Pottetræning - tips og tricks

Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1835
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 636
Likede indlæg: 8700

Pottetræning - tips og tricks

Indlægaf englishchannel » 11. mar 2024, 07:41

Vi regner med at pottetræne vores 2,5-årige søn i påskeferien. I den forbindelse har jeg prøvet at researche lidt på metoder, og synes ærlig talt, at det er en jungle af modstridende anbefalinger derude. Derfor spørger jeg nu Debatten til råds.

Hvordan pottetrænede I jeres barn/børn? Hvad kan I anbefale? Hvad skal vi absolut ikke gøre? Er der noget, der virkede særlig godt for jer ift. forberedelse, etc.?

Alle råd og erfaringer er meget velkomne.
0
Lys
Indlæg: 5886
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 503
Likede indlæg: 10589

Re: Pottetræning - tips og tricksede

Indlægaf Lys » 11. mar 2024, 09:21

Jeg tog bleen af min (dengang) 3,5 årige i påsken sidste år. Jeg forberedte hende gennem nogle uger på, at hun skulle stoppe med at bruge ble i påskeferien og så tog jeg bleen af hende om morgenen på første feriedag. Og så gik der 1,5 døgn med både det ene og det andet i bukserne (og ingen succes på toilettet) og så fangede hun den og har nærmest ikke haft uheld siden (max 10 vil jeg tro). Hun fortsatte med at bruge ble om natten en måneds tid mere, men den var tør om morgenen fra jeg satte projektet i søen.

Min datter var slet ikke med på projektet og var virkelig ked af ikke at få ble på den første dag. Hun insisterede på at have underbukser og bukser på, så det fik hun. Og så fik hun et klistermærke på et skema hver gang hun prøvede at tisse på toilettet og en vingummi når det lykkedes for at skabe noget motivation hos hende selv.

Og så var vi i øvrigt bare hjemme indtil hun fangede det, så hun ikke skulle forholde sig til andre toiletter.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1056
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18324

Re: Pottetræning - tips og tricks

Indlægaf Mi55y » 11. mar 2024, 09:26

Vi havde jo en noget atypisk pottetræning med den ældste, som har angst-prægede tendenser omkring nogle ting, så jeg vil ikke gå i detaljer omkring fremgangsmåden - for det er helt sikkert ret unikt. :lol:

Men i det store og hele, så havde vi nogle få regler, vi fulgte, som fungerede godt på trods af de forskellige udfordringer, hun havde;
- Toiletbesøg foregår kun på badeværelset (så selvom hun ikke ville bruge toilettet eller potte på trods af, at hun ikke gik med ble, så fik hun kun bleen på ude på toilettet, og ingen potte i andre rum f.eks.)
- Toiletbesøg skal være hyggelige (så hun sad ofte med tablet, eller vi sad derude med hende og snakkede om dit og dat)
- Træne at komme af med det siddende på toilettet med ble på (åbenbart kan det være ret svært at skulle gå fra stående til siddende)
- Små steps, ingen pres men kun opmuntring og kærlige skub

Nu står vi overfor pottetræning af den just 3-årige, og jeg forudser, at det bliver noget nemmere. Han responderer nemlig ret godt på bestikkelse, og kan nærmest tisse på kommando, fordi der falder et lille stykke slik af :lol:
Til gengæld er han ret uinteresseret i selv at melde sig, så vi giver det nok et forsøg i påsken og venter ellers til sommer.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Lys
Indlæg: 5886
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 503
Likede indlæg: 10589

Re: Pottetræning - tips og tricks

Indlægaf Lys » 11. mar 2024, 09:27

Jeg gennemtrumfede i øvrigt beslutningen, fordi min datter ikke er særlig vild med forandringer og heller ikke har en særligt stærk “kan selv, vil selv”-vilje, så hun var næppe kommet i tanker om det selv før hun var 12 :D

Jeg har dog overvejet om min gennemtvingelse af projektet har haft indflydelse på, at hun i meget lang tid kun gik på toilettet i børnehaven, hvis hun blev bedt om det og ellers holdt hun sig bare hele dagen (hvilket hun godt kan uden at have uheld). Det har taget mere end 6 mdr at nå til at hun bare går derud, når hun skal.

Næste hurdle er så at hun selv skal tørre sig…
1
ajnaM
Indlæg: 10037
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27483

Re: Pottetræning - tips og tricks

Indlægaf ajnaM » 11. mar 2024, 11:14

Mine har smidt bleen den sommer, de var hhv 2,5 og lige blevet 3 år. De har inden da selv vist tegn til at være klar - sagt, de skal tisse, har prøvet at sidde på toilettet osv. Vi har også inden da begyndt at spørge dem til, om de skal tisse, sat den på toilettet om aftenen/morgenen osv. De har også været store nok til at forstå, at ‘NU smider vi bleen helt’ - og været med på den.

Da de smed bleen helt, sørgede vi for at være meget udenfor, hvor de har kunnet rende nøgne rundt og tisse i hækken. :lol: Det har gjort det meget nemt med ‘uheld’ (som der har været meget få af), og de har 1:1 kunnet se, hvad det er, der sker.

Vi har haft et godt toiletsæde, så de har kunnet sidde trygt deroppe, og vi har ikke italesat uheld negativt.
Med den store startede vi med at beholde natbleen på, men glemte det efter måske to døgn, og han har aldrig haft et uheld om natten. Med lillebror smed vi den bare 100% fra starten og har aldrig haft uheld.

Senere, da de skulle lære at tørre sig selv (som de ikke gad, af uransagelige grunde), indførte vi sådan et ‘belønningsskema’, hvor 20 krydser i et skema over dage, de selv tørrede sig, betød en gave. Med begge børn har det været top-effektivt. Ved ikke hvor pædagogisk det er, men det virker! :D
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Sofakartoflen
Indlæg: 3832
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 430
Likede indlæg: 9102

Re: Pottetræning - tips og tricks

Indlægaf Sofakartoflen » 11. mar 2024, 11:26

Jeg vil virkelig anbefale en bog, jeg ikke ved, hvad hedder. - Det er der sikkert andre på debatten, der gør.

Min søn og svigerdatter brugte metoden i sommerferien sidste år, og deres tvillingepiger, som blev 3 i september sidste år, blev renlige på 2-3 uger. Både nat og dag. Det var forbløffende nemt. (men de dedikerede selvfølgelig perioden til det)
Jeg har ikke læst bogen men set det ske. Børnene gik uden tøj de første dage. Hvis de kom til at tisse, blev det bare tørret op. Potterne stod klar på badeværelset, og hvis de havde et uheld, talte man bare om, hvorvidt børnene havde kunnet mærke, at de var ved at tisse.

Min søn har sagt, at hvis han havde læst bogen tidligere, havde de også lagt bleen tidligere.
1
ajnaM
Indlæg: 10037
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27483

Re: Pottetræning - tips og tricks

Indlægaf ajnaM » 11. mar 2024, 11:28

Uh, jeg kan klart anbefale at undgå potten! Min erfaring er, at der ikke er nogen grund til det ‘ekstra led’. Og så slipper man for at have sådan en klam en stående…
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17260
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3582
Likede indlæg: 42120

Re: Pottetræning - tips og tricks

Indlægaf LaMariposa » 11. mar 2024, 11:36

Vores vuggestue tilbød vores datter at prøve at sidde på toilettet i sidste uge, og de anbefaler også at springe potten over og i stedet bruge et sæde med stige til toilettet. Hvis barnet udtrykker at skulle et eller andet, så tilbyder de barnet, at det sker på toilettet. Jeg synes det giver god mening.

Det kom lidt bag på mig, at de startede det allerede nu (hun er knapt to), men vores datter har fortalt om det flere gange derhjemme, så jeg tror hun syntes, at det var en fin oplevelse.
1
:lun: Be brave
JoyNips
Indlæg: 12105
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34048

Re: Pottetræning - tips og tricks

Indlægaf JoyNips » 11. mar 2024, 11:38

Den store smed bleen i dagtimerne da han var 3,5. Han havde egentlig helt styr på det med at sige til og mærke hvornår han skulle, og han kunne gøre hvad han skulle på toilettet, men han var bare ikke okay med følelsen af underbukser mod tissemanden. Så han havde underbukser på over bleen ret længe og det var først da vi glemte at give ham bleer med i børnehave og en pædagog konstaterede at han jo så måtte nøjes med underbukser, at han accepterede det. Vi havde nok godt kunne gennemtvinge det før, men vi så ikke behovet. Han smed bleen om natten på sin 4-års fødselsdag mod bestikkelse.

Lillesøster på snart 2,5 år (fra slut oktober ‘21) tisser og laver stort på toilettet og er ret interesseret i det generelt. Hun tisser og laver også stadig stort i bleen, så det er ikke noget vi presser på for. Hun siger til straks hun har brug for en ren ble.
Hun er tør om natten og tisser først efter hun er vågnet, så hun kunne sikkert godt “trænes” til at smide bleen nu, men det er mig lidt imod at træne det. Så vi giver det nogle måneder endnu med at øve at sige til inden og så smider hun sikkert bleen helt til sommer.

Jeg har lidt for mange trælse historier i omgangskredsen om børn der har fået et problematisk forhold til det og hvor det har givet bagslag at ville træne det før barnet var helt parat (ofte fordi børnehaven har presset på for det). Og jeg gider ikke stå med en 8-årig der skider i bukserne i skolen på ugentlig basis, som min nevø gør. Eller som skal sove med natteble som 10-årig som min venindes søn. Eller som skal have afføringsmiddel som en anden venindes søn fordi han gik og holdt sig så længe at han fik forstoppelse og fordøjelsen var helt i kuk i lang tid.

Så ingen træningstips herfra, andet end at følge barnet.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Sorenspige
Indlæg: 7115
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9489

Re: Pottetræning - tips og tricks

Indlægaf Sorenspige » 11. mar 2024, 14:52

englishchannel skrev:Vi regner med at pottetræne vores 2,5-årige søn i påskeferien. I den forbindelse har jeg prøvet at researche lidt på metoder, og synes ærlig talt, at det er en jungle af modstridende anbefalinger derude. Derfor spørger jeg nu Debatten til råds.

Hvordan pottetrænede I jeres barn/børn? Hvad kan I anbefale? Hvad skal vi absolut ikke gøre? Er der noget, der virkede særlig godt for jer ift. forberedelse, etc.?

Alle råd og erfaringer er meget velkomne.


Virker han på nogen måde interesseret i at stoppe med at bruge ble?
1
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1835
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 636
Likede indlæg: 8700

Re: Pottetræning - tips og tricks

Indlægaf englishchannel » 11. mar 2024, 19:25

Tak for jeres erfaringer!

Han vil gerne gå på de små toiletter i vuggestuen, og han virker også indstillet på at skulle af med bleen til påske. Så jeg tror ikke, at vi er i gang med at presse ham til noget, han ikke er klar til.
4
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3413
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 925
Likede indlæg: 10718

Re: Pottetræning - tips og tricks

Indlægaf Little_Woman » 11. mar 2024, 19:42

Jeg tog ret meget udgangspunkt i bogen “Blefri på 3 dage”. Det virkede perfekt på en stædig 3,5 år, der mente ble var fint, men ikke ville have skiftet de store. Han blev blefri nat og dag på 3 dage, med max en håndfuld uheld siden.
3
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6981

Re: Pottetræning - tips og tricks

Indlægaf Ladysparrow » 13. mar 2024, 09:16

Little_Woman skrev:Jeg tog ret meget udgangspunkt i bogen “Blefri på 3 dage”. Det virkede perfekt på en stædig 3,5 år, der mente ble var fint, men ikke ville have skiftet de store. Han blev blefri nat og dag på 3 dage, med max en håndfuld uheld siden.


Den bog var også vores go-to. Vi havde købt en tillægsbog i børneformat som forfatteren anbefalede som vi læste om og om igen med Louie den hjalp rigtig meget med at forberede ham og undervejs.
Vi brugte en forlænget weekend og første dag var godt nok hård, men dag 2 var 100 gange bedre og dag 3 var han blefri.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6347
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 755
Likede indlæg: 15044

Re: Pottetræning - tips og tricks

Indlægaf Ata » 13. mar 2024, 19:48

Vi pottetrænede ikke. Begge piger besluttede selv at smide bleen omkring 2,5 års alderen.
0

Tilbage til "Børn"