Baby shower??

HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Baby shower??

Indlægaf HerErJeg » 14. feb 2017, 16:11

I Mads og Monopolet i sidste uge stiftede jeg bekendtskab med begrebet Baby Shower. Årsagen var en kvinde som fandt den nye adopterede tradition voldsomt forloren og unødvendig, dog syntes veninderne at det var helt fantastisk.
Nu er jeg godt nok mand og bor i Jylland, men der følte jeg mig koblet totalt af. Jeg kommer jo nok heller aldrig til at deltage i en af slagsen.
Er det noget I går til, og hvor i landet bor I?
Eller hvordan er jeres tanker om en før-barsel fest som angiveligt handler om at gå gaveamok til mor og baby?
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Baby shower??

Indlægaf HappyPaww » 14. feb 2017, 16:13

Jeg fik en babyshower, har deltaget i og selv arrangeret flere. Jeg synes det er en skøn og hyggelig anledning for en venindeflok at ses inden baby kommer. Gaver er sekundært i den forbindelse ;)

Bor i København men er fra Lolland.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Baby shower??

Indlægaf Hunkat » 14. feb 2017, 16:41

Jeg kender godt konceptet og i en dansk kontekst ser jeg det mere som en slags poltarbend for børn nærmest, altså en mulighed for at venner kan mødes og fejre en begivenhed som ellers traditionelt er forbeholdt familie mere end venner.

I USA kan det godt være et større udstyrsstykke men det er ikke mit indtryk at det er det primære fokus i Danmark.
Jeg har ikke personligt deltaget (jeg blev syg den eneste gang jeg havde en nær bekendt der var gravid).
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Baby shower??

Indlægaf LadyFox » 14. feb 2017, 16:41

Jeg har været til nogle stykker. Jeg synes det er smadder hyggeligt.
0
...
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Baby shower??

Indlægaf Animi » 14. feb 2017, 16:45

Jeg var ved til min søsters babyshower. Det var hyggeligt, og inkluderede også familien. Hun fik gaver, men det var gaver vi alligevel ville have givet hende hvis ikke der var holdt et babyshower.

Jeg kunne sagtens finde på at arrangere for andre, og ville ikke have noget imod hvis nogen holdt et for mig, selvom jeg absolut ikke forventer det :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Baby shower??

Indlægaf Bøtte » 14. feb 2017, 16:47

Da jeg var gravid med den første for godt 4 år siden var det ikke noget man gjorde så meget i, men da jeg var gravid for nyligt var det blevet noget mere udbredt. Jeg har dog hverken deltaget i en eller haft en selv. Det synes jeg er ok.
De fleste af mine veninder er færdige med at få børn, så tvivler på jeg kommer til at deltage i en.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Baby shower??

Indlægaf Animi » 14. feb 2017, 17:03

Derudover forstår jeg ikke at man kan blive så irriteret over at andre tager nye traditioner til sig. Det er fair nok hvis man ikke selv har lyst til at have noget at gøre med Halloween, Valentinesday og Babyshower og synes det er lidt fjollet - men at blive træt over at andre gør det, hvis de synes de er hyggeligt? Der er jo ingen der er tvangsindlagt til at være med.
10
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Baby shower??

Indlægaf BlueBunny » 14. feb 2017, 17:34

Vi har ikke brugt det i min vennekreds.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Baby shower??

Indlægaf HerErJeg » 14. feb 2017, 17:46

Animi skrev:Derudover forstår jeg ikke at man kan blive så irriteret over at andre tager nye traditioner til sig. Det er fair nok hvis man ikke selv har lyst til at have noget at gøre med Halloween, Valentinesday og Babyshower og synes det er lidt fjollet - men at blive træt over at andre gør det, hvis de synes de er hyggeligt? Der er jo ingen der er tvangsindlagt til at være med.

Jeg tror hun oplevede det som om, at det ikke var tanken der tæller, men nærmere værdien eller blærerøvsfaktoren i gaven. Det ville hun helst være fri for.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Baby shower??

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. feb 2017, 17:54

Jeg har været til to, som jeg også selv har været med til at arrangere. Det første var for snart syv år siden.
Ingen af gangene har der været fokus på gaver. Faktisk blev det helt droppet den ene gang, fordi min veninde (den kommende mor) fik melding om, at hun mere eller mindre skulle holde sig i ro den sidste måned før fødslen, og vi pludselig fik travlt med at omorganisere det hele og endte med at gå ud at spise. Selvfølgelig skulle gæsterne der ikke både bruge penge på mad og gave.

Jeg ville synes, at det var hyggeligt, hvis nogen organiserede baby shower for mig, når den tid (forhåbentlig snart) kommer, men da mine nærmeste godt ved, at jeg af principielle grunde ikke ønsker kønsopdelte arrangementer, bliver det ikke kun for kvinder.

Bor i København.
0
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Baby shower??

Indlægaf Olaf » 14. feb 2017, 18:14

Jeg er blevet overrasket med babyshower i begge graviditeter og det har været rigtig hyggeligt. Der har været gaver men i alle prisklasser alt efter hvad gæsten lige er faldet for. Jeg har også deltaget i og arrangeret flere gange. Der har faktisk også været mænd med til den ene - vi inviterer nærmeste venner uanset køn hvilket i det ene tilfælde så betød et par mænd også.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Baby shower??

Indlægaf Ficus » 14. feb 2017, 19:25

Jeg har arrangeret et og været til 3-4 stykker, den første for 9 år siden(og i Danmark).

Har som sådan ikke noget imod konceptet. Deltager gerne i andres, med gave, og både dem med og uden gavekoordinator. Jeg vil virkelig ikke selv have et og nu hvor jeg er gravid, har jeg meldt ud til de, som jeg tænker kunne finde på at arrangere noget, at jeg ikke vil have et. Mine kollegaer har snakket om jeg i stedet vil synes om at vi bliver en dag efter arbejde og spiser - det vil jeg gerne. Og med 2 veninder, ved jeg at der er snak om noget spa agtigt - det vil jeg også gerne.

Men et decideret babyshower i det typiske format er ikke lige noget for mig.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Baby shower??

Indlægaf JoyNips » 14. feb 2017, 19:36

Jeg har aldrig været til et og fik heller ikke selv et. Jeg har dog kendskab til flere som fik baby showers og det har set superhyggeligt ud på billederne. Nogle har været rene veninde-ting og andre har været familie og venner af begge køn. God mad, hygge og gaver er da aldrig dårligt, men jeg føler ikke, at jeg har manglet det.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Baby shower??

Indlægaf Fru Sunshine » 14. feb 2017, 20:41

Jeg synes, det er et fint koncept, og ærligt talt ville jeg have foretrukket det, frem for det rend af barselsgæster, der kom væltende efter fødslerne og hjemkomst fra hospitalet.

Men for 21 og 19 år siden, var det ikke noget, man gjorde. Desværre.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Baby shower??

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. feb 2017, 20:48

jeg har ikke selv fået, og jeg har aldrig været til et....
Men kan da se på min facebook at det bliver mere og mere populært, - også i Norge hvor jeg har en del familie.

Jeg synes faktisk det er en rigtig god og fin tradition, en dag hvor man som vordende mor får lov til at være i centrum, hvor alle glædes over at man skal have en lille, og det er dét der får lov til at være i fokus - hvilket ellers godt kan være noget man indimellem føler og oplever at man ikke skal lade fylde for meget i relationerne.

Jeg synes ikke det handler om gaverne som sådan, og var jeg selv gæst ved et baby shower ville jeg tænke at min gave der erstattede gaven man ville give efter barnet var kommet til verden.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Børn"