.

Mine kommende børn skal alle have vaccinen, uanset om de er drenge eller piger.

Mvh en læge
4
Brugeravatar
Craver
Indlæg: 255
Tilmeldt: 9. sep 2015, 07:41
Kort karma: 72
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 638

Re: HPV vaccine til min 12 årige datter?

Indlægaf Craver » 1. jun 2017, 14:28

Jeg synes, du skal læse dette indlæg i Berlingske - https://www.b.dk/kommentarer/hpv-handle ... -doedsfald
Kræftens bekæmpelse har ligeledes lanceret en ny kampagne på Facebook for at få procenten op - https://www.facebook.com/stoplivmoderha ... nref=story

Jeg har set en del kvinder med HPV, keglesnit og livmoderhalskræft - alle sammen unge. Det er frygteligt at møde unge kvinder, der frygter, om deres celleforandringer er blevet værre, eller om alle forandringerne blev fjernet med keglesnittet.
Jeg har haft en del fødsler med kvinder, der har fået lavet keglesnit - de er i en øget risiko for blandt andet at føde for tidligt eller få kejsersnit til termin, fordi arvævet er problematisk omkring livmoderhalsen, så det ikke kan give sig. Mange af dem siger, at de ville ønske de havde fået vaccinen.
Jeg læser til jordemoder til dagligt - mine børn skal også have vaccinen, både drenge og piger.
3
... I would name her Rock'N'Roll
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: HPV vaccine til min 12 årige datter?

Indlægaf IrmaPigen » 19. jun 2017, 09:00

Jeg ved ikke om du har set mit indlæg i tråden om celleforandringer?

Men der er lige kommet en ny gardasil (9) vaccine med bredere beskyttelse. Den beskytter også mod kønsvorter.

Det er vist (underligt nok) ikke gardasil 9, der anvendes i børnevaccinationsprogrammet. Hvis jeg havde en datter (og søn) var det indiskutabelt,at de skulle have den bedste vaccine på området. Også selvom jeg selv skulle betale for det.
0

Tilbage til "Børn"