Hjælp til overtræt baby

Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Hjælp til overtræt baby

Indlægaf Knirkemis » 4. jul 2016, 16:17

Vores datter er 5 uger, og vi har siden hun var to uger gammel kæmpet med, at hun bliver overtræt og ikke kan finde ro og falde i søvn.
Det er især om aftenen, det er slemt. Jeg tror ikke vi har haft en eneste aften, hvor hun ikke har været vågen i 4-5 timer ad gangen, kun afbrudt af 10 minutters søvn indimellem.

Hun vågner hele tiden op og begynder at skrige, og er svær, at få til at falde ned igen.

Vi sikrer selvfølgelig at hun hverken er sulten, skal skiftes eller på anden måde er påvirket af noget vi kan afhjælpe.
Vi har prøvet alt hvad vi kan finde på, også i samråd med sundhedsplejersken. Og vi er ved at være lidt desperate :ticks: Og så er det jo også synd for hende, at hun bliver så ked af det :(

Nogle gode tips og tricks?
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Hjælp til overtræt baby

Indlægaf Lilleluftballon » 4. jul 2016, 16:28

Har i prøvet at bære hende i viklen? Det hjalp med min dreng i den alder. Senere var slyngevuggen magisk.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16143

Re: Hjælp til overtræt baby

Indlægaf Urtekussen » 4. jul 2016, 16:44

Kan hun ved siden af dig/på dig?

Jeg har brugt ved mine børn at amme dem i søvn, og så lade dem sove ved mig i videst muligt omfang.
Nogle synes ikke om det, men synes de skal lære at sove selv. Jeg gør det, som virker for os.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Mette
Indlæg: 1285
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1847

Re: Hjælp til overtræt baby

Indlægaf Mette » 4. jul 2016, 17:56

Her var det kiropraktor, slyngevugge og svøb der var vejen frem. Jeg har et svøb til nyfødte jeg kan sende til dig, hvis du vil betale porto.
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Hjælp til overtræt baby

Indlægaf Sorenspige » 4. jul 2016, 18:09

Har I prøvet at svøbe hende stramt i en dyne eller et tæppe?

Det og så vuggen i armene hjalp vores dreng, selvom han dog alligevel græd en del om aftenen.

Du får lige en masse af dem her :ae: :ae: :ae:. Det er hårdt, mens det står på :kys: (men det bliver bedre - det lover jeg).
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Hjælp til overtræt baby

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. jul 2016, 19:32

forskellige forslag

- svøb hende tæt i dyne eller tæppe
- lad hende spise sig i søvn
- put hende i dyne og så i ringslynge, og gå rundt med hende til hun sover. Læn dig ned mod underlag hvor hun skal ligge, og list slyngen af over skulderen
- gå rundt med hende i armen
- put hende i lift, og sid med denne på lårene, og vug hende i søvne
- bruger hun sut, ellers prøv om den dækker hendes behov for trøst/tryghed/hygge om aftenen.


Du skriver at i sikrer jer at hun ikke er sulten - gør i dette ved at tilbyde mad hver gang hun er ked?
Min erfaring er at der spises ret meget om aftenen, og man godt kan tænke "niks du kan simpelthen ikke være sulten nu" men at det så har været det eneste der virker.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2612
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3908

Re: Hjælp til overtræt baby

Indlægaf Anlewi » 4. jul 2016, 19:55

Uden at have læst de andre svar og derfor risikerer at gentage andre.

- Faste rutiner hver dag og på samme tidspunkt. Gerne med bad, nattøj osv så jeres barn lære at forstå hvad der skal ske.
- mørkt og køligt soveværelse
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16143

Re: Hjælp til overtræt baby

Indlægaf Urtekussen » 4. jul 2016, 20:14

Jeg tror ikke man kan lære babyer på 5 uger rutiner. Men det er selvfølgelig godt nok at få det kørt ind hos forældrene allerede da (det kunne vi godt have brugt :-D )
1
2011
2015
2018
2020
2023
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hjælp til overtræt baby

Indlægaf JoyNips » 4. jul 2016, 20:43

Jeg ville ikke tøve med at kontakte Jeanette her hvis jeg syntes, jeg havde brug for hjælp til baby-søvn. http://sovecoach.dk
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Hjælp til overtræt baby

Indlægaf HappyHippo » 4. jul 2016, 21:05

Svøb og hop med barnet imens. Vi brugte en app med sovelyde til nyfødte/ babyer. Den hedder Soundsleeper, og virkede fantastisk.

Og lad vær med at give op. Sommetider skriger de helt enormt lige før de falder i søvn.

Edit: vi brugte en yogabold til at hoppe med. Senere slyngevuggen.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Hjælp til overtræt baby

Indlægaf Lilleluftballon » 5. jul 2016, 05:54

JoyNips skrev:Jeg ville ikke tøve med at kontakte Jeanette her hvis jeg syntes, jeg havde brug for hjælp til baby-søvn. http://sovecoach.dk


Jeg kender hende kun fra et enkelt foredrag, men mit indtryk er at hendes koncept er meget tæt på det man kan læse om i the "baby-whisperer" der har en del bøger. Ikke at der er noget i vejen med det, vi har brugt det en del, bare hvis man vil starte med at læse lidt.
Jeg synes så det fungerede bedst med lidt ældre børn, det handler meget om rutiner osv.
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Hjælp til overtræt baby

Indlægaf Sorenspige » 5. jul 2016, 06:19

Rikke skrev:Vi brugte Jeanette, da Astrid var en lillebitte soveskovl. Det gjorde en vild forskel!


Men var hun ikke ældre end 5 uger?

Jeg synes, det lyder meget tidligt, men måske er jeg helt galt på den.
0
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Hjælp til overtræt baby

Indlægaf Knirkemis » 5. jul 2016, 08:11

Tusind tak, for alle jeres svar. Lige nu sover hun, så jeg har tid til at svare :-D

Af alle de forslag der er kommet, mangler vi at prøve slyngevuggen, kiropraktor, sovecoach og tumletop (som jeg lige skal have undersøgt, hvad er).

Indtil videre har vi forsøgt med følgende: mere mad, svøbning (som hun sover fint med om natten. I det hele taget er hun rigtig god til, at sove om natten. Heldigvis), at prøve at vugge hende i søvn i svøbet eller liften, at gå ture med barnevognen, køre med hende i bilen, stilhed og mørke, at have hende i stuen hvor hun kan høre os og evt. musik eller tv som hun er vant til, at synge for hende eller tale beroligende, at lægge en stofble over liften, så hun er skærmet for synsindtryk, at lade hende falde i søvn hos en af os. Øhhhhm, og sikkert flere ting, som jeg efterhånden ikke kan huske....

SP anbefalede altid at lægge hende svøbt i liften, som vi bruger som seng, fordi vi delvist bor i København, delvist i Svendborg pga. min kærestes job. Hun har derfor et fast sovested i form af liften, og skal ikke hele tiden vænne sig til et nyt sted. På den måde mente hun, at vi kan arbejde en rutine ind, og vænne hende til, at man skal sove når man ligger der. Nogle gange står jeg med spredte ben, og svinger liften blidt mellem benene, men hverken min ryg eller mit bækken kan holde til det særligt længe. Jeg har også prøvet at stille den på benene, og vugge den dér. Men uden den store succes. Hun er en stædig, lille rad :)

Hun er flaskebarn, så det med at amme hende i søvn, kan vi desværre ikke prøve. Men vi har forsøgt med at skifte ble osv. først, for derefter at svøbe hende og lade hende spise, liggende i dynen. Hun falder tit i søvn, når vi giver hende mad, men vågner når vi lægger hende bagefter. Så nu prøver vi at lægge hende svøbt i liften, og give hende mad der. Det vil vi nok prøve et par dage, og se om det skulle hjælpe. Og ellers bliver det nok sovecoachen, som bliver næste forsøg.

Jeg ved godt, at det nok bare er en fase, men hold nu op, hvor bliver man frustreret og ked af det, når ens barn skriger :( Også selvom man ved, at det ikke skyldes smerter.
0

Tilbage til "Børn"