Børnehaven vil give ble på igen

Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Børnehaven vil give ble på igen

Indlægaf FruKuk » 27. aug 2016, 07:53

Lillebror fik bleen af, da han var 3 år og 2 måneder. Efter 3 uger besluttede vi at give ham den på igen, da han havde 10+ uheld om dagen. Dette foregik helt uproblematisk.

Da han så runder 3 år og 6 måneder, tager vi den af igen. Det går markant bedre denne gang 1-2 uheld om dagen, og han løber jævnligt uopfordret på toilettet.

Og sådan er det stadig her 1,5 måned efter. 1-3 uheld om dagen. Næsten aldrig herhjemme, men næsten altid i børnehaven.

Nu melder børnehaven så ud, at de ikke mener, at han er klar (fordi han sjældent løber på toilettet af sig selv og har daglige uheld - oftest afføring) så de vil anbefale, at vi giver ham ble på igen.

Min mavefornemmelse siger, at vi ikke skal give ble på igen, men hvad tænker I?
0
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Børnehaven vil give ble på igen

Indlægaf HappyHippo » 27. aug 2016, 07:59

Med så mange uheld ville jeg også give ble på igen. Vi tog først bleen, da uheldene stoppede helt.

Er der jer der har travlt med at få bleen af, eller har han selv sagt fra? Hvis han ikke vil have ble på, græder osv, ville jeg tage bleen af hjemme, men holde den på i børnehaven indtil uheldene stopper
5
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2611
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3908

Re: Børnehaven vil give ble på igen

Indlægaf Anlewi » 27. aug 2016, 08:11

Jeg ville ikke give ham ble på igen.
Han har alderen til at være befri og han forstå hvad der foregår omkring ham.

Jeg ville indføre et bonussystem for pølser lavet på toilettet og en hyggelig præmie når der er optjent f.eks 5 stjernet, 10 stjerner osv.
Præmien kan være st bage pandekager, en tur på den fede legeplads, svømmehal eller noget i den dur.

Derudover ville jeg gå i dialog med børnehaven omkring faste toilettider, en del børn fortaber sig i legen og glemmer at gå på toilettet.
2
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Børnehaven vil give ble på igen

Indlægaf Bøtte » 27. aug 2016, 08:27

Hvor længe har han været blefri nu?
Og var det i ferien eller startede det inden?

S blev blefri i ferien. Stort set uden uheld og var der noget var set allerhøjst et dryp i trusserne. Da ferien var slut og hun startede i børnehave igen fik hun pludselig uheld igen. Pludselig havde hun drivvåde bukser, og det har vi aldrig prøvet herhjemme. Efter 3 uger rettede det sig og den sidste uge har været helt uden uheld.
Hun får stadig ble på til afførring dog. Og om natten.

Jeg vil ikke give ble på igen, men snakke med ham om det, snakke med børnehaven om opfordre til toilet jævnligt og evt indføre belønning.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Børnehaven vil give ble på igen

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. aug 2016, 08:37

En pige, jeg kender, får udfaset bleen ved kun at bruge den, hvor behovet stadig er til stede. For hende er det efterhånden kun om natten, at det kniber. Hun har prøvet at være helt blefri, men det gik ikke. Metoden får hende ikke til at have uheld på andre tidspunkter af dagen. Hendes forældre har fået at vide, at uheld skyldes manglende produktion af et signal i hjernen, og at det er forskelligt, hvornår vi hver især har færdigudviklet dette signal. Derfor er de også blevet frarådet at psykologisere datterens udvikling eller at forsøge at opdrage sig til komplet renlighed. Af samme grund opfattes og omtales bleer ikke som en aldersindkator, men som en praktisk foranstaltning på lige linie med vaskeklude, vat, servietter, osv. der kan bruges efter behov.

Personligt ville jeg vælge at give mit barn ble på i børnehaven og om nødvendigt forklare det med, at når man er ude blandt andre, der sker mere, end der gør derhjemme, og de voksne har flere børn at tage sig af, end mor og far har, bliver det sværere at huske at komme på wc, og så sørger bleen for, at man ikke laver i bukserne.
5
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Børnehaven vil give ble på igen

Indlægaf FruKuk » 27. aug 2016, 09:37

Prøver lige at svare på de stillede spørgsmål:

- Han fik den af, fordi han mente, at han ikke brugte ble mere.
- Han har haft den af i 1,5 måned
- Han har nærmest aldrig uheld hjemme
- Han laver gerne både det ene og det andet på på toilettet
- Han fatter hat af point/belønning.
- Han sover uden ble om natten.
Senest rettet af FruKuk 27. aug 2016, 09:39, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Børnehaven vil give ble på igen

Indlægaf FruKuk » 27. aug 2016, 09:38

Og tak for alle svarene. God ide med kombi-løsningen med ble i børnehaven og ikke hjemme.
1
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Børnehaven vil give ble på igen

Indlægaf Lulu » 27. aug 2016, 10:13

FruKuk skrev:Prøver lige at svare på de stillede spørgsmål:

- Han fik den af, fordi han mente, at han ikke brugte ble mere.
- Han har haft den af i 1,5 måned
- Han har nærmest aldrig uheld hjemme
- Han laver gerne både det ene og det andet på på toilettet
- Han fatter hat af point/belønning.
- Han sover uden ble om natten.


Når du skriver alle de ting, ville jeg informere bh om, at I ønskede at de forsøgte sig med at minde ham om at gå på toilettet med jævne mellemrum. Gerne rigtig ofte lige i starten.
Ville der stadig være mange uheld, ville jeg overveje om han skulle have ble på i bh men jeg ville stå fast på at prøve det andet først, når det virker super godt hjemme, også om natten. Det vidner for mig mest om, at han simpelthen glemmer det i bh, hvilket nok er meget naturligt når der sker meget mere der.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4379
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Børnehaven vil give ble på igen

Indlægaf BlueBunny » 27. aug 2016, 11:23

Jeg ville nok først have fjernet bleen, når bleen havde været fri for afføring i en lille periode.

Jeg synes løsningen med ble i børnehaven og ingen hjemme er fin.

Han kan bruge en underbukseble, så mærker han det nærmest ikke. Og hvis så han kan holde den rimelig lortefri, kan den undværes. Derudover kan der sagtens være fokus fra børnehavens side så der kommer gode vaner.

Mest fordi jeg synes 1 1/2 måned med daglig lort i bukserne er meget. Så er han nok ikke helt klar
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Frikadellen-80
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30. apr 2016, 16:27
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Børnehaven vil give ble på igen

Indlægaf Frikadellen-80 » 29. aug 2016, 08:40

Hvis I ikke har lyst til at han skal have ble på igen eller han ikke har, og børnehaven ikke mener de har ressourcer til at holde toilet tider, kunne det evt være en ide med et ur, som bipper med mellemrum, hvilket fortæller ham at han skal gå på toilet og prøve om der er noget han skal af med. Selvfølgelig forudsat at han vil kunne forstå meningen med det.
0

Tilbage til "Børn"