7 år gammel og stresset?

Iforbifarten
Indlæg: 569
Tilmeldt: 23. aug 2017, 09:33
Kort karma: 37
Likede indlæg: 993

Re: 7 år gammel og stresset?

Indlægaf Iforbifarten » 9. nov 2023, 16:49

Fræksak skrev:
Iforbifarten skrev:Blot en opfølgning til hvis nogen en dag fik gravet en tråd frem ved søgning eller andet.

Det virkede til at fungere med kortere dage. Lige indtil det ikke giorde. Der begyndte at komme nogle af de tidligere problemstillinger bl.a. med tøj, der ikke føltes rart, så det var umuligt at finde vintertøj og -sko. Hun har fået belastningstics, begyndende skolevægring, vi har holdt netværksmøde inkl. PPR og egen læge vil nu lave henvisning til psykiatrisk udredning og evt. fysiologisk for at være helt sikker. Målet lige nu er bare at hun er i skole.


Jeg forstår så godt, at målet er at få hende afsted. Men som en mor, der pressede både for voldsomt og for længe på for, at barnet kom i skole, vil jeg bare sige: lyt til hende! hvis hun ikke kan komme afsted. Som forælder vil man SÅ gerne have det til at lykkes, og man prøver (som jer, og det skal man også) alt muligt med nedsat tid og hvad man ellers kan komme i tanke om, men hvis hun fortsat vægrer sig, vil prisen være høj, hvis I presser hende afsted.

Jeg kan høre, at I er super opmærksomme på hende og gør alt det bedste, I kan. Så det her siger jeg kun fordi jeg ville ønske, at nogen havde sagt det til mig, før jeg nærmest gjorde vold på mit barn. Det værste, der kan ske, er ikke, at hun ikke kommer i skole. Det værste, der kan ske, er, at hun bryder sammen af belastning og ikke rejser sig før om et år eller længere igen. Det lyder så dramatisk, men altså ... det kan det virkelig også være. Så hvis hun ikke kan, så skal målet ikke være, at hun gør det alligevel.

Håber det giver mening :genert: Min datter var hjemme i næsten to år, fordi vi trak den for længe og gjorde alt, hvad vi kunne komme i tanke om, fordi det fra alle sider var indstillingen, at hvis bare hun kunne komme afsted i skole - bare lidt - var det godt. Så vi prøvede og prøvede og prøvede og endte med et barn, der til sidst ingenting kunne. Som i: ikke få besøg, ikke forlade sit værelse, ikke se de kusiner og bedsteforældre, hun har kendt hele sit liv. Ingenting.

Ikke for at male fanden på væggen, vel. Bare for at komme med en historie fra den anden side, som I måske kan have liggende i baghovedet, hvis du på et tidspunkt står og prøver at tvinge hende afsted (som jeg gjorde i allerbedste mening).

Kæmpe kram til jer!! I gør det godt <3 Og det er så top svært at have et barn, der har det svært.


Tusind tak for dit indlæg. Jeg læser den gode mening det er skrevet i.

Hun har ikke været i skole en uge nu og er officielt sygemeldt i tre uger med præcisering af at hun må lege alt det hun orker med venner og klassekammerater uden det kræver skole. Vi holdte hende hjemme fordi hun netop ikke kunne komme afsted. Det ville have været et regulært overgreb at få hende afsted.

Vi er udfordrede af den tidligste tid vi kan få til børnepsykiatrisk (egenbetalt) vurdering er slut januar. Det offentlige har i øvrigt også afvist henvisningen trods egen læge havde ringet og konfereret på forhånd. Vi er efterhånden ret overbevist om der er en eller anden diagnose bag.
1
Fræksak
Indlæg: 2494
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4233

Re: 7 år gammel og stresset?

Indlægaf Fræksak » 9. nov 2023, 19:15

Iforbifarten skrev:
Fræksak skrev:
Iforbifarten skrev:Blot en opfølgning til hvis nogen en dag fik gravet en tråd frem ved søgning eller andet.

Det virkede til at fungere med kortere dage. Lige indtil det ikke giorde. Der begyndte at komme nogle af de tidligere problemstillinger bl.a. med tøj, der ikke føltes rart, så det var umuligt at finde vintertøj og -sko. Hun har fået belastningstics, begyndende skolevægring, vi har holdt netværksmøde inkl. PPR og egen læge vil nu lave henvisning til psykiatrisk udredning og evt. fysiologisk for at være helt sikker. Målet lige nu er bare at hun er i skole.


Jeg forstår så godt, at målet er at få hende afsted. Men som en mor, der pressede både for voldsomt og for længe på for, at barnet kom i skole, vil jeg bare sige: lyt til hende! hvis hun ikke kan komme afsted. Som forælder vil man SÅ gerne have det til at lykkes, og man prøver (som jer, og det skal man også) alt muligt med nedsat tid og hvad man ellers kan komme i tanke om, men hvis hun fortsat vægrer sig, vil prisen være høj, hvis I presser hende afsted.

Jeg kan høre, at I er super opmærksomme på hende og gør alt det bedste, I kan. Så det her siger jeg kun fordi jeg ville ønske, at nogen havde sagt det til mig, før jeg nærmest gjorde vold på mit barn. Det værste, der kan ske, er ikke, at hun ikke kommer i skole. Det værste, der kan ske, er, at hun bryder sammen af belastning og ikke rejser sig før om et år eller længere igen. Det lyder så dramatisk, men altså ... det kan det virkelig også være. Så hvis hun ikke kan, så skal målet ikke være, at hun gør det alligevel.

Håber det giver mening :genert: Min datter var hjemme i næsten to år, fordi vi trak den for længe og gjorde alt, hvad vi kunne komme i tanke om, fordi det fra alle sider var indstillingen, at hvis bare hun kunne komme afsted i skole - bare lidt - var det godt. Så vi prøvede og prøvede og prøvede og endte med et barn, der til sidst ingenting kunne. Som i: ikke få besøg, ikke forlade sit værelse, ikke se de kusiner og bedsteforældre, hun har kendt hele sit liv. Ingenting.

Ikke for at male fanden på væggen, vel. Bare for at komme med en historie fra den anden side, som I måske kan have liggende i baghovedet, hvis du på et tidspunkt står og prøver at tvinge hende afsted (som jeg gjorde i allerbedste mening).

Kæmpe kram til jer!! I gør det godt <3 Og det er så top svært at have et barn, der har det svært.


Tusind tak for dit indlæg. Jeg læser den gode mening det er skrevet i.

Hun har ikke været i skole en uge nu og er officielt sygemeldt i tre uger med præcisering af at hun må lege alt det hun orker med venner og klassekammerater uden det kræver skole. Vi holdte hende hjemme fordi hun netop ikke kunne komme afsted. Det ville have været et regulært overgreb at få hende afsted.

Vi er udfordrede af den tidligste tid vi kan få til børnepsykiatrisk (egenbetalt) vurdering er slut januar. Det offentlige har i øvrigt også afvist henvisningen trods egen læge havde ringet og konfereret på forhånd. Vi er efterhånden ret overbevist om der er en eller anden diagnose bag.


Tak for, at du forstår den gode intention :kram:
Det lyder super fornuftigt med en pause til hende. Diagnose eller ej lyder hun så presset, at intet andet giver mening.
Hvis hun mangler indhold i hverdagen kan I evt. kigge på noget onlineskole, men det kan også være, at hun har mest behov for ingenting? Men ellers rigtig fornuftigt at forsøge at holde så godt gang i det sociale, som det kan lade sig gøre.
1
Iforbifarten
Indlæg: 569
Tilmeldt: 23. aug 2017, 09:33
Kort karma: 37
Likede indlæg: 993

Re: 7 år gammel og stresset?

Indlægaf Iforbifarten » 9. nov 2023, 19:44

Fræksak skrev:
Iforbifarten skrev:
Fræksak skrev:
Iforbifarten skrev:Blot en opfølgning til hvis nogen en dag fik gravet en tråd frem ved søgning eller andet.

Det virkede til at fungere med kortere dage. Lige indtil det ikke giorde. Der begyndte at komme nogle af de tidligere problemstillinger bl.a. med tøj, der ikke føltes rart, så det var umuligt at finde vintertøj og -sko. Hun har fået belastningstics, begyndende skolevægring, vi har holdt netværksmøde inkl. PPR og egen læge vil nu lave henvisning til psykiatrisk udredning og evt. fysiologisk for at være helt sikker. Målet lige nu er bare at hun er i skole.


Jeg forstår så godt, at målet er at få hende afsted. Men som en mor, der pressede både for voldsomt og for længe på for, at barnet kom i skole, vil jeg bare sige: lyt til hende! hvis hun ikke kan komme afsted. Som forælder vil man SÅ gerne have det til at lykkes, og man prøver (som jer, og det skal man også) alt muligt med nedsat tid og hvad man ellers kan komme i tanke om, men hvis hun fortsat vægrer sig, vil prisen være høj, hvis I presser hende afsted.

Jeg kan høre, at I er super opmærksomme på hende og gør alt det bedste, I kan. Så det her siger jeg kun fordi jeg ville ønske, at nogen havde sagt det til mig, før jeg nærmest gjorde vold på mit barn. Det værste, der kan ske, er ikke, at hun ikke kommer i skole. Det værste, der kan ske, er, at hun bryder sammen af belastning og ikke rejser sig før om et år eller længere igen. Det lyder så dramatisk, men altså ... det kan det virkelig også være. Så hvis hun ikke kan, så skal målet ikke være, at hun gør det alligevel.

Håber det giver mening :genert: Min datter var hjemme i næsten to år, fordi vi trak den for længe og gjorde alt, hvad vi kunne komme i tanke om, fordi det fra alle sider var indstillingen, at hvis bare hun kunne komme afsted i skole - bare lidt - var det godt. Så vi prøvede og prøvede og prøvede og endte med et barn, der til sidst ingenting kunne. Som i: ikke få besøg, ikke forlade sit værelse, ikke se de kusiner og bedsteforældre, hun har kendt hele sit liv. Ingenting.

Ikke for at male fanden på væggen, vel. Bare for at komme med en historie fra den anden side, som I måske kan have liggende i baghovedet, hvis du på et tidspunkt står og prøver at tvinge hende afsted (som jeg gjorde i allerbedste mening).

Kæmpe kram til jer!! I gør det godt <3 Og det er så top svært at have et barn, der har det svært.


Tusind tak for dit indlæg. Jeg læser den gode mening det er skrevet i.

Hun har ikke været i skole en uge nu og er officielt sygemeldt i tre uger med præcisering af at hun må lege alt det hun orker med venner og klassekammerater uden det kræver skole. Vi holdte hende hjemme fordi hun netop ikke kunne komme afsted. Det ville have været et regulært overgreb at få hende afsted.

Vi er udfordrede af den tidligste tid vi kan få til børnepsykiatrisk (egenbetalt) vurdering er slut januar. Det offentlige har i øvrigt også afvist henvisningen trods egen læge havde ringet og konfereret på forhånd. Vi er efterhånden ret overbevist om der er en eller anden diagnose bag.


Tak for, at du forstår den gode intention :kram:
Det lyder super fornuftigt med en pause til hende. Diagnose eller ej lyder hun så presset, at intet andet giver mening.
Hvis hun mangler indhold i hverdagen kan I evt. kigge på noget onlineskole, men det kan også være, at hun har mest behov for ingenting? Men ellers rigtig fornuftigt at forsøge at holde så godt gang i det sociale, som det kan lade sig gøre.


Vi er slet ikke der hvor onlineskole er noget hun kan honorere. Hun vil gerne have den læsebog de skal i gang med, så det får vi fat i. Men vi skal have noget struktur på én eller anden måde. Hun keder sig samtidig med hun ikke kan overskue noget (ud over hurtige dopamin-kick).
1
ajnaM
Indlæg: 10037
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27483

Re: 7 år gammel og stresset?

Indlægaf ajnaM » 10. nov 2023, 09:08

Åh nej, det lyder benhårdt - også for jer forældre.

Kan I klare det med job? Har I netværk til at hjælpe den kommende tid?

Derudover vil jeg råde til, som du selv er inde på, at få skabt nogle gode rutiner. Evt noget, hvor hun kommer ud i naturen og får ro på nervesystemet, og gerne noget socialt, hvis hun kan overskue det.

Derudover ville jeg personligt begrænse de ‘hurtige dopamin-kicks’ og altså droppe iPad-spil, YouTube osv. Hvis der er behov for skærm, kan I overveje en film i steder for algoritmedrevne spil/videoklip, der typisk er bygget op om hurtige ‘belønninger’ til hjernen…
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Iforbifarten
Indlæg: 569
Tilmeldt: 23. aug 2017, 09:33
Kort karma: 37
Likede indlæg: 993

Re: 7 år gammel og stresset?

Indlægaf Iforbifarten » 10. nov 2023, 20:46

ajnaM skrev:Åh nej, det lyder benhårdt - også for jer forældre.

Kan I klare det med job? Har I netværk til at hjælpe den kommende tid?

Derudover vil jeg råde til, som du selv er inde på, at få skabt nogle gode rutiner. Evt noget, hvor hun kommer ud i naturen og får ro på nervesystemet, og gerne noget socialt, hvis hun kan overskue det.

Derudover ville jeg personligt begrænse de ‘hurtige dopamin-kicks’ og altså droppe iPad-spil, YouTube osv. Hvis der er behov for skærm, kan I overveje en film i steder for algoritmedrevne spil/videoklip, der typisk er bygget op om hurtige ‘belønninger’ til hjernen…


Der er det også. Men det går indtil videre.

Far har fået orlov i to måneder og vi er ved at finde ud af om/hvad der evt. kan være med løn. Jeg har en ekstremt forstående og fleksibel arbejdsplads og må egentlig komme og gå som jeg har behov for, så der håber jeg at vi kan få glæde af også efter orloven er slut, hvis det han fungere det er mig der "er den" igen.
Netværket vil rigtig gerne hjælpe, men den ældre generation som er det familie vi har tæt på har ikke rigtig en tilgang og forståelse, der er et godt match med de udfordringer der er og fx at kunne stille nul krav. Men der er få andre muligheder for hjælp.

Jeg ville sgu også gerne have hende ud i frisk luft, men hun har ingen interesse og hun er også bange for stedet hvor der ikke er andre mennesker end os. Vil fx ikke være på en legeplads hvis det kun er os. Men vi kan heldigvis klare fysisk udfoldelse på de indendørs vi kan finde, hvor der typisk altid er andre.

Vi prøver alt vi kan at undgå skærmen og det hurtigste når den er der, men det er svært. Hun kan generelt ikke holde koncentrationen i lang tid og slet ikke hvis tingene ikke gør som hun vil, hvis hun fx sidder og roder med pap og andet gøgl. Hun kan koncentrere sig kortere nu end hun plejer og zapper helt vildt.

Tak for gode input. Det er simpelthen så rart at der altid er det herinde.
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: 7 år gammel og stresset?

Indlægaf FruKuk » 12. nov 2023, 11:16

Kender du diamond Paint? Det er nemt at gå til, og det er min erfaring, at også de mere “flyvske” børn, bliver draget af det.
2
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5117
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1221
Likede indlæg: 20864

Re: 7 år gammel og stresset?

Indlægaf Zombie » 12. nov 2023, 12:11

Bor I tæt på en større by? Vi har årskort til 2 steder, hvor der både kan leges, kommer andre børn og der kan ske lidt læring. Fordi S har været der mange gange nu, føles det trygt for ham. Den ene er zoo og i alm arbejdstid er der mennesker, men ikke mange. Jeg laver nogle gange en bingoplade med "hvor mange krokodiller er der" eller "hvad farve er papegøjerne" og så noterer vi.
2
aka Forbies

:gammel:
Iforbifarten
Indlæg: 569
Tilmeldt: 23. aug 2017, 09:33
Kort karma: 37
Likede indlæg: 993

Re: 7 år gammel og stresset?

Indlægaf Iforbifarten » 12. nov 2023, 20:49

FruKuk skrev:Kender du diamond Paint? Det er nemt at gå til, og det er min erfaring, at også de mere “flyvske” børn, bliver draget af det.


Vi har kigget lidt på det, så måske man skulle forsøge.
Måske med lidt mindre ting til en start.
1
Iforbifarten
Indlæg: 569
Tilmeldt: 23. aug 2017, 09:33
Kort karma: 37
Likede indlæg: 993

Re: 7 år gammel og stresset?

Indlægaf Iforbifarten » 12. nov 2023, 20:58

Zombie skrev:Bor I tæt på en større by? Vi har årskort til 2 steder, hvor der både kan leges, kommer andre børn og der kan ske lidt læring. Fordi S har været der mange gange nu, føles det trygt for ham. Den ene er zoo og i alm arbejdstid er der mennesker, men ikke mange. Jeg laver nogle gange en bingoplade med "hvor mange krokodiller er der" eller "hvad farve er papegøjerne" og så noterer vi.


Vi bor i en relativt stor by og er dækket ok ind med et årskort og gratis adgang til fx gode biblioteker. Vi kan slet ikke få noget læring ind. Hun stejler totalt (og har altid gjort det i en hvis grad) hvis vi eller bedsteforældre prøver på noget i den stil og får besked på at pakke skolelærerattituden væk. Hun har generelt ingen indvendinger i skolen heldigvis.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: 7 år gammel og stresset?

Indlægaf FruKuk » 13. nov 2023, 16:25

Iforbifarten skrev:
FruKuk skrev:Kender du diamond Paint? Det er nemt at gå til, og det er min erfaring, at også de mere “flyvske” børn, bliver draget af det.


Vi har kigget lidt på det, så måske man skulle forsøge.
Måske med lidt mindre ting til en start.


Man kan få nogle ret små nøgleringe, så der også produceres noget (nogle børn synes aktivitet for aktivitet er meningsløst)
1
Iforbifarten
Indlæg: 569
Tilmeldt: 23. aug 2017, 09:33
Kort karma: 37
Likede indlæg: 993

Re: 7 år gammel og stresset?

Indlægaf Iforbifarten » 13. nov 2023, 19:09

FruKuk skrev:
Iforbifarten skrev:
FruKuk skrev:Kender du diamond Paint? Det er nemt at gå til, og det er min erfaring, at også de mere “flyvske” børn, bliver draget af det.


Vi har kigget lidt på det, så måske man skulle forsøge.
Måske med lidt mindre ting til en start.


Man kan få nogle ret små nøgleringe, så der også produceres noget (nogle børn synes aktivitet for aktivitet er meningsløst)


Yes. Der er meget fokus på resultat her. Jeg tjekker. Tak!
1
Iforbifarten
Indlæg: 569
Tilmeldt: 23. aug 2017, 09:33
Kort karma: 37
Likede indlæg: 993

Re: 7 år gammel og stresset?

Indlægaf Iforbifarten » 8. feb 2024, 11:19

Nå, men en statsus-ish hvis nogen går op i det eller kan bruge det ved fremtidig søgning. Vi er blevet tilbudt udredning for autisme og de vil også se på om det evt. "bare" er en følelsesmæssig forstyrrelse som jeg umiddelbart tænker er sådan en "børneangst-det-går-sikkert-måske-over-igen".

Der er skolegang med ledsagelse på skolen i 2 timer dagligt nu.
10

Tilbage til "Børn"