Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf HappyPaww » 18. jul 2016, 07:42

Noget jeg altid studser over især i sydeuropæiske lande er, at børnene tilsyneladende ikke har nogle faste rutiner og sengetider. Der er helt små børn der render rundt på restauranter osv lang ud på natten, og det giver slet ikke mening for mig, at det overhovedet er muligt for ungerne ikke at falde om af træthed. Nogle gange er det også synd, for man kan se hvor trætte børnene er - og at de burde ligge i deres seng :(

I Danmark går vi måske også lidt for meget op i de faste sengetider, 10-12 times søvn osv... Men Jeg bliver altid lidt forarget når jeg ser børn der burde ligge i deres seng :lol:
1
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf Akehurst2 » 18. jul 2016, 08:04

HappyPaww skrev:Noget jeg altid studser over især i sydeuropæiske lande er, at børnene tilsyneladende ikke har nogle faste rutiner og sengetider. Der er helt små børn der render rundt på restauranter osv lang ud på natten, og det giver slet ikke mening for mig, at det overhovedet er muligt for ungerne ikke at falde om af træthed. Nogle gange er det også synd, for man kan se hvor trætte børnene er - og at de burde ligge i deres seng :(

I Danmark går vi måske også lidt for meget op i de faste sengetider, 10-12 times søvn osv... Men Jeg bliver altid lidt forarget når jeg ser børn der burde ligge i deres seng :lol:


Jeg bemærker det også i Sydeuropa, men altså - folk dernede er jo sunde og raske alligevel, faktisk sundere end os og med mindre psykofarmaka, så måske tager de ikke så meget skade alligevel. Dermed ikke sagt, at det er synd i situationen, når trætte børn ikke får lov at sove.

Så et par børn i min ferie (svenske, i øvrigt), der helt tydeligt var overtrætte der ved 18-tiden efter en lang dag ved poolen og som græd på den der måde, hvor man kan høre, at det handler ikke om andet end at nu er vi trætte og alt går os imod. Det var så alle ved poolen sad og sagde "så giv dog de børn en lur" til hinanden.
1
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf ajnaM » 18. jul 2016, 09:09

Jeg tror, børnene har en anden rolle i mange kulturer. Herhjemme er børnene i centrum, og det er nærmest utænkeligt, at man som forældre skulle kunne tage ud efter kl. 19, for der skal børnene jo sove. Gør man det, får man i hvert fald hurtigt fordømmende blikke. ;)

Andre steder oplever jeg, at børnene i langt højere grad må acceptere at komme med på slæb.

Og altså, jeg tror egentlig ikke, det nødvendigvis er os, der har fat i den længste ende. Jeg tror ikke, børn har specielt godt af, at hele verden indrettes efter dem. Og jeg tror egentlig, at både forældrene og børnene kunne blive gladere, hvis man slækkede lidt på de faste rutiner.
11
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5042

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf HerErJeg » 18. jul 2016, 11:32

Cafeliv eller ej. Franskmænd er det folk der sover mest. Det var i nyhederne for ikke så længe siden. Samtidigt bruger de mest tid på at spise, så der er måske noget rent grundlægende tid sammen i familien, som vi i Danmark bare har skrottet lige så stille.
1
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf ajnaM » 18. jul 2016, 15:01

HerErJeg skrev:Cafeliv eller ej. Franskmænd er det folk der sover mest. Det var i nyhederne for ikke så længe siden. Samtidigt bruger de mest tid på at spise, så der er måske noget rent grundlægende tid sammen i familien, som vi i Danmark bare har skrottet lige så stille.


De arbejder heller ikke så meget - og da slet ikke hvis man ser på den samlede arbejdstid i familien.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf vibbsen » 18. jul 2016, 21:27

HerErJeg skrev:
kidkomb skrev:
HerErJeg skrev:
kidkomb skrev:På ferier oplever jeg at britiske forældre råber, men at børnene så også gør. Altså råber og skriger og larmer helt vildt.
Tyskerne har styr på det. Ingen råben eller tagen fat i, men stille og rolige og ligeså deres børn.
Hollænderne har samme approach som danskerne, taaaaale og ingenting sker. Råb, skrig, larm, ikke høre efter, ligeglade med, om det går ud over andre sagesløse mennesker.
Svenskerne stort set som hollænderne.
Og disclaimeren: Det er helt overdrevet generelt jeg mener her, ikke også?


Der har vel ligefrem været en serie om totalt uregerlige britiske børn, som styrede hjemmet med jernhånd, fremfor forældrene som bare kunne bukke og skrabe.
Var det ikke noget med Super Nanny?

Jeg kan godt huske de der nanny-programmer, men kunne det ikke laves i alle lande tænker jeg?


Det kan godt være, der var bare en overgang, hvor alle programmer omkring uregerlige voksne, børn og kæledyr kom fra England.


Det er fordi det er BBC som har fundet på konceptet.



Vi har lige været på Kreta i 14 dage. Og her må jeg med stolthed konstaterer at mit barn er nærmest nazistisk artigt...Og at det faktisk gjorde sig gældende for alle de danske børn...Vores unger opførte sig eksemplarisk. Og ikke som en flok vilde ved poolen i dagtimerne hvor de var til fare for deres omgivelser og hærgede ikke rundt om aftenen.Vi boede på at hotel med rigtig mange svenskere og nordmænd. Og deres børneopdragelse sejlede jo fandme. Og så var der også en del svensk-finner. Og her er de voksne næsten ligeså slemme som børnene....

Faktisk synes jeg tit børnenes opførsel er et spejl af forældrene.

Sidste år var vi på Cypern. Familiehotel. Men så sent at der var meget få danske børnefamilier. Til gengæld var der mange svenske, norske og engelske børnefamilier. :nerve: :nerve: :nerve: :nerve: Da vi ankom var der en svensk familie ferie bestående af hvad der lignede 2 familier som bogstavelig talt hærgede ved poolen. Sprang ud i hovedet på folk, løb rundt og tog absolut ingen hensyn. Vi kom om fredagen. De tog heldigvis hjem om mandagen og vi åndede lettede op. Indtil tirsdag morgen. Hvor en kæmpe norsk 3-families var ankommet. Og vi ønskede at vi kunne få vores svenskere igen. Deres børn var mere uopdragne og forældrene havde nærmest konkurrence i hvem der kunne drikke flest fadøl. Heldigvis kom der en engelsk storfamilie om lørdagen i uge 2 (vi var der i 2 uger). Og de fordrev nærmest nordmændene fra poolen. Seriøst. Deres børn var nogen bisser. Forældrene råbende nogen bøvhoveder der sad i poolen og drak de fadøl nordmændene havde udset sig og sagde Fuck som hver andet ord..

Familien Vibbsen pakkede bilen og kørte på udflugt så snart lejligheden bød sig. Og lod Vibbsen Junior komme i børneklubben istedet for i børnepoolen...Det ville hun vist også hellere.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf Bimmerdyret » 18. jul 2016, 22:47

HappyPaww skrev:
I Danmark går vi måske også lidt for meget op i de faste sengetider, 10-12 times søvn osv... Men Jeg bliver altid lidt forarget når jeg ser børn der burde ligge i deres seng :lol:


Jeg har aldrig gået i daginstitution og har aldrig haft faste sengetider - det styredejeg egentlig selv fra spæd af . Sov når jeg var træt og ellers i fuld vigør når jeg var vågen.
Så jeg kunne sagtens gå i seng som 4 årig kl 1 om natten.
Det har aldrig givet problemer
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf HappyPaww » 19. jul 2016, 07:26

Vi fløj hjem fra ferie i Bulgarien i går, og bag os sad en Bulgarsk familie - tre børn i alderen 5-15 vil jeg tro. Moren sad på den anden side af gangen og var fuldstændig ligeglad med at de forbandede lorteunger kravlede rundt på sæderne (stod op, hev fat i vores ryglæn osv.) :sur:. På et tidspunkt lå den mindste på gulvet tværs over midtergangen! Nøj hvor jeg ønskede at nogle ville "komme til" at losse til ham :tie:

Ungen stod i øvrigt også op på sædet for at læne sig over mod vinduet under landingen - igen ignorerede kællingen det fuldstændigt! Igen håber jeg sgu på at ungen skulle falde ned og slå sig noget så grusomt :evil:

Kan slet ikke have sådan nogle forældre!

Vores dreng var i øvrigt pacificeret af sin iiPad og sad pænt og stille hele vejen :engel:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf TomKah » 19. jul 2016, 09:42

vibbsen skrev:
HerErJeg skrev:
kidkomb skrev:
HerErJeg skrev:
kidkomb skrev:På ferier oplever jeg at britiske forældre råber, men at børnene så også gør. Altså råber og skriger og larmer helt vildt.
Tyskerne har styr på det. Ingen råben eller tagen fat i, men stille og rolige og ligeså deres børn.
Hollænderne har samme approach som danskerne, taaaaale og ingenting sker. Råb, skrig, larm, ikke høre efter, ligeglade med, om det går ud over andre sagesløse mennesker.
Svenskerne stort set som hollænderne.
Og disclaimeren: Det er helt overdrevet generelt jeg mener her, ikke også?


Der har vel ligefrem været en serie om totalt uregerlige britiske børn, som styrede hjemmet med jernhånd, fremfor forældrene som bare kunne bukke og skrabe.
Var det ikke noget med Super Nanny?

Jeg kan godt huske de der nanny-programmer, men kunne det ikke laves i alle lande tænker jeg?


Det kan godt være, der var bare en overgang, hvor alle programmer omkring uregerlige voksne, børn og kæledyr kom fra England.


Det er fordi det er BBC som har fundet på konceptet.



Vi har lige været på Kreta i 14 dage. Og her må jeg med stolthed konstaterer at mit barn er nærmest nazistisk artigt...Og at det faktisk gjorde sig gældende for alle de danske børn...Vores unger opførte sig eksemplarisk. Og ikke som en flok vilde ved poolen i dagtimerne hvor de var til fare for deres omgivelser og hærgede ikke rundt om aftenen.Vi boede på at hotel med rigtig mange svenskere og nordmænd. Og deres børneopdragelse sejlede jo fandme. Og så var der også en del svensk-finner. Og her er de voksne næsten ligeså slemme som børnene....

Faktisk synes jeg tit børnenes opførsel er et spejl af forældrene.

Sidste år var vi på Cypern. Familiehotel. Men så sent at der var meget få danske børnefamilier. Til gengæld var der mange svenske, norske og engelske børnefamilier. :nerve: :nerve: :nerve: :nerve: Da vi ankom var der en svensk familie ferie bestående af hvad der lignede 2 familier som bogstavelig talt hærgede ved poolen. Sprang ud i hovedet på folk, løb rundt og tog absolut ingen hensyn. Vi kom om fredagen. De tog heldigvis hjem om mandagen og vi åndede lettede op. Indtil tirsdag morgen. Hvor en kæmpe norsk 3-families var ankommet. Og vi ønskede at vi kunne få vores svenskere igen. Deres børn var mere uopdragne og forældrene havde nærmest konkurrence i hvem der kunne drikke flest fadøl. Heldigvis kom der en engelsk storfamilie om lørdagen i uge 2 (vi var der i 2 uger). Og de fordrev nærmest nordmændene fra poolen. Seriøst. Deres børn var nogen bisser. Forældrene råbende nogen bøvhoveder der sad i poolen og drak de fadøl nordmændene havde udset sig og sagde Fuck som hver andet ord..

Familien Vibbsen pakkede bilen og kørte på udflugt så snart lejligheden bød sig. Og lod Vibbsen Junior komme i børneklubben istedet for i børnepoolen...Det ville hun vist også hellere.


Hvad i alverden fik jer til at vælge den ferieform igen efter den første oplevelse? Det lyder gennemgribende hæsligt.

Jeg tror dog ikke at folk der tager på charterferie (hvilket der lyder til at være tale om) er repræsentative for et land som helhed.

Jeg har været på virkelig mange hoteller med mine børn i hele verden. Vi rejser mindst 5 uger om året. Jeg har ALDRIG været vidne til noget i stil med det du beskriver. Hvis jeg ser børn i en pool som generer mig eller mine børn så taler jeg med børn og forældre om det prompte. Jeg ville aldrig lade mig chikanere. Jeg har aldrig oplevet sure miner over at have sagt fra.

Vi har dog kun været på charterferie tre gange. De to gange var i Ægypten og der var vildt strenge poolregler. Så det vildeste vi var vidne til var at arabere er nogle seriøst madsvin (hele familien), når de spiser i en buffet.
0
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5042

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf HerErJeg » 19. jul 2016, 10:03

Vi har også prøvet sådan en bademester "nazi", der var bare i Spanien. Det kan bare suge hele glæden ud af vandet, hvis alting håndhæves nådesløst iblandet en god portion af egne hjemmelavede regler.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf vibbsen » 19. jul 2016, 10:59

TomKah skrev:
vibbsen skrev:
HerErJeg skrev:
kidkomb skrev:
HerErJeg skrev:
kidkomb skrev:På ferier oplever jeg at britiske forældre råber, men at børnene så også gør. Altså råber og skriger og larmer helt vildt.
Tyskerne har styr på det. Ingen råben eller tagen fat i, men stille og rolige og ligeså deres børn.
Hollænderne har samme approach som danskerne, taaaaale og ingenting sker. Råb, skrig, larm, ikke høre efter, ligeglade med, om det går ud over andre sagesløse mennesker.
Svenskerne stort set som hollænderne.
Og disclaimeren: Det er helt overdrevet generelt jeg mener her, ikke også?


Der har vel ligefrem været en serie om totalt uregerlige britiske børn, som styrede hjemmet med jernhånd, fremfor forældrene som bare kunne bukke og skrabe.
Var det ikke noget med Super Nanny?

Jeg kan godt huske de der nanny-programmer, men kunne det ikke laves i alle lande tænker jeg?


Det kan godt være, der var bare en overgang, hvor alle programmer omkring uregerlige voksne, børn og kæledyr kom fra England.


Det er fordi det er BBC som har fundet på konceptet.



Vi har lige været på Kreta i 14 dage. Og her må jeg med stolthed konstaterer at mit barn er nærmest nazistisk artigt...Og at det faktisk gjorde sig gældende for alle de danske børn...Vores unger opførte sig eksemplarisk. Og ikke som en flok vilde ved poolen i dagtimerne hvor de var til fare for deres omgivelser og hærgede ikke rundt om aftenen.Vi boede på at hotel med rigtig mange svenskere og nordmænd. Og deres børneopdragelse sejlede jo fandme. Og så var der også en del svensk-finner. Og her er de voksne næsten ligeså slemme som børnene....

Faktisk synes jeg tit børnenes opførsel er et spejl af forældrene.

Sidste år var vi på Cypern. Familiehotel. Men så sent at der var meget få danske børnefamilier. Til gengæld var der mange svenske, norske og engelske børnefamilier. :nerve: :nerve: :nerve: :nerve: Da vi ankom var der en svensk familie ferie bestående af hvad der lignede 2 familier som bogstavelig talt hærgede ved poolen. Sprang ud i hovedet på folk, løb rundt og tog absolut ingen hensyn. Vi kom om fredagen. De tog heldigvis hjem om mandagen og vi åndede lettede op. Indtil tirsdag morgen. Hvor en kæmpe norsk 3-families var ankommet. Og vi ønskede at vi kunne få vores svenskere igen. Deres børn var mere uopdragne og forældrene havde nærmest konkurrence i hvem der kunne drikke flest fadøl. Heldigvis kom der en engelsk storfamilie om lørdagen i uge 2 (vi var der i 2 uger). Og de fordrev nærmest nordmændene fra poolen. Seriøst. Deres børn var nogen bisser. Forældrene råbende nogen bøvhoveder der sad i poolen og drak de fadøl nordmændene havde udset sig og sagde Fuck som hver andet ord..

Familien Vibbsen pakkede bilen og kørte på udflugt så snart lejligheden bød sig. Og lod Vibbsen Junior komme i børneklubben istedet for i børnepoolen...Det ville hun vist også hellere.


Hvad i alverden fik jer til at vælge den ferieform igen efter den første oplevelse? Det lyder gennemgribende hæsligt.

Jeg tror dog ikke at folk der tager på charterferie (hvilket der lyder til at være tale om) er repræsentative for et land som helhed.

Jeg har været på virkelig mange hoteller med mine børn i hele verden. Vi rejser mindst 5 uger om året. Jeg har ALDRIG været vidne til noget i stil med det du beskriver. Hvis jeg ser børn i en pool som generer mig eller mine børn så taler jeg med børn og forældre om det prompte. Jeg ville aldrig lade mig chikanere. Jeg har aldrig oplevet sure miner over at have sagt fra.

Vi har dog kun været på charterferie tre gange. De to gange var i Ægypten og der var vildt strenge poolregler. Så det vildeste vi var vidne til var at arabere er nogle seriøst madsvin (hele familien), når de spiser i en buffet.


Fordi vores datter simpelthen ELSKER den form for ferie. Og fordi det passer rigtig godt til os. Jeg tror faktisk aldrig at hun har opdagede de ting som vi lægger mærke til. Vores datter var kun 3 år sidste år og en smule bange for vand. Så det var et begrænset hvor meget hun egentlig var ved poolen da hun kun gad det ret kort tid. Til gengæld så var hun fuldstændig exet med at komme i børneklubben som havde skandinavisk personale heraf et par danskere. De var MEGA søde og de elskede hende. Og her var der sjovt nok ikke nogen problemer med uopdragne børn. Måske fordi det ikke var forældrene der regulerede deres adfærd :gruble: Men det var meget interessant at lægge mærke til.

Vi er sådan generelt ret afslappede og jeg har ingen problemer med at irettesætte andre folks børn hvis jeg føler det er nødvendigt.Normalt så er det faktisk bare nødvendigt at kigge rigtig længe på dem med det som vi i min familie kalder "Ka´du dy dig" blikket....Det virker internationalt også.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf Evapeva » 22. jul 2016, 18:41

ajnaM skrev:Jeg tror, børnene har en anden rolle i mange kulturer. Herhjemme er børnene i centrum, og det er nærmest utænkeligt, at man som forældre skulle kunne tage ud efter kl. 19, for der skal børnene jo sove. Gør man det, får man i hvert fald hurtigt fordømmende blikke. ;)

Andre steder oplever jeg, at børnene i langt højere grad må acceptere at komme med på slæb.

Og altså, jeg tror egentlig ikke, det nødvendigvis er os, der har fat i den længste ende. Jeg tror ikke, børn har specielt godt af, at hele verden indrettes efter dem. Og jeg tror egentlig, at både forældrene og børnene kunne blive gladere, hvis man slækkede lidt på de faste rutiner.


Jeg kunne ikke være mere enig. Og vi dyrker det her i små doser hist og pist til fælles glæde. Børnene ser mere til legekammerater, end de ellers ville gøre, hvis vi låste os helt fast. Men jeg har også fået kommentarer fra min latterlige genbo. De siger ofte "hooold da fast, I er meget ud, I er allldrig hjemme, er det ikke synd for børnene?" Og nej, det er ikke synd. Jeg sagde til hende, at vi har de gladeste og nemmeste børn i verden, så det er intet problem at have dem med ud at opleve noget. :D Idiot. :fløjt:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf Evapeva » 22. jul 2016, 18:43

Og til emnet: Jeg har også oplevet min del af nordmænd denne sommer, hvis børn er en fucking pestilens. Forældrene med. De kommer med pengene, og så skal de fandmer også have meget mere albueplads end alle andre, virker det som.
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf Evapeva » 22. jul 2016, 18:43

Hvor er Fjeldaben forresten blevet af? :D
4
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf Myresluger » 22. jul 2016, 20:35

Det er sjovt... Min oplevelse med hollandske børn er at de larmer helt enormt og forældrene støtter op eller ligefrem deltager i støjende og hensynsløse aktiviteter (f.eks. I swimmingpools hvor de springer hvor der ikke må springes og der er ingen forældre der holder dem i ørene når de springer ud i andre i vandet). Vi var for nogle år tilbage i Italien på et lille sted hvor der indimellem var fælles middag. Jeg sad ved siden af en Hollandsk mor der sagde at de havde talt om at de danske børn var så velopdragne og stille. Jeg grinede og sagde at vi havde talt om den samme forskel set fra den anden side. Det var i øvrigt rigtigt hyggeligt og det var nogle søde mennesker - men dagen efter var der igen kaos i poolen..
0

Tilbage til "Børn"