Ny i ørebarn-verdenen

ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Ny i ørebarn-verdenen

Indlægaf ajnaM » 29. maj 2017, 15:56

Min yngste på 15 mdr fik lagt dræn for 3 uger siden pga. væske, men uden betændelse eller andre gener end, at han sover helt elendigt og ikke kunne hverken gå eller tale.

Nu fik han så i sidste uge mellemørebetændelse, og i nat har det så også blødt fra ørerne. I dag kom vores ørelæge tilbage fra ferie, og vi fik renset drænene og fik øredråber i stedet for den penicillin, vores egen læge udskrev i fredags. Vagtlægen har udskrevet ekstra smertestillende (Bonyl), da panodilen ikke havde den store effekt på trods af max dosis.

Vi ser nu umiddelbart frem til endnu en sygedag i morgen, og jeg begynder at frygte, at det her øreshow er mere omfattende, end jeg først havde regnet med. :8: Jeg troede naivt, at drænene ville være en form for mirakelkur. Det har de på sin vis også været, idet han samme aften begyndte at gå og sagde sit første ord - men søvnen har været nærmest mere elendig, og nu har ørerne løbet i snart en uge. Og ørelægen sagde i dag, at han først skulle i vuggestue igen, når ørerne var stoppet med at løbe, og han i øvrigt havde det godt.



Nå, det er ikke fordi, jeg tænker, I har de store løsninger til mig. Jeg ville bare høre fra andre, der har stået i samme situation. Så jer med ørebørn, hvordan har jeres forløb været? Hvis nogen har lyst til at fortælle?
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Ny i ørebarn-verdenen

Indlægaf ajnaM » 29. maj 2017, 16:07

Tamara skrev:Vi har brugt (flydende) ibuprofen til vores ørebarn. Gav mere lindring end panodil. Her var tid afgørende. Efter rigeligt med sygdom. At vokse sig fra det. God bedring!


Jeg tør næsten ikke spørge, hvornår din(e) voksede fra det? :genert:

Min er kun 15 mdr, så de var lidt i vildrede med smertestillende. Det vi får nu var vagtlægens udgave af 'flydende børneipren', men på pakken står der, at det ikke må gives til børn under 5 år, så min samvittighed er sort over at give ham det.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Ny i ørebarn-verdenen

Indlægaf Studsgaard » 29. maj 2017, 16:24

Jeg er selv gammelt ørebarn og har også haft en søn igennem det og nu også datteren.

De fleste vokser fra det (min søn) men sådan en som jeg selv har haft dræn i flere gange som voksen og har en smule nedsat hørelse på det ene øre.

Min erfaring er også at ipren/ibufen er bedre end Panodil til smerterne.

Ved nogle børn er det nærmest en mirakkelkur. De begynder at snakke - eller kort efter at læse fordi de nu kan høre rigtigt. Og jeg selv kan fortælle hvor enormt en lettelse det er lige så snart drænet er sat i, både på smerter og hørelsen.

Angående forløbet i nu er igennem så er det jo svært at sige hvordan det bliver. Jeg har haft dræn i flere gange end jeg har tal på. Hver gang har det været uden problemer og oftest har de sider i ret lang tid, men ved mig har jeg fået problemer kort efter de så faldt ud. Det er først nu som voksen at jeg ikke har det mere.

Min søn havde det to gange og så var der ikke brug for det. Jeg håber det bliver lige så let med datteren, hun har lige fået dræn for 14 dage siden.

Jeg kender desværre også nogen der døjede med ørene løb hele tiden. Så det er svært at rådgive dig.

Håber snart jeres dreng er på toppen igen.
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Ny i ørebarn-verdenen

Indlægaf ajnaM » 29. maj 2017, 16:31

Det værste er det der med, at han er helt ekstremt ked af det hele tiden. Det hjælper med bonylen, men jeg kan jo ikke hardcore smertedække ham hele døgnet - han må også kun få det 3 gange, og det holder ikke i nærheden af 8 timer. Og han har jo allerede fået dræn - og de virker fint, siden det nærmest drypper fra ørerne - så jeg tænker, at det jo ikke burde gøre så ondt? :gruble:

Og så er jeg lige startet nyt job i sidste uge, og det er seriøst døden at køre introforløb samtidig med at jeg sover måske 2 timer hver nat. :shock: :tie: Men det hjælper jo desværre nok ikke på hans øresituation at tænke sådan.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Ny i ørebarn-verdenen

Indlægaf Studsgaard » 29. maj 2017, 16:39

Jeg syntes det lyder voldsomt at der kommer så meget ud. Hvad sagde ørelægen det er. Hvis han er taget af penicillinen må ørelægen jo mene det ikke er betændelse.
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Ny i ørebarn-verdenen

Indlægaf ajnaM » 29. maj 2017, 16:48

Studsgaard skrev:Jeg syntes det lyder voldsomt at der kommer så meget ud. Hvad sagde ørelægen det er. Hvis han er taget af penicillinen må ørelægen jo mene det ikke er betændelse.


Han er ikke taget af penicillinen, har bare også fået noget antibiotika som øredråber. Ørelægen sagde, at almindelig penicillin typisk 'har svært ved at finde op til ørerne', og at øredråber som regel fungerer bedre - men at han synes, vi skulle fortsætte på begge dele, nu vi var i gang.

Og det kan godt være, jeg bare skal lægge samvittigheden ang. smertestillende på hylden. :gruble: Det er jo synd for os alle sammen, sådan som det er pt.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Ny i ørebarn-verdenen

Indlægaf ajnaM » 29. maj 2017, 17:33

Tamara skrev:
Studsgaard skrev:Jeg syntes det lyder voldsomt at der kommer så meget ud. Hvad sagde ørelægen det er. Hvis han er taget af penicillinen må ørelægen jo mene det ikke er betændelse.


Man behandler ikke altid med antibiotika/penicillin ved mellemørebetændelse - eller det er min erfaring med vores børn.


Er det ikke fordi, man sondrer mellem betændelse med bakterier og virus? Altså, selvom det i ordets bogstaveligste forstand kun er betændelse, når der er bakterier.

Jeg har læst lidt her i løbet af weekenden, hvor det jo er gået helt amok, og efter hvad jeg kan se, er det lidt ligesom halsbetændelse, hvor nogle tænker, man kan have virus-halsbetændelse, som antibiotika naturligvis ikke virker mod.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Ny i ørebarn-verdenen

Indlægaf FruKuk » 29. maj 2017, 18:20

Vores erfaring er, at man ikke skal holde igen med smertestillende (vores fik kombi af Panodil dobbeltdosis i stikpiller og Voltaren, når han var dårligst), og at man skal forsøge at holde sig fra antibiotika, hvis det overhovedet er muligt. Det var næsten sikkert som amen i kirken, at når først han fik antibiotika (oftest for lungebetændelse), så reddede han også en omgang mellemørebetændelse til sig. Om der er reel sammenhæng kan jeg ikke vide, men sådan virkede det.
0
Sorenspige
Indlæg: 7068
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Ny i ørebarn-verdenen

Indlægaf Sorenspige » 24. jun 2017, 19:01

AnjaM, hvordan går det med din dreng?
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Ny i ørebarn-verdenen

Indlægaf ajnaM » 25. jun 2017, 16:33

Godt! Thank god. :D Han blev helt god igen hurtigt, efter vi havde været til den rigtige ørelæge. Og nu har vi øredråber liggende til en anden gang, så vi slipper for vagtlægeshowet. Som vores egen ørelæge sagde, ved hverken vagtlæger eller praktiserende læger ret meget om børns ører.

Blodet var i øvrigt fordi øret havde været så irriteret gennem længere tid. Det blødte altså ikke 'indefra', som jeg ellers frygtede, men bare fra ørehuden.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Ny i ørebarn-verdenen

Indlægaf ajnaM » 25. jun 2017, 16:34

Og han snakker og løber og udvikler sig så fint. Så alt i alt er det helt sikkert godt med de dræn.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Børn"