Andre med høj intelligente børn?

Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 15. mar 2017, 09:44

Marott skrev:
mulledit skrev:Har netop modtaget en besked om at han kommer op på først kommende Børn-Unge-forum... Hvad det så end betyder.



Han går i 0. klasse?
Mon ikke det er et forum for lærere, hvor de taler om eleverne og hvordan de hjælper dem bedst muligt?


Ja, han går i 0. og han er 6 år :)

Det er vist et forum hvor der også er andre fagpersoner tilstede, men jeg ved det ikke 100%
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Ekliptika » 15. mar 2017, 10:07

Jeg har også en søn, som nok ikke lige ligger indenfor normalfordelingen af drenge i 1. klasse. På nogle områder er han ikke så moden som gennemsnittet, men fagligt set i forhold til læsing og matematik er han godt med og ligger nok også over gennemsnittet af, hvad man normalt kan i 1. klasse. Jeg kan genkende rigtig mange af de frustrationer, som andre allerede har givet udtryk for her i tråden.
Jeg er ikke sikker på, at min søn er højt/særligt begavet, jeg tror bare, han har interesseret sig for disse ting, før andre børn normalt begynder at interessere sig for bogstaver, læsning og matermatik. Han startede med bogstaver som 3 årig og tal som 4-årig. Det sidste år i børnehaven kunne han læse lydrette bøger og læse 4 cifrede tal. Han kunne regne plus stykker med 3 cifrede tal i hovedet, minusstykker og simple gangestykker. Desuden havde han lært sig selv en del af de små tabeller ved at regne sig frem til dem (han kunne ikke huske dem udenad).
Jeg er ikke sikker på at hans udvikling helt følger den slagne gang, som virker til at være standardmodellen for, hvordan børn skal/bør udvikle sig. Nogen ting udvikler han tidligere end andre børn og andre ting udvikler han senere end andre børn. Jeg ved ikke hvorfor, men hverken hans far eller jeg er "standardmodeller", så måske er det noget genetisk, måske er det miløet han er opvokset i eller måske er det en blanding.
Jeg har oplevet, at det giver store problemer i børnehave og skoleregi, hvor forventningen er, at man modtager en standardmodel, som opfører sig og udvikler sig, som beskrevet i en manual. Når barnet så ikke opfører sig, som der står i manualen, går man til sidste side, hvor der er opført en liste over typiske fejl og hvordan disse udbedres. Dette afprøves så, og hvis det heller ikke virker, så står man rådvild tilbage, og så er der kun diagnosevejen at gå.
Jeg ved ikke, om (noget af) forklaringen skal findes i, at normeringerne i børnehaver og skoler er baseret på, at man kun modtager standardmodeller. Dem, der afviger, skaber uorden, presser pædagoger/lærere og kræver ekstra ressourcer, hvad enten de er højt eller lavt begavede eller har andre vanskeligheder. Og jeg oplever ikke, at de ressourcer er tilstede. Så det her er på ingen måde en kritik af pædagoger/lærere som mennesker, men mere en undren over, hvordan vi som samfund er nået hertil.
For mig er det besynderligt, da det jo ikke nødvendigvis er standardmodellen, vi hylder som voksne. Som voksen kan du blive beundret for at gå imod strømmen, tænke ud af boksen, få de ideer andre ikke kan få osv, og her kan man godt bære over med anderledes adfærd fra de individer, som evner dette. Hvis du som barn agerer på en samme måde i børnehave/skole, skaber det ofte problemer.
0
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Fru Sunshine » 15. mar 2017, 10:23

mulledit skrev:Har netop modtaget en besked om at han kommer op på først kommende Børn-Unge-forum... Hvad det så end betyder.

Hos os hedder det kompetenceforum. Det er et møde mellem klasselærer, skoleleder og diverse fagpersoner, hvor der drøftes, hvad der bedst kan hjælpe barnet.

Det er en god ting.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 15. mar 2017, 10:27

Ekliptika skrev:Jeg har også en søn, som nok ikke lige ligger indenfor normalfordelingen af drenge i 1. klasse. På nogle områder er han ikke så moden som gennemsnittet, men fagligt set i forhold til læsing og matematik er han godt med og ligger nok også over gennemsnittet af, hvad man normalt kan i 1. klasse. Jeg kan genkende rigtig mange af de frustrationer, som andre allerede har givet udtryk for her i tråden.
Jeg er ikke sikker på, at min søn er højt/særligt begavet, jeg tror bare, han har interesseret sig for disse ting, før andre børn normalt begynder at interessere sig for bogstaver, læsning og matermatik. Han startede med bogstaver som 3 årig og tal som 4-årig. Det sidste år i børnehaven kunne han læse lydrette bøger og læse 4 cifrede tal. Han kunne regne plus stykker med 3 cifrede tal i hovedet, minusstykker og simple gangestykker. Desuden havde han lært sig selv en del af de små tabeller ved at regne sig frem til dem (han kunne ikke huske dem udenad).
Jeg er ikke sikker på at hans udvikling helt følger den slagne gang, som virker til at være standardmodellen for, hvordan børn skal/bør udvikle sig. Nogen ting udvikler han tidligere end andre børn og andre ting udvikler han senere end andre børn. Jeg ved ikke hvorfor, men hverken hans far eller jeg er "standardmodeller", så måske er det noget genetisk, måske er det miløet han er opvokset i eller måske er det en blanding.
Jeg har oplevet, at det giver store problemer i børnehave og skoleregi, hvor forventningen er, at man modtager en standardmodel, som opfører sig og udvikler sig, som beskrevet i en manual. Når barnet så ikke opfører sig, som der står i manualen, går man til sidste side, hvor der er opført en liste over typiske fejl og hvordan disse udbedres. Dette afprøves så, og hvis det heller ikke virker, så står man rådvild tilbage, og så er der kun diagnosevejen at gå.
Jeg ved ikke, om (noget af) forklaringen skal findes i, at normeringerne i børnehaver og skoler er baseret på, at man kun modtager standardmodeller. Dem, der afviger, skaber uorden, presser pædagoger/lærere og kræver ekstra ressourcer, hvad enten de er højt eller lavt begavede eller har andre vanskeligheder. Og jeg oplever ikke, at de ressourcer er tilstede. Så det her er på ingen måde en kritik af pædagoger/lærere som mennesker, men mere en undren over, hvordan vi som samfund er nået hertil.
For mig er det besynderligt, da det jo ikke nødvendigvis er standardmodellen, vi hylder som voksne. Som voksen kan du blive beundret for at gå imod strømmen, tænke ud af boksen, få de ideer andre ikke kan få osv, og her kan man godt bære over med anderledes adfærd fra de individer, som evner dette. Hvis du som barn agerer på en samme måde i børnehave/skole, skaber det ofte problemer.


Sådan har jeg det også. Jeg tror sådan set heller ikke at han har en vanvittig høj IQ, men han har bare en interesse for andre ting. Han ved ting, som hans følelser ikke er klar til endnu, det er egentlig det jeg oplever som den største udfordring, sammen med det med at det bare ikke er en standard model vi har afleveret. Du beskriver det rigtig fint i dit indlæg :)
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 15. mar 2017, 10:29

Fru Sunshine skrev:
mulledit skrev:Har netop modtaget en besked om at han kommer op på først kommende Børn-Unge-forum... Hvad det så end betyder.

Hos os hedder det kompetenceforum. Det er et møde mellem klasselærer, skoleleder og diverse fagpersoner, hvor der drøftes, hvad der bedst kan hjælpe barnet.

Det er en god ting.


Jeg tænker også det er godt, i det mindste sker der noget. Jeg er så uendelig træt af at der konstant tales om umodenhed. Nu skal vi ha fundet ud af om det er det ene eller det andet, så vi kan hjælpe ham bedst muligt.
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 15. mar 2017, 10:29

Marott skrev:Mulledit: vores datter skal læse det samme som de andre i klassen og selvom hun har læst hele bogen x flere. Hun får de samme opgaver i dansk, men de er gjort sværere for hende og hun skal fx skrive i hele sætninger og reflektere over svarene.
I matematik kører hun sit eget løb. Hun følger med i undervisningen, når resten skal lære noget nyt og så laver hun opgaver i det emne, men for klassetrinet over.
Derfor keder hun sig stadig i timerne og synes, at det er svært med så meget larm i klassen og spildtid, hvor de går rundt og snakker/leger.


Jeg kan godt forstå at de keder sig, hvis det er den form for differentieret undervisning der tilbydes.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Ekliptika » 15. mar 2017, 10:32

mulledit skrev:
Marott skrev:
mulledit skrev:Har netop modtaget en besked om at han kommer op på først kommende Børn-Unge-forum... Hvad det så end betyder.



Han går i 0. klasse?
Mon ikke det er et forum for lærere, hvor de taler om eleverne og hvordan de hjælper dem bedst muligt?


Ja, han går i 0. og han er 6 år :)

Det er vist et forum hvor der også er andre fagpersoner tilstede, men jeg ved det ikke 100%


På vores skole kaldes det konference. Her er det et møde af en times varighed mellem barnets forældre, lærere, og forskellige fagpersoner, alt efter hvilken slags vanskeligheder barnet har. Det kan feks være AKT lærer, pædagoger (evt fra SFO også), skolepsykolog, læsevejleder etc.
Her diskuterer man barnets udfordringer og hører dels forældrenes oplevelser og dels lærernes oplevelser. Herefter taler man om, hvilke tiltag, der skal gøres for at hjælpe barnet. Skolen kan også beslutte på baggrund af mødet at indstille til PPR, hvis man har brug for input fra nogle af PPRs ressourcepersoner.

En af min søns udfordringer er, at han meget hurtigt kommer til at kede sig. Han keder sig dog sjældent længe ad gangen, fordi han er meget iderig, og kedsomhed hos ham skaber lynhurtigt ideer. Og når han får en ide, så skal den føres ud i livet. Hvis han ikke kan udføre en ide rent praktisk (feks fordi han sidder i en time i skolen), så udfører han den i fantasien istedet, dvs at han mentalt ikke er tilstede og ikke hører efter hvad der foregår.
Senest rettet af Ekliptika 15. mar 2017, 10:38, rettet i alt 1 gang.
0
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 15. mar 2017, 10:33

Uh.. Det skal lige nævnes at på mødet med skole psykologen og de to pædagoger fra skolen, der vender skole psykologen sig mod os og siger "Flyt ham, find en anden skole, det er det bedste i kan gøre"

Han er skrevet op og har været det hele tiden. vi valgt folkeskolen fordi vi bor lige ved siden af, generelt er FOR folkeskolen og fordi vi hale tiden har vidst at hans største udfordringer er på det sociale og vi derfor vægtede nær miljø højt. Det var en pisse svær beslutning.

Han har fået genoptaget sin plads på den privatskole han hele tiden har været skrevet op til, men de er alle booket godt op her i byen. hvis de ringede i morgen, så kan jeg ikke svaret på stående for. Det gør mig gal at folkeskolen ikke kan rumme disse børn.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 15. mar 2017, 10:37

Ekliptika skrev:
mulledit skrev:
Marott skrev:
mulledit skrev:Har netop modtaget en besked om at han kommer op på først kommende Børn-Unge-forum... Hvad det så end betyder.



Han går i 0. klasse?
Mon ikke det er et forum for lærere, hvor de taler om eleverne og hvordan de hjælper dem bedst muligt?


Ja, han går i 0. og han er 6 år :)

Det er vist et forum hvor der også er andre fagpersoner tilstede, men jeg ved det ikke 100%


På vores skole kaldes det konference. Her er det er et møde af en times varighed mellem barnets forældre, lærere, og forskellige fagpersoner, alt efter hvilken slags vanskeligheder barnet har. Det kan feks være AKT lærer, pædagoger (evt fra SFO også), skolepsykolog, læsevejleder etc.
Her diskuterer man barnets udfordringer og hører dels forældrenes oplevelser og dels lærernes oplevelser. Herefter taler man om, hvilke tiltag, der skal gøres for at hjælpe barnet. Skolen kan også besluttet på baggrund af mødet at indstille til PPR, hvis man har brug for input fra nogle af PPRs ressourcepersoner.

En af min søns udfordringer er, at han meget nemt kommer til at kede sig. Han keder sig dog sjældent længe ad gangen, fordi han er meget iderig, og kedsomhed hos ham skaber lynhurtigt ideer. Og når han får en ide, så skal den føres ud i livet. Hvis han ikke kan udføre en ide rent praktisk (feks fordi han sidder i en time i skolen), så udfører han den i fantasien istedet, dvs at han mentalt ikke er tilstede og ikke hører efter hvad der foregår.


Umiddelbart skal vi ikke deltage i mødet, det har vi ihvertfald ikke hørt noget om.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf TomKah » 16. mar 2017, 05:44

Ekliptika skrev:Jeg har også en søn, som nok ikke lige ligger indenfor normalfordelingen af drenge i 1. klasse. På nogle områder er han ikke så moden som gennemsnittet, men fagligt set i forhold til læsing og matematik er han godt med og ligger nok også over gennemsnittet af, hvad man normalt kan i 1. klasse. Jeg kan genkende rigtig mange af de frustrationer, som andre allerede har givet udtryk for her i tråden.
Jeg er ikke sikker på, at min søn er højt/særligt begavet, jeg tror bare, han har interesseret sig for disse ting, før andre børn normalt begynder at interessere sig for bogstaver, læsning og matermatik. Han startede med bogstaver som 3 årig og tal som 4-årig. Det sidste år i børnehaven kunne han læse lydrette bøger og læse 4 cifrede tal. Han kunne regne plus stykker med 3 cifrede tal i hovedet, minusstykker og simple gangestykker. Desuden havde han lært sig selv en del af de små tabeller ved at regne sig frem til dem (han kunne ikke huske dem udenad).
Jeg er ikke sikker på at hans udvikling helt følger den slagne gang, som virker til at være standardmodellen for, hvordan børn skal/bør udvikle sig. Nogen ting udvikler han tidligere end andre børn og andre ting udvikler han senere end andre børn. Jeg ved ikke hvorfor, men hverken hans far eller jeg er "standardmodeller", så måske er det noget genetisk, måske er det miløet han er opvokset i eller måske er det en blanding.
Jeg har oplevet, at det giver store problemer i børnehave og skoleregi, hvor forventningen er, at man modtager en standardmodel, som opfører sig og udvikler sig, som beskrevet i en manual. Når barnet så ikke opfører sig, som der står i manualen, går man til sidste side, hvor der er opført en liste over typiske fejl og hvordan disse udbedres. Dette afprøves så, og hvis det heller ikke virker, så står man rådvild tilbage, og så er der kun diagnosevejen at gå.
Jeg ved ikke, om (noget af) forklaringen skal findes i, at normeringerne i børnehaver og skoler er baseret på, at man kun modtager standardmodeller. Dem, der afviger, skaber uorden, presser pædagoger/lærere og kræver ekstra ressourcer, hvad enten de er højt eller lavt begavede eller har andre vanskeligheder. Og jeg oplever ikke, at de ressourcer er tilstede. Så det her er på ingen måde en kritik af pædagoger/lærere som mennesker, men mere en undren over, hvordan vi som samfund er nået hertil.
For mig er det besynderligt, da det jo ikke nødvendigvis er standardmodellen, vi hylder som voksne. Som voksen kan du blive beundret for at gå imod strømmen, tænke ud af boksen, få de ideer andre ikke kan få osv, og her kan man godt bære over med anderledes adfærd fra de individer, som evner dette. Hvis du som barn agerer på en samme måde i børnehave/skole, skaber det ofte problemer.



Alle ligger inden for normalfordelingen :genert: Men jeg tænker egentlig heller ikke nødvendigvis at mit barn er sådan højt-højt begavet, men i og med at definitionen er 95% fraktilen, så er det ikke fordi det er noget vildt særligt. Måske tror jeg ikke engang han ligger helt deroppe, men i 80% fraktilen gør han i hvert fald. Intelligens er som sådan heller ikke noget man ikke kan træne, på trods af hvad den gængse opfattelse er.

Men jeg er helt enig i dine betragtninger omkring standardmodeller. Det er lige præcis det jeg føler omkring min søn.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Lilleluftballon » 16. mar 2017, 07:03

Lige et lille pip fra et tidligere "høj intelligent" barn. Jeg var, og er, lidt som jeres børn. Intelligent, fokuseret på enkelte ting, meget nemt ved at lære og med lidt svært ved at indgå i sociale relationer. Men jeg havde en god skolegang- nok primært fordi jeg gik på en lilleskole, hvor vi lærte på ret alternative måder. Vi lavede projekter, temauger og havde masser af undervisning på tværs af årgangene. Vi havde meget få bøger - vi lærte på alle mulige andre måder. Så jeg har vitterligt aldrig overvejet at jeg var "foran", selvom jeg da godt kan huske at jeg arbejde en del sammen med dem et par klasser over mig - og i øvrigt ofte legede med pigerne i klassen under. Vi havde i øvrigt også en masse musik - og det var jeg ikke den bedste til. Og når man spiller sammen er det i øvrigt heller ikke vigtigt hvem der er god - det skal jo lyde godt samlet og det er alles ansvar.
Det har i øvrigt styrket mig gennem hele min skolegang at jeg har lært andre ting i grundskolen. Og da jeg kom i gymnasiet og universitetet var der jo masser af tid til at dyrke det boglige.
Så vil i den grad anbefale lilleskoler. Har også skrevet mine børn op på en - hvis nu de ikke passer til folkeskolen.
2
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 3. apr 2017, 12:37

Nå, så var han oppe på det der Børne unge forum, her blev det besluttet at der skulle laves en CHIPS test.. Det er ikke en decideret intelligenstest, men en test der kan hjælpe lærene med at planlægge undervisningen. Den fik han så allerede lavet fredag og den venter vi svar på.
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 5. apr 2017, 08:25

Så kom svaret på testen... Han er som en 11 årig... Jeg er rystet, det er noget vildere end jeg havde regnet og jeg ved slet ikke lige hvad jeg skla gøre. Der kommer en skole psyk. på som skal hjælpe pædagogen med hvad hun skal gøre.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 7. apr 2017, 10:53

Ingen andre der har fået lavet CHIPS test?
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf TomKah » 8. apr 2017, 06:42

Jeg har aldrig hørt om diverse test og ved ikke hvordan man bruger dem.
Vores situationer er muligvis forskellige, fordi vores børn er det, så det er svært at sammenligne. Jeg har personligt lagt meget vægt på at min søn skal anerkendes for den han er. Han accepteres i sine svage sider og anerkendes for sine stærke.
Det har været gået skævt hos os, fordi ingen så hans intelligens, men kun hans særheder. Han har mange af dem. Han er sådan set social nok og vil rigtig gerne sine jævnaldrende, men det er vanskeligt for ham og han er ikke god til at lægge bånd på sig selv. Det har han fået hjælp til af AKT, samtidig med at hun har hjulpet lærerne med at møde ham i hans styrker.

F.eks. så havde de en uges makkerlæsning, og min søn kan ikke læse makkerlæsning, men har han behov for at læse sammen med andre, når han sandsynligvis er den bedste læser på årgangen? Det har AKT læreren været inde og hjælpe lærererne med at acceptere at han ikke behøver. Samtidig har han fået sværere opgaver i dansk og engelsk (6. klassetrin - han går i 4.). Fordi han ved at det er 6. klasse og han stadig synes det er nemt, så begynder han at se selv at han faktisk kan noget, som de andre ikke kan. Hvilket slet ikke har været synligt for ham før (eller lærerne). Det rykker for mig at se den rigtige vej.
0

Tilbage til "Børn"