4 årig bider negle

Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf Muuh » 11. apr 2017, 06:50

FruKuk skrev:
Muuh skrev:Vores søn begyndte også pludselig at bide negle ud af det blå. Vi forsøgte os med smag grimt neglelak, men han fik hurtigt luret at smagen hurtig forsvandt, så det var ikke til meget hjælp.
Så vi "bestak" ham med præminer og det hjalp. Til at starte med, fik han en lille ting for hver dag han ikke havde bidt negle. Så blev det til hver anden dag, så hver uge osv

Det har så medført, at vi i dag har en teenagers dreng med lange negle. Men i det mindste bider han dem ikke mere


Hvor gammel var han, da I lykkedes med at præmiere ham? Jeg bestikker gerne, hvis han fatter konceptet :genert:


Han har nok været en 5 år, det er en del år siden

Husker tydeligt første gang det lykkedes ham ikke at bide negle en hel dag.
Som noget af det første, da jeg hentede ham i BH udbrød han "Vil du smage mine finger" Forstod ikke lige hvad han mente, så det havde jeg ikke lige lyst til. Så han udbrød stolt "men mor jeg har slet ikke haft dem i munden, så de smager stadig grimt" Havde dog stadig ik lyst til at smage :lol:
Så vi kørte direkte i BR og købte en lille ting
4
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf Kanga » 16. apr 2017, 17:46

Vores på fire år er også begyndt at bide negle. Vi italesætter det med det samme. Løsningen her, tror jeg ,vil være, at sørge for at hand negle er klippet til hele tiden, så der ikke er noget, han kan få fat i med tænderne. Og så giver jeg det tid. Han får tit sådan en grille, som går over efter noget tid.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf FruKuk » 19. apr 2017, 18:55

Kanga skrev:Vores på fire år er også begyndt at bide negle. Vi italesætter det med det samme. Løsningen her, tror jeg ,vil være, at sørge for at hand negle er klippet til hele tiden, så der ikke er noget, han kan få fat i med tænderne. Og så giver jeg det tid. Han får tit sådan en grille, som går over efter noget tid.


Håber, at I har mere held end os :tie:
0
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf Kanga » 21. apr 2017, 19:08

FruKuk skrev:
Kanga skrev:Vores på fire år er også begyndt at bide negle. Vi italesætter det med det samme. Løsningen her, tror jeg ,vil være, at sørge for at hand negle er klippet til hele tiden, så der ikke er noget, han kan få fat i med tænderne. Og så giver jeg det tid. Han får tit sådan en grille, som går over efter noget tid.


Håber, at I har mere held end os :tie:


Det ser ud til, at trenden allerede er ovre her i hvert fald.

Kanga
0
natsvaermer
Indlæg: 566
Tilmeldt: 21. okt 2016, 08:05
Kort karma: 84
Likede indlæg: 713

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf natsvaermer » 26. apr 2020, 08:42

FruKuk skrev:
Kanga skrev:Vores på fire år er også begyndt at bide negle. Vi italesætter det med det samme. Løsningen her, tror jeg ,vil være, at sørge for at hand negle er klippet til hele tiden, så der ikke er noget, han kan få fat i med tænderne. Og så giver jeg det tid. Han får tit sådan en grille, som går over efter noget tid.


Håber, at I har mere held end os :tie:

Hvordan går det med neglebidningen her 3 år senere?

Min søn på 12 har bidt negle siden børnehaven. Han har ofte ondt i fingrene og vil enormt gerne stoppe men vanen er for stærk. Vi har prøvet go negl, mavala, belønning, fortælle om konsekvenser osv, men intet virker.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf FruKuk » 26. apr 2020, 09:53

natsvaermer skrev:Hvordan går det med neglebidningen her 3 år senere?

Min søn på 12 har bidt negle siden børnehaven. Han har ofte ondt i fingrene og vil enormt gerne stoppe men vanen er for stærk. Vi har prøvet go negl, mavala, belønning, fortælle om konsekvenser osv, men intet virker.


Han bider stadig negle. Han har dog haft et halvt år, hvor han ikke bed negle. Stoppede ud af det blå, men startede så også igen. Dog i mindre grad, og han bider dem nu ikke længere så langt ned, at det bløder. Vi er stoppet med at sige til ham, at han skal lade være. For han bliver mega ked af det, og han kan tydeligvis ikke lade være. Så desværre ingen gode råd herfra.
Senest rettet af FruKuk 26. apr 2020, 12:19, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf Sustentaculum » 26. apr 2020, 09:59

Jeg er helt overrasket over at jeg ikke allerede har kommenteret på den her tråd.

Jeg har en på 3 som har bidt negle siden han var 4 mdr, og en mand som bider helt utrolig meget negle. Min søn er faktisk holdt op, hen over lockdown, og jeg har klippet hans negle 3 gange, for første gang siden han var spæd. Min mands neglebider er helt sikkert også stress betinget, og det er tydeligt at se på hans hænder hvordan han har det. Nogen gange er fingerspidserne helt blodige :tie:

Men i hvertfald er jeg nået til den konklusion at der intet er at gøre ved det. Hverken god negl eller belønninger har nogen effekt , og jeg kan ikke lade være med at tænke hvor hårdt det må være at blive korrigeret konstant, for noget man ikke rigtig kan styrer.

Det er selvfølgelig ikke kønt men, jeg havde i hvertfald besluttet at trække på skulderne over det, inden problemet løste sig selv. (Nu må vi se hvad der sker når han starter i børnehave igen :wacko: )
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf Zombie » 1. maj 2020, 13:55

Jeg bed negle i 31 år. Forrige år stoppede jeg så - ren willpower. Jeg ville af med vanen, inden jeg selv får børn, der kan "arve" den.

Mine erfaringer som kronisk neglebider:

- At se andre bide negle er en stor trigger. Hvis den ene eller begge forældre bider eller piller negle, så er det End Game. Man kan ikke få barnet til at stoppe, mens far sidder og bider negle i stolen ved siden af. Det er nærmest umuligt.
Jeg har ikke længere "trangen" i hverdagen, men jeg får den MED DET SAMME jeg ser andre bide negle.

De voksne først, børnene bagefter.

- Lad være med at "shame". Seriøst, det virker ikke. Siden jeg var 5 har jeg vidst, at folk syntes det var mega klamt at jeg bed negle, at de syntes JEG var klam, at mine fingre var klamme. Og ja, det var da ikke pænt at se på, hverken når jeg bed eller resultatet bagefter. MEN jeg kunne ikke stoppe på det tidspunkt, jeg havde ikke viljestyrken og jeg havde nogle "stressers" hver dag som påvirkede mig negativt. Så det eneste der kom ud af det, var at jeg følte mig virkelig klam og nederen, tænkte på at andre syntes jeg var ulækker osv. ... uden at kunne gøre noget ved det. Shit, det har påvirket min selvtillid rigtig meget --- hvis "mobning" og kommentarer virkede på den måde, fandtes der heller ikke overvægtige børn og mennesker. :(

- Fokus på hygiejnen. En ting, der hjalp mig en del, var at jeg huskede at vaske hænder ofte, specielt hvis jeg fornemmede, at jeg havde lyst til at bide negle... eksempelvis inden matematik timer. :lol: Jeg vaskede også hænder bagefter, når jeg havde opdaget det. Det betød dels, at jeg ikke fik infektioner og ikke spredte smitte med spyt på hænderne, men også at mine jævnaldrende ikke syntes, jeg var speciel klam, for de så jo at jeg vaskede hænder ofte. Så jeg tror, det var derfor, at jeg slap for at blive drillet med det --- udover af de voksne. :rulle:

- Motivering. Barnet skal være motiveret, og man motiverer ikke gennem kritik eller negative kommentarer. Snak med barnet om at stoppe, men tving det ikke igennem, hvis ikke barnet vil det. Hvis barnet gerne vil det, så kan man snakke om Go Negl neglelak, lave belønningssystem osv.

- Præventiv behandling. Når barnet er gammel nok, bør det have en negleklipper og en fil i tasken, og lære at bruge det. Hvis man får en skarp flig eller en neglerod, skal det klares MED DET SAMME og det bør ikke tælle negativt i et belønnings-system fx. Og så skal neglene ikke bare holdes korte, de skal også holdes filede - uden skarpe kanter eller kanter af nogen art - de må gerne se lidt mystisk og runde ud, der skal ikke være nogen kanter eller hjørner, skarpe eller ej, man kan gnide sin finger på og "obsesse" over.
Man bør aftale med skolen, at barnet gerne må file i en time, hvis der pludselig opstår behov for det. Så lærerne er med på det. For skal de vente 30-40 minutter på at rette en opstået kant... End Game. Så de skal have lov til diskret at file en lille smule på en enkelt negl, uden selvfølgelig at have gang i en manicure.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf Little_Woman » 2. maj 2020, 04:41

Jeg stoppede da der startede en sød dreng i klassen da jeg var 13 - for mig var dét motivationen, at han skulle kunne lide mig, der fik mig til at stoppe. Alt muligt andet, not so much.
1
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf JoyNips » 3. aug 2021, 18:11

Gaaah, nu opper jeg lige den her. For min 4-årige er begyndt at bide negle. Nu har jeg købt sådan noget der smager grimt i erkendelse af at det simpelthen ikke er muligt at stoppe ham i det hver gang. Jeg er heldigvis ret sikker på at det ikke er stress-udløst, nærmere kedsomhed og fordi han bliver irriteret hvis der er noget der driller ved neglene - og vi har nok været lidt for sløve til at klippe og file fordi han er lidt dramatisk omkring negleklip…
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf Kanga » 3. aug 2021, 19:35

natsvaermer skrev:
FruKuk skrev:
Kanga skrev:Vores på fire år er også begyndt at bide negle. Vi italesætter det med det samme. Løsningen her, tror jeg ,vil være, at sørge for at hand negle er klippet til hele tiden, så der ikke er noget, han kan få fat i med tænderne. Og så giver jeg det tid. Han får tit sådan en grille, som går over efter noget tid.


Håber, at I har mere held end os :tie:

Hvordan går det med neglebidningen her 3 år senere?

Min søn på 12 har bidt negle siden børnehaven. Han har ofte ondt i fingrene og vil enormt gerne stoppe men vanen er for stærk. Vi har prøvet go negl, mavala, belønning, fortælle om konsekvenser osv, men intet virker.

Sjovt at tråden lige dukker op igen… min må have genoptaget vanen dengang. Jeg kan i hvert fald konstatere, at han nu er ni år og jeg lige har klippet fingernegle på ham for første gang i ÅR i forrige uge.

Kanga
0
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf Kanga » 3. aug 2021, 19:35

Kanga skrev:
natsvaermer skrev:
FruKuk skrev:
Kanga skrev:Vores på fire år er også begyndt at bide negle. Vi italesætter det med det samme. Løsningen her, tror jeg ,vil være, at sørge for at hand negle er klippet til hele tiden, så der ikke er noget, han kan få fat i med tænderne. Og så giver jeg det tid. Han får tit sådan en grille, som går over efter noget tid.


Håber, at I har mere held end os :tie:

Hvordan går det med neglebidningen her 3 år senere?

Min søn på 12 har bidt negle siden børnehaven. Han har ofte ondt i fingrene og vil enormt gerne stoppe men vanen er for stærk. Vi har prøvet go negl, mavala, belønning, fortælle om konsekvenser osv, men intet virker.

Sjovt at tråden lige dukker op igen… min må have genoptaget vanen dengang. Jeg kan i hvert fald konstatere, at han nu er ni år og jeg lige har klippet fingernegle på ham for første gang i flere ÅR i forrige uge.

Kanga
0

Tilbage til "Børn"