Andre med høj intelligente børn?

Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Ekliptika » 31. jan 2018, 14:56

Tak for svar.
Jeg har et barn, hvor jeg kan genkende mange af de beskrivelser, som er i denne tråd. Han er Wisc-testet med resultat over gennemsnittet, men vi fik at vide af PPR psykologen, at de skal over 130 for at betragtes som børn med særlige forudsætninger. Min søn ligger mellem 130-140 på nogle af del-testene, men på forarbejdningshastighed ligger han lavt. Så jeg synes det er interessant at læse, at det åbenbart også gør sig gældende for flere af de børn, som denne tråd handler om. Der er overvejelser omkring, hvorvidt min søn har ADHD/ADD - han er meget lydfølsom og motorisk urolig og har brugfor pauser for at klare skoledagen. Samtidig har han indtil videre kedet sig gevaldigt i skolen, fordi han synes, det er for let. Det har dog hjulpet lidt, efter han er startet i 2. klasse.
0
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Minitrolden
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. aug 2017, 20:00
Kort karma: 19
Likede indlæg: 165

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Minitrolden » 31. jan 2018, 17:44

:gruble: A fik en del af WISC og lå på ca 120 som fireårig. Hvorfor er det jeg har glemt alt det der ? Er det i Kyeds bog jeg læste at de faktisk kan falde og stige alt efter alder og hvordan de udfordres?
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf TomKah » 3. feb 2018, 21:03

Ekliptika skrev:Tak for svar.
Jeg har et barn, hvor jeg kan genkende mange af de beskrivelser, som er i denne tråd. Han er Wisc-testet med resultat over gennemsnittet, men vi fik at vide af PPR psykologen, at de skal over 130 for at betragtes som børn med særlige forudsætninger. Min søn ligger mellem 130-140 på nogle af del-testene, men på forarbejdningshastighed ligger han lavt. Så jeg synes det er interessant at læse, at det åbenbart også gør sig gældende for flere af de børn, som denne tråd handler om. Der er overvejelser omkring, hvorvidt min søn har ADHD/ADD - han er meget lydfølsom og motorisk urolig og har brugfor pauser for at klare skoledagen. Samtidig har han indtil videre kedet sig gevaldigt i skolen, fordi han synes, det er for let. Det har dog hjulpet lidt, efter han er startet i 2. klasse.


Så vidt jeg har forstået kigger man ikke så meget på forarbejdningshastighed og arbejdshukommelse. Når Atheneskolen f.eks. screener for høj begavelse, ser de typisk på det generelle færdighedsindex som består af perceptuel ressonering og verbal forståelse. Det var sådan jeg forstod på det Ole Kyed, at det var de sidste to de var afgørende for om man var højt begavet, mens de første var mere bestemmende for om andre kunne se det.
Min søn ligger i normal området mellem 90-110 på de arbejdshukommelse og forarbejdningshastighed, men over 130 på de de to andre. Men man skal ligge over 130 for at være højt begavet. 110-130 er over gennemsnittet.


Min søn kan også godt virke urolig, men det er dog blevet bedre med alderen. Han har lige skrevet en engelsk stil på 1 A4 side på 20 minutter i dag. Han slog ikke et eneste ord op. Han går i 5. - det kunne jeg nærmest ikke da jeg gik i 9.
Senest rettet af TomKah 3. feb 2018, 21:19, rettet i alt 1 gang.
1
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf TomKah » 3. feb 2018, 21:14

Når voksne bliver IQ testet er det jo nærmest kun perceptuel ressonering man bliver test i. Jeg har faktisk aldrig rigtig brudt mig om intelligens test. Jeg synes jeg er sådan rimelig all round intelligent. Hurtig, lærenem osv. Men jeg tror bestemt ikke at jeg har en rigtig høj IQ. Min mand har tilgengæld en mega høj rå IQ (+145), men jeg synes ikke rigtig han nødvendigvis er mere all round "smart" end jeg er.

Jeg var selv med til min søns WISC test, og det var faktisk gaven ved det. Det gjorde det så meget lettere at få feedbacken at jeg selv havde set hvad der foregik. Jeg betalte 5000 kr for det, plus 1000 kr for en opfølgende konsultation, men det har været alle pengene værd for mig. Ikke fordi det betyder noget hvad hans IQ er, men fordi det har gjort det nemmere for mig at forstå hvad der er på spil.
2

Tilbage til "Børn"