Af med natbleen

Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Af med natbleen

Indlægaf ina » 11. feb 2017, 18:37

Vores datter på 4 år bruger ble om natten. Hun har ikke brugt ble om dagen længe (kan faktisk ikke huske hvornår hun smed bleen, men det er over et år siden).

Vi har taget lidt tilløb til at få smidt den ble og tænker egentlig om vi har misset vinduet, hvis man kan sige det. Der var en periode, hvor bleerne var tørre flere nætter i streg, men så stoppede det pludselig igen.

Vi har en fornemmelse om, at hun bare bruger den, fordi den er der. Måske ikke om natten, men så ellers. Fx om aftenen, når vi skal have nattøj på, så tisser hun i bleen så snart den kommer på, i stedet for at gå på toilettet og tisse. Og det samme indimellem om morgenen, når vi står op, selvom bleen kommer hurtigt af. Af samme grund ved vi heller ikke rigtig om hun overhovedet tisser om natten eller om bleen er våd pga. det andet.

I løbet af dagen går hun fint på toilettet og har aldrig uheld.

Nu besluttede vi så, at vinterferien skulle være tidspunktet hvor natbleen skulle ryge. Og hun er i dag puttet uden ble. Tanken er, at vi tager hende op på toilet inden vi selv går i seng.

Men nu ved jeg ikke helt om jeg trækker i land. :genert: Er hun mon bare ikke klar? Det er noget med et hormon i hjernen eller noget, der gør om man vågner og skal tisse?

Er der nogen med erfaringer?
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Af med natbleen

Indlægaf Studsgaard » 11. feb 2017, 18:46

Ja det er netop et hormon der er med til at gøre om de er klar.

Vores den mellemste smed bleen om natten før storebroderen gjorde. Mellemsten smed den næsten lige efter dagbleen var smidt, dvs kun lige tre år. Ældsten var stertet i skole inden han smed nat bleen. Og lillesøster var også seks år inden hun var klar.

Vi har prøvet et par gange med at tage bleen hvis hun sagde hun kunne sove uden, men hun var ikke klar. Pludselig fre den ene dag til den anden tissede hun slet ikke i bleen.

Jeg kan godt forstå i er i tvivl når i ofte opdager hun tisser i den.
Men i kan jo vælge at tage et par dage og se om der kommer noget om natten, gør der det så er hun nok ikke klar så må bleen på igen og så vent til i og hun er mere sikker på at hun er klar. Det er synd hvis hun skal opleve det som nederlag.
0
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Af med natbleen

Indlægaf Olaf » 11. feb 2017, 19:08

Vi ventede på de tørre bleer men de kom aldrig. Vi opdagede til gengæld at de gange vi glemte bleen der tissede han ikke. Han sagde selv at han bare glemmer at gå på toilettet når han havde ble på. Det var som om at når kroppen mærkede bleen så tissede han automatisk. Vi fjernede bleen med succes. Han havde meget få uheld i årene efter
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Af med natbleen

Indlægaf ina » 11. feb 2017, 19:11

Studsgaard skrev:Ja det er netop et hormon der er med til at gøre om de er klar.

Vores den mellemste smed bleen om natten før storebroderen gjorde. Mellemsten smed den næsten lige efter dagbleen var smidt, dvs kun lige tre år. Ældsten var stertet i skole inden han smed nat bleen. Og lillesøster var også seks år inden hun var klar.

Vi har prøvet et par gange med at tage bleen hvis hun sagde hun kunne sove uden, men hun var ikke klar. Pludselig fre den ene dag til den anden tissede hun slet ikke i bleen.

Jeg kan godt forstå i er i tvivl når i ofte opdager hun tisser i den.
Men i kan jo vælge at tage et par dage og se om der kommer noget om natten, gør der det så er hun nok ikke klar så må bleen på igen og så vent til i og hun er mere sikker på at hun er klar. Det er synd hvis hun skal opleve det som nederlag.


Ja, vil meget gerne undgå, at hun oplever nederlag ved det! Jeg tror vi giver det et par nætter, som du skriver, og så må vi se. Hvis ikke det går, så får hun bare ble på igen.

Hun sagde selv, da jeg puttede hende i dag, at hun ville kalde på mig, hvis hun skulle tisse. Så vi må se.
1
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Af med natbleen

Indlægaf ina » 11. feb 2017, 19:12

Olaf skrev:Vi ventede på de tørre bleer men de kom aldrig. Vi opdagede til gengæld at de gange vi glemte bleen der tissede han ikke. Han sagde selv at han bare glemmer at gå på toilettet når han havde ble på. Det var som om at når kroppen mærkede bleen så tissede han automatisk. Vi fjernede bleen med succes. Han havde meget få uheld i årene efter


Det lyder jo godt. :D Og det er også det vi "mistænker" nemlig. Så vi må prøve det af.
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Af med natbleen

Indlægaf ina » 11. feb 2017, 19:13

Vågner jeres børn, når de har haft uheld?

Min mor glemte engang at give min datter en ble på, da hun var her og putte. Og der vågnede hun ikke efter uheld, det opdagede vi, da vi gik i seng. Men det er jo også et halvt år eller mere siden.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Af med natbleen

Indlægaf Studsgaard » 11. feb 2017, 19:21

Hvis vi glemte bleen inden den blev taget af, så vågnede hun ikke.
Men her efter, så har hun ikke haft ret mange uheld, men enten så har hun vågnet enten hvis hun var begyndt at tisse, eller hun var vågnet ved hun skulle tisse og så bare ikke nået ud på toilettet, da hun har en halvhøj seng, så hun først skal ned i fodenden for så at kravle ned af stigen, det er lidt for langt når man skal tisse.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Af med natbleen

Indlægaf Bøtte » 11. feb 2017, 19:31

S sagde selv at hun inden brugte natble mere, og så vsr det det. Vi har vel haft 3 uheld på et halvt års tid. 2 gange vågnede hun ved det. Den ene gang hun ikke vågnede ved det, mente hun det var far, der havde tisset i sengen :lol:

Da hun kom af med den, troede jeg faktisk ikke på det, for hun tissede også altid i den om morgenen, men det fik helt uden problemer. Jeg tror, hun tissede i den fordi det var nemmere end at gå på toilet.
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Af med natbleen

Indlægaf ajnaM » 11. feb 2017, 20:49

Jeg glemte at give natbleen på efter et par dage uden ble i dagtimerne. :genert: Det var lige før hans 3-års fødselsdag, og han har aldrig haft uheld. Jeg tænker altså ikke, at der skal være tørre bleer gennem en længere periode, før man fjerner natbleen.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Af med natbleen

Indlægaf Tanten » 11. feb 2017, 23:49

Det at hun tisser i bleen, så snart den kommer på, får mig til at tænke, at hun er klar til at få den af - hvis det handlede om, ikke at kunne holde sig natten igennem, ville hun først tisse langt hen på de små timer, når blæren var helt fuld. Hun tror formentlig, den er til at tisse i. En 4-årig er så stor, at man godt kan snakke med hende om, at nu prøver vi at tage natbleen af, og at det er vigtigt at man husker at tisse af, inden man går i seng.

I kan evt. tage hende op og tisse, når I går i seng. Det gjorde jeg med min yngste søn i en overgangsperiode. Han sov nærmest, når vi tog ham op og kunne ikke huske, at han havde tisset.
1
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Af med natbleen

Indlægaf ina » 12. feb 2017, 06:28

Tak for svar alle sammen :)

Første nat er gået godt. Min mand havde hende nede at tisse, da han gik i seng, og hun sov videre bagefter uden problemer.
Kl. 3 kaldte hun på mig, fordi hun skulle tisse, og da jeg kom ind på værelset var hun allerede ude af sengen og på vej. Resten af natten sov hun i vores seng.
Så ingen uheld. Jeg er virkelig stolt og glad!
4
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Af med natbleen

Indlægaf Bøtte » 12. feb 2017, 06:30

Dygtige E :klap:
0

Tilbage til "Børn"