Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf HappyPaww » 13. mar 2016, 06:51

vi lavede en liste ud fra diverse navnevælgere på nettet, og endte relativt nemt på en top 2 - Oskar eller Anton.

Da der var et par måneder til fødslen spurgte min kæreste om vi ikke bare skulle vælge et af dem nu - og spurgte hvad jeg hældte til. Og mit foretrukne var Anton - og det samme var halun heldigvis.
Han kunne ikke hedde andet og er også alt det vi forbinder med navnet :lun:

Min kæreste er islænding, så han ville gerne føre deres navnetradition med fars fornavn+sson videre - så det blev det til. Mit familiemæssige islæt kommer så af, at Anton har fået min fars navn som mellemnavn (han døde da jeg var teenager). Det er nok lidt usædvanligt: Freddie :D Vi joker med at han også er opkaldt efter Freddie mercury!. Vi synes nok det er lidt kikset men også cool :lol:
2
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Karkluden » 13. mar 2016, 09:17

Jeg har ikke børn endnu, men jeg er virkelig navnesart, så jeg er lidt spændt på det :lol:

Jeg kan ikke lide:
Navne, der er forkortelser af andre navne: Fie, Bastian, Cille etc.
Pigenavne, der slutter på A, hvis der også er en E-form (Fx er jeg ikke til Camilla, Kristina, Sophia etc, men Camille, Kristine osv).
Ingen z'er i stedet for s'er eller underlige stavemåder.
Ingen dobbeltnavne, et evt mellemnavn kan gå.
Navne må ikke være for lange.
Ingen i familien, nære venner eller nære bekendte skal hedde det, medmindre der er tale om direkte opkaldelse efter personen.
Jeg bryder mig ikke om navne a'la Birk, Sol, Ravn osv.
Jeg bryder mig heller ikke om klassisk amerikanske eller britiske navne såsom Jessica, Mercedes, Amber etc.
Det skal helst ikke være for nemt at forveksle med andre navne (fx har jeg en bekendt, der hedder Kristin, og hun bliver ALTID kaldt Kristina :tie:)
Det må ikke være sådan zpecielt-særligt. Det der Ærteblomst Bi fra den dokumentar forleden fx. Eller Nolita som jeg lige læste på en blog. Det er slet ikke mig.

Og så er der bare alle de navne, jeg ikke kan lide. Man må håbe, vores barn ligner noget bestemt :genert:
Senest rettet af Karkluden 13. mar 2016, 12:31, rettet i alt 1 gang.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Panton » 13. mar 2016, 10:13

Hos os var det mest mig der gik navnetanker, da manden havde et navn og han mente oprigtigt at det var NAVNET. Jeg var ikke enig og så måtte vi gå på kompromis et andet sted for det blev ikke det. Navnet er prolle imo og jeg kunne slet ikke forene mig med det. Dvs det var på ingen måder et navn der kunne komme på tale! Det navn kan jeg godt skrive, Mike!! Falderdødom!

Vi var meget uenige om selve navnet, men enige om at det skulle ikke være langt, nemt at stave, udtales i udlandet og gå i spænd med det korte mellemnavn.
Det lå ikke i top 50 og var ikke særligt brugt, det er så kommet herefter men jeg tror ikke det har holdt i top 50 flere år i streg. Vi endte med at slette det pænt lange sen efternavn og nøjes med mellemnavnet. Det skulle ikke være bøvl med at få det til at kunne stå der på den stiplede linie og det skulle være kort og til at forstå. Han er så den eneste i DK der hedder netop den sammensætning med de to navne.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Panton » 13. mar 2016, 10:16

Af pigenavne havde jeg Vilde (med tydelig D lyd) . Det havde manden ikke noget imod, da han var sikker på det blev en dreng :)
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Mangoness » 13. mar 2016, 14:40

Karkluden skrev:Jeg har ikke børn endnu, men jeg er virkelig navnesart, så jeg er lidt spændt på det :lol:

Jeg kan ikke lide:
Navne, der er forkortelser af andre navne: Fie, Bastian, Cille etc.
Pigenavne, der slutter på A, hvis der også er en E-form (Fx er jeg ikke til Camilla, Kristina, Sophia etc, men Camille, Kristine osv).
Ingen z'er i stedet for s'er eller underlige stavemåder.
Ingen dobbeltnavne, et evt mellemnavn kan gå.
Navne må ikke være for lange.
Ingen i familien, nære venner eller nære bekendte skal hedde det, medmindre der er tale om direkte opkaldelse efter personen.
Jeg bryder mig ikke om navne a'la Birk, Sol, Ravn osv.
Jeg bryder mig heller ikke om klassisk amerikanske eller britiske navne såsom Jessica, Mercedes, Amber etc.
Det skal helst ikke være for nemt at forveksle med andre navne (fx har jeg en bekendt, der hedder Kristin, og hun bliver ALTID kaldt Kristina :tie:)
Det må ikke være sådan zpecielt-særligt. Det der Ærteblomst Bi fra den dokumentar forleden fx. Eller Nolita som jeg lige læste på en blog. Det er slet ikke mig.

Og så er der bare alle de navne, jeg ikke kan lide. Man må håbe, vores barn ligner noget bestemt :genert:


Haha det minder mig lidt om det her :lol:

Billede
4
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Karkluden » 13. mar 2016, 16:05

Mangoness skrev:
Karkluden skrev:Jeg har ikke børn endnu, men jeg er virkelig navnesart, så jeg er lidt spændt på det :lol:

Jeg kan ikke lide:
Navne, der er forkortelser af andre navne: Fie, Bastian, Cille etc.
Pigenavne, der slutter på A, hvis der også er en E-form (Fx er jeg ikke til Camilla, Kristina, Sophia etc, men Camille, Kristine osv).
Ingen z'er i stedet for s'er eller underlige stavemåder.
Ingen dobbeltnavne, et evt mellemnavn kan gå.
Navne må ikke være for lange.
Ingen i familien, nære venner eller nære bekendte skal hedde det, medmindre der er tale om direkte opkaldelse efter personen.
Jeg bryder mig ikke om navne a'la Birk, Sol, Ravn osv.
Jeg bryder mig heller ikke om klassisk amerikanske eller britiske navne såsom Jessica, Mercedes, Amber etc.
Det skal helst ikke være for nemt at forveksle med andre navne (fx har jeg en bekendt, der hedder Kristin, og hun bliver ALTID kaldt Kristina :tie:)
Det må ikke være sådan zpecielt-særligt. Det der Ærteblomst Bi fra den dokumentar forleden fx. Eller Nolita som jeg lige læste på en blog. Det er slet ikke mig.

Og så er der bare alle de navne, jeg ikke kan lide. Man må håbe, vores barn ligner noget bestemt :genert:


Haha det minder mig lidt om det her :lol:

Billede

Præcis :lol: Ej men det er forfærdeligt. Vi snakker tit for sjov om navne. Og vi kan blive enige om ét pigenavn og ét drengenavn, hvor ingen af os skal "overgive os". Så det må man da håbe vi får. En pige og en dreng :-D
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Mangoness » 13. mar 2016, 16:30

Karkluden skrev:
Mangoness skrev:
Karkluden skrev:Jeg har ikke børn endnu, men jeg er virkelig navnesart, så jeg er lidt spændt på det :lol:

Jeg kan ikke lide:
Navne, der er forkortelser af andre navne: Fie, Bastian, Cille etc.
Pigenavne, der slutter på A, hvis der også er en E-form (Fx er jeg ikke til Camilla, Kristina, Sophia etc, men Camille, Kristine osv).
Ingen z'er i stedet for s'er eller underlige stavemåder.
Ingen dobbeltnavne, et evt mellemnavn kan gå.
Navne må ikke være for lange.
Ingen i familien, nære venner eller nære bekendte skal hedde det, medmindre der er tale om direkte opkaldelse efter personen.
Jeg bryder mig ikke om navne a'la Birk, Sol, Ravn osv.
Jeg bryder mig heller ikke om klassisk amerikanske eller britiske navne såsom Jessica, Mercedes, Amber etc.
Det skal helst ikke være for nemt at forveksle med andre navne (fx har jeg en bekendt, der hedder Kristin, og hun bliver ALTID kaldt Kristina :tie:)
Det må ikke være sådan zpecielt-særligt. Det der Ærteblomst Bi fra den dokumentar forleden fx. Eller Nolita som jeg lige læste på en blog. Det er slet ikke mig.

Og så er der bare alle de navne, jeg ikke kan lide. Man må håbe, vores barn ligner noget bestemt :genert:


Haha det minder mig lidt om det her :lol:

Billede

Præcis :lol: Ej men det er forfærdeligt. Vi snakker tit for sjov om navne. Og vi kan blive enige om ét pigenavn og ét drengenavn, hvor ingen af os skal "overgive os". Så det må man da håbe vi får. En pige og en dreng :-D


Haha ja - ellers er det stakkels ekstra pige eller dreng, som skal gå og være navneløs :lol:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Zorglup » 13. mar 2016, 16:37

Nu er knægten på vej til 6 og syntes bestemt ikke, han skal hedde Lillefod.
Se far, de er da større nu, er jeg så ikke blevet Storefod ?
Mine 2 andre børn, har også 2 navne. Ikke noget 'tema, bare hvad vi er blevet enige om. Og så med hvert vores mellemnavn. Og så kærestens efternavn. Så deres fulde navn, sniger sig op på 5. Lidt royal, har man da lov til at være :)
Senest rettet af Zorglup 13. mar 2016, 17:07, rettet i alt 1 gang.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Aima » 13. mar 2016, 17:49

Nu har jeg ingen planer om børn, men jeg overvejer selv at skifte navn til enten Charlie eller Dino. Der er ingen andre årsager, end at jeg synes det kunne være federe at hedde dét i stedet for Mia.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Guldfisk » 13. mar 2016, 17:59

Mit fremtidige barn kommer til at hedde Hygge til mellemnavn. Så kan hun få et mere internationalt fornavn, hvis det skal være.
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Hunkat » 13. mar 2016, 18:06

Jeg har ikke børn endnu men har da gjort mig nogle tanker.

Jeg synes ikke overdrevne specielle navne er pæne, sjældent i hvert fald. Med en amerikansk mand skal det som minimum kunne udtales på begge sprog uden større vanskeligheder. Jeg er ret hooked på Hana som også betyder blomst på japansk (total yndlingssprog). Han kunne ret godt lide Brian på engelsk meeeeeen.... det kommer ikke til at ske desværre. Så vi er nogenlunde enige om David. Og så at børn aldrig kommer til at hedde det forældrene havde tænkt sig :lol:
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Orchidea » 13. mar 2016, 18:16

De skulle kunne bruges både i DK og i USA, da min far er amerikaner. De skulle være både cool men også "rigtige" navne. Altså ikke noget Billy Orange her.

Den store er opkaldt efter min farfar og den lille er opkaldt efter min mands far.

Begge drenges navne har derudover en betydning, der passer rigtig godt til de omstændigheder de blev til under.
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Karkluden » 13. mar 2016, 18:48

Nå ja. Jeg synes også, det er kikset at opkalde sit barn efter hvor det blev undfanget. Remee, jeg kigger på dig!!
3
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Aima » 13. mar 2016, 18:54

Karkluden skrev:Nå ja. Jeg synes også, det er kikset at opkalde sit barn efter hvor det blev undfanget. Remee, jeg kigger på dig!!


Hvorfor? Nu ved jeg ikke lige, hvad Remees barn hedder, men hvis man nu synes at Løgstør eller Zimbabwe er pænt, og det tilfældigvis var dér, barnet blev undfanget, giver det da meget fin mening, altså, lige så fin mening som alle mulige andre bevægegrunde, synes jeg. Kan du forklare, hvad der konkret gør det kikset for dig?
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Dit barns navn - hvilke tanker og overvejelser gjorde du dig?

Indlægaf Karkluden » 13. mar 2016, 18:59

Aima skrev:
Karkluden skrev:Nå ja. Jeg synes også, det er kikset at opkalde sit barn efter hvor det blev undfanget. Remee, jeg kigger på dig!!


Hvorfor? Nu ved jeg ikke lige, hvad Remees barn hedder, men hvis man nu synes at Løgstør eller Zimbabwe er pænt, og det tilfældigvis var dér, barnet blev undfanget, giver det da meget fin mening, altså, lige så fin mening som alle mulige andre bevægegrunde, synes jeg. Kan du forklare, hvad der konkret gør det kikset for dig?

Ja! I modsætning til alt andet som bare er ren "jeg føøøøøler, at det giver mig kvabbabelser", så kan jeg sige noget om det her:
Jeg synes, det er akavet. Hvis man for evigt bare holder fast i, at man synes, at "Brønshøj" var et pænt navn, så oh well. Men jeg gider faktisk helt ærligt ikke høre om, at babyen blev knaldet til i Kenya, Brøndby eller Utah. Jeg synes ikke, det er romantisk, jeg synes, det er TMI.
Derudover så ville jeg som teenager og stort barn have været død af skam over sådan en historie.
Så det er stadig noget føle-noget, men det er det her med navne jo tit. Jeg aner fx ikke, hvorfor jeg ikke kan lide lange navne. Det kan jeg bare ikke.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Børn"