4 årig bider negle

Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10026

4 årig bider negle

Indlægaf FruKuk » 20. jan 2017, 20:32

Lillebror på 4 år er ud af det blå begyndt at bide negle. Indtil videre kun på pegefingrene. Jeg opdagede det første gang for ca en uge siden, og jeg tænker, at det er liiiige tidligt nok at gå i rigtig panik, men jeg vil samtidigt meget gerne have det stoppet, inden det bliver en mere omsiggribende uvane.

Så har I erfaringer/gode råd?
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf Ficus » 20. jan 2017, 21:00

Ingen gode råd. Håber dog i kan stoppe det, inden det bliver en vane.

Jeg startede med at bide negle i børnehaven, har nok også været omkring 4. Stoppede først da jeg var 22-23, her 4 år senere, kan jeg stadig godt, uden at være opmærksom på det, bide alle mine negle ned. Oftest hvis jeg er nervøs eller ked af det...

Hader det. Virkelig en dårlig vane. Og jeg ville ønske jeg var stoppet nogle af de milliarder af gange mine forældre prøvede at stoppe mig.
Tror de har prøvet alt, men der var som regel ikke noget der stoppede det i mere end 2-3 dage.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10026

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf FruKuk » 20. jan 2017, 21:04

Overvejer, om det er for overkill at smøre med Go'negl (eller hvad det nu hedder) allerede nu?
0
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33981

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf JoyNips » 20. jan 2017, 23:19

Ingen personlige erfaringer, men jeg tænker, at det er et forsøg værd at prøve at stoppe det, før det bliver en vane. Det må alt andet lige være nemmere at stoppe nu hvor det er knapt så fasttømret end senere.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf Hunkat » 21. jan 2017, 07:04

Jeg har altid (okay, så længe jeg kan huske) bidt negle og jeg kommer nok aldrig til at stoppe. Jeg kan dog sagtens lade dem vokse, jeg synes bare det er meget nemmere at bide dem lidt til når de bliver for lange.

Jeg ved godt det der go'negl er i bedste mening men jeg kan ikke få mig selv til at anbefale det. Min forældre gjorde det og jeg hadede det, og dem fordi det var så modbydeligt! Desuden lærte jeg at vaske det af og så hjalp det jo ikke. Min pointe er at hvis det er noget I bliver 'nødt til' at forsætte med så kan I godt regne med at det bliver en kamp med barnet.

Hvis det kun er sket en eller to gange så prøv at spørge ham hvorfor? Måske var neglen lidt skarp og rev og så bed han den lige til og er glad nok nu? Det kan jo være det bare er noget han har set andre gør eller ikke tænkte over.
Jeg ville nok tage den med ord først og bare sige at det er noget skidt at bide negle. Ikke så meget fuss, bare... okay, men lad være med det
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf Ficus » 21. jan 2017, 08:12

Min mor er sikker på at jeg startede som en forlængelse af at jeg suttede på tommelfingeren. Det ene stoppede og det andet startede.

Go' negl lærer man hurtigt at komme udenom, kan huske at de gange jeg alligevel bed i dem, med det på, så var det kun den første dag at det smagte grimt, vænnede mig til det. Senere vaskede jeg det også af. Den eneste gang jeg virkelig hadede mine forældre, var da min mor i en eller anden bog fra bibliotekets smidudkasse havde læst noget med nogle handsker og en eller anden sennepsblanding der skulle smøres på. Mine fingre var SÅ ulækre...... det der virkede bedst, i perioder, var bestikkelse. Men startede jo bare igen et par uger eller en måned efter jeg havde fået "præmien". Det var mest da jeg var blevet stor nok til at regne det koncept ud.


Tror også jeg ville snakke med ham først. Alt efter svaret ville jeg ikke have nogen skrupler ved Go' Negl. Måske i er heldige at han er lille nok, til at det er nok.
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3666
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12185

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf achillaxedprune » 21. jan 2017, 08:56

Oh noes... spørg ham hvorfor, og hvis han ikke stopper hurtigt - dvs. indenfor en uges tid - ville jeg bruge go'negl.

Jeg begyndte selv som 4 årig, og her i starten af 30'erne gør jeg det stadig.... totalt irriterende. Virkelig grim og dårlig vane. Håber ikke for mit eget barn, at han begynder på det. :tie:
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10026

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf FruKuk » 21. jan 2017, 10:23

Jeg har i den uge, hvor jeg har lagt mærke til det spurgt, hvorfor han gør det og ikke mindst konsekvent sagt, at det må han ikke.

Hans svar er "jeg kommer bare til det" eller "der var noget, der drillede".

Med afsæt i jeres svar giver jeg det lidt mere tid med bare at stoppe det, når vi ser det, men ellers må der skrappere midler i brug.

Er det for meget at bede børnehave være obs på det og stoppe det, hvis de ser det?

Og tusind tak for jeres svar!
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10026

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf FruKuk » 10. apr 2017, 14:36

Det lykkedes desværre ikke at stoppe neglebideriet, og vi har nu en 4 årig, der KONSTANT har fingrene i munden og totalt nedgnavede negle. Er godt nok træt af det!
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf kidkomb » 10. apr 2017, 14:48

Åh, nej :(
Jeg vil virkelig anbefale at gøre noget seriøst ved det allerede nu.
Når en vane først er groet fast, så er den næsten umulig at komme af med.
Bare se i tråden her.

Go'negl hjalp heller ikke på mig. Jeg lærte bare at leve med smagen :sur:

Jeg har ikke nogen forkromede råd, men spørg måske lægen?
I hvert fald, så ville jeg virkelig, virkelig ønske at nogen havde stoppet mig.
Mine tænder, mine tyggemuskler, min bid-stilling, mine negle som aldrig bliver helt normale igen, de milliarder af blister jeg har haft, fordi jeg puttede fingrene i munden hele tiden.

Jeg stoppede kun ved at begynde at bide huden af i stedet for.
Det hjalp ikke på ret meget andet end at neglene ikke er så klamme som før.
De andre bivirkninger er der sjovt nok stadig.
I perioder går det fint, men lige så snart jeg er stresset eller ked af det så går det galt igen.
Jeg bruger ca 6000kr om året på botox i kæben og min bid-stilling retter sig aldrig helt. Jeg kunne få nakketræk på, men det er ikke sikkert at det virker.
Grunden til at det er gået så galt for mig er at mine visdomstænder ikke er vokset lige højt i begge sider, men det kan I jo ikke vide allerede nu.
Måske vokser hans tænder helt symmetrisk. Måske bliver hans visdomstænder hevet ud.
Men lad være med at tage chancen.
Det er ikke kun en irriterende vane, der kan følge mange nederen ting med også.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10026

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf FruKuk » 10. apr 2017, 14:56

Lægen har desværre kun to råd; Go´Negl (som han slikker/sutter af) og så blive ved med at sige til ham, at han skal lade være...

Jeg er helt med på, hvad du skriver Kidkomb, jeg aner bare ikke, hvad jeg skal stille op med det :(
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf kidkomb » 10. apr 2017, 14:57

FruKuk skrev:Lægen har desværre kun to råd; Go´Negl (som han slikker/sutter af) og så blive ved med at sige til ham, at han skal lade være...

Jeg er helt med på, hvad du skriver Kidkomb, jeg aner bare ikke, hvad jeg skal stille op med det :(

I know.
Jeg kan heller ikke selv komme på noget rigtig godt råd.
Jeg håber sådan I får bugt med det :(
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf Ficus » 10. apr 2017, 15:08

Siden denne tråd blev oprettet, har jeg også været til (special)tandlæge, efter mange år hvor jeg har udskudt og udskudt det. Nok fordi jeg kendte konsekvenserne. Men som kidkomb skriver, så kan mange års neglebidning, specielt mens man vokser, få ret nederen udfald....


Så når jeg ikke er gravid længere, så skal jeg opereres i kæben og efterfølgende have bøjle på. Hvis jeg er heldig, kan operationerne gøre meget af arbejdet og jeg kan nøjes med skinner efter. Det er hvis jeg er heldig!

Nu ville jeg virkelig ønske at jeg havde nogle tips til at stoppe med det, men som reaktion på den nyhed det var for mig med kæberne nu, ja... så har jeg selvfølgelig bidt alle mine negle igen.

Håber i finder en løsning!
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf kidkomb » 10. apr 2017, 15:20

Ficus skrev:Siden denne tråd blev oprettet, har jeg også været til (special)tandlæge, efter mange år hvor jeg har udskudt og udskudt det. Nok fordi jeg kendte konsekvenserne. Men som kidkomb skriver, så kan mange års neglebidning, specielt mens man vokser, få ret nederen udfald....


Så når jeg ikke er gravid længere, så skal jeg opereres i kæben og efterfølgende have bøjle på. Hvis jeg er heldig, kan operationerne gøre meget af arbejdet og jeg kan nøjes med skinner efter. Det er hvis jeg er heldig!

Nu ville jeg virkelig ønske at jeg havde nogle tips til at stoppe med det, men som reaktion på den nyhed det var for mig med kæberne nu, ja... så har jeg selvfølgelig bidt alle mine negle igen.

Håber i finder en løsning!

Øv, Ficus!
Jeg føler mig nærmest heldig nu.
Jeg krydser fingre for at det går godt! :ae:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: 4 årig bider negle

Indlægaf Muuh » 10. apr 2017, 16:00

Vores søn begyndte også pludselig at bide negle ud af det blå. Vi forsøgte os med smag grimt neglelak, men han fik hurtigt luret at smagen hurtig forsvandt, så det var ikke til meget hjælp.
Så vi "bestak" ham med præminer og det hjalp. Til at starte med, fik han en lille ting for hver dag han ikke havde bidt negle. Så blev det til hver anden dag, så hver uge osv

Det har så medført, at vi i dag har en teenagers dreng med lange negle. Men i det mindste bider han dem ikke mere
2
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils

Tilbage til "Børn"