At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7488
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24483

At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Moxy-lady » 1. jan 2024, 23:07

Dette er ikke en politisk tråd.


Jeg vil gerne deltage i den planlagte demonstration (Hele Danmark på gaden for Palæstina) søndag d. 7 i København, og jeg overvejer at tage min datter på 5 år med.

Jeg har ikke deltaget i (den slags) demoer før, og er virkelig i tvivl om om det er verdens dårligste ide? Hvis ikke, hvilke tanker skal jeg gøre mig, bør hun blive forberedt? Vi har snakket en smule om krigen herhjemme, men jeg har egentlig holdt det ret neutralt, selvom jeg er meget påvirket af den. Hvad skal jeg tage med? Vi kommer til at skulle tage toget både frem og tilbage, så jeg kan ikke bare smide hende ind i en bil når hun er træt.

Tanker?
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9572
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 788
Likede indlæg: 7864

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Sophies-mor » 1. jan 2024, 23:27

Jeg ville ikke tage børn med demonstrationer, medmindre vi taler "hyggedemonstrationer".
Israel-Palæstina konflikten (der nu er en åben krig) er for hæjspændt til, at jeg ville risikere at mit barn kommer til skade pga pro-palæstinensiske (sorry, men statistisk er det ikke jøderne i DK, der er voldelige) sympatisører, der laver ballade.

Havde det været en Sltdown foran Christiansborg mhp minlmumsnormeringer i institutioner, fint nok.
Men ikke en så højspændt konflikt som denne.
10
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16978
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21148

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Misantropen » 1. jan 2024, 23:38

Hvis hun skal med (det kan jeg ikke afgøre om vil være en god idé, men hælder til nej) ville jeg forberede hende på at der kommer mange mennesker, at der kan blive meget larm og være mange følelsesudbrud. Det kan være meget meget overvældende og voldsomt for sådan en lille størrelse, så evt. lav en aftale om at I kan tage hjem når hun vil.
3
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7488
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24483

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Moxy-lady » 1. jan 2024, 23:41

Tak for input, omend jeg ikke ser relevansen i hvem du betragter som de "farlige" i denne situation.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7488
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24483

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Moxy-lady » 1. jan 2024, 23:43

Misantropen skrev:Hvis hun skal med (det kan jeg ikke afgøre om vil være en god idé, men hælder til nej) ville jeg forberede hende på at der kommer mange mennesker, at der kan blive meget larm og være mange følelsesudbrud. Det kan være meget meget overvældende og voldsomt for sådan en lille størrelse, så evt. lav en aftale om at I kan tage hjem når hun vil.


Det ville være helt selvsagt. Tænker også at vi sagtens kan forlade demoen uden at gå med fra den ene ende til den anden og lave noget helt andet. Jeg har bare brug for at gøre noget
Men ja, det kan godt være at jeg skal lade hende blive hjemme.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9572
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 788
Likede indlæg: 7864

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Sophies-mor » 1. jan 2024, 23:48

Moxy-lady skrev:Tak for input, omend jeg ikke ser relevansen i hvem du betragter som de "farlige" i denne situation.

Det burde du sådan set kunne. Men pyt.
Personligt ville jeg ikke - som nævnt - tage mit barn med, fordi det omhandler Israel-Palæstina krigen (eller rettere, Israel mod Hamas of muligvis også Hizbollah, 2 ret farlige terrororganisationer).
Dk har meldt støtte ud til Israel efter 7.10 (forståeligt) og derfor er DK et legitimt mål for førnævnte organisationer.

Men aelv hvis du vælger at se bort fra dét, så kommer du selv med de argumenter, der gør, at jeg ikke ville tage børn med.
Mange mennesker, larm (disse er implicit i begivenheden) og I skal med toget, så du kan ikke flytte hende fra situationen hurtigt, hvis der skulle blive behov.

Dit barn, din løsning.
At du synes mit svar er irrelevant, well.. dit problem :D
3
Hæklerier på hjernen :cool:
Seance
Indlæg: 385
Tilmeldt: 5. jan 2016, 09:45
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1926

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Seance » 1. jan 2024, 23:50

Jeg ville på ingen måde turde tage mit barn med til den demonstration. Jeg tænker der er virkelig stor risiko for sammenstød med folk som har den modsatte holdning. Min datter er 12 hende ville jeg heller ikke turde tage med til den demonstration. Jeg ville være bekymret for at der kunne opstå situationer som kunne skræmme hende eller endnu værre at der er voldelige demonstranter/ mod-demonstranter.
10
Bergen
Indlæg: 7318
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11948

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Bergen » 2. jan 2024, 00:15

Jeg iagttog demonstrationen d. 10/12, da den passerede det yderste af Kastellet, hvor jeg havde et ærinde. Det er vist på Frederiksberg på søndag.

Der ville jeg ingen problemer have haft ved at deltage med et barn, hvis barnets temperament var til det.

Der var mange børn med deres forældre både etnisk danske familier og familier med børn, der nok har haft tilknytning til Gaza via famile.

Dog var lydniveauet bizart sindsygt højt og folk gik meget, meget tæt. Det ville nok være årsagen til mit fravalg. At jeg ikke er glad fir nogen af de elementer.

Demonstrationen blev i øvrigt fulgt ret tæt af politiet. Jeg ser ikke den store sikkerhedsmæssige risiko.
1
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 42
Likede indlæg: 5310

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf AFK » 2. jan 2024, 03:19

Moxy-lady skrev:
Jeg har ikke deltaget i (den slags) demoer før, og er virkelig i tvivl om om det er verdens dårligste ide?


Det er det. Der er super aggressiv stemning til den slags demonstrationer, og det er et super dårligt sted at medbringe et 5-årigt barn!
4
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7488
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24483

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Moxy-lady » 2. jan 2024, 06:09

Tusind tak for jeres indlæg allesammen. Jeg parkerer ideen - jeg tænkte måske mere at det var et fakkeltog end en reel demo.

Hendes sikkerhed og tryghed er naturligvis vigtigst.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9090
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21959

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Purple Haze » 2. jan 2024, 06:51

Man behøver jo ikke gå midt i folkemængden?

Hvis der er mulighed for at deltage, men ikke “midt i” så ville jeg overvejede det.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7488
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24483

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Moxy-lady » 2. jan 2024, 07:20

Purple Haze skrev:Man behøver jo ikke gå midt i folkemængden?

Hvis der er mulighed for at deltage, men ikke “midt i” så ville jeg overvejede det.


Det var også klart planen, tænker egentlig mest det som en gruppe af mennesker der går i samme retning. Så kan man sådan frivilligt gå med på den måde det er muligt og man har lyst. Men jeg tror folk har ret i at hele konflikten er for betændt til at jeg har lyst til at bringe min datter ind i der.
2
My world 12-10-18 :lun:
MissB
Indlæg: 2392
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2257

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf MissB » 2. jan 2024, 07:39

Jeg kan sagtens forstå tanken. Lige denne demo vil jeg dog ikke tage min søn med til (og ej heller deltage alene). Der er risiko for at der sker ballade (af mangel på bedre ord) i mindre eller større grad, og det kan være meget voldsomt for et lille barn. Der var en lignende demo for et par år siden der endte med at politiet fik kastet store sten på deres biler lige ude foran vores vinduer. Det var ret voldsomt at overvære.

Næste gang der er barnevognsmarch for bedre forhold for pædagoger, så kan du evt tage hende med der? Det overvejer jeg med min søn.
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6347
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 755
Likede indlæg: 15045

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Ata » 2. jan 2024, 08:53

Jeg har set mange voldsomme demonstrationer som involverede palæstinensiske flag. Ville personligt ikke tage mine børn med til den type demo.
0
godtnavn
Indlæg: 11174
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13000

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf godtnavn » 2. jan 2024, 10:44

Jeg så også demonstrationen i december og den var rolig og der var mange børn med, så jeg ville ikke have et problem med det, blev det for overvældene kan man jo nemt forlade demonstrationen, ingen siger jo man skal være med til slut bare fordi man er der fra start. Går man i kanten og ikke inde i midten kan man også sagtens gå uden at gå alt for tæt.

Jeg ville dog sørge for at have et børnehøreværn med i tasken da lydniveauet kan være meget højt.
2

Tilbage til "Børn"