Regntøj til 3 årige med eller uden seler.

Sofakartoflen
Indlæg: 3906
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 437
Likede indlæg: 9294

Regntøj til 3 årige med eller uden seler.

Indlægaf Sofakartoflen » 1. okt 2023, 14:10

Hvad er jeres erfaringer med regntøj uden seler.

Institutionen foretrækker, at børnene får regntøj uden seler, angiveligt, fordi det giver færre uheld, fordi man kan trække bukserne ned uden at skulle have jakken af.

Tænker i, at det er realistisk for lige blevet 3-årige? (Jeg er ikke klar over, om de tænker, at børnene så selv kan klare operationen)

Umiddelbart tænker jeg, at det måske kan være sværere for nogle børn at holde regnbukserne på, hvis der ikke er seler.

Hvad har i oplevet? Har jeres institution også bedt om seleløse regnbukser? Har i anbefalinger? (Der er jo et meget mindre udvalg, hvis der ikke må være seler)
0
Lys
Indlæg: 5950
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10736

Re: Regntøj til 3 årige med eller uden seler.

Indlægaf Lys » 1. okt 2023, 14:16

Sofakartoflen skrev:Hvad er jeres erfaringer med regntøj uden seler.

Institutionen foretrækker, at børnene får regntøj uden seler, angiveligt, fordi det giver færre uheld, fordi man kan trække bukserne ned uden at skulle have jakken af.

Tænker i, at det er realistisk for lige blevet 3-årige? (Jeg er ikke klar over, om de tænker, at børnene så selv kan klare operationen)

Umiddelbart tænker jeg, at det måske kan være sværere for nogle børn at holde regnbukserne på, hvis der ikke er seler.

Hvad har i oplevet? Har jeres institution også bedt om seleløse regnbukser? Har i anbefalinger? (Der er jo et meget mindre udvalg, hvis der ikke må være seler)


Jeg fik tilfældigt købt regntøj uden seler, da jeg købte str 110, fordi det pågældende mærke (Celavi) åbenbart kun laver med seler på regnbukserne til og med str 104. Min datter var ca 3,5. Børnehaven har ikke nævnt noget om fordele/ulemper og min datter, som ellers har mange holdninger til tøj, virker ikke til at have opdaget ændringen. Så medmindre børnene går i skovbørnehave eller lignende, så ville jeg ikke skænke det så mange tanker. Udover at sikre at bukser uden seler har justerbar elastik i taljen.
1
MellowGorilla
Indlæg: 437
Tilmeldt: 4. apr 2023, 10:46
Kort karma: 17
Likede indlæg: 791

Re: Regntøj til 3 årige med eller uden seler.

Indlægaf MellowGorilla » 1. okt 2023, 20:30

Jeg har aldrig før hørt nogen institutioner anmode om regntøj uden seler, men jeg har mange gange selv, både privat og i job, bandet selerne langt langt væk.
Ifht ulykker giver det ikke så meget mening, de sidder jo inden under jakken, men ifht selvstændighed i at få bukserne på og hvis man skal tjekke ble eller når de selv skal meget hurtigt på toilettet når de lige er blevet blefri, er selerne en udfordring. For mange er kroppen hos de små bare heller ikke formet til at holde et par regnbukser godt fast uden seler, så det kræver nogle gode justerbare elastikker i taljen og at du har barnet med ud for at prøve det inden køb.
Jeg tror nok vi mest har købt mikk line og zig zag, men bla for at undgå selerne har vi ofte valgt softshell og/eller heldragter.
2
didaa
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2379

Re: Regntøj til 3 årige med eller uden seler.

Indlægaf didaa » 2. okt 2023, 05:33

Mine har aldrig haft regntøj med seler. Så længe regnbukserne sidder godt burde det ikke have noget at sige.
1
Bergen
Indlæg: 7362
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 472
Likede indlæg: 12011

Re: Regntøj til 3 årige med eller uden seler.

Indlægaf Bergen » 2. okt 2023, 05:58

Vi har haft med og uden seler - fuldstændig tilfældigt, hvad den lokale børnetøjsbutik solgte eller hvad vi har haft arvet. Jeg har ikke haft hørt, at det var et problem fra bh.

Skulle jeg ud at købe regntøj ville jeg følge børnehavens ønske, men jeg ville ikke købe nyt for så lidt.
1
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3508

Re: Regntøj til 3 årige med eller uden seler.

Indlægaf Torn » 2. okt 2023, 06:09

Vores børnehave foretrækker regntøj uden seler, fordi børnene så nemmere selvstændigt kan tage overtøj på. Der skal bare være en god elastik i livet, så går det uproblematisk (for os). Den yngste i vuggestue har seler i sit.
2
JoyNips
Indlæg: 12128
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34135

Re: Regntøj til 3 årige med eller uden seler.

Indlægaf JoyNips » 2. okt 2023, 07:11

Lige nu har den mindste en decideret regn-heldragt og den er de rigtig glade for i institutionen, så det får hun nok også næste gang. I vores institution er de rigtig meget ude og bruger ofte at have regntøj udenpå termotøj eller flyverdragt for at beskytte lidt ekstra og så ender bukserne altså bare nede om anklerne utroligt nemt.

Den store har med seler efter at sidste størrelse var uden. Jeg foretrækker absolut med seler.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
ajnaM
Indlæg: 10106
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27663

Re: Regntøj til 3 årige med eller uden seler.

Indlægaf ajnaM » 2. okt 2023, 15:26

Sofakartoflen skrev:Hvad er jeres erfaringer med regntøj uden seler.

Institutionen foretrækker, at børnene får regntøj uden seler, angiveligt, fordi det giver færre uheld, fordi man kan trække bukserne ned uden at skulle have jakken af.

Tænker i, at det er realistisk for lige blevet 3-årige? (Jeg er ikke klar over, om de tænker, at børnene så selv kan klare operationen)

Umiddelbart tænker jeg, at det måske kan være sværere for nogle børn at holde regnbukserne på, hvis der ikke er seler.

Hvad har i oplevet? Har jeres institution også bedt om seleløse regnbukser? Har i anbefalinger? (Der er jo et meget mindre udvalg, hvis der ikke må være seler)


Der er stor forskel på 3-årige - og på om man lige er blevet 3 eller er tæt på 4.

Men som udgangspunkt tænker jeg, at det giver god mening, at regnbukserne er til at få af og på nemt for barnet selv. Jeg kan ikke huske med min ældste, men min yngste smed bleen den sommer, han var 2,5, så som 3-årig gik han selv på toilettet. Hans regnbukser var uden seler af samme grund. :)
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1854
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2203

Re: Regntøj til 3 årige med eller uden seler.

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 19. nov 2023, 19:40

Som pædagog anbefaler jeg altid uden seler. Det er nemmere for børnene at få af og på, og så falder de der åndssvage seler ikke ud over skuldrene.
1

Tilbage til "Børn"