Teenage bonussøn, hvad gør vi?

MCIS
Indlæg: 100
Tilmeldt: 19. apr 2016, 20:36
Kort karma: 3
Likede indlæg: 43

Teenage bonussøn, hvad gør vi?

Indlægaf MCIS » 27. feb 2017, 13:01

Min kæreste har en søn på 14 år som vi har hver anden weekend. De har ikke et særlig godt forhold, og sønnen er desuden en meget stille dreng og siger ikke særlig meget.

Vi har her i weekenden haft sønnen og min kæreste var simpelhen så sur, da han kom tilbage efter at have kørt hans søn til toget.

Min kæreste synes weekenden har været spild af tid fordi vi intet har lavet, og han er en person der meget gerne vil ud af lejligheden og foretage sig noget. Problemet er at det gider sønnen ikke. Det eneste han gider er at sidde med sin telefon eller iPad, og det gør han faktisk fra han kommer fredag eftermiddag til han tager hjem søndag eftermiddag. Han kan lige overskue at rejse sig fra sofaen når der er mad eller han skal på wc.
Det skal lige siges, at han ikke pt har sit eget værelse, da vi er flyttet i en mindre lejlighed indtil vi overtager en ny 1 juni. Der får sønnen sit eget værelse igen.

Jeg synes det er dybt frusterende at være vidne til, altså det at se far og søn ikke kan få en samtale i gang eller lave noget sammen. Jeg prøver at få sønnen i tale ved at spørge ind til hans hverdag, og om han Feks har lavet noget spændende i vinterferien, men det eneste svar man får er bare : Næ jeg har ikke rigtig lavet noget.
Og det er ligegyldigt hvad man spørg om :) Og det samme gælder når det er hans far der spørg.

Så har jeg prøvet at få sønnen til at være med til at spille brætspil, men det gider han heller ikke. Han vil bare spille computer, men det er lidt svært når han ikke har sit eget værelse pt.

I går sagde min kæreste så, at han faktisk ikke glædede sig til næste gang sønnen kom, fordi de har intet sammen og kan ikke finde ud af at tale sammen.

Hvad gør man? Er det bare sådan teenage drenge er? Og lader man ham bare sidde med sin telefon hele weekenden og håber på han begynder at snakke en dag?
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Teenage bonussøn, hvad gør vi?

Indlægaf Sangius » 27. feb 2017, 13:07

Det nytter ikke at presse ham til at lave alt muligt, som han ikke gider. Min mor begyndte at spille World of Warcraft i en alder af 50, for at have en platform hvor hun kunne snakke med min storebror, da han var 17 år gammel.

Det værste han kan gøre, er i hvert fald at blive vildt skuffet og vred på sønnen. Hvis det at besøge sin far pludselig er forbundet med en masse krav han ikke gider, samt guiltripping, så ender der nok ud i, at han ikke gider komme.

Jeg havde måske forslået knægten at tage en tur i elgiganten for at købe en playstation (afhængig af jeres økonomi), og finde et spil sammen. Måske en x-box med tilhørende kinect, og så kan de spille et eller andet fedt spil hvor man skal bruge kroppen - f.eks. Star Wars. Det må være afhængig af knægtens interesse.

Håber I finder en løsning på det! :)
10
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Teenage bonussøn, hvad gør vi?

Indlægaf Hunkat » 27. feb 2017, 13:12

Altså... det er bare en ide, men måske skulle din kæreste prøve at tænke mindre på hvordan han får sin søn til at interessere sig for det han selv synes er spændende (at komme ud/se ting/gøre ting) og mere på hvordan han kan prøve at involverer sig i det hans søn synes er spændende. Det tror jeg man får meget mere ud af i jeres situation.

Jeg ved ikke om alle teenagere er sådan, men mange er i hvert fald og det handler jo om at man har et digitalt fællesskab som kan virke "kunstigt" på forældre/ældre generationer. Måske kunne de se noget e-sport sammen? Der er masser af youtube kanaler der streamer konkurrencer på højt niveau.
Nu kan der selvfølgelig være masser af ting jeg ikke aner noget om men det lyder heller ikke som om din kæreste har prøvet meget andet end det han selv synes er fedt og når der så ikke er nogen respons så bliver han tvær. Jeg tror simpelthen han griber det forkert an hvis han tror at man kan presse en teenager til ret meget. Der er altså en grund til at stereotypen på en teenager sover og lukker sig inde på sit værelse. Det er en fase hvor man opbygger noget som er uafhængigt at forældrene, egne fællesskaber og normer og jo mere de voksne presser på, jo længere væk bevæger teenageren sig i den alder.

Edit: desuden helt enig. Hvis I har mulighed for at så ud og købe en playstation eller lignende og så find et fedt skydespil til to spillere. Jeg har arbejdet i en gamestop og set masser af voksne som købt spil for at dele noget med deres børn, nogle af dem blev faktisk så gode at børnene ikke gad spille med dem mere :lol:
Senest rettet af Hunkat 27. feb 2017, 13:14, rettet i alt 1 gang.
8
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
MCIS
Indlæg: 100
Tilmeldt: 19. apr 2016, 20:36
Kort karma: 3
Likede indlæg: 43

Re: Teenage bonussøn, hvad gør vi?

Indlægaf MCIS » 27. feb 2017, 13:12

Vi har skam PlayStation 4, Xbox osv. Problemet er at han bliver nødt til at spille det i stuen, da han pt ikke har sit eget værelse. Og det gjorde han så også 4 timer i lørdags. Men vi andre skal også være i stuen, så han kan jo ikke sidde der og spille hele dagen. Vi bor kun i en to værelset lejlighed pt, så har kun stuen og et lille soveværelse samt køkken at være i.
Sønnen gider kun spille voksne spil, og der kan de desværre ikke spille sammen :) Har nemlig foreslået min kæreste det samme, nemlig at købe et spil som de kan spille sammen, men det gider sønnen ikke.

Så igen er jeg på bar bund
0
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Teenage bonussøn, hvad gør vi?

Indlægaf Muspel » 27. feb 2017, 13:14

Jeg har ikke børn, men har selv været 'tvunget' på weekend hos min mor, som jeg havde meget lidt til fælles med. Så svarer ud fra det;

Først og fremmest ville jeg snakke med drengen om, hvad han synes der er en god weekend.
Og så ville jeg nok ikke acceptere alle 'det gider jeg ikke'. Sådan er familieliv- nogle gange laver man noget farmand har lyst til, andre gange noget du har, og nogle gange det sønnen har lyst til. I kunne evt lave en regel om, at far bestemmer en aktivitet hver weekend. -fx svømmehal/ lave mad sammen/ biograf/ besøg hos familie. Og sønnen så fx har fri råderet over fx lørdag aften efter aftensmaden. For man skal også have lov at holde helt fri. Men jeg tror da at de fleste teenagere skal skubbes lidt til at spendere kvalitetstid med forældrene.

Samtidig tænker jeg også, at han er så stor, at vil han fx ikke med ud at gå en tur, så ville jeg selv tage afsted og lade ham blive hjemme.
3
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Teenage bonussøn, hvad gør vi?

Indlægaf Hunkat » 27. feb 2017, 13:15

MCIS skrev:Vi har skam PlayStation 4, Xbox osv. Problemet er at han bliver nødt til at spille det i stuen, da han pt ikke har sit eget værelse. Og det gjorde han så også 4 timer i lørdags. Men vi andre skal også være i stuen, så han kan jo ikke sidde der og spille hele dagen. Vi bor kun i en to værelset lejlighed pt, så har kun stuen og et lille soveværelse samt køkken at være i.
Sønnen gider kun spille voksne spil, og der kan de desværre ikke spille sammen :) Har nemlig foreslået min kæreste det samme, nemlig at købe et spil som de kan spille sammen, men det gider sønnen ikke.

Så igen er jeg på bar bund


Kan du give et eksempel på "voksne spil"? Jeg kan godt se om jeg kan finde nogle titler som passer som har 2-player hvis det er noget?
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
MCIS
Indlæg: 100
Tilmeldt: 19. apr 2016, 20:36
Kort karma: 3
Likede indlæg: 43

Re: Teenage bonussøn, hvad gør vi?

Indlægaf MCIS » 27. feb 2017, 13:22

Hunkat skrev:Altså... det er bare en ide, men måske skulle din kæreste prøve at tænke mindre på hvordan han får sin søn til at interessere sig for det han selv synes er spændende (at komme ud/se ting/gøre ting) og mere på hvordan han kan prøve at involverer sig i det hans søn synes er spændende. Det tror jeg man får meget mere ud af i jeres situation.

Jeg ved ikke om alle teenagere er sådan, men mange er i hvert fald og det handler jo om at man har et digitalt fællesskab som kan virke "kunstigt" på forældre/ældre generationer. Måske kunne de se noget e-sport sammen? Der er masser af youtube kanaler der streamer konkurrencer på højt niveau.
Nu kan der selvfølgelig være masser af ting jeg ikke aner noget om men det lyder heller ikke som om din kæreste har prøvet meget andet end det han selv synes er fedt og når der så ikke er nogen respons så bliver han tvær. Jeg tror simpelthen han griber det forkert an hvis han tror at man kan presse en teenager til ret meget. Der er altså en grund til at stereotypen på en teenager sover og lukker sig inde på sit værelse. Det er en fase hvor man opbygger noget som er uafhængigt at forældrene, egne fællesskaber og normer og jo mere de voksne presser på, jo længere væk bevæger teenageren sig i den alder.


Min kæreste gør faktisk meget for at involvere sig i sin søns interesser, men hvis den eneste interesse sønnen har er, at se på youtube bloggere og spille spil, så er det lidt op ad bakke. Problemet er at min kæreste ikke synes sønnen skal sidde indenfor en hel weekend, og det synes jeg egentlig heller ikke. Men vi ved ikke hvad vi skal foretage os med ham, fordi han gider ikke lave noget.
Gider dig helt ret i, at vi nok bare ikke er vant til alt er digitalt fra vores barndom, synes bare det er sundt for de unge at komme lidt ud også.

Tror egentlig også det min kæreste synes er mest frusterende er, at han ikke kan få en samtale i gang med ham. De kan sidde flere timer uden at sige noget til hinanden. Min kæreste ved simpelthen ikke hvad han skal spørge ham om, når han ikke rigtig får et svar tilbage
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Teenage bonussøn, hvad gør vi?

Indlægaf Madam Pomfrey » 27. feb 2017, 13:22

Måske kunne far komme lidt vej ved at planlægge en ting på forhånd, som ligger inden for knægtens interesse område.
F.x. at gå ud og få en god burger og tage ind og se en fed action i biografen.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
MCIS
Indlæg: 100
Tilmeldt: 19. apr 2016, 20:36
Kort karma: 3
Likede indlæg: 43

Re: Teenage bonussøn, hvad gør vi?

Indlægaf MCIS » 27. feb 2017, 13:24

Hunkat skrev:
MCIS skrev:Vi har skam PlayStation 4, Xbox osv. Problemet er at han bliver nødt til at spille det i stuen, da han pt ikke har sit eget værelse. Og det gjorde han så også 4 timer i lørdags. Men vi andre skal også være i stuen, så han kan jo ikke sidde der og spille hele dagen. Vi bor kun i en to værelset lejlighed pt, så har kun stuen og et lille soveværelse samt køkken at være i.
Sønnen gider kun spille voksne spil, og der kan de desværre ikke spille sammen :) Har nemlig foreslået min kæreste det samme, nemlig at købe et spil som de kan spille sammen, men det gider sønnen ikke.

Så igen er jeg på bar bund


Kan du give et eksempel på "voksne spil"? Jeg kan godt se om jeg kan finde nogle titler som passer som har 2-player hvis det er noget?

I lørdag spillede han Call of duty og så har han spillet battlefield. :) Så det der interesserer ham må være noget med skydning :)
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Teenage bonussøn, hvad gør vi?

Indlægaf Sangius » 27. feb 2017, 13:25

Begge dele kan din mand da godt spille med i? :)
4
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Teenage bonussøn, hvad gør vi?

Indlægaf Sangius » 27. feb 2017, 13:27

Ellers synes jeg bare at man må acceptere, at sådan er samværet for tiden. Lad ham spille sine spil, spise aftensmad med jer osv. Det nytter ikke noget at forsøge at tvinge folk til at hygge sig med en.

Kan det ikke bare være hvad det er? :)
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
MCIS
Indlæg: 100
Tilmeldt: 19. apr 2016, 20:36
Kort karma: 3
Likede indlæg: 43

Re: Teenage bonussøn, hvad gør vi?

Indlægaf MCIS » 27. feb 2017, 13:31

Muspel skrev:Jeg har ikke børn, men har selv været 'tvunget' på weekend hos min mor, som jeg havde meget lidt til fælles med. Så svarer ud fra det;

Først og fremmest ville jeg snakke med drengen om, hvad han synes der er en god weekend.
Og så ville jeg nok ikke acceptere alle 'det gider jeg ikke'. Sådan er familieliv- nogle gange laver man noget farmand har lyst til, andre gange noget du har, og nogle gange det sønnen har lyst til. I kunne evt lave en regel om, at far bestemmer en aktivitet hver weekend. -fx svømmehal/ lave mad sammen/ biograf/ besøg hos familie. Og sønnen så fx har fri råderet over fx lørdag aften efter aftensmaden. For man skal også have lov at holde helt fri. Men jeg tror da at de fleste teenagere skal skubbes lidt til at spendere kvalitetstid med forældrene.

Samtidig tænker jeg også, at han er så stor, at vil han fx ikke med ud at gå en tur, så ville jeg selv tage afsted og lade ham blive hjemme.

Min kæreste skriver faktisk ofte og spørg ham hvad han gerne vil lave når han kommer ind. Igen er det at spille spil og se film og spise slik. Og det imødekommer vi selvfølgelig også :) Han får også lov til at bestemme maden om lørdagen, så det er han også inde over :) De tager også i biografen, hvis der er en god film sønnen gerne vil se. Så generelt synes jeg faktisk min kæreste prøver at imødekomme sønnen, men igen det er det samme digitale hver eneste gang. Spil, film, spil, film.

Sønnen interesserer sig ikke for sport, som i det mindste, og svømmehallen ville han aldrig sætte sine ben i.

Synes bare ikke rigtig vi kan tillade os at gøre noget uden ham, når vi nu kun har ham hver anden weekend. Ved godt han er 14 år og sagtens kan være alene hjemme, ville bare have det dårligt med det :)
0
Brugeravatar
DenBlødeJyde
Indlæg: 1596
Tilmeldt: 3. nov 2015, 09:59
Kort karma: 436
Likede indlæg: 5663

Re: Teenage bonussøn, hvad gør vi?

Indlægaf DenBlødeJyde » 27. feb 2017, 13:32

Hvad laver han hjemme ved mor, er der noget han interesserer sig for der?
0
MCIS
Indlæg: 100
Tilmeldt: 19. apr 2016, 20:36
Kort karma: 3
Likede indlæg: 43

Re: Teenage bonussøn, hvad gør vi?

Indlægaf MCIS » 27. feb 2017, 13:33

Madam Pomfrey skrev:Måske kunne far komme lidt vej ved at planlægge en ting på forhånd, som ligger inden for knægtens interesse område.
F.x. at gå ud og få en god burger og tage ind og se en fed action i biografen.

Det gør de også, når der er en film i biografen sønnnen gerne vil se :) Men det er der ikke hver 14 dag :) Men tal for forslag
1
MCIS
Indlæg: 100
Tilmeldt: 19. apr 2016, 20:36
Kort karma: 3
Likede indlæg: 43

Re: Teenage bonussøn, hvad gør vi?

Indlægaf MCIS » 27. feb 2017, 13:34

Sangius skrev:Begge dele kan din mand da godt spille med i? :)

Nå okay, sønnen sagde bare at det skulle man spille alene. Men hvad ved jeg ;)
0

Tilbage til "Børn"